[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Autopilot


Eeweep

Recommended Posts

  • Forumlid
Op 7-1-2023 om 09:50 zei Eeweep:

<knip> Maar het mooie van autopilot is dat, als het wel onder controle is (wat mij betreft is dat het punt waarop autopilot minder ongelukken veroorzaakt dan menselijk falen dat doet), dan blijft autopilot gevoed worden met de situaties die zich voordoen waar hij ooit heeft gefaald. <knip>

Ik blijf van mening dat er teveel variabelen zijn op open trajecten (snelwegen, woonwijken enz) om het überhaupt onder controle te krijgen. Gesloten trajecten, zoals spoorwegen, zal het op termijn wel gebeuren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei albertvv:

Ik blijf van mening dat er teveel variabelen zijn op open trajecten (snelwegen, woonwijken enz) om het überhaupt onder controle te krijgen. Gesloten trajecten, zoals spoorwegen, zal het op termijn wel gebeuren.

Die variabelen zijn nu al teveel voor een gewone chauffeur. Hoe vaak hoor je niet: ik heb hem niet gezien, ik lette even niet op, enz.? Zo'n autopilot heeft geen last van dode hoek, laagstaande zon, heeft nooit haast, kijkt niet op z'n telefoon, wordt niet kwaad op zijn medeweggebruikers, staat binnen afzienbare toekomst ook nog eens in verbinding met de wagens rondom hem en kan dan ook beginnen met remmen op het moment dat de voorgaande wagen met een noodstop begint, allemaal zaken die een chauffeur niet heeft. Ja, soms zal een chauffeur een situatie beter inschatten en kan dat een verkeersslachtoffer voorkomen, maar of dat de uiteindelijk de balans niet-auto-pilot doet doorslaan? En ja, in ieder geval voorlopig is de combinatie de beste oplossing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

......

staat binnen afzienbare toekomst ook nog eens in verbinding met de wagens rondom hem en kan dan ook beginnen met remmen op het moment dat de voorgaande wagen met een noodstop begint,.....

 

En dan, maar ook echt alleen maar dan, gaat dat autonoom rijden werken. Maar enkel echt alleen dan, indien ALLE voertuigen/verkeersdeelnemers onderling in contact staan.....

Immers, dan haal je alle "onbekende" variabelen weg en kan alles van te voren greprogrammeerd worden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 minuten geleden zei Murphy:

......

staat binnen afzienbare toekomst ook nog eens in verbinding met de wagens rondom hem en kan dan ook beginnen met remmen op het moment dat de voorgaande wagen met een noodstop begint,.....

 

En dan, maar ook echt alleen maar dan, gaat dat autonoom rijden werken. Maar enkel echt alleen dan, indien ALLE voertuigen/verkeersdeelnemers onderling in contact staan.....

Immers, dan haal je alle "onbekende" variabelen weg en kan alles van te voren greprogrammeerd worden. 

Nee, het gaat helpen als zoveel mogelijk wagens connected zijn aan elkaar, maar dat zijn ze nu niet. Dus als de eerste vijf  wagens met elkaar verbonden zijn zullen deze vijf net niet-wel op elkaar in rijden (ligt aan het maximum remvermogen van elke afzonderlijke wagen) en de 6e er bovenop knallen. Als de 7e wel is verbonden staat die ook op tijd stil. Als de eerste vijf ook niet met elkaar zijn verbonden gaat nummer 2 pas vol in de rem als die nummer 1 ziet vertragen, nummer 3 pas als die nummer 2 ziet vertragen, nummer 4 ... . De kans op een kettingongeluk is dan veel groter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 minuten geleden zei Eeweep:

Nee, het gaat helpen als zoveel mogelijk wagens connected zijn aan elkaar, maar dat zijn ze nu niet. Dus als de eerste vijf  wagens met elkaar verbonden zijn zullen deze vijf net niet-wel op elkaar in rijden (ligt aan het maximum remvermogen van elke afzonderlijke wagen) en de 6e er bovenop knallen. Als de 7e wel is verbonden staat die ook op tijd stil. Als de eerste vijf ook niet met elkaar zijn verbonden gaat nummer 2 pas vol in de rem als die nummer 1 ziet vertragen, nummer 3 pas als die nummer 2 ziet vertragen, nummer 4 ... . De kans op een kettingongeluk is dan veel groter.

Neem aan dat je het hier over autosnelwegen hebt Eweep?  In stedelijk gebied met fietsers  en voetgangers  denk ik dat  het nooit gaat lukken met die autopilot. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Eeweep:

Die variabelen zijn nu al teveel voor een gewone chauffeur. Hoe vaak hoor je niet: ik heb hem niet gezien, ik lette even niet op, enz.? Zo'n autopilot heeft geen last van dode hoek, laagstaande zon, heeft nooit haast, kijkt niet op z'n telefoon, wordt niet kwaad op zijn medeweggebruikers, staat binnen afzienbare toekomst ook nog eens in verbinding met de wagens rondom hem en kan dan ook beginnen met remmen op het moment dat de voorgaande wagen met een noodstop begint, allemaal zaken die een chauffeur niet heeft. Ja, soms zal een chauffeur een situatie beter inschatten en kan dat een verkeersslachtoffer voorkomen, maar of dat de uiteindelijk de balans niet-auto-pilot doet doorslaan? En ja, in ieder geval voorlopig is de combinatie de beste oplossing.

Klopt allemaal. Maar zolang een ACC bij een viaduct of een paaltje in een bocht al in paniek raakt, tja dan denk het gaat nog wel even duren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei HendrikJansen:

Neem aan dat je het hier over autosnelwegen hebt Eweep?  In stedelijk gebied met fietsers  en voetgangers  denk ik dat  het nooit gaat lukken met die autopilot. 

Ik denk het wel. wat nooit gaat lukken is nooit ongelukken. En waarschijnlijk zal een autopilot langzamer door stedelijk gebied rijden dan de meeste chauffeurs.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest
2 uur geleden zei HendrikJansen:

Neem aan dat je het hier over autosnelwegen hebt Eweep?  In stedelijk gebied met fietsers  en voetgangers  denk ik dat  het nooit gaat lukken met die autopilot. 

Zoals eerder gezegd , zolang treinen , metros en trams nog niet zonder bestuurder kunnen zal het niet zo'n vaart lopen maar kijk hoe lang men in Rotjeknor al met containers rijdt zonder bestuurder in de Beatrixhaven en Maasvlakte. Dus dat nooit van jou geloof ik nooit😏

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest
51 minuten geleden zei andremast:

Dat is wel op afgesloten terrein(ect delta enz.)maasvlakte

Maar in beatrixhaven nog geen containers zonder chauffeur

Ok, ik dacht in de Beatrixhaven ook al maar dar vergis ik me kennelijk in. Maar het geeft wel aan dat het mogelijk is. Maar het zal zeker nog wel even duren voor het daadwerkelijk op de openbare weg wordt gebruikt, maar kijk naar Tesla, niet perfect maar het komt er hoe dan ook aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei doemijnbest:

Zoals eerder gezegd , zolang treinen , metros en trams nog niet zonder bestuurder kunnen zal het niet zo'n vaart lopen maar kijk hoe lang men in Rotjeknor al met containers rijdt zonder bestuurder in de Beatrixhaven en Maasvlakte. Dus dat nooit van jou geloof ik nooit😏

Ik denk dat je dan uiteindelijk stedelijk gebied in 2 of meer gebieden worden gedeeld. De ringwegen waar ze dan dus die autopilot auto s laten rijden. En de fiets en voetgangers gebieden waar geen auto komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei doemijnbest:

Zoals eerder gezegd , zolang treinen , metros en trams nog niet zonder bestuurder kunnen zal het niet zo'n vaart lopen

 

^^ bij de metro is men al wel zover. O.a. in A'dam, Noord-Zuidlijn.

 

Citaat

Voorbereid op de toekomst

Amsterdam heeft gekozen voor een nieuw systeem van leverancier Alstom: Communications Based Train Control (CBTC). Het nieuwe systeem maakt o.a. gebruik van radiocommunicatie en bakens, waarmee het systeem de metro’s op de voet volgt.

4

We hebben bij de keuze van het nieuwe systeem rekening gehouden met de toekomst waarbij we vanwege de reizigersgroei vaker en op kortere afstand veilig van elkaar willen rijden. Het systeem is ook geschikt om metro’s in de toekomst eventueel zonder bestuurder te laten rijden.

Het is de vraag of reizigers wel zo graag bestuurderloos de metro willen gebruiken.

 

Dit artikel gaat er dieper op in:

 

Citaat

De Noord/Zuidlijn is zo gemaakt dat de metrostellen automatisch kunnen rijden. Het enige dat de bestuurder hoeft te doen is drukken op de startknop. Het besturingssysteem bepaalt hoe snel de metro optrekt en weer afremt als hij de volgende halte nadert. Toch houdt de mens voorlopig de touwtjes in handen. (..)

 

We kunnen met ons systeem elke 90 seconden een metro laten rijden.’ Op het hoofdkantoor van Alstom-­Nederland in Utrecht willen drs. Ronald Doeleman, ir. Wim van Spronsen en ing. Richard Mooij best een beetje pochen over het beveiligings- en besturingssysteem dat ze voor de nieuwe Noord/Zuidlijn hebben aan­gelegd. Niet dat Amsterdam de primeur heeft. ‘We hebben het elders in de wereld al in zo’n veertig steden toegepast.’ Maar het moest wel worden toegesneden op de Amsterdamse situatie ‘en dat maakt het toch uniek’. (..)

 

https://www.deingenieur.nl/artikel/de-noord-zuidlijn-rijdt-volautomatisch-van-station-naar-station

 

Mooi systeem.. maar men heeft er geen obstakeldetectie op ingebouwd.. Daar is dus de metrobestuurder voor.. dát als er een waaghals zich in de tunnelbuis bevindt, de metro stilgezet kan worden.  :D

 

Citaat

(..)

Instapdeuren op het perron

Bovendien is het systeem veiligheidstechnisch nog niet klaar voor volledig automatisch rijden. ‘Dat kan alleen als er gegarandeerd niemand op de spoorbaan kan komen, want ons systeem heeft geen obstakeldetectie.’ Dat betekent dat er bijvoorbeeld op de perrons instapdeuren moeten komen. ‘Die gaan open als het metrostel er is, zodat passagiers alleen tussen metro en perron heen en weer kunnen stappen.’ Dergelijke systemen bestaan al elders in de wereld; in Europa onder meer op een metrolijn in Parijs en in het Zwitserse Lausanne.  (..)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei doemijnbest:

Ok, ik dacht in de Beatrixhaven ook al maar dar vergis ik me kennelijk in. Maar het geeft wel aan dat het mogelijk is. Maar het zal zeker nog wel even duren voor het daadwerkelijk op de openbare weg wordt gebruikt, maar kijk naar Tesla, niet perfect maar het komt er hoe dan ook aan.

Kijk maar eens op de site van ect delta,staat filmpje waar die platformwagens rijden op de kade.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest

Ok, dankjewel hoor, in mijn gedachten reden die onbemande karren altijd op de oude Sealand terminal maar, ik wordt ook wat ouder he. Ik heb zelf eigenlijk nooit in de containers gezeten dat liet ik maar aan de cowboys over 😏 Ben een paar keer in Beatrixhaven geweest om een containertje te wisselen maar vond het er altijd een gekkenhuis eerlijk gezegd. En maar zoeken en kijken waar moet ik nu weer naar toe , veel van die cowboys verdommen het om je te helpen omdat je iets niet weet ,maar ze staan volgens mij veel stijf van de stress.

 

Vond ook deze op YOUTUBE : 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast doemijnbest
8 minuten geleden zei Eeweep:

Scania is ook alweer bijna een jaar of zo aan het testen op aangewezen stukken openbare weg.

https://www.scania.com/group/en/home/innovation/technology/autonomous-solutions.html#

klopt, in dit project zal zeker heel veel geïnvesteerd worden want het levert ook heel veel op. Als ik nu jong zou zijn en voor het chauffeurs vak zou kiezen dan zou ik ook zeker in deze richting een tweede vak erbij zoeken waarmee je wat sterker staat in de toekomst, zal volgend jaar niet gaan gebeuren en het jaar erna ook niet maar ergens tussen de 10 en 20 jr zie ik het wel gebeuren eerlijk gezegd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
17 minuten geleden zei Murphy:

Eind november een groot ongeluk gebeurd in de je naait ze steeds, een zelfrijdende tesla gaat ineens vol in de ankers....

 

Onder het ARTIKEL een video hiervan.....

Allereerst: Tesla heeft een probleem omdat ze hun wagen constant op de markt proberen te zetten als Full self driving, terwijl het dat duidelijk niet is, en ook nergens al màg zijn. De chauffeur had dus moeten ingrijpen. Verder is in die video te zien dat de tweede wagen achter de Tesla al stilstaat voordat hij de botsing zou raken. Alle volgende wagens in de kettingbotsing zouden dus ook de tijd moeten hebben gehad om op tijd stil te staan. Wat zegt dit over de gemiddelde opmerkzaamheid van de chauffeur?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat had die Teslapiloot inderdaad ook moeten doen: https://www.forbes.com/sites/bradtempleton/2023/01/11/an-8-car-pileup-started-by-a-tesla-in-autopilot-opens-up-many-complex-issues/ . Daar staat uitgelegd dat Tesla helemaal niet in Full Self Driving-mode had kunnen staan (want op de autoweg) en de chauffeur dus beter had moeten opletten en zijn handen aan het stuur moeten hebben. Neemt niet weg dat al die volgende chauffeurs ook op hadden moeten letten, er waren er maar een paar in het filmpje op tijd bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

In Rotterdam rijdt de (autonome) Parkshuttle vanaf december 2022 weer.

 

Citaat
Inwoners, werknemers en bezoekers van woonwijk Fascinatio en bedrijvenpark Rivium in Capelle aan den IJssel kunnen sinds deze week weer gebruik maken van de ParkShuttle. Dat is een elektrisch voertuig zonder bestuurder dat het bedrijvenpark en de woonwijk verbindt met metrostation Kralingse Zoom.
 
De vorige generatie van de autonome shuttles werd drie jaar geleden uit dienst genomen, waardoor de kleinste ov-concessie van Nederland al enige tijd stil lag.
In een fris rood-wit jasje en met het nodige comfort waren de zes geheel nieuwe ParkShuttles maandag dan eindelijk klaar voor gebruik. Door de coronapandemie én tegenslagen bij het ontwikkelen, bouwen en testen van de nieuwe voertuigen duurde het extra lang voordat de autonome shuttles weer de weg op konden. Toch was die tijd hard nodig om de elektrische wagentjes in alle denkbare scenario's te kunnen testen. (..)

 

Is door ZF gemaakt, lees ik in het artikel.

 

Citaat

(..). Ondanks dat de shuttle maar langs vijf haltes opereert vormt het vervoersmiddel al sinds 1999 een belangrijke schakel in het ov. Zo maakten vóór de coronaperiode gemiddeld 1850 reizigers per dag gebruik van de elektrische voertuigen. Om deze reizigers te compenseren voor hun geduld zijn de ParkShuttles dan ook gratis te gebruiken tot en met 6 januari 2023.

 

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1587192/gloednieuwe-parkshuttle-maakt-reizen-tussen-kralingse-zoom-en-rivium-na-drie-jaar-weer-mogelijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 uur geleden zei Durashift:

Zo maakten vóór de coronaperiode gemiddeld 1850 reizigers per dag gebruik van de elektrische voertuigen. Om deze reizigers te compenseren voor hun geduld zijn de ParkShuttles dan ook gratis te gebruiken tot en met 6 januari 2023.

Zooo héé! Wat kan ik me daar aan ergeren! De afdeling voorlichting is weer bezig geweest: Een volle maand (waarin half Nederland de laatste week vrij heeft gegad) compensatie voor mensen die 3 jaar lang de beloofde verbinding niet konden gebruiken. Maar goed, altijd beter dan niets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden