[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Paar vragen tegelijk


Pjotrg

Recommended Posts

  • Forumlid

Hoi,

Ik ben geen chauffeur en aangezien mijn huidige werk me zeer goed bevalt én lekker verdient blijf ik dat voorlopig doen. Ik heb vorig jaar voorjaar mijn CE en DE gehaald omdat ik dat al jaren wilde (gewoon voor de LOL) en omdat ik na mijn verhuizing in rankrijk wel eens zonder werk zou komen te zitten enne...in het transport is altijd werk te vinden dus......

maar afijn: mijn vragen (weet iemand antwoorden??:

Ik heb dus een NL rijbewijs en de beide chauffeursdiploma's (bus en vrachtwagen). Ik woon in Frankrijk. Moet ik dat om laten zetten naar ene Frans rijbewijs?

In Frankrijk is een FIMO (soort initiele opleiding) verplicht en iedere 5 jaar een herhaling (genaamd FCOS). Kan ik mijn chaufeurs diploma laten erkennen als FIMO???

Ik zou eigenlijk zo af en toe eens een rit (of een week lang ritten) willen rijden op zowel vrachtwagen als bus. Zowel voor de afwisseling als om het niet helemaal kwijt te raken. Weten jullie of dat mogelijk is. Ik ben in Frankrijk zelfstandig ondernemer, maar in een heel andere branche.

Er komen meer en meer digi-sjacho's heb ik zo de indruk. Ik moet dan denk ik een chauffeurskaart hebben. Moet ik die in NL aanvragen of moet ik dat in Frankrijk doen?

Iemand ervaring?? Of ideeën?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
je woont vast in frankrijk dan val je onder franse wetten en regele geving

Ja, ik zou die bestuurderskaart in La France aanvragen.

Dat chauffeursdiploma is alleen geldig in Les Pays-Bas en heb je dus voor Frankrijk niet nodig.Hoe het in dat mooie land ten zuiden van België geregeld is weet ik ook niet.

Maar als je het voor de LOL doet, zie ik niet in dat je dat met het volle verstand gaat doen.

Transport is geen lolletje, het is bittere ernst!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb mijn rijbewijs indertijd gehaald, zeg maar "voor de lol" (want ik had het niet nodig). Nu komt het wel goed uit omdat het me, als ik zonder werk raak, een extra optie op werk geeft.

Reken d'r maar op dat als ik achter het stuur van een vrachtwagen of bus kruip dat het me bittere ernst is. Dat neemt echter niet weg dat ik er dan dan misschien wel plezier in heb. De meesten van jullie, als ik dat zo lees, doen het in ieder geval niet voor hun verdriet.

Enne, dat ik door af en toe eens te rijden deze vaardigheid bij wil houden lijkt me ook een serieuze zaak, toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ja, ik zou die bestuurderskaart in La France aanvragen.

Dat chauffeursdiploma is alleen geldig in Les Pays-Bas en heb je dus voor Frankrijk niet nodig.Hoe het in dat mooie land ten zuiden van België geregeld is weet ik ook niet.

Maar als je het voor de LOL doet, zie ik niet in dat je dat met het volle verstand gaat doen.

Transport is geen lolletje, het is bittere ernst!!!

Dat wil geenszins zeggen dat je niet kunt rijden voor je LOL!

Ik doe het ook voor mijn plezier, maar ben er wel uiterst serieus mee bezig!

Hoe het in Frankrijk zit weet ik niet, maar in NL kun je via uitzendbureaus altijd enkele dagen per maand werken. Meestal wanneer het jou uitkomt. Wellicht heb je in Frankrijk ook die mogelijkheden??

Succes!

Erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Misschien dat het in Frankrijk gaat zoals hier in België.

Gewoon naar het plaatselijke gemeentehuis gaan alwaar ze je Nederlands rijbewijs omzetten naar een Europees model zoals bij mij. Je hebt er zelfs de keuze tussen twee rijbewijzen, Europees en of Internationaal. Wél heel goed opletten dat je geen stempels kwijtraakt! Of je werkvergunningen en of diploma's geldig zijn in het land waar je naar toe emigreerde is heel makkelijk na te vragen bij de Nederlandse ambassade die je in elk land kunt vinden. Eventueel zetten ze je (erkende) diploma's ook nog om in een vreemde taal, dit natuurlijk tegen betaling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nou dat gemeentehuis hier gaat het niet worden, dan met je naar de préfecture, dat weet ik al wel. Maar bij mijn weten mag te toch met een rijbewijs uit NL gewoon in Frankrijk rijden. Is toch europees geldig???? Ik heb nou net zo'n heel mooi klein kaartje dat een gemiddelde franse politieagent niet meer kan lezen (zo klein zijn de letters).

Als mijn schol diploma's zijn al helemaal erkend en zo. Ik vroeg me juist vooral af of een chauffeursdiploma ook omgezet kan worden....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid

Nederlands rijbewijs in buitenland

Wanneer u over een Nederlands rijbewijs beschikt en u wilt in het buitenland aan het verkeer deelnemen met een voertuig moet u rekening houden met het volgende:

  • De geldigheid van uw Nederlandse rijbewijs bij tijdelijk verblijf (minder dan zes maanden) in het buitenland, bijvoorbeeld als toerist of vrachtwagenchauffeur. In dit geval bent u een "bestuurder in internationaal verkeer". In de Europese Unie volstaat uw Nederlandse rijbewijs. U hoeft verder niets te doen. In landen buiten de EU is vaak een internationaal rijbewijs vereist. Dit is een vertaling van het nationale rijbewijs. Het internationale rijbewijs is verkrijgbaar bij de ANWB.
  • De geldigheid van een Nederlands rijbewijs bij vestiging in het buitenland. Als u in het buitenland gaat wonen is uw Nederlandse rijbewijs vaak slechts beperkt geldig. U wordt aangeraden om na vestiging contact op te nemen met de instantie die daar de rijbewijzen afgeeft. Deze kan u vertellen wat u moet doen om met een geldig rijbewijs de weg op te gaan. Voor mensen die elders in de Europese Unie of de Europese Economische Ruimte wonen of gaan wonen is een aparte brochure beschikbaar, Met een geldig rijbewijs in Europa de weg op.

bron http://www.rijbewijs.nl/nl/hebben/hebben.asp#nederlands

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • Forumlid

Ik heb eindelijk antwoord. Het is wel weer helemaal op zijn Frans hoor :stom:

Er gaat op 10 september een nieuwe regeling in. Ik moet zorgen dat ik een ondernemer vind (in Frankrijk) die verklaart dat ik vóór die bewuste 10 september "gereden heb". Aantal keer, de duur en aantal kliometers zijn absoluut niet van belang, bizar maar waar!!!

LOL

Daarna kan diezelfde ondernemer voor mij het vergelijkbare papiertje aanvragen (FIMO in paats van Chauffeursdiploma) zonder dat ik verder examen hoef te doen én ben ik tot 2012 vrijgesteld van het volgen van de 5-jaarlijkse bijscholing. Aangezien ik het chauffeurs diploma voor beroepsgoederen vervoer én voor beroepspersonenvervoer heb, moet ik dat wel voor beide doen.

Volgende uitdaging: een ondernemer vinden die me dat wil doen, maar dta zal wel lukken vermoed ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast chauffeurtjenuenen
Volgende uitdaging: een ondernemer vinden die me dat wil doen, maar dta zal wel lukken vermoed ik.

ik wens je veel sucses met deze uitdaging

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik wil je niet ontmoedigen, maar het lijkt allemaal heeeeel europees, op het gebied chauffeursdiploma's en rijbewijzen is niets europees geregeld.

Van 1989 tot 1995 reed ik met een (Belgisch)Europees rijbewijs voor beroepsdoeleinden, jawel terwijl ik in dienst was van een Nederlands transportbedrijf, verhuisde ik als Nederlandse terug naar mijn vaderland, ik moest mijn rijbewijs binnen 6 maanden omzetten naar een Nederlands rijbewijs, het gevolg, ik mocht niet meer rijden voor beroepsdoeleinden, wel prive, lekker geregeld he allemaal? dus, gewoon je chauffeursdiploma halen in het land waar je gevestigd bent is de enige oplossing. De diploma's kunnen niet omgezet worden, ze worden niet erkend.

De rijbewijzen wel, maar...k weet het, het is allemaal heel krom, als je opnieuw je chauffeursdiploma wilt halen, dit keer voor jou in Frankrijk, zal je alsnog moeten lessen en wederom moeten afrijden met de voertuigen waar je mee wilt werken.

Het is een duur grapje.

K wens je heel veel succes :sjalom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik woon en werk al jaren in finland en heb nog steeds me nederlandse rijbewijs. en chauffeursdiploma.

alleen als me rijbewijs aan verlenging toe is, zal ik naar een fins rijbewijs moeten. zodra ik die heb, heb ik aan het chauffeursdiploma niks meer. een chauffeursdiploma is aan het nederlandse rijbewijs gekoppelt. en zover ik weet kent alleen nederland een chauffeursdiploma.

europees geregelt gaat er wel iets worden. namelijk de 35urige bijscholing. die gaat gelden voor heel de eu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Inderdaad en in Frankrijk mag je niet beroepsmatig rijden zonder FIMO (Formation Initiale Minimum Obligatoire). Er zijn allerlei regels in de maak. Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) wist me te vertellen dat een bijvorbeeld een Franse chauffeur die een FIMO heeft dit in Nederland kan laten erkennen. Hij krijgt dan ene code 70 vermeld op zijn rijbewijs. Er zijn ook regelinegn om de verplichte bijscholing op europees niveau tussen landen te laten erkennen, maaar zoals wel vaker, cvaak moert jij de ambtenaren vertellen waar ze in welke wet moeten zoeken om het te laten gebueren.

Datgene waar ik het over had mbt Frankrijk schijnt ook zoiets te zijn als een nieuwe regeling die op 10 september ingaat. Ik ben er pas een jaar mee bezig dus .....och.....en gelukkig hoef ik niet mijn brood te verdienen op de vrachtwagen en mag ik af en toe op de vrachtwagens van het lokale circus rijden.

Ik laat wel weten als het gelukt is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoi, Dank je, maar Epinal is toch nog wel bijna anderhald uur riden van waar ik woon. Er zitten in Besancon een paar "lokale" bedrijven, o.a. Valnet en Jeantet. Ik ga daar eerst maar eens kijken en ik moet ook nog een touringcarbedrijf vinden, maar waarschijnlijk kan ik wel iets regelen met het bedrijf dat hier de schoolbussen rijdt.....Keep you posted (wordt toch pas half augustus, eerst vakantie, yes!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 years later...
  • Forumlid

we zijn bijna 10 jaar verder met deze vraag zie ik. Mijn vrouw gaat najaar werken in France. Ik wil wat blijven rijden. Kan ik  nu zonder meer  met rijbewijs en code 95 overstappen naar Frans bedrijf of moet ik daar wat voor doen? i

2. Is het verstandig om eerste rijbewijs en code 95 te verlengen nog in nederland of heeft frankrijk geen code 95. Mijn rijbewijs verloopt december 201

bewerkt door Bover
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Bover:

we zijn bijna 10 jaar verder met deze vraag zie ik. Mijn vrouw gaat najaar werken in France. Ik wil wat blijven rijden. Kan ik  nu zonder meer  met rijbewijs en code 95 overstappen naar Frans bedrijf of moet ik daar wat voor doen? i

2. Is het verstandig om eerste rijbewijs en code 95 te verlengen nog in nederland of heeft frankrijk geen code 95. Mijn rijbewijs verloopt december 201

Wat voor rijbewijs heb je? een Nederlands of een Frans?

Woon je al in Frankrijk?

Je kunt de code 95 alleen in het land van uitgifte op t rijbewijs laten zetten.

In Nederland ga je naar een opleider,en iedere dag dat je komt krijg je 7 uur bijgeschreven,hun geven dat door aan het CBR ,die t weer doorgeeft aan de gemeente die je rijbewijs uitgeeft.

Hang wel n prijskaartje aan: reken op iets van € 850 (+ BTW) en per dagdeel € 21.50 ,voor het registreren bij CBR.

Buiten de kosten van het vernieuwen van je rijbewijs( eigen verklaring,medische keuring,rijbewijs aanvragen,pasfoto,) ben je zo maar € 130 verder.

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Verplichte nascholing (Code 95) is Europese regelgeving.

 

 

Op 9-7-2009 om 11:57 zei Pjotrg:

ben ik tot 2012 vrijgesteld van het volgen van de 5-jaarlijkse bijscholing. Aangezien ik het chauffeurs diploma voor beroepsgoederen vervoer én voor beroepspersonenvervoer heb, moet ik dat wel voor beide doen.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden