[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Autopilot


Eeweep

Recommended Posts

  • Forumlid

De autopilot is veilig, maar nog niet helemaal bij de tijd.

https://nos.nl/artikel/2458156-slapende-bestuurder-rijdt-kwartier-met-110-km-u-over-autobahn

Nou is dit een Tesla, daar zitten ze al langer te experimenteren, maar een gewichtje aan het stuur zou bij een Europese wagen al niet meer werken. Toch vraag ik me af hoe lang het gaat duren voordat dat autonoom rijden heel normaal is geworden, zeker in fileverkeer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest

Ik denk niet zo lang meer, het levert heel veel geld op als er geen schades meer worden gereden en mensen naar het ziekenhuis moeten. Eerlijk gezegd had ik al eerder verwacht dat treinen, trams en metro's zonder bestuurder zouden gaan rijden maar dat is nog geen feit, tenminste niet op grote schaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Al die "autonome" dingen op de wagen maakt de chauffeur dommer.....

Waarom zelf denken? De auto doet dat toch voor mij???

Daarom rijden er nu hele hordes leeghoofden met, veelal, electrische auto's in de tunnels zonder lichten. Omdat de chauffeur van mening is dat de auto "alles" zelf doet.... Zelf nadenken, of beter, de knoppen juist instellen, is er niet meer bij.....

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Murphy:

Al die "autonome" dingen op de wagen maakt de chauffeur dommer.....

Waarom zelf denken? De auto doet dat toch voor mij???

Daarom rijden er nu hele hordes leeghoofden met, veelal, electrische auto's in de tunnels zonder lichten. Omdat de chauffeur van mening is dat de auto "alles" zelf doet.... Zelf nadenken, of beter, de knoppen juist instellen, is er niet meer bij.....

 

Dat (licht aandoen) zijn nu natuurlijk bij uitstek de dingen die een autopilot beter kan doen dan een chauffeur, juist omdat je er niet bij na hoeft te denken (slecht zicht op een afstand van x meter? Lichten aan; en dat hoeft dan ook alleen maar omdat al die chauffeurs zo nodig iets willen zien, die autopilot werkt ook met radar en/of sonar, die heeft helemaal geen licht nodig). Zaken waar je wel nog lang een chauffeur voor nodig gaat hebben zijn veelal morele zaken zoals: kom je in een situatie terecht waarin je de keus hebt tussen een oud vrouwtje of een paard aanrijden, wat doe je dan? Voor de schade aan je eigen wagen zou je voor het oude vrouwtje moeten kiezen, maar de keuze mens/dier maakt dat je toch beter voor het dier kunt gaan (even schoonmoedergrappen negerend ;)).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei Murphy:

Al die "autonome" dingen op de wagen maakt de chauffeur dommer.....

Waarom zelf denken? De auto doet dat toch voor mij???

Daarom rijden er nu hele hordes leeghoofden met, veelal, electrische auto's in de tunnels zonder lichten. Omdat de chauffeur van mening is dat de auto "alles" zelf doet.... Zelf nadenken, of beter, de knoppen juist instellen, is er niet meer bij.....

 

Wat te denken van enkel de adaptive cruiscontrol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Eeweep:

Dat (licht aandoen) zijn nu natuurlijk bij uitstek de dingen die een autopilot beter kan doen dan een chauffeur, juist omdat je er niet bij na hoeft te denken (slecht zicht op een afstand van x meter? Lichten aan; en dat hoeft dan ook alleen maar omdat al die chauffeurs zo nodig iets willen zien, die autopilot werkt ook met radar en/of sonar, die heeft helemaal geen licht nodig). 

Bij mist zijn er nog zat waar dat niet automatisch aangaat,of men denkt als het dashboardlicht brand de rest het ook doet.1🙄

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 minuten geleden zei andremast:

Bij mist zijn er nog zat waar dat niet automatisch aangaat,of men denkt als het dashboardlicht brand de rest het ook doet.1🙄

Die wagens waarbij dat niet gebeurd, zullen dan waarschijnlijk ook nog niet klaar zijn voor de autopilot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
58 minuten geleden zei andremast:

De jongens die ik daar over spreek zijn er wel content mee over het algemeen,zeker bij onze oosterburen die over afstand houden  nogal fanatiek zijn.

afstand houden gaat idd wel goed. vraag ze eens naar afslaande auto s op N wegen en snelwegen. Je moet dan gewoon je voet op het gas doen want als hij het ook maar iets anders detecteert als jij vliegt ie vol in de rem. En das niet grappig met verkeer achter je. Op een DAF is het wat dat betreft volkomen ruk vind ik. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 uur geleden zei HendrikJansen:

Ach Eweep, houd deze wagens nu niet de hand boven het hoofd want zonder de chauffeur doen ze de belangrijkste dingen nog steeds niet uit zichzelf. 

We hebben het hier over verlichting wel/niet aan zetten, Hendrik. Voordat de autopilot zo ver is dat je een route invoert en die route zelfstandig kan worden gereden zijn wij allebei allang met pensioen. Maar wat de autopilot al wel kan doen in de kleine twintig jaar dat eraan wordt ontwikkeld vind ik best indrukwekkend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 1-1-2023 om 10:07 zei Eeweep:

 Voordat de autopilot zo ver is dat je een route invoert en die route zelfstandig kan worden gereden zijn wij allebei allang met pensioen. Maar wat de autopilot al wel kan doen in de kleine twintig jaar dat eraan wordt ontwikkeld vind ik best indrukwekkend.

Kijk maar eens wat de ontwikkeling van kernenergie achtergebleven is in de afgelopen 20 jaar,doordat er niet verder ontwikkeld werd in Nederland (en Duitsland)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
20 uur geleden zei europeaan:

Kijk maar eens wat de ontwikkeling van kernenergie achtergebleven is in de afgelopen 20 jaar,doordat er niet verder ontwikkeld werd in Nederland (en Duitsland)

Of de ongekende mogelijkheden van de wasknijper, waarom is de ontwikkeling daarvan niet verder gestimuleerd? Ik weet niet waar je naar toe wilt met je opmerking over kernenergie, maar het is wel appels met cashewnoten vergelijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Eeweep:

Of de ongekende mogelijkheden van de wasknijper, waarom is de ontwikkeling daarvan niet verder gestimuleerd? Ik weet niet waar je naar toe wilt met je opmerking over kernenergie, maar het is wel appels met cashewnoten vergelijken.

Niet met peren????

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
45 minuten geleden zei sprinter 516:

Niet met peren????

Nee, die lijken nog te veel op een appel. Ik wil een groot verschil aangeven, vergelijkbaar met het verschil tussen ontwikkeling van autopilot en kernenergie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 31-12-2022 om 14:18 zei Eeweep:

Dat (licht aandoen) zijn nu natuurlijk bij uitstek de dingen die een autopilot beter kan doen dan een chauffeur, juist omdat je er niet bij na hoeft te denken (slecht zicht op een afstand van x meter? Lichten aan; en dat hoeft dan ook alleen maar omdat ...<knip>

En dit is meteen ook bij uitstek een voorbeeld waarom autopilot niet zaligmakend is en zeker nog lang niet zover is dat die de volledige besturing kan overnemen.

Die automatische verlichting is maar een heel klein en simpel onderdeeltje van autopilot..maar in de praktijk is allang gebleken dat het onvoldoende werkt en niet veilig is. Als zoiets simpels al niet op te lossen is in de tijd die het nu al op de markt is waarom zou je dan moeten geloven dat volledig automatisch rijden in de nabije toekomst eraan komt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 minuten geleden zei albertvv:

En dit is meteen ook bij uitstek een voorbeeld waarom autopilot niet zaligmakend is en zeker nog lang niet zover is dat die de volledige besturing kan overnemen.

Die automatische verlichting is maar een heel klein en simpel onderdeeltje van autopilot..maar in de praktijk is allang gebleken dat het onvoldoende werkt en niet veilig is. Als zoiets simpels al niet op te lossen is in de tijd die het nu al op de markt is waarom zou je dan moeten geloven dat volledig automatisch rijden in de nabije toekomst eraan komt?

Ik heb al hiervoor in de discussie geschreven: wagens die die automatische verlichting nog niet op orde hebben zullen ook nog niet klaar zijn voor autopilot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei Eeweep:

Of de ongekende mogelijkheden van de wasknijper, waarom is de ontwikkeling daarvan niet verder gestimuleerd? Ik weet niet waar je naar toe wilt met je opmerking over kernenergie, maar het is wel appels met cashewnoten vergelijken.

Als jij alleen de ongekende mogelijkheden van de wasknijper ziet heb je waarschijnlijk vergeten je oogkleppen af te zetten.

Wat ik wil zeggen is dat iedere technische of wetenschappelijke uitvinding of ontwikkeling slechts baat heeft bij het continu door ontwikkelen.

Of dat nu een autopilot in een voertuig is of kern energie ;zodra de ontwikkeling stil valt houdt de ontwikkeling op. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei europeaan:

Of dat nu een autopilot in een voertuig is of kern energie ;zodra de ontwikkeling stil valt houdt de ontwikkeling op. 

Een waarheid als een koe. Maar er bestaat ook nog een woord als "uitontwikkeld". Als een product is uitontwikkeld zijn er alleen nog marketeers die er veranderingen in aan willen brengen; die veranderingen maken het product dan meestal niet beter, alleen beter verkoopbaar. Dat is voor de marketeer wel weer beter, voor de consument meestal niet.

Maar jouw oogklepargument gaat niet op wat betreft kernenergie en de voor- en nadelen daarvan? Dat is trouwens wel weer off topic, verder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 5-1-2023 om 21:39 zei Eeweep:

Ik heb al hiervoor in de discussie geschreven: wagens die die automatische verlichting nog niet op orde hebben zullen ook nog niet klaar zijn voor autopilot.

Dat klopt dat je dat hebt aangegeven. Maar ook jij kan toch niet ontkennen dat we er nog mijlenver vanaf zijn als je puur realistisch kijkt. Om het wat duidelijker te maken, een hele tijd geleden heeft de industrie/ontwikkelaars aangegeven dat autonoom rijden, zodra dat mogelijk is, eerst zal gebeuren/getest op afgeschermde terreinen dan wel trajecten. Dat heeft ook vooral te maken met dat er op dat soort trajecten minder variabelen zijn (spelende kinderen, overstekende bejaarden, huismoeders met hun bakfiets enz.) Op afgesloten fabrieksterreinen wordt daar al mondjesmaat mee getest maar bijvoorbeeld het spoor nog totaal niet, terwijl dit bij uitstek een goede publiek afgesloten tracé is om het per direct in te voeren. Dat dat nog niet gebeurd is zal er dan misschien toch mee te maken hebben dat ze het nog niet onder controle hebben?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei albertvv:

Dat klopt dat je dat hebt aangegeven. Maar ook jij kan toch niet ontkennen dat we er nog mijlenver vanaf zijn als je puur realistisch kijkt. Om het wat duidelijker te maken, een hele tijd geleden heeft de industrie/ontwikkelaars aangegeven dat autonoom rijden, zodra dat mogelijk is, eerst zal gebeuren/getest op afgeschermde terreinen dan wel trajecten. Dat heeft ook vooral te maken met dat er op dat soort trajecten minder variabelen zijn (spelende kinderen, overstekende bejaarden, huismoeders met hun bakfiets enz.) Op afgesloten fabrieksterreinen wordt daar al mondjesmaat mee getest maar bijvoorbeeld het spoor nog totaal niet, terwijl dit bij uitstek een goede publiek afgesloten tracé is om het per direct in te voeren. Dat dat nog niet gebeurd is zal er dan misschien toch mee te maken hebben dat ze het nog niet onder controle hebben?

Nee, ze hebben het nog niet helemaal onder controle. Dat heb ik dan ook nergens beweerd. Maar het mooie van autopilot is dat, als het wel onder controle is (wat mij betreft is dat het punt waarop autopilot minder ongelukken veroorzaakt dan menselijk falen dat doet), dan blijft autopilot gevoed worden met de situaties die zich voordoen waar hij ooit heeft gefaald. Dus een keer falen in Italië geeft uiteindelijk een update wereldwijd. Dat zie ik onder chauffeurs nog niet gebeuren, dat ze leren van àlle andere chauffeurs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 6-1-2023 om 10:31 zei Eeweep:

 Als een product is uitontwikkeld zijn er alleen nog marketeers die er veranderingen in aan willen brengen; die veranderingen maken het product dan meestal niet beter, alleen beter verkoopbaar. Dat is voor de marketeer wel weer beter, voor de consument meestal niet.

 

Dat gaat eerder op voor het begrip "autopilot" dan voor het fenomeen "kernenergie " denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 minuten geleden zei europeaan:

Dat gaat eerder op voor het begrip "autopilot" dan voor het fenomeen "kernenergie " denk ik.

Mijn opmerking ging meer in het algemeen over "zodra de ontwikkeling stil valt houdt de ontwikkeling op¨. Zoals ik al schreef, een waarheid als een koe, maar ik bedoelde daarmee niet dat kernenergie is uitontwikkeld (en ik ben het er ook niet mee eens dat de ontwikkeling daarvan stil zou liggen). Maar ik schreef ook dat kernenergie een heel ander topic is, kernenergie zal de chauffeur (of de autopilot) nooit vervangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden