[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

windmolen a1


the duke

Recommended Posts

  • Forumlid

https://nos.nl/artikel/2457913-enorm-deel-windmolen-blokkeert-snelweg-bij-apeldoorn

 

 

Dit intrigeert me enorm. Wat kan er nu mis gaan denk je als je ziet hoe zo'n torensectie geladen is. Zo een sectie ligt op de grond en wordt in een soort van frame gehangen en daarna gelift. De sectie is daarmee onderdeel van de constructie geworden. Nu hangt alles aan elkaar van hydrauliek maar dat zal middels slangbreuk wel beveiligd zijn. Zal wellicht de constructie afgebroken zijn? Het is gebeurd op het klaverblad in een bocht en je hebt dan te maken met middelpuntvliedende kracht.

 

Ter Linden is geen kleine jongen en zal toch wel weten hoe het moet. Zijn materiaal ziet er ook verzorgd uit. Het roept bij mij vragen op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik gok dat iemand de bouten (die het windmolen deel verbinden met de voorste dolly) op een verkeerd aanhaalmoment (Nm) heeft aangetrokken.

Waarbij de bouten vervormd zijn en dus hun maximale kracht niet meer kunnen geven.

En dan is er een kettingreactie, breekt er 1, gaat de ander er rapido achteraan.

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Torensecties worden niet met bouten vastgezet maar hydraulisch geklemd. 2 haken onder over de rand van de flens en 1 haak boven om te klemmen en het geheel te liften op rijstand. Het klemmen gebeurd door een simpele druk op de knop van de afstandsbediening (niet dezelfde afstandsbediening als de aansturing van de achterwagen) en gaat volautomatisch.

Ik vermoed dat er ofwel iemand per ongeluk op de releaseknop heeft gedrukt ofwel dat er een technisch defect was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

De schade wordt wel gedekt door de verzekering, die dekking is in het exceptioneel verplicht vele malen hoger dan in normaal transport, het zal hooguit een hogere jaarpremie worden.

Maar die enorme deuk in je imago blijft wel een tijd, al is het enkel bij hun zelf en zal de rest van de wereld het binnen no time vergeten zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei albertvv:

Torensecties worden niet met bouten vastgezet maar hydraulisch geklemd. 2 haken onder over de rand van de flens en 1 haak boven om te klemmen en het geheel te liften op rijstand. Het klemmen gebeurd door een simpele druk op de knop van de afstandsbediening (niet dezelfde afstandsbediening als de aansturing van de achterwagen) en gaat volautomatisch.

Ik vermoed dat er ofwel iemand per ongeluk op de releaseknop heeft gedrukt ofwel dat er een technisch defect was.

Deze worden idd “geklemd”  misschien het klemdeel wel onderhevig aan slijtage? 
 

op youtube is een collega van jou die vlogt. Die rijd ook met dit soort dingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
30 minuten geleden zei HendrikJansen:

Deze worden idd “geklemd”  misschien het klemdeel wel onderhevig aan slijtage? 
 

op youtube is een collega van jou die vlogt. Die rijd ook met dit soort dingen.

Het lijkt me niet onwaarschijnlijk dat die haken flink onderhevig zijn aan slijtage, het schuurt en wringt toch continue. Maar dat valt dan wat mij betreft ook onder een technisch defect.

 

Marco Penders, is een collega van Groot-Ammers. In een van zijn vlogs laat hij heel mooi en duidelijk zien hoe die secties bevestigd worden, ook van de wieken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Technisch defect ok, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat deze delen voor elk transport opnieuw “gekeurd” worden. In welke vorm dat dan gebeurt heb ik geen idee van.

 

pas op de A1 in Dld lag er ook al zo een deel naast de weg. Daar leek het wel of dat het achterste wielstel zijn eigen leven was gaan leiden.  Trekker stond nog op de weg en de rest lag er naast.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Of en hoe die delen "gekeurd" worden weet ik niet. Zal best kunnen dat dat gebeurd naar inzicht van de chauffeur, net zoals jij zelf naar de garage gaat om te melden dat je luchtverlies op je trailer hebt bijvoorbeeld, maar daar weet ik het fijne ook niet van.

 

Het achterste wielstel wordt in krappe situaties (rotondes, bochtenwerk enzovoort) bestuurd door de volgauto. Ik denk dat op de snelweg deze gewoon in volgstand staat normaliter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei albertvv:

Torensecties worden niet met bouten vastgezet maar hydraulisch geklemd. 2 haken onder over de rand van de flens en 1 haak boven om te klemmen en het geheel te liften op rijstand. Het klemmen gebeurd door een simpele druk op de knop van de afstandsbediening (niet dezelfde afstandsbediening als de aansturing van de achterwagen) en gaat volautomatisch.

Ik vermoed dat er ofwel iemand per ongeluk op de releaseknop heeft gedrukt ofwel dat er een technisch defect was.

 

 

Je was me voor zie ik.

 

Voorafgaand aan vertrek worden transporten van boven de 100 of 120 ton altijd ge-checked door de TUV. Ik heb pas in de Brabanthallen staan de kijken naar zo een auto van Ter Linden zonder specifiek te letten op hoe het werkt met aankoppelen. Het is een flink brok techniek. Bij Ter Linden wist men ook niet hoe dit kwam las ik op internet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei the duke:

 

 

<knip>   Ik heb pas in de Brabanthallen staan de kijken naar zo een auto van Ter Linden zonder specifiek te letten op hoe het werkt met aankoppelen. Het is een flink brok techniek. Bij Ter Linden wist men ook niet hoe dit kwam las ik op internet.

Het is inderdaad een flinke brok techniek, ik sta er onderweg of als ik in Schelluinen op de zaak ben ook altijd met bewondering naar te kijken. Evenals naar de trailers voor het vervoer van tramstellen (en hoe ze dit laden en lossen), vindt het machtig interessant.

 

Dat stukje op internet, jij bedoelt denk ik wat die operationeel manager zei? Laat ik hem nou kennen, hij was fleetmanager bij mijn oude werkgever. Hele aardige kerel maar niet eentje die jarenlang op dezelfde plek blijft, een beetje een fladderaar om maar zo te zeggen. Hij werkt nog maar net bij Ter Linden en heeft nauwelijks ervaring in exceptioneel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 28-12-2022 om 09:05 zei the duke:

https://nos.nl/artikel/2457913-enorm-deel-windmolen-blokkeert-snelweg-bij-apeldoorn

 

 

Dit intrigeert me enorm. Wat kan er nu mis gaan denk je als je ziet hoe zo'n torensectie geladen is. Zo een sectie ligt op de grond en wordt in een soort van frame gehangen en daarna gelift. De sectie is daarmee onderdeel van de constructie geworden. Nu hangt alles aan elkaar van hydrauliek maar dat zal middels slangbreuk wel beveiligd zijn. Zal wellicht de constructie afgebroken zijn? Het is gebeurd op het klaverblad in een bocht en je hebt dan te maken met middelpuntvliedende kracht.

 

Ter Linden is geen kleine jongen en zal toch wel weten hoe het moet. Zijn materiaal ziet er ook verzorgd uit. Het roept bij mij vragen op.

Het is inderdaad een nogal verraderlijke bocht wellicht te hard genomen? 

 

 Het ongeval wat op dezelfde dag erachter was gebeurd was minstens zo apart , een veevoeder wagen kaars recht op zijn kant 180 graden  in de rijrichting gedraaid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei zoetwatermatroos:

Het is inderdaad een nogal verraderlijke bocht wellicht te hard genomen? 

 

 Het ongeval wat op dezelfde dag erachter was gebeurd was minstens zo apart , een veevoeder wagen kaars recht op zijn kant 180 graden  in de rijrichting gedraaid.

Het is een rare bocht inderdaad, begint vloeiend en gaat in een keer naar scherp. Als je er niet vaak langs komt kun je je daarin vergissen maar die jongens komen daar wekelijks langs.

 

Als er dezelfde dag nog zo'n apart ongeval gebeurd dan kun je je afvragen of er misschien iets met de weg aan de hand is, grip op het asfalt bij bepaalde temperatuur bijvoorbeeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei albertvv:

 

 

Als er dezelfde dag nog zo'n apart ongeval gebeurd dan kun je je afvragen of er misschien iets met de weg aan de hand is, grip op het asfalt bij bepaalde temperatuur bijvoorbeeld.

https://www.destentor.nl/112-nieuws-voorst/vrachtwagen-kantelt-op-a1-bij-wilp-hele-dag-nog-verkeershinder~a35fc9fc/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.google.com%2F

 

Nee dit was een paar km daar vandaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
27 minuten geleden zei zoetwatermatroos:

Volgens mij is destijds dat hele stuk opnieuw geasfalteerd, dus waar beide ongelukken zijn gebeurd. Maar zoals ik het lees in je link kan het zijn dat de personenauto mede oorzaak is van het ongeluk met de veevoederauto. In dat geval heeft het ene niets met het andere te maken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 uur geleden zei albertvv:

Volgens mij is destijds dat hele stuk opnieuw geasfalteerd, dus waar beide ongelukken zijn gebeurd. Maar zoals ik het lees in je link kan het zijn dat de personenauto mede oorzaak is van het ongeluk met de veevoederauto. In dat geval heeft het ene niets met het andere te maken

Die veevoeder auto s hebben zowiezo de laatste weken het geluk niet mee lijkt het wel

 

Wat betreft de bocht van de A 1 naar de A 50 , die kan je zeker verrassen want dat kreng draait door. Meer dan haaks. En dan lijkt het ook wel of dat het asfalt einde bocht een stuk gladder is als begin bocht. [ Zal ook zeker met rubber deeltjes op de weg te maken hebben]  Ik neem deze bocht zeer regelmatig en dan maakt het nogal verschil of je met IBC s of  een vracht hout geladen bent. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden