[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

FNV komt met looneis van 14,3 procent voor volgend jaar

Ger-1957

Recommended Posts

• Forumlid
31 minuten geleden zei kiepenboer:

Is dat ook niet de schuld van het geprivatiseer met 1000 verschillende zorgpolissen?

Dacht dat een Belg rond de 400 per jaar betaald voor zijn ziektekosten verzekering

Dat komt omdat het in Belgie anders georganiseerd is en anders gefinancieerd wordt. Daar wordt het grootste deel van de zorg uit de algemene middelen betaald. Daarom is de belastingdruk in Belgie ook hoger dan in Nederland. Verder moet je in Belgie ook een (kleine) eigen bijdrage betalen voor iedere keer dat je naar de huisarts gaat of een recept van de apotheek krijgt. 

De zorgkosten (dus wat we in totaal uitgeven aan zorg) ontlopen elkaar niet veel in Belgie en Nederland

image.png.9ff7b18d14135398be520b1aa8734d0b.png

In Nederland zo'n 10,5% van het bbp, in Belgie 10,7% volgens cijfers van het CBS uit 2019.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrators
1 uur geleden zei andremast:

Tsja'dom werk kan iedereen'zag ik vanochtend  weer mooi voorbeeld van,Marokkaanse chauffeur in Spaanse dienst( voor een habbekrats volgens hem )tautliner was aan alle kanten beschadigd,zeilspanner weg-had voor de poort vast in de bagger gestaan.....te krap volgens hem!!

Heftruckchauffeur  pissig want hij begreep niet veel.

Mooie reclame voor ons vak.

Tja... dat is soms het alternatief helaas, al zijn er ook zeker de nodige Ollanders die er 'n zooitje van maken! 

Maar ook daarom kun je je afvragen of het wijs is om jezelf uit de markt te prijzen...

Heb net 'n paar uur aan 'n dock gestaan in Willebroek, komen er ook veel van Gilbert uit St Niklaas. Kost weinig, is weinig. Een enkele uitzondering daargelaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Ja die hebben wij dan weer.
Wat ik alleen duidelijk probeerde te maken is dat de totale kosten van de gezondheidszorg in Belgie per persoon niet veel verschillen van de kosten in Nederland. 
Alleen betalen wij een groter bedrag zelf aan de zorgverzekeraar en daarnaast nog een percentage (5,5%) Zvw-premie over je loon. De werkgever doet daar nog eens 5,75% bij. 

In Belgie hebben ze het systeem dat een beetje lijkt op het ziekenfonds dat wij vroeger hadden. Dus minder zelf betalen maar méér aan de overheid betalen die vervolgens met het belastinggeld de ziekenhuizen e.d. financiert. 
Hoe je het ook bekijkt: de kosten per Belg zijn praktisch hetzelfde als in Nederland. Alleen hoe het betaald wordt is anders. Of je het nou als premie betaald aan de verzekeraar of als belasting aan de overheid, uiteindelijk draaien we er toch voor op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
3 uur geleden zei kiepenboer:

Is dat ook niet de schuld van het geprivatiseer met 1000 verschillende zorgpolissen?

Dacht dat een Belg rond de 400 per jaar betaald voor zijn ziektekosten verzekering

minder 75 euro per jaar hospitalisatie (dus als je in het ziekenhuis komt verzekering betaald normaal de werkgever) als je naar de huisarts gaat krijg je daar een rekening voor 10% de rest mag je indienen  bij de mutualiteit die doen de rest. dus een jaar niet ziek kost je 75 € .....hier 120€ per maand, toch mooi dat geprivatiseer🤣

groeten martje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
6 uur geleden zei Marotrans:

En op ons vakgebied: de bouw valt weer stil, motorbrandstoffen worden onbetaalbaar, het levensmiddelenvervoer wordt knap rustig, agrarisch gerelateerd vervoer bouwt af mét de boerenstand etc.: ik durf rustig te stellen dat er beroerde tijden aankomen. Misschien gaat iedereen wel naar een driedaagse werkweek vanaf januari, om eens wat te noemen. Maar dan wel 14% loonsverhoging vragen? Ik vind het nog al wat. 

Ben er ook bang voor. Valt me nu al op dat er langzamer gereden word en dat parkeerplaatsen niet om 18.00 uur al bom volstaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
7 uur geleden zei Marotrans:

Dat even terug naar de CAO: grote 'transportbonzen' redden zich nog wel; ieder vakgebied z'n eigen directeur, kader en planners op HBO- niveau en de chauffeurs hoeven alleen hun rijtje op de ritlijst of boordcomputer af te werken.

'Dom' werk, kan iedereen, hoeft niet dik betaald te worden. 

Vandaar dat ik denk dat er never nooit riante salarissen voor chauffeurs gaan komen, hoe hard die ook roepen of staken of... vul maar in.

Sorry, maar die term van dom werk dat iedereen kan doen, vindt ik zo'n dood doender......

Ja iedereen kan chauffeur worden, mee eens, maar het chauffeurs vak is toch wel veel meer dan een "9 tot 5" baan.

Lange dagen maken, vroeg beginnen of nacht diensten draaien en/of nachten van huis en gezin, en de stres van tijdsdruk en file's en de verantwoording over een zeer duur vervoersmiddel en de vracht, maken toch wel dat het zeker geen "dom' werk is dat iedereen wil doen.

Dit is toch echt wel werk waar een goede beloning tegenover hoort te staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Administrators
2 uur geleden zei sprinter 516:

Sorry, maar die term van dom werk dat iedereen kan doen, vindt ik zo'n dood doender......

Ja iedereen kan chauffeur worden, mee eens, maar het chauffeurs vak is toch wel veel meer dan een "9 tot 5" baan.

Lange dagen maken, vroeg beginnen of nacht diensten draaien en/of nachten van huis en gezin, en de stres van tijdsdruk en file's en de verantwoording over een zeer duur vervoersmiddel en de vracht, maken toch wel dat het zeker geen "dom' werk is dat iedereen wil doen.

Dit is toch echt wel werk waar een goede beloning tegenover hoort te staan.

Dat vinden wij Cor, en er is ook weinig aan gelogen wat mij betreft.

Maar: voor de meeste verladers of producenten is transport niets meer dan een kostenpost. Of er nou een 'gekwalificeerde' Hollander of een stuntelaar uit Verweggistan op de bok zit boeit hun niet: het moet goedkoop/ goedkoper 'want rijden kan iedereen'. Tarieven worden uitgemolken etc. en de publieke opinie helpt ook zeker niet mee.

Nogmaals: ook ik kan het waarderen als er haast 15% loon bij komt, maar de hand is ook gauw overspeeld...

Code 95 en reiskosten krijg ik al 8 jaar netjes betaald maar genoeg anderen niet; denk dat dat ook een waardevolle stap is van de onderhandelaars. Wellicht is er een volgende ronde ruimte voor meer salaris

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Als beloning voor de goede resultaten Action geeft werknemers een eenmalige bonus van 350 euro netto. En na onderhandelingen met de ondernemingsraad geeft Action werknemers in Nederland een salarisverhoging van 10 procent. Ook in andere landen komen vergelijkbare loonsverhogingen.

die kunnen/doen het beter:wijn:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest

Dat denk ik ook niet Ger, we denken niet dat we hier de persoonlijke problemen van mensen hier kunnen en of moeten willen oplossen. Ik denk dat we het een aantal keren hebben geprobeerd maar sorteerde ook niet het gewenste effect.

Niets doen is  persoonlijk ook geen optie omdat wij het streven hebben om het  CF voor een ieder plezierig te houden of te maken. De Rel arena is een tool die we hier in het verleden in het leven hebben geroepen en nu maar weer wat vaker moeten gaan gebruiken zodat je het bewust op moet zoeken en spreek hierbij de hoop uit dat de andere topics dan ¨met rust¨ worden gelaten met allerlei gezuig en reacties daarop van een klein groepje mensen. 

NU WEER ON TOPIC !!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

ik vraag mij af waarom wij chauffuers de €250 extra uitkering bruto ontvangen, en lees dat er cao aangesloten bedrijven zijn die dit bedrag netto betalen.

zoals Action netto €350 (in Decemder al)   Ziggo/Vodafone netto €1000    Drinkwaterbedrijven  bruto €1000

waarom heeft de bond niet hoger ingezet??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
44 minuten geleden zei jean3:

waarom heeft de bond niet hoger ingezet??

Wat zou je denken van steun vanuit de achterban.

De bonden willen al jaren een minimum cao

De bonden willen al jaren (automatische) prijscompensatie

De bonden willen al jaren de pauzestaffel er af

De bonden willen ook al jaren meer steun voor die plannen maar er komen bij een actie 100 man opdraven, en dat zijn dan ook nog vaak gepensioneerden en werkelozen. 

In 2004 hadden we een actie, bedrijf op slot. ik was de enige die er aan mee durfde te doen bij Vos vanuit de werkplaats stonden ze door de ramen te gluren, helden! het zal zo nooit iets worden met een fatsoenlijke cao.

Je hoort het hier op het forum toch ook al, Ger heeft zijn werkgever dit aangedaan Ger heeft zijn werkgever dat aangedaan, nee het zijn een stelletje watjes dus ga niet verlangen dat je ooit een fatsoenlijke cao krijgt zo.

5 gepensioneerden, 2 (gepensioneerde) vakbondsmannen en ikke (maak de foto) 

image.jpeg.92dc193955d271e3683abbc1ac743c59.jpeg

• Like 5
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Een serieuze vraag Ger; hoeveel leden heeft de FNV nu? Ongeveer één miljoen leden las ik zojuist op de website, dat zal dan niet allemaal in de sector beroepsgoederenvervoer vertegenwoordigd zijn maar is waarschijnlijk toch een aanzienlijk groter deel dan enkel die 100 man waar jij het over hebt. Nu kun je zeggen dat iedereen lid moet worden van de vakbond om nog sterker voor de dag te komen, maar waar was de rest dan op die 100 man gepensioneerden en werkelozen na? Zou je met pakweg 1000 of 5000 man de boel niet plat krijgen om de eisen kracht bij te zetten?

Ik heb n.a.v. jou voortdurende verwijzing naar het belang van de vakbond een lidmaatschap écht serieus bekeken en overwogen, maar om voor het lidmaatschapsgeld nu enkel inspraak te hebben op het wel of niet hanteren van een pauzestaffel, een minimum-CAO, 10% voordeel bij koffie.nl of Centerparks en een gratis zomerkamp voor de kinderen (met een vrijwillige bijdrage van € 100,-)... nee, ik raak nog steeds niet overtuigd.

• Thanks 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites