[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Tijd voor Tijd regeling / uren gebruiken / wat is de regel omtrent vaste roostervrije dag?


Durashift

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik kon geen draadje vinden met een discussie / uitleg over de tijd voor tijd regeling (in het algemeen, niet specifiek TLN CAO zeg maar) of ervaringen van mensen die ermee te maken hebben (gehad).

 

Ik kreeg dus begin dit jaar te horen van de planster:   Ik moet jou, van de chef voor 4 dagen á 10 uur per dag inplannen en dan ben je op vrijdag roostervrij. Je hebt te veel overuren, was de mededeling.

 

okay... :confused:

 

Enfin, ik heb nu lekker :rolleyes: twee wat langere weekenden genoten.. totdat de planster vanmiddag belde met de mededeling dat ik deze vrijdag niet vrij kon zijn. Het was druk, ik was nodig. Op zaterdag eigenlijk ook.. (maar daar heb ik vriendelijk voor bedankt.. komt er mooi een kruisje bij mijn naam te staan bij de bonusregeling :banaan: ).

 

Hoe zit het nu? Is roostervrij (zo noem ik het) nu eigenlijk meer een soort 'stand by dag' waarbij je, uiteindelijk, wel beschikbaar moet zijn voor werkzaamheden... OF kan/mag je zo'n dag als werkelijk privé tijd zien en dus vrije tijd en vrij te besteden door de werknemer?

 

Ik had geen afspraak staan voor deze vrijdag, wel een paar ideeën/ voornemens om de vrijgekomen tijd aan te besteden. Gaat nu dus niet door en schuif ik maar (weer) op.. 

Ik heb er wel een beetje de smoor in dat ik dus, vooralsnog, niet kan vertrouwen op vier dagen werken.

Ik had ook direct bij het begin al gevraagd voor hoelang ik die overuren moet inleveren.. maar daar kwam (verrassend..😕) geen antwoord op.

 

Iemand ervaring met zo'n regeling en de toepassing ervan?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik kan je wel vertellen over de regeling die ik (en m'n andere NL collega) hebben gesloten met mijn chef.

Echter dat is een andere als jij omschrijft en is al 15 jaar een gentlemens agreement.

Overuren op kantoor worden door mij geregistreerd en opgenomen wanneer het uitkomt (werk en gelegenheid toelatende) voor beide partijen.

Die overuren besteed ik momenteel veel bij de andere werkgever ;) (zo ook vanmiddag/dit weekend weer).

 

In het verleden had ik een 4 dagen regeling met diezelfde collega.

Ieder werkte elke week 4 dagen; ma-do, of di-vr. Dit wisselden we af.

Elke 2 weken had ik een lang weekend (en hij dus het andere weekend).

De toenmalige chef wenste alleen dat ie geen gezeur kreeg van klanten.

24h-dienst afgedekt en elke werkdag tenminste 1 van ons aanwezig.

 

Maar zo te lezen, zou ik in jouw geval een gesprek met de baas aangaan en de afspraken op papier/email laten zetten.

Ik heb eigenlijk geen idee wat erover in de CAO staat, maar daar heb je natuurlijk wel mee te maken (alhoewel als beide partijen iets anders afspreken en op papier hebben, zie ik daar ook geen probleem in).

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Daar staat in de cao online het een en ander over hoe en wat.

Ik heb nu ook met die tvt regelingen te maken ( eerste keer in mijn leven )
Bij ons is het zo dat zometeen vanaf maart als het werk weer volop loopt er elke week
4 overuren van 130% omgezet worden in 6 tvt uren
Dus elke 4 weken worden 16 overuren 24 tvt uren en dit tot
tegen kerstmis.
Vanaf kerstmis tot nu toe heb ik nog maar een paar dagen gereden.

Zoals het er nu dus uitziet kan ik binnenkort een ticket gaan boeken en
ergens in de 2e week van December dit jaar met vakantie en dan begin
Maart weer aan de slag.

3 maanden de kachel uit en geen gas/stroom verbruik, daar kan ik al zowat
2 tickets voor kopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb er ook geen ervaring mee, maar ik bekijk het even simpel. 
Je hebt een dienstrooster van 4 dagen afgesproken. En dan maak je je 40 uur.
Dus als je dan gevraagd wordt om een 5e dag te werken hebben we het over overwerk. Daar kan de werkgever je toe verplichten als dat nodig is, tenzij je 55 jaar of ouder bent en aan het begin van het jaar hebt aangegeven niet over te willen werken. 
Maar een goeie werkgever zal daar gewoon afspraken met jou over maken. Het is onredelijk om van jou te verlangen dat als ze 1 dag van tevoren bellen dat jij alles om gaat gooien terwijl je al afspraken gemaakt hebt. 
De CAO of de wet zegt er volgens mij niets specifieks over. Zal dus een kwestie van redelijk overleg zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
45 minuten geleden zei kiepenboer:

Daar staat in de cao online het een en ander over hoe en wat.

 

 

Niet specifiek over het werken op een roostervrije dag toch? Maar het is volgens mij niet anders dan de situatie waarin je 5 dagen gewerkt heb en je gevraagd wordt ook zaterdag te werken. Zelfde laken een pak.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb je teveel overuren ( hoe zat dat ook alweer met dat gemiddelde van 48 uur) of heb je teveel tvt uren? Bij mijn vorige werkgever werd er veel met tvt uren gewerkt en deze werden door het bedrijf als een schuld gezien en daarom werd er op aangedrongen om regelmatig tvt uren op te nemen.Ook kon je weleens op "extra"gezet worden en dan hoorde je kort van te voren of je ingezet werd of dat je een tvt opname had.

Normaal werk je 5 dagen? Wordt de vrijdag nu dmv tvt uren vergoed  of word er niets afgeboekt ivm 40 uur gewerkt?  Misschien eens met collega's erover hebben en proberen duidelijke afspraken afdingen. Al zal er altijd wel iets van flexibiliteit verwacht worden om evt uitval van chauffeurs op te vangen .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ mensen, alvast dank voor het reageren. 👍

 

@zoetwatermatroos: ik heb, denk ik (moet het even nakijken, heb wel een afschrijving van uren in de mail gekregen) te veel TVT uren. Althans, in dat bericht staat dat er 9,5 uur afgeschreven is uit de TVT regeling, in de eerste week.

 

  

3 uur geleden zei zoetwatermatroos:

Normaal werk je 5 dagen? Wordt de vrijdag nu dmv tvt uren vergoed  of word er niets afgeboekt ivm 40 uur gewerkt? 

 

Ja, werk 5 dagen. Er wordt 9,5 uur uit de tvt regeling geboekt. Ze roosteren mij 4x10 uur in, de 5e dag is dus ook 10 uur minus het halve uur reservering voor de tvt regeling. In werkelijkheid maak ik de ene werkdag 11 tot soms wel meer dan 12 betaalde uren (heb  de 45 minuten pauze er dan al afgetrokken). Soms kom ik wel op 10 betaalde uren uit.. die dagen zijn wel in de minderheid. :(

 

11 uur geleden zei kiepenboer:

Ik heb nu ook met die tvt regelingen te maken ( eerste keer in mijn leven )
Bij ons is het zo dat zometeen vanaf maart als het werk weer volop loopt er elke week
4 overuren van 130% omgezet worden in 6 tvt uren
Dus elke 4 weken worden 16 overuren 24 tvt uren en dit tot
tegen kerstmis.

 

^^ ja, dit heb je hier al eerder eens geschreven, herinner ik mij.

Ik heb toen gereageerd dat het bij ons zo is dat er elke dag een half uur van de uren wordt gereserveerd én dat dit dan, ná het winterseizoen, uitbetaald wordt of ten gunste van je verlofsaldo komt. Afgelopen jaar heb ik voor uitbetalen gekozen (althans, ik had niet op tijd laten weten dat ik best wel wat extra verlofuren wilde..).

 

Ik vermoed dus dat men nu mijn tvt saldo wil minderen (wat vreemd is.. als er volgende maand een week vorst is.. heb ik die uren misschien wel nodig.. maar ja, het is nu 'rustige tijd..:rolleyes:). zodat er na het seizoen niet een bult uitbetaald hoeft te worden.

Dit zijn natuurlijk allemaal vragen die ik aan de chef moet stellen. Ja, ik weet het. Maar goed, eerst maar eens elders info verzamelen, d8 ik zo.

 

10 uur geleden zei Vledder:

Ik heb er ook geen ervaring mee, maar ik bekijk het even simpel. 
Je hebt een dienstrooster van 4 dagen afgesproken. En dan maak je je 40 uur.
Dus als je dan gevraagd wordt om een 5e dag te werken hebben we het over overwerk. Daar kan de werkgever je toe verplichten als dat nodig is

 

Ik heb een dienstrooster van 5 werkdagen per week, al ruim 3,5 jaar lang met die poepdozen 😕

Werkgever (chef) heeft eenzijdig ingesteld dat er één roostervrije dag moet zijn om 'overuren' danwel tvt uren op te maken.

Chef besloot eenzijdig dat ik vandaag moest werken.

Voor morgen (zaterdag) heb ik bedankt en de volgende zaterdag kan ik niet.

 

Dit soort zaken (de bereidheid tot extra werken in het weekend maar ook uit je route extra stops te maken als de planning dat vraagt) wordt bijgehouden en maakt onderdeel uit van de bonusregeling. Zeg je dus te vaak nee.. dan heb je voor dit onderdeel geen bonus met de kerst. :D:stom:

 

10 uur geleden zei Vledder:

Het is onredelijk om van jou te verlangen dat als ze 1 dag van tevoren bellen dat jij alles om gaat gooien terwijl je al afspraken gemaakt hebt. 

 

^^ dit is een beetje waar ik naar op zoek ben: wat is de redelijkheid om een halve dag van te voren te horen dat je ingeroosterd bent.

Kijk, als dat op een zgn. beschikbaarheidsdienst/dag is, kan ik mij iets bij voorstellen. Dit ken ik nog uit de Bidfood tijd dat ik voor Randstad mijn rijbewijs moest terugverdienen. Dat waren dagen dat je toch maar op tijd je bed uit kwam.. onder het mom van: je weet maar nooit of ze bellen dat ik moet komen werken..

Niet een fijn systeem.

 

Overigens is dat met een winterse werkweek en dus tvt thuis zitten niet anders, wordt ook per dag bepaald of je moet werken.. kan je dus feitelijk ook niet plannen om de volgende dag te gaan schaatsen.. als ze 's middags bellen dat je wel poepdozen mag plaatsen, schoon van de werf af. :mad:

 

12 uur geleden zei ayla:

Ik kan je wel vertellen over de regeling die ik (en m'n andere NL collega) hebben gesloten met mijn chef.

Echter dat is een andere als jij omschrijft en is al 15 jaar een gentlemens agreement.

Overuren op kantoor worden door mij geregistreerd en opgenomen wanneer het uitkomt (werk en gelegenheid toelatende) voor beide partijen.

Die overuren besteed ik momenteel veel bij de andere werkgever ;) (zo ook vanmiddag/dit weekend weer).

 

^^ succes met je rit. :ok:

 

Ook jouw verhaal komt mij bekend voor, uit een ander draadje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ De rit was kort, alleen ff laden en trailer (en trekker) wegbrengen (aankoppelen, wassen, rijden, wachten, laden, rijden, afkoppelen, nieuwe trekker afkoppelen, aankoppelen, rijden, afkoppelen en weer terug rijden, toch 10 uurtjes bezig geweest). Beide uiteindelijk naar zelfde adres, maar trailer ging verder, trekker bleef bij dealer....(nee, niet door mij kapot gemaakt, is zo terug gekomen) en ik weer met een busje retour.

 

Verhaal van mijn overuren heb ik al eens hier vermeld, klopt.

Echter ik denk dat je in jouw geval gewoon ff een gesprek moet aangaan en met de chef en duidelijkheid bereiken (voor beide zijden, dus ook jouw mening/standpunt en visie aangeven).

En dan komt een eventuele overeenkomst vanzelf wel.

Ik ben van mening, dat zoveel ideen hier voorbij komen (en ervaringen en afspraken en zaken) dat je door de bomen het bos niet meer ziet.....en dat leidt tot verwarring....

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid
Op 28-1-2023 om 14:02 zei Ger-1957:

Het is zo eenvoudig toch, je hebt een verplichte TvT regeling dus als je nog 40 of 80 uur van die grens af zit dan mag je een of twee weken geen overuren maken, niet elke werkgever houd zich daar aan natuurlijk, sommigen betalen gewoon alle uren anderen geven TvT, mijn oude werkgever betaalde ze gewoon, maar dat is ook afgelopen hoorde ik in de wandelgangen.

Er komt nog een tijd dat je maar 40 uur in de week mag maken, de rest wordt niet betaald ;) 

 

Artikel 30 Verplichte tijd-voor-tijd-regeling

1. Diensturen die op maandag t/m vrijdag worden verricht en de 220 uur per betalingsperiode van vier weken te boven gaan, dienen te worden vergoed in vrije tijd.

2. De werkgever, die in afwijking van lid 1 een tijd-voor-tijdgrens van 230 uur wenst te hanteren, is daartoe gerechtigd. Gedurende de looptijd van de CAO is slechts éénmaal een wijziging van de tijd-voor-tijdgrens toegestaan.

 

 

 

 

Maximaal 40 betaalde uren en de rest onbetaald gaat nooit gebeuren. en daar kan ik wel tich redenen voor bedenken. 

 

En dan kan je wel een pleidooi gaan houden dat ook een chauffeur het in 40 uur moet kunnen verdienen (dat kunnen ze nu ook wel alleen geven de meeste meer uit dan ze in 40 uur verdienen) Maar al gaan ze meer verdienen in die 40 uur komen velen toch weer tekort, en dat om dezelfde reden waarom ze nu al tekort hebben. En ja, ik weet dat dit geen populaire uitspraak zal zijn maar is wel waar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei Quincy:

 

 

Maximaal 40 betaalde uren en de rest onbetaald gaat nooit gebeuren. en daar kan ik wel tich redenen voor bedenken. 

 

En dan kan je wel een pleidooi gaan houden dat ook een chauffeur het in 40 uur moet kunnen verdienen (dat kunnen ze nu ook wel alleen geven de meeste meer uit dan ze in 40 uur verdienen) Maar al gaan ze meer verdienen in die 40 uur komen velen toch weer tekort, en dat om dezelfde reden waarom ze nu al tekort hebben. En ja, ik weet dat dit geen populaire uitspraak zal zijn maar is wel waar.

Ik denk dat je de reden van je uitspraak moet zoeken in het feit dat een chauffeur gewend is aan overuren, daardoor een riant salaris altijd heeft kunnen verdienen en zodoende het allemaal wat breder heeft kunnen laten hangen.

 

In tijden dat regels aangescherpt werden en dus een deel van die overuren wegvielen waren er velen  ''not amused' om het maar zo te zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ of eenverdieners; hele week van huis, brengt het geld binnen en de vrouw regelt het thuis met de kinderen. Natuurlijk, vrouw kan ook werken doordeweeks maar of die dat allemaal doen?

 

Anyway, van de week kort (telefonisch) gesprekje gehad met de chef. Reden van de roostervrije dag is gewoon een financiële. Het is (nog) niet druk, dus minder omzet, dus minder geld om de extra uren te betalen, daar komt het op neer. Ik begreep zelfs dat er collega's op 3 dagen werken in de week staan.. :eek:

 

Tot welke week in het jaar ik op de vrije vrijdag kon rekenen was dan weer niet duidelijk. Er kon ook nog roulatie met andere chauffeurs komen..

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 uur geleden zei Quincy:

 

 

Maximaal 40 betaalde uren en de rest onbetaald gaat nooit gebeuren. en daar kan ik wel tich redenen voor bedenken. 

 

En dan kan je wel een pleidooi gaan houden dat ook een chauffeur het in 40 uur moet kunnen verdienen (dat kunnen ze nu ook wel alleen geven de meeste meer uit dan ze in 40 uur verdienen) Maar al gaan ze meer verdienen in die 40 uur komen velen toch weer tekort, en dat om dezelfde reden waarom ze nu al tekort hebben. En ja, ik weet dat dit geen populaire uitspraak zal zijn maar is wel waar.

Nooit meer uitgeven dan je hebt, is mijn motto

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 12-2-2023 om 11:37 zei sprinter 516:

Nooit meer uitgeven dan je hebt, is mijn motto

Daar heb je een punt.

 

Toen ik ooit een hele poos geleden besloot chauffeur te worden wist ik precies wat ik ging verdienen. Je kreeg een Cao boekje van je werkgever en daarin stonden loonschalen met bedragen erbij. Die bedragen wist ik voordat ik begon aan ook toentertijd een dure opleiding.

 

Als ik nu reacties zie van chauffeurs werken die allemaal voor een schijntje en kan je het met 40 uur niet verdienen. Ik heb dat soort uitspraken best wel lang proberen te begrijpen maar ik ben ermee gestopt, ik had toch door moeten leren denk ik. De meeste chauffeurs doen maar wat, leven op te grote voet, willen ook 3 keer per jaar op vakantie, tweede auto voor de vrouw en een nieuwe keuken. En dan erachter komen dat je in week 2 van de maand geen geld meer heb.

 

En dan overal gaan roepen dat chauffeurs voor een schijntje werken en maar een fooitje krijgen, en dan wijzen naar de werkgevers terwijl ze ver van te voren konden zien wat ze gingen verdienen en wat ze meer konden verdienen als ze bereid waren wat extra's te doen.

 

Ik snap het echt niet, zelf keuzes maken en als het dan niet is wat je er van verwacht anderen de schuld gaan geven. En vergelijk je uurloon even (zonder allerlei toeslagen) met dat van mensen om je heen, zo slecht is het echt niet.

  • Like 3
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vanaf C2 is het dit jaar boven de 14 euro bruto per uur, zie ik.

 

Aangezien 14 euro een leefbaar loon is voor 40 uur werken in de week (aldus o.a. de FNV en ik denk dat daar wel een goede kern van waarheid in zit) is de CAO misschien niet slecht.. maar overdreven ruim wellicht toch ook niet?

 

https://www.tln.nl/app/uploads/2023/02/CAO-2023-TLN-web.pdf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden