[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Trillingen in stuur en stoel Scania g450 next gen.


truckerrob

Recommended Posts

  • Forumlid

Goedemorgen allemaal,

Het heeft even geduurd maar de auto is icm.160.000 km beurt naar binnen gegaan en om het trillen op te lossen is de vooras andersom gekanteld want hij bleek als een winkelkarretje te staan .men ging ervan uit dat ik met de klacht zou komen dat de auto zwaarder zou sturen maar trillingen weg zouden zijn.....helaas. binnen enkele weken worden de aandrijfassen vervangen/ opnieuw uitgelijnd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kijk, dat is informatie waar je wat aan hebt. Ongeacht de versnelling sluit zowel motortoerental als versnellingsbak (inwendige toerentallen) uit, die relatief lage snelheid en alles daarboven sluit eigenlijk ook de rest van de aandrijflijn uit. Dan blijven er eigenlijk alleen nog trillingen in de opbouw, het chassis of, inderdaad, wieltrillingen door rare wielstand, over. Je komt bijna op een punt aan dat je met specialistische tools (bv. picoscope) aan de gang moet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tja, het meest effectieve gereedschap voor het repareren van onverklaarbare klachten bij maandagmorgenauto's is in veel gevallen een paar liter benzine en een doosje lucifers..

 

Maar is er ook nog gekeken naar de pomp van de stuurbekrachtiging en de stuurkoppelregeling in het stuurhuis?

Op een ander vlak hebben we net het stuurhuis van een landbouwtrekker vervangen, waar het stuur bij laag motortoerental als een malle heen-en-weer schokte door inwendige lekkage. Just an other two cents-suggestie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik zie steeds meer bevestiging van verkeerde wielstand.

Als je as 5 optilt, worden as 1 en 2 uit de veren getild.

Doordat as 1 en 2 bladgeveerd zijn, veranderd dan de askanteling en daarmee je fuseehoek tov het chassis. Bij luchtgeveerde assen doet dit probleem zich niet voor, omdat de hoogte tov chassis constant blijft. Bij bladvering zakken de veren na verloop van tijd langzaam in, waardoor de kanteling van de as ook wijzigt. 

 

Je kunt de askanteling ook alleen maar optimaliseren voor 1 beladingstoestand. Bij meer of minder gewicht op de voorveren is je askanteling weer anders. Vanwege de hoge stuurkrachten is de fuseehoek uitgelegd op maximaal gewicht, waardoor bij minder of veel minder gewicht (as 5 gelift), de fuseehoek weer niet ideaal is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Goedemorgen,

Hier een update; de aandrijfassen zijn opnieuw uitgebalanceerd en er is een band 2 e as vervangen ( nieuw) maar het heeft niet geholpen.sterker nog de nieuwe band maakt het alleen maar erger, teruggegaan en de band is gebalanceerd met poeder maar nu bij geladen mixer neemt de trilling toe bij constante snelheid of optrekken soms is het net of je over die invoegblokken heen rijdt

Ik heb begrepen dat er nog steeds contact is met Scania en heb dit forum nogmaals geattendeerd bij mijn werkplaats

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei steenhaas1:

Kan dus ook nog in het PTO gedeelte zitten 

Ik heb begrepen dat deze wagen niet alleen dit probleem heeft, maar dat er meerdere wagens in de vloot hiermee zitten. En een pto, toch een apparaat met een constante last die niet snelheidsafhankelijk is, die zo'n massa aan het trillen krijgt, ik vraag het me af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
52 minuten geleden zei truckerrob:

De auto heeft nooit problemen gehad met aslasten,maar sinds vorig jaar mei na uitlijning en nieuwe banden is het begonnen ( licht trilling) dat kan ook toeval zijn want er is al zoveel aangedaan zoals eerder beschreven dat het een complex iets is geworden 🤔

Je kunt de aslasten zelf opvragen in je boordcomputer?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
  • 4 weeks later...
  • Forumlid

Goedemorgen,we zijn nu weer enkele maanden verder en meerdere testen zijn weer uitgevoerd ,echter een oplossing was nog niet in zicht. De mogelijkheid deed zich voor om een andere identieke auto te nemen welke ik snel heb geaccepteerd.

Ik rij nu weer met een auto die gewoon veert en nauwelijks van zich laat voelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dus nu hebben jullie meerdere identieke wagens, sommige daarvan hebben het probleem wel, andere niet? Dan zou ik nu onderhand een goede en een slechte afzonderlijk op de schudbank zetten en eens kijken wat de afzonderlijke spelingen op de assen zijn. En de uitlijningen nog eens precies vergelijken. Dit wordt wel een duur geintje zo voor de dealer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

^^ denk dat het eerst de vraag is of de problemen door de nieuwe bestuurder ook zo ervaren wordt?

 

Zal niet de eerste keer zijn dat er binnen een wagenpark van auto wordt gewisseld door een bestuurder en de lijst met klachten zijn verdwenen bij de nieuwe bestuurder van het probleemvoertuig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden