[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Joint Venture Volvo, Daimler en Traton (MAN, Scania, VW) voor elektrisch laden


Recommended Posts

  • Forumlid
4 uur geleden zei the duke:

 

. Tevens trek je de conclusie dat deze laad-zones voorzien worden van een Dixie en een snackmuur. Das natuurlijk dom gelul.

 

 

Als je mijn bijdrage nauwkeuriger gelezen zou hebben kom je tot de conclusie  dat ik dit in vragende vorm stelde.

 

Ik reageerde daarmee eigenlijk op het artikel van Vledder:

 

https://www.eurotransport.de/artikel/joint-venture-von-volvo-daimler-und-traton-milence-startet-11217004.html

 

Het artikel sluit met de volgende uitspraak :

 

 

Voordelen voor de vrachtwagenchauffeur

Om de werkomstandigheden voor chauffeurs te verbeteren, wil Milence er daarom voor zorgen dat de laadpalen niet alleen veilig zijn, maar ook de juiste infrastructuur bieden, zoals sanitair, horeca en recreatiemogelijkheden.

 

Nu is maar net de vraag : wat is Horeca ?

Zet je daar een Dixi of toiletunit weg met de minst noodzakelijke sanitaire voorzieningen ? en een snack een koffieautomaat onder een afdak.

Of word dat een, a la centre routier of autohof , achtige instelling waar je niet alleen electro tankt maar ook op een fatsoenlijke manier je maaltijd neemt en het toilet kan bezoeken.

 

IK heb hier wel eens meer de vraag gesteld ,niet direct aan een beleids maker ,maar wel aan iemand die dicht bij de beleidsmakers staat.

Dat ging toen over het verbod om in een vrachtwagen ,voorzien van alle mogelijke moderne voorzieningen en luxe ,te verblijven tijden een lange rust.:D

Daar werd toen ook weinig mee gedaan.

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 uur geleden zei Eeweep:

Hoe is dat geregeld in de CAO? Ik neem aan dat rust niet wordt gezien als vrije tijd, omdat je ook daadwerkelijk geacht wordt te rusten, of is dat niet zo?

Hoe dit precies in de CAO geregeld is weet ik niet precies , wat ik wel weet is dat iedere bemoeienis die je met je voertuig hebt als arbeidstijd word gezien ,,,en dus geen rust is.( en dus volgens de CAO ook als zodanig beloond dient te worden )

 

Maar laten we de vraag bij de man die het weten kan leggen:

 

Ger...........kom er maar in.:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 minuten geleden zei lientje:


Dit gaat zeker snel.
Hier onder een citaat van 

https://www.vdlservices.nl/projecten/albert-heijn-zaandam

 


 

 

Een ander citaat van de site die je noemt. leuk voor buurtwerk dus en de route  moet bij de vrachtwagen passen. Hmmm. Volgens mij is het de bedoeling toch dat zo een E truck ook elke route zou moeten kunnen rijden net als een Diesel truck.   

 

Ben wel benieuwd in welk tijdsbestek deze kilometers door deze voertuigen  zijn gereden. Dat staat er dan weer niet bij.  Die in jouw citaat hebben per stuk 25000 km afgelegd En zijn er maar 6 in totaal.  Als we nu eens over 150 trucks per dag gaan praten. [ik heb geen idee hoeveel er dagelijks op zo een distributiecentrum komen]  Kunnen deze dan ook allemaal nog opgeladen worden door die zelfde zonnepanelen? Ik gok van niet, zeker in de donkere dagen zoals nu niet. 

 

Leuk verkooppraatje dit soort berichten. maar voor massa zijn ze nog lang niet klaar.

 

Bij Tinie Manders Transport heeft de elektrische truck al meer dan 30.000 kilometer op de teller en rijdt het voertuig 7 dagen per week van zes uur in de ochtend tot middernacht. Het gaat voornamelijk om kortere ritten in de regio Eindhoven. “De CF Electric is net zo betrouwbaar als elke andere DAF-truck”, stelt mede-directeur Eveline Manders. “Het plannen en rijden met een elektrische truck vraagt om een andere mindset. Je moet zorgen dat het traject bij de truck past – en niet omgekeerd. Bovendien is het voor de optimale inzet van de truck belangrijk dat je kunt opladen tijdens het laden en het lossen. Als je daarmee rekening houdt, dan is de elektrische truck voor stedelijke distributie een geweldige oplossing.”

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
23 uur geleden zei ayla:

 

Ook de leveranciers en ontvangers/klanten willen 'verduurzamen/CO2 neutraal zijn.

 

Groet Ron

Dat zou  nog wel eens tegen kunnenvallen:

Bedrijven die inde picture staan , zoals d.c. voor levensmiddelen wel natuurlijk, en bedrijven die stadsdistributie verzorgen.

Denk je dat moeders ,in de supermarkt er op let hoe haar vlees of groenten vervoerd zijn ? welnee hoor ,die kijkt alleen naar de prijs.

En grotere verladers met grote partijen ,z.g. full loads , interesseert t geen ene moer hoe hun goederen op de bestemming komen áls ze er maar komen ,liefst zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hendrik je zou zelf ook eens kunnen googelen op Electriche vrachtwagens en AH of Lidl bijvoorbeeld.

Er gaat een wereld naar de toekomst voor je open.

Staar je niet alleen blind op je eigen werk want ik denk niet dat (voorlopig) al het werk geschikt is voor een alternatieve brandstof voor de diesel. 
 

Maar een voorbeeld op jou vraag van Google..

Bron: https://www.simonloos.nl/simon-loos-passeert-anderhalf-miljoen-elektrische-kilometers/

 

Citaat

vanuit het duurzame distributiecentrum van Lidl in Almere worden zeventig Lidl-filialen in de provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht bevoorraad. Om de cirkel rond te maken, wordt de eActros ’s nachts opgeladen met energie afkomstig van de 7.000 zonnepanelen op het dak van het distributiecentrum.


Blijkbaar worden ze dus ook s nachts ook gewoon opgeladen.

 

Nee ik denk dat het niet haalbaar is om al het transport 100% elektrisch te laten rijden maar in veel binnensteden kom je met een diesel  na 2030 (veelal eerder) niet meer in. Dus supermarkt distributie zal wel om moeten en vooruit moeten kijken.
Voor die kleine wagentjes is het natuurlijk wel ideaal en schoon rijden. 
Bakwagens worden opgeladen tijdens het laden, daar hoef je niet naast te staan.

Hij stroomt niet zomaar over.😉

Maar dan heb ik het over het laden op een dc. Zelf rij ik er niet mee en ik denk dat dat ook niet zomaar zal gebeuren omdat ik zelden supermarkten bevoorraad vanaf een DC.
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
31 minuten geleden zei europeaan:

Dat zou  nog wel eens tegen kunnenvallen:

Bedrijven die inde picture staan , zoals d.c. voor levensmiddelen wel natuurlijk, en bedrijven die stadsdistributie verzorgen.

Denk je dat moeders ,in de supermarkt er op let hoe haar vlees of groenten vervoerd zijn ? welnee hoor ,die kijkt alleen naar de prijs.

En grotere verladers met grote partijen ,z.g. full loads , interesseert t geen ene moer hoe hun goederen op de bestemming komen áls ze er maar komen ,liefst zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk.


De supers zullen wel moeten ben ik bang. 🤷🏻‍♀️

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/02/09/nieuwe-afspraken-om-steden-te-bevoorraden-zonder-co2-uitstoot

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 minuten geleden zei lientje:

Hendrik je zou zelf ook eens kunnen googelen op Electriche vrachtwagens en AH of Lidl bijvoorbeeld.

Er gaat een wereld naar de toekomst voor je open.

Staar je niet alleen blind op je eigen werk want ik denk niet dat (voorlopig) al het werk geschikt is voor een alternatieve brandstof voor de diesel. 
 

Maar een voorbeeld op jou vraag van Google..

Bron: https://www.simonloos.nl/simon-loos-passeert-anderhalf-miljoen-elektrische-kilometers/

 


Blijkbaar worden ze dus ook s nachts ook gewoon opgeladen.

 

Nee ik denk dat het niet haalbaar is om al het transport 100% elektrisch te laten rijden maar in veel binnensteden kom je met een diesel  na 2030 (veelal eerder) niet meer in. Dus supermarkt distributie zal wel om moeten en vooruit moeten kijken.
Voor die kleine wagentjes is het natuurlijk wel ideaal en schoon rijden. 
Bakwagens worden opgeladen tijdens het laden, daar hoef je niet naast te staan.

Hij stroomt niet zomaar over.😉

Maar dan heb ik het over het laden op een dc. Zelf rij ik er niet mee en ik denk dat dat ook niet zomaar zal gebeuren omdat ik zelden supermarkten bevoorraad vanaf een DC.
 

 

Ik kan zelf ook wel googelen idd. Maar bij jullie komen net als bij ons enkel de leuke feiten op de website te staan ipv de hele waarheid.  En dat word dan opgeschreven/ openbaar gemaakt door mensen die zelf nog nooit een winkel hebben bevoorraad laat staan een vrachtwagen hebben bestuurd. En het is allemaal o. zo geweldig. Totdat je de chauffeur in kwestie zelf spreekt want dan blijkt dat allemaal eigenlijk nog wel iets tegenvalt.

 

En zeker kunnen ze ook s´nachts opgeladen worden. das niet zo een heel groot probleem voor een paar auto s.  Maar nu eens allemaal en tegelijk s´ nachts. Dan word het plaatje heel anders kan ik je vertellen.

 

Dat die stads distibutie binnen niet al te lange tijd er heel anders zal uitzien heb je gelijk in, maar echter niet in de vorm zoals jij voor je ziet denk ik.

 

Morgen mag ik bijvoorbeeld vanaf Raalte een keer naar de HUB Groningen en daarna nog een keer naar de Hub Zwolle en Hengelo. En dat gaat de toekomst worden vrees i ik. Dodelijk saai werk en  niks meer naar winkels in het centrum van de stad om te bevoorraden. Maar enkel naar Hubs met de grote vrachtwagen op diesel en van waaruit ze met kleine auto s op elektriciteit gaan beleveren. Ja niet naar de winkel natuurlijk maar rechtstreeks naar de klant die thuis van achter de laptop of via zijn mobiel de boodschappen heeft besteld. Waarmee er  dus in de centrums veel winkelpanden leeg komen die ze gaan ombouwen tot duurzame woningen voor Henkie en Ingrid, maar ook voor Achmed en Fatima.  Parkeer problemen zullen er niet zijn en zorgen voor het opladen van je Tesla hoef je al helemaal niet te hebben want die heb je niet. Het enige waar je over beschikt is een Phoenix  die je met wat geluk nog kan op laden voor de wat langere afstanden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei lientje:

Uiteraard ,voor sommige branche,s zul je er niet aan ontkomen.

Maar transport bestaat niet alleen uit winkeldistributie en stads distributie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 minuten geleden zei RobNiat:


En waarom zou “jouw” rit niet elektrisch kunnen? Die stukjes in Nederland vallen toch makkelijk binnen de reikwijdte van de meest eenvoudige elektrische vrachtwagen die nu op de markt is?

Mijn rit zou zeker elektrisch kunnen Rob, Daar ben ik van overtuigd.  Maar zoals ook in de aannemerij gaan ook de grootgrutters  inzetten op de last mile binnen hun eigen onderneming. En daar maken ze ook gretig reclame voor en laten dat hun publiek maar al te graag weten. Hoe het product uiteindelijk bij die Hub komt is de zorg van de onderaannemer en boeit de grootgrutters niks. Als het maar voor de prijs is. En wat de onderaannemer daarvoor wel of niet moet investeren boeit ze ook geen ruk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei europeaan:

Dat zou  nog wel eens tegen kunnenvallen:

Bedrijven die inde picture staan , zoals d.c. voor levensmiddelen wel natuurlijk, en bedrijven die stadsdistributie verzorgen.

Denk je dat moeders ,in de supermarkt er op let hoe haar vlees of groenten vervoerd zijn ? welnee hoor ,die kijkt alleen naar de prijs.

En grotere verladers met grote partijen ,z.g. full loads , interesseert t geen ene moer hoe hun goederen op de bestemming komen áls ze er maar komen ,liefst zo snel mogelijk en zo goedkoop mogelijk.

Moeders misschien niet, maar de kinderen wel.....en die spreken moeders er  op aan.
Daarbij doen de bedrijven tot en met de lokale supermarkt, hun leveranciers, maar ook de producenten van niet-consumenten goederen hier al vol aan mee! Ik kijk dan alleen al naar mijn eigen werkgever, elke leverancier die niet CO-neutraal kan werken is al afscheid van genomen. Hebben 2022 gehad om te verduurzamen en aan onze eisen te voldoen, redden ze dat niet voor 31 december, zijn ze van de lijst af. En dan maakt die paar cent extra per km niet meer uit, wij hebben nu wel het groene stempel....en dat levert tegenwoordig meer op (niet alleen de klus, maar ook het recht om financieel meer te kosten).

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei lientje:

Hendrik je zou zelf ook eens kunnen googelen op Electriche vrachtwagens en AH of Lidl bijvoorbeeld.

Er gaat een wereld naar de toekomst voor je open.

Staar je niet alleen blind op je eigen werk want ik denk niet dat (voorlopig) al het werk geschikt is voor een alternatieve brandstof voor de diesel. 
 

Maar een voorbeeld op jou vraag van Google..

Bron: https://www.simonloos.nl/simon-loos-passeert-anderhalf-miljoen-elektrische-kilometers/

 


Blijkbaar worden ze dus ook s nachts ook gewoon opgeladen.

 

Nee ik denk dat het niet haalbaar is om al het transport 100% elektrisch te laten rijden maar in veel binnensteden kom je met een diesel  na 2030 (veelal eerder) niet meer in. Dus supermarkt distributie zal wel om moeten en vooruit moeten kijken.
Voor die kleine wagentjes is het natuurlijk wel ideaal en schoon rijden. 
Bakwagens worden opgeladen tijdens het laden, daar hoef je niet naast te staan.

Hij stroomt niet zomaar over.😉

Maar dan heb ik het over het laden op een dc. Zelf rij ik er niet mee en ik denk dat dat ook niet zomaar zal gebeuren omdat ik zelden supermarkten bevoorraad vanaf een DC.
 

 

Dit gebeurd in stockholm al enkele jaren (eb volgens mij in Helsingborg ook).

Was laatst bij distri van de Lidl boven Stockholm en daar stonden 8 eActros idd aan de stekker (s'nachts en bij niet gebruik).

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 18-12-2022 om 09:07 zei the duke:

 

Je denkt te zwart/wit en te negatief. Opladen is arbeidstijd en geen rust. Je hoeft heus niet op een hometrainer te gaan zitten en stroom op te wekken alhoewel dat voor een groot aantal chauffeurs geen kwaad kan. Tevens trek je de conclusie dat deze laad-zones voorzien worden van een Dixie en een snackmuur. Das natuurlijk dom gelul.

 

Ik zie een heel nieuw soort truckstops en parkeergelegenheden ontstaan met goede faciliteiten en horeca geheel naar de eisen van de tijd. Het is dat ik niet het type mens ben om dit te regelen en zeker niet kwa geld, maar als ik de kans kreeg zette ik een geheel nieuw concept op. Parkeerruimte, laadgelegenheid, horeca en een super accomodatie voor chauffeurs. 

Als ik zie, in zowel NL als D, wat voor parkings de laatste jaren zijn gerealiseerd (en dan vooral ook wat betreft de faciliteiten erbij) dan denk ik dat Peter in deze dichter bij de waarheid zit dan jij helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 14-12-2022 om 12:51 zei Vledder:

Met behulp van de nieuwe "Megawatt Charging Standard" (MCS) kan de accu van een vrachtwagen van 40 ton binnen 30-45 minuten worden opgeladen

Het project heet Milence

 

Kijk an, een ander laadprotocol dan voor personenwagens (CCS). Dat houdt mooi de EV rijders met caravan / busjes met aanhanger buiten de laadpoort. :p

 

Want tja.. veel gehoord probleem van elektrisch rijders met aanhanger is dus dat ze moeten afkoppelen voor het laden.

Misschien is het handig als men toch laadlanen ingaat richten.. een extra strook voor de busjes en caravans maken.. met CCS stekkers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...
  • Forumlid

Ik viel bij het schakelen van radiozender in de BNR Mobility zomeruitzendingen: herhalingen van het beste van de uitzendingen in de eerste helft van dit jaar.

 

Zo kwam ik dus wat te weten over Milence. Ik verstond echter Mylands.. :stom:op de radio.

 

Ze hebben grote plannen, er zit kennelijk een hoop geld van de truckfabrikanten in, want het bedrijf houdt kantoor in Amsterdam en heeft wel wat, niet goedkope, denk ik, expat vacatures op de site staan.

 

https://milence.com/about/

 

De vrouw die de club leidt komt van Allego af.

Het is wel een leuk interview, vind ik. Het is niet alleen op 'de bazen gericht' maar ook de chauffeur komt ter sprake.. het tekort aan parkeerplaatsen, de huidige deporabele staat van velen van hen langs de snelweg (rond minuut 19:20 :ok:)

 

https://www.bnr.nl/podcast/bnr-mobility/10521081/laadinfa-e-trucks-krijgt-boost

 

Interview begint op minuut 11:10.

Zij zegt dat deze zomer (interview is dus van begin dit jaar) de eerste spade de grond in moet. Waar? Geen idee: hebben jullie wat langs de weg gezien?

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden