[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Ongeluk Zwolle


suggs73

Recommended Posts

  • Forumlid

Personenauto komt klem te zitten tussen twee vrachtwagens op A28 bij Zwolle, bestuurder komt om | Binnenland | ed.nl

 

 

Dit is de grootste angst van automobilisten , ken er genoeg die heel bang zijn om achter een vrachtauto te stoppen en dan angstig in de achteruitkijk spiegel kijken of evt vrachtwagen erachter ook stopt , kan mij het goed voorstellen .

 

bron Eindhovens Dagblad 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
51 minuten geleden zei suggs73:

Personenauto komt klem te zitten tussen twee vrachtwagens op A28 bij Zwolle, bestuurder komt om | Binnenland | ed.nl

 

 

Dit is de grootste angst van automobilisten , ken er genoeg die heel bang zijn om achter een vrachtauto te stoppen en dan angstig in de achteruitkijk spiegel kijken of evt vrachtwagen erachter ook stopt , kan mij het goed voorstellen .

 

bron Eindhovens Dagblad 

Kwam er vanochtend langs in tegenovergestelde richting. Is in de spits altijd druk bij die afslag. Veel voorkruipers.  Triest weer. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei suggs73:

Personenauto komt klem te zitten tussen twee vrachtwagens op A28 bij Zwolle, bestuurder komt om | Binnenland | ed.nl

 

 

Dit is de grootste angst van automobilisten , ken er genoeg die heel bang zijn om achter een vrachtauto te stoppen en dan angstig in de achteruitkijk spiegel kijken of evt vrachtwagen erachter ook stopt , kan mij het goed voorstellen .

 

bron Eindhovens Dagblad 

Ga ook liever niet rechts staan achter de file. Ben niet angstig, maar realities. Houd altijd afstant in kijk in de spiegel. Wanneer t stoplicht van rood naar groen gaat kijk ik ook naar links en rechts. Zo vaak dat mensen door t rood rijden. Ook lopend kijk ik eerst. Zie in NL zoveel mensen gewoon oversteken zonder te kijken. Ik heb niet zoveel vertrouwen in de medemens.....

  • Like 5
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
20 uur geleden zei volvofh12:

Kwam er vanochtend langs in tegenovergestelde richting. Is in de spits altijd druk bij die afslag. Veel voorkruipers.  Triest weer. 

Ik denk dat dat ook een GROOT probleem is, die voorkruipers die op het laatste moment er nog even denken te moeten tussen duiken om toch maar weer 3 auto's voor te zijn......

Waar is de tijd gebleven dat mensen op tijd van huis vertrokken en op tijd voor sorteerden als ze een afslag moesten nemen of zo.

Ik heb het hier al vaker geschreven, het is absoluut niet leuk meer langs de weg......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei sprinter 516:

die voorkruipers die op het laatste moment er nog even denken te moeten tussen duiken om toch maar weer 3 auto's voor te zijn......

 

Dat is idd een groot ergernis , denken allemaal de perfecte rijskils te bezitten , ik denk in dit zeer triest ongeval , en dan druk ik me nog zeer zacht uit , betreft het een vrouw van net in de 50 en vermoedelijk haar dochter van 21 , ik geloof absoluut niet dat dit voorkruipers zijn geweest , past niet in het beeld wat ik van voorkruipers heb , kan best zijn dat de auto van Vos op de rem moest vanwege een dodo die er nog tussen moest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei suggs73:

kan best zijn dat de auto van Vos op de rem moest vanwege een dodo die er nog tussen moest.


of automatisch op de rem ging. Ik ben bang dat we dit soort ongelukken vaker zullen zien zolang niet in iedere auto en vrachtwagen dit systeem zit.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei lientje:

of automatisch op de rem ging. Ik ben bang dat we dit soort ongelukken vaker zullen zien zolang niet in iedere auto en vrachtwagen dit systeem zit.

Misschien maar goed ook. Als we dan toch speculeren, misschien was er anders een nog ernstiger ongeluk gebeurd.

 

6 uur geleden zei sprinter 516:

^^ Dat is ook mijn gedachte, zolang niet iedere truck van dit systeem voorzien is

Blijkbaar kan de gemiddelde chauffeur niet zo snel reageren als dit systeem. Wat de reden voor een plotselinge stop van de voorganger ook is, voldoende afstand houden is altijd nodig. Als je een noodremming vóór je niet kunt bijhouden heb je onvoldoende afstand gehouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 minuten geleden zei Eeweep:

Misschien maar goed ook. Als we dan toch speculeren, misschien was er anders een nog ernstiger ongeluk gebeurd.

 

Blijkbaar kan de gemiddelde chauffeur niet zo snel reageren als dit systeem. Wat de reden voor een plotselinge stop van de voorganger ook is, voldoende afstand houden is altijd nodig. Als je een noodremming vóór je niet kunt bijhouden heb je onvoldoende afstand gehouden.

De zon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Er stond al file. Niks geen 'voorkruipers' ofzo..

 

Citaat

(..)

Uit data van de NDW via MXbord.nl blijkt dat er al enige tijd file stond op de afslag van de A28 bij Zwolle Zuid. Iets voorbij de afslag was de rechterrijstrook afgesloten. Verkeer kwam op de rijbaan richting het noorden deels vast te staan. Even na half tien gebeurde het tragische ongeval. Rijkswaterstaat sloot vervolgens de A28 richting het noorden volledig af voor het verkeer. Dit zorgde er voor dat het verkeer vanaf knooppunt Hattemerbroek richting het noorden een andere route moest gaan zoeken.

 

Op de binnenwegen vanaf Hattem, Wezep, Hattemerbroek en Zalk ontstond vervolgens een compleet verkeersinfarct. Ook op de Molenbrug (N764) bij Kampen ontstond file door omrijdend verkeer.

 

https://www.stefanverkerk.nl/

 

 

Ik vraag mij eerder af of de onderrijbeveiliging van de VOS trailer wel uitgeklapt stond. Mag maximaal 55 cm vanaf de grond zijn..  ding zit tegen de verlichtingsunits aan.. dan zou je kunnen redeneren dat de stang door de auto omhoog gedrukt is.. maar dát lijkt mij nu juist niet de bedoeling van zo'n beveiliging.

 

Citaat

(..)

De strengere eisen hebben consequenties voor de constructie, de hoogte, de plaats en de montage van de stootbalk op de vrachtwagen. En in sommige gevallen moet ook het chassis van de vrachtwagen versterkt worden. De grootste veranderingen in de nieuwe ECE R58-03 richtlijn voor voertuigen >8t in onbeladen toestand;

  • de stootbalk moet op 5 testpunten hogere krachten kunnen weerstaan
  • de hoogte van het bumper profiel was 100 en is nu 120 mm
  • de zwaardere eisen die gesteld worden voor de montage aan de vrachtwagen
  • de hoogte vanaf de grond tot de bumper (de bodemvrijheid) was 550 en is nu 450 mm
  • de afstand van de achterzijde van de vrachtwagen tot de stootbalk mag niet groter zijn dan 400 mm.  (..)

 

https://www.imbema.com/transport-en-logistiek/strengere-eisen-voor-stootbalken-vrachtwagens/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei Durashift:

Er stond al file. Niks geen 'voorkruipers' ofzo..

 

 

https://www.stefanverkerk.nl/

 

 

Ik vraag mij eerder af of de onderrijbeveiliging van de VOS trailer wel uitgeklapt stond. Mag maximaal 55 cm vanaf de grond zijn..  ding zit tegen de verlichtingsunits aan.. dan zou je kunnen redeneren dat de stang door de auto omhoog gedrukt is.. maar dát lijkt mij nu juist niet de bedoeling van zo'n beveiliging.

 

 

https://www.imbema.com/transport-en-logistiek/strengere-eisen-voor-stootbalken-vrachtwagens/

De zon, verder hoef je niet veel meer te gaan bedenken, denk ik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 minuten geleden zei Durashift:

^^  Zon staat dan op de zijkant, niet van achter. Lijkt mij dat die Bulgaarse vrachtwagen het daar toch niet op kan schuiven...

Het was nog geen tien minuten gebeurt toen ik erachter stond kameraad. En ik weet wat voor last ik heb gehad van die zon. En net voor de IJssel draait de weg bij richting idd de zon op dat tijdstip.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei HendrikJansen:

Dan gebeuren er wel weer andere dingen die minder leuk zijn.

Alleen als de chauffeur zit te slapen. Zeker zolang als die technieken niet zijn uitontwikkeld blijf je de chauffeur nodig hebben en zijn al die extra sensoren en actuatoren alleen hulpmiddelen. Maar "zon recht in het gezicht" is nu typisch iets waar de sensoriek geen last van heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^ dat is afhankelijk van de sensor.

Tegenwoordig gaan veel 'sensorenbouwers' over op camera(s).
En laten die nu wel heel veel last hebben van de zon.

Korte technische verklaring;

optie 1

Een camera neemt kleuren beeld op.

Deze kleuren kunnen gedecteerd worden door software en dan in een grid geplaatst, waar de grid altijd op een zelfde positie over het beeld ligt.
Samen met een calibratie (verteld de software welke gridlijn gelijk is aan een bepaalde afstand) kan men zo de afstand bepalen.

optie 2

time of flight, lichtstraal wordt uitgezonden en camera detecteerd de straal en men meet de snelheid van het terugkeren van de lichtstraal.

Deze tijd staat gelijk aan de afstand.

 

Als ik jullie nu vertel dat de zon het totale gamma aan kleuren heeft, kan men wel voorstellen dat de zon deze technieken dus (altijd negatief) beinvloed.
Om nog maar te zwijgen van reflecties via andere voorwerpen op de camera....

 

Ditzelfde verhaal kan men oprakelen voor ultrasoon sensoren.

Vele geluidfrequenties komen ook in het verkeer voor, waarbij de 'nagenoeg niet hoorbare' de slechtste invloed hebben.

(ik kan zelfs verhalen vertellen over strontpompen van de buren (of een bierdopje in de oude wasmachine van oma), welke een negatieve invloed hebben op de spanningsverzorging op het net en daardoor de frequentie van het ultrasoon beinvloeden).

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Eeweep:

Alleen als de chauffeur zit te slapen. Zeker zolang als die technieken niet zijn uitontwikkeld blijf je de chauffeur nodig hebben en zijn al die extra sensoren en actuatoren alleen hulpmiddelen. Maar "zon recht in het gezicht" is nu typisch iets waar de sensoriek geen last van heeft.

Een van de dingen die elektronica niet kan, is het inschatten van de verkeerssituatie!

Voorbeeld: ik rijd in België op een natte weg met spoorvorming, vanaf de linker baan duikt een Belg op een meter of 15 voor me om naar de uitvoegstrook te gaan. Hij blijft even hangen om te kijken of ik niet rechts op de uitvoegstrook wordt ingehaald en schuift door naar de uitvoegstrook. Mijn auto duikt echt vol in de remmen. Ik wil iets naar links om de Belg met zekerheid te ontwijken, maar de reactie op de stuurbeweging was veel heftiger dan ik inschatte door de niet te stoppen volle remming en de spoorvorming. De Belg reed al lang op de uitvoegstrook voordat het remmen stopte, ik reed toen nog 30 a 40 km/h. Sindsdien staat bij mij de noodstop uit, want ik word er onzeker van.

 

Door ieder probleem dat de elektronica oplost, ontstaan weer andere problemen. Het onderdeel dat bepalend is voor de verkeersveiligheid is wat de Engelsen noemen "the nut behind the wheel" (de moer (= de gek) achter het stuur). En het lijkt er op dat er steeds meer "gekken" achter het stuur komen, dat elektronica ook niet meer helpt.

 

En bovendien moet ik eerlijk bekennen dat ik vroeger toch misschien wel defensiever reed met 300 pk en gammele trommelremmen, dan nu met 480 pk en schijfremmen met ABS.

Het veiligst reed ik met TIP-trailers die zelfs met die handbediende kraan van het lastafhankelijke remventiel op max. niet wilde remmen 😉.

 

  • Like 2
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
23 uur geleden zei HendrikJansen:

Het was nog geen tien minuten gebeurt toen ik erachter stond kameraad. En ik weet wat voor last ik heb gehad van die zon. En net voor de IJssel draait de weg bij richting idd de zon op dat tijdstip.

Klopt, op dat punt heb je de zon schuin links voor je en vol in je bakkes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 8-2-2023 om 20:19 zei HendrikJansen:

De zon.

Ook een reden om nog iets meer afstand te houden dan normaal. Hoewel "normaal" voor sommigen 3 meter is en dan ook nog het liefst de linkerbeen op het dashboard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei edje:

Ook een reden om nog iets meer afstand te houden dan normaal. Hoewel "normaal" voor sommigen 3 meter is en dan ook nog het liefst de linkerbeen op het dashboard.

"ja maar..als ik de normale afstand aanhoud..dan kruipt iedereen ertussen..en ik let echt wel goed op wat er voor mij gebeurd..blablabla"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden