[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Joint Venture Volvo, Daimler en Traton (MAN, Scania, VW) voor elektrisch laden


Recommended Posts

  • Forumlid

Volvo, Daimler en Traton hebben een Joint-Venture gevormd om 1700 laadstations voor elektrische vrachtwagens en bussen te bouwen in Duitsland, Nederland, Belgie, Frankrijk, Spanje, Italie, Zwitserland en Noorwegen. 
Bij de laadstations moet ook sanitair en horeca komen, zodat de chauffeurs hun trucks op kunnen laden tijdens de 45 minuten pauze. 
Met behulp van de nieuwe "Megawatt Charging Standard" (MCS) kan de accu van een vrachtwagen van 40 ton binnen 30-45 minuten worden opgeladen

Het project heet Milence

Bron: Eurotransport. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
56 minuten geleden zei RobNiat:

Opladen Europeaan. De batterijen opladen. Niet de laadruimte volladen. 
 

Ik zie geen enkele reden om dat als werktijd te zien. Niet wanneer er inderdaad sanitair voorhanden is en wat te eten. 
Alleen het stekkeren en opruimen van de kabels is arbeidstijd en dient zo genoteerd te worden. 

Dan krijg je tijdens deze winterse omstandigheden ineens veel rust momenten op een dag Rob. Volgens de berichten geven de accu s van o.a Tesla  veel minder capaciteit dan bij zomers weer.  Waarom zou dat ook anders zijn dan met de accu van je gsm bijvoorbeeld  eigenlijk.  Hoe zei een bekende voetbaltrainer dat ooit ook eens? Elk nadeel heeft zijn voordeel?  Ha geef mij zo een batterijen auto en ik lig de halve dag fijn onder mijn dekbedje👌 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei RobNiat:

Opladen Europeaan. De batterijen opladen. Niet de laadruimte volladen. 
 

Ik zie geen enkele reden om dat als werktijd te zien. Niet wanneer er inderdaad sanitair voorhanden is en wat te eten. 
Alleen het stekkeren en opruimen van de kabels is arbeidstijd en dient zo genoteerd te worden. 

Als je “gewoon” tankt is toch ook alle tijd werktijd…….

 

En wat doe je als met 35 min de accu’s  vol zijn? Blijf je dan nog 10 minuten die plek bezet houden?  
 

wellicht klopt het rekensommetje wel als je alleen maar rijwerk hebt. Maar in de praktijk zal het anders uitpakken. 
omrijden/omleidingen zijn niet meegerekend.

je zal toch ook afhankelijk van je rit eerder moeten bijladen dus kortere laadtijd hebben  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Juist.... In theorie zal het mooi passen, maar in de praktijk zal het zwaar tegenvallen.

Wij hebben weer een bestelling staan van 9 Actrossen als 9 laders, en 7 Atego's als 2 lader, echter stopt Mercedes met de productie van de Atego diesel uitvoering volgend jaar om deze alleen nog maar te verkopen als elektra auto.

Tja, ik rij nu dagelijks tussen de 400 en 500 km, dus een elektrische Atego zal hem niet gaan worden, gok ik maar zo..........

Ze zijn er bij ons dan ook nog niet uit, wat ik als volgende truck krijgen zal.........

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hoe werkt bv de standkachel in electrische vrachtwagen?

ook helemaal electrisch of toch nog op diesel?

En bv andere “gebruikers” zoals Compressor of hydroliekpomp?

 

indien electrisch gaat dit toch allemaal van de actieradius af…..

 

Op maasvlakte wordt een project gedaan met elektrische mixers (alleen de trommel) maar moeten telkens bij het laden van beton aan de lader….

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei roadtrain:

- Hoe werkt bv de standkachel in electrische vrachtwagen?

Meestal als warmtepomp, en vaak ook met gebruikmaking van de warmte die van de accukoeling komt.

 

- En bv andere “gebruikers” zoals Compressor of hydroliekpomp?

Elektrisch.

 

-indien electrisch gaat dit toch allemaal van de actieradius af…..

 

Dat hangt natuurlijk af van die compressor en pomp. Met een betonmixer zal het snel gaan. Maar als je bedenkt dat Volvo 500 kWh kan opslaan en je daarmee zo'n 300 km kunt rijden (https://www.volvotrucks.nl/nl-nl/news/kennisbank/uitstoot-verminderen/wat-je-moet-weten-over-de-actieradius-van-een-elektrische-vrachtwagen.html) zal de verwarming niet veel uitmaken. Even een snelle berekening met makkelijke getallen: stel dat je warmtepomp een gemiddeld verbruik heeft van 1200W en 10 uur aan staat, dan heeft die 12 kWh verbruikt. Een kilometer rijden verbruikt 300/500 kWh, dat is dan 0,6 kWh. Dat betekent dus dat de kachel je 20 kilometer minder ver laat rijden. Het is natuurlijk wel zo dat de actieradius bij koud weer sowieso minder is.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei ayla:

^^ ik gok dat dan op elke parking, los en laadadres een stroomvoorziening wordt verwacht/gebouwd.

Ook de leveranciers en ontvangers/klanten willen 'verduurzamen/CO2 neutraal zijn.

 

Groet Ron

Op elke parking? Er zijn parkings/parkeerruimte te kort en dan wordt er ook  nog eens lukraak door Jan en alleman lang geparkeerd (onlangs de verboden die  er nu al zijn). 
 

denk dat er nog een heeeele lange weg te gaan is. 
 

zeker voor het ongeregelde vervoer. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei ayla:

^^ ik gok dat dan op elke parking, los en laadadres een stroomvoorziening wordt verwacht/gebouwd.

Ook de leveranciers en ontvangers/klanten willen 'verduurzamen/CO2 neutraal zijn.

 

Groet Ron

En welk net gaat die stroomvoorziening voeden? Netwerkbeheerders zijn nog lang niet zover en gaan de prestigieuze doelen van ons kabinet ook bij lange na niet halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
55 minuten geleden zei HendrikJansen:

En welk net gaat die stroomvoorziening voeden? Netwerkbeheerders zijn nog lang niet zover en gaan de prestigieuze doelen van ons kabinet ook bij lange na niet halen.

 

 

Eens. Heel Nederland is verrot en overbelast onder de grond. Helemaal. Als het al lukt om de doelstellingen te halen voor 2030 met het plaatsen van windmolens en zonnepanelen kan de stroom nog niet door de grond. Aannemers van beheerders kunnen niet op snelheid die nieuwe kabels door de grond trekken. Er zijn geen poppetjes genoeg om dat te realiseren.

 

 

Voor de rest lees ik wel wat non-argumenten om niet met elektrische truck te moeten gaan rijden. Met stip het stomste argument komt van Europeaan. Maar dat snapt hij zelf wel. Om me heen hoor ik ook duizend argumenten om niet over te gaan op elektrische werktuigen. Voor onze werken hebben we in sommige gevallen ook elektrische voertuigen/grondverzetmachines/boten nodig. Wat doet men: een of ander Chinees kut-ding kopen, motor eruit en elektro erin. Tienduizenden euro's klapt men er tegenaan om het maar zelf te doen. Resultaat: een midikraan die nog nooit van de dam af is geweest. Nog nooit. Staat er al twee jaar. Busjes? Chinese elektrische rommel. Resultaat: hangt/staat aan de lader op de zaak en wordt af en toe gebruikt om onderdelen te halen. En een werk in de buurt uitgevoerd, de machinisten reden er mee naar het werk. Tien kilometer, staat heel de dag stil maar hee, aan de besteksverplichting is voldaan. Een werk waar een elektrische vrachtwagen voor nodig was werd opgelost met 1 of ander belachelijk omgebouwd prototype die na 2 weken verrot was. Resultaat? Ach laat maar...

 

 

Maar nu de grote aannemers, in Vinkel zit er 1 die een werk 100 procent elektrisch gaat uitvoeren. Hubs voor accu's worden gemaakt, stroom komt uit/van een of andere ongebruikte vuilnisbelt oid. Twee 50-tons rupsen zijn er besteld, elektrische of waterstoftrekkers gaan er rijden. Da's doorpakken!

 

Millenaar en van Schaik? Voor het eind van 2023 rijden er daar tientallen elektrische trucks in het grondverzet en asfalt. De Bruyn uit Oudewater rijd er inmiddels ook mee. Zo komen ze bij de grote aannemers tussen door dit aan te bieden of mogelijk te maken. Dat zullen de aannemers ook wel gaan eisen. Da's innoveren, oplossingen bedenken. En dat het om veel geld gaat is duidelijk, dat niet iedereen dat kan is ook duidelijk. Maar jezelf verzetten als ondernemer betekent dat je het onderspit gaat delven. Het betekent dat er nieuwe mensen en ondernemers in die gaten gaan springen.

 

Ik zou meezitten  met de elektrificatie als het maar even kan!

 

  • Like 5
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei the duke:

 

 

Eens. Heel Nederland is verrot en overbelast onder de grond. Helemaal. Als het al lukt om de doelstellingen te halen voor 2030 met het plaatsen van windmolens en zonnepanelen kan de stroom nog niet door de grond. Aannemers van beheerders kunnen niet op snelheid die nieuwe kabels door de grond trekken. Er zijn geen poppetjes genoeg om dat te realiseren.

 

 

Voor de rest lees ik wel wat non-argumenten om niet met elektrische truck te moeten gaan rijden. Met stip het stomste argument komt van Europeaan. Maar dat snapt hij zelf wel. Om me heen hoor ik ook duizend argumenten om niet over te gaan op elektrische werktuigen. Voor onze werken hebben we in sommige gevallen ook elektrische voertuigen/grondverzetmachines/boten nodig. Wat doet men: een of ander Chinees kut-ding kopen, motor eruit en elektro erin. Tienduizenden euro's klapt men er tegenaan om het maar zelf te doen. Resultaat: een midikraan die nog nooit van de dam af is geweest. Nog nooit. Staat er al twee jaar. Busjes? Chinese elektrische rommel. Resultaat: hangt/staat aan de lader op de zaak en wordt af en toe gebruikt om onderdelen te halen. En een werk in de buurt uitgevoerd, de machinisten reden er mee naar het werk. Tien kilometer, staat heel de dag stil maar hee, aan de besteksverplichting is voldaan. Een werk waar een elektrische vrachtwagen voor nodig was werd opgelost met 1 of ander belachelijk omgebouwd prototype die na 2 weken verrot was. Resultaat? Ach laat maar...

 

 

Maar nu de grote aannemers, in Vinkel zit er 1 die een werk 100 procent elektrisch gaat uitvoeren. Hubs voor accu's worden gemaakt, stroom komt uit/van een of andere ongebruikte vuilnisbelt oid. Twee 50-tons rupsen zijn er besteld, elektrische of waterstoftrekkers gaan er rijden. Da's doorpakken!

 

Millenaar en van Schaik? Voor het eind van 2023 rijden er daar tientallen elektrische trucks in het grondverzet en asfalt. De Bruyn uit Oudewater rijd er inmiddels ook mee. Zo komen ze bij de grote aannemers tussen door dit aan te bieden of mogelijk te maken. Dat zullen de aannemers ook wel gaan eisen. Da's innoveren, oplossingen bedenken. En dat het om veel geld gaat is duidelijk, dat niet iedereen dat kan is ook duidelijk. Maar jezelf verzetten als ondernemer betekent dat je het onderspit gaat delven. Het betekent dat er nieuwe mensen en ondernemers in die gaten gaan springen.

 

Ik zou meezitten  met de elektrificatie als het maar even kan!

 

Ik zou lekker even afwachten en tussen de regels door dansen. hier even lekker mee lullen en daar doen wat me zelf in de kop kwam. Zo zijn er ook al vele aannemers die op deze manier toch werken hebben weten te scoren voor wat betreft het stikstof verhaal. Dat  we kwa elektrisch  nooit gaan halen wat Brussel wil snapt een klein kind nog. En als ondernemend Europa er maar flink op in wil zetten blijven die gasten wel verzinnen hoor. Wat dat betreft loopt Oost Europa momenteel wel voorop kwa tegengas. En ze hebben gelijk. Gewoon niet haalbaar die doelen  En ondertussen blijven we maar gehaktmolens en  bodem verontreinigende  zonnepanelen planten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei roadtrain:

Op elke parking? Er zijn parkings/parkeerruimte te kort en dan wordt er ook  nog eens lukraak door Jan en alleman lang geparkeerd (onlangs de verboden die  er nu al zijn). 
 

denk dat er nog een heeeele lange weg te gaan is. 
 

zeker voor het ongeregelde vervoer. 

Dat lijkt me snel genoeg op te lossen, bijvoorbeeld: sta je er meer dan 5 minuten te lang, dan wordt je accu weer leeggetrokken. Dan kost het opeens geld en actieradius.

  • Haha 1
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
23 uur geleden zei RobNiat:

Opladen Europeaan. De batterijen opladen. Niet de laadruimte volladen. 
 

Ik zie geen enkele reden om dat als werktijd te zien. Niet wanneer er inderdaad sanitair voorhanden is en wat te eten. 
Alleen het stekkeren en opruimen van de kabels is arbeidstijd en dient zo genoteerd te worden. 

Als je een baas hebt die betaald vanaf de registratie uit de tachograaf (die schijnen er te zijn) ga je mooi het schip in dan.

Je kunt niet veruit de buurt als je staat te laden, misschien even de schwanz uit de broek en een bakkie uit de automaat , maar dat noem ik geen rust.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei the duke:

 

 

 

 

 

Voor de rest lees ik wel wat non-argumenten om niet met elektrische truck te moeten gaan rijden. Met stip het stomste argument komt van Europeaan. Maar dat snapt hij zelf wel.

 

Verklaar je nader.:D

Dat ik geen voorstander ben van het electrisch rijden steek ik niet onder stoelen of banken.

( als de Heer gewild had dat ik iets met electrische voertuigen zou hebben had hij  me wel directeur van de spoorwegen gemaakt):D

Maar wat zou mijn non argument dan wel zijn?

Dat men er in de toekomst niet onderuit komt om op electrificatie over zal gaan besef ik ook wel , maar soms wordde indruk gegeven dat het gehele wagenpark in Europa aan de stekker zal gaan,en dat zie ik nog niet zo zitten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
52 minuten geleden zei europeaan:

Als je een baas hebt die betaald vanaf de registratie uit de tachograaf (die schijnen er te zijn) ga je mooi het schip in dan.

Je kunt niet veruit de buurt als je staat te laden, misschien even de schwanz uit de broek en een bakkie uit de automaat , maar dat noem ik geen rust.

Hoe is dat geregeld in de CAO? Ik neem aan dat rust niet wordt gezien als vrije tijd, omdat je ook daadwerkelijk geacht wordt te rusten, of is dat niet zo?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei roadtrain:

Op elke parking? Er zijn parkings/parkeerruimte te kort en dan wordt er ook  nog eens lukraak door Jan en alleman lang geparkeerd (onlangs de verboden die  er nu al zijn). 
 

denk dat er nog een heeeele lange weg te gaan is. 
 

zeker voor het ongeregelde vervoer. 

Dit zal sneller gaan dan je denkt.
Zeker als die stroom niet eens het net meer in hoeft, of over een lokaal net vervoerd kan worden.

De zonnepanelen in de geluidswanden, of in een weiland ernaast? Dat is een lokaal net en hoeft niet zoveel tijd en geld te kosten om te bouwen (t.o.v. een compleet ondergronds netwerk door NL trekken).

 

Groet Ron

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei europeaan:

Verklaar je nader.:D

Dat ik geen voorstander ben van het electrisch rijden steek ik niet onder stoelen of banken.

( als de Heer gewild had dat ik iets met electrische voertuigen zou hebben had hij  me wel directeur van de spoorwegen gemaakt):D

Maar wat zou mijn non argument dan wel zijn?

Dat men er in de toekomst niet onderuit komt om op electrificatie over zal gaan besef ik ook wel , maar soms wordde indruk gegeven dat het gehele wagenpark in Europa aan de stekker zal gaan,en dat zie ik nog niet zo zitten

 

Je denkt te zwart/wit en te negatief. Opladen is arbeidstijd en geen rust. Je hoeft heus niet op een hometrainer te gaan zitten en stroom op te wekken alhoewel dat voor een groot aantal chauffeurs geen kwaad kan. Tevens trek je de conclusie dat deze laad-zones voorzien worden van een Dixie en een snackmuur. Das natuurlijk dom gelul.

 

Ik zie een heel nieuw soort truckstops en parkeergelegenheden ontstaan met goede faciliteiten en horeca geheel naar de eisen van de tijd. Het is dat ik niet het type mens ben om dit te regelen en zeker niet kwa geld, maar als ik de kans kreeg zette ik een geheel nieuw concept op. Parkeerruimte, laadgelegenheid, horeca en een super accomodatie voor chauffeurs. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei HendrikJansen:

Ik zou lekker even afwachten en tussen de regels door dansen. hier even lekker mee lullen en daar doen wat me zelf in de kop kwam. Zo zijn er ook al vele aannemers die op deze manier toch werken hebben weten te scoren voor wat betreft het stikstof verhaal. Dat  we kwa elektrisch  nooit gaan halen wat Brussel wil snapt een klein kind nog. En als ondernemend Europa er maar flink op in wil zetten blijven die gasten wel verzinnen hoor. Wat dat betreft loopt Oost Europa momenteel wel voorop kwa tegengas. En ze hebben gelijk. Gewoon niet haalbaar die doelen  En ondertussen blijven we maar gehaktmolens en  bodem verontreinigende  zonnepanelen planten. 

 

Nee nee. Niet afwachten. Juist niet. Voorbeeld: Millenaar en van Schaik, tientallen elektrische trucks. De Bruyn, vier stuks. Wie gaan er met de tonnen asfalt vandoor van Heijmans/Bam/Van Gelder bij de volgende tender? Diegene die het groenst kan werken, neem dat maar van mij aan. En dat kan Millenaar nu beter als de Bruyn. Wellicht hebben ze Oudewater ook wat afwachtend gereageerd. Uiteindelijk gaan ze ook mee en bestellen ook elektrische trucks maar met een beetje pech is Millenaar de groenere keus voor aannemers.

 

Overigens kun je nog gemakkelijk werken scoren zonder elektrische spullen. Alleen opdrachtgevers zijn ook niet gek en zien de praktijk. Dus nu is het al zo dat bij sommige aanbestedingen je wel de maximale korting kunt scoren maar dan wel pas als je 100 procent elektrisch bent. Ze hebben dat gekonkel en geklooi echt wel door. Die trappen niet meer in deels elektrisch want ze zien ook wel dat er aannemers zijn die een halve gare kraan en een Chinees busje op het werk gedropt wordt waar niks mee gedaan wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei the duke:

 

Nee nee. Niet afwachten. Juist niet. Voorbeeld: Millenaar en van Schaik, tientallen elektrische trucks. De Bruyn, vier stuks. Wie gaan er met de tonnen asfalt vandoor van Heijmans/Bam/Van Gelder bij de volgende tender? Diegene die het groenst kan werken, neem dat maar van mij aan. En dat kan Millenaar nu beter als de Bruyn. Wellicht hebben ze Oudewater ook wat afwachtend gereageerd. Uiteindelijk gaan ze ook mee en bestellen ook elektrische trucks maar met een beetje pech is Millenaar de groenere keus voor aannemers.

 

Overigens kun je nog gemakkelijk werken scoren zonder elektrische spullen. Alleen opdrachtgevers zijn ook niet gek en zien de praktijk. Dus nu is het al zo dat bij sommige aanbestedingen je wel de maximale korting kunt scoren maar dan wel pas als je 100 procent elektrisch bent. Ze hebben dat gekonkel en geklooi echt wel door. Die trappen niet meer in deels elektrisch want ze zien ook wel dat er aannemers zijn die een halve gare kraan en een Chinees busje op het werk gedropt wordt waar niks mee gedaan wordt.

Nu weet ik toevallig heel erg goed hoe ze werken bij de laatste aannemer die je benoemd. En je zal er van mij verder geen slecht woord van horen . Maar ook daar zijn de kantoorpanden de laatste jaren flink gegroeid en zijn er in die kantoren momenteel veel snelle jongens op witte gympies gestationeerd die je met een stalen gezicht kunnen uitleggen dat 1+1  3 is. En dat is bij die andere twee aannemers al niet veel anders.

 

Dat de onderaannemers de investeringen mogen doen voor deze aannemers in deze onzekere tijd is ook niet gek. Immers materieel is snel oud ijzer.  En als je dat dan als onderaannemer doet dan ben je zeker een poosje de uitverkorene, 

 

Over die halve gare kraan en dat chinese busje kan ik je ook wel het een en ander vertellen. In de omgeving van Nunspeet zit er eentje die 2014  het al uitgevonden dacht te hebben. Elektrisch, radiografisch. grondwerker uit besparen.  

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei ayla:

Dit zal sneller gaan dan je denkt.
Zeker als die stroom niet eens het net meer in hoeft, of over een lokaal net vervoerd kan worden.

De zonnepanelen in de geluidswanden, of in een weiland ernaast? Dat is een lokaal net en hoeft niet zoveel tijd en geld te kosten om te bouwen (t.o.v. een compleet ondergronds netwerk door NL trekken).

 

Groet Ron


Dit gaat zeker snel.
Hier onder een citaat van 

https://www.vdlservices.nl/projecten/albert-heijn-zaandam

 

Citaat

Van ‘bron tot wiel’

De eerste drie laders van het nieuwe type (maximaal 300 kW) staan bij het distributiecentrum van Albert Heijn in Zaandam. De stroom voor deze laadpalen is afkomstig van duizenden zonnepanelen op het dak van het distributiecentrum. Daardoor wordt ‘groene’ lokaal opgewekte energie gebruikt om de e-trucks op te laden waardoor sprake is van een volledig duurzaam systeem van ‘bron tot wiel’. Tijdens de veldtesten zijn door de zes volledig elektrische trucks gezamenlijk meer dan 150.000 ‘schone’ kilometers afgelegd. Die afstand staat gelijk aan bijna vier keer de aarde rond.


 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden