[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Een dikke week voor niets gewerkt

Ger-1957

Recommended Posts

• Forumlid

Vrachtwagenchauffeur tot twee keer toe betrapt op bellen achter het stuur tijdens MONO-controle

-Een vrachtwagenchauffeur bleek hardleers te zijn. Binnen een uur werd hij twee keer betrapt op het in zijn hand vasthouden van een telefoon. "Deze man snapt niet wat voor ellende hij kan veroorzaken met zijn vrachtwagen als hij niet oplet en bijvoorbeeld achter op een file rijdt", merkt de politie op-

Bron >> klik <<

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Ja het mag nu eenmaal niet. En appen of surfen kan best gevaarlijk zijn omdat je toch regelmatig wegkijkt van de weg. Maar bellen? Handsfree of handsoccupied (😆) maakt qua veiligheid niks uit. Mits je nog met een Fuller rondrijdt uiteraard.

• Like 1
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
16 minuten geleden zei matthieu:

Ja het mag nu eenmaal niet. En appen of surfen kan best gevaarlijk zijn omdat je toch regelmatig wegkijkt van de weg. (...)

En iedereen doet het, ook tijdens het rijden. Al zal niet iedereen dat hier toe willen geven. ;)

• Like 5
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
Geplaatst (bewerkt)
18 minuten geleden zei Pierre:

En iedereen doet het

Ik zal niet zeggen dat ik het nooit gedaan heb, maar dat is jaren geleden, zowel in de vrachtauto als in de personen auto heb/had ik een prima handsfree set zitten, in mijn personenauto logt hij automatisch in en daarbij maakt het niet uit of mijn vrouw of ik achter het stuur zitten, hij connect met de persoon die achter het stuur zit ook als we beiden in de auto zitten dus.

bewerkt door Ger-1957
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
21 minuten geleden zei Pierre:

En iedereen doet het, ook tijdens het rijden. Al zal niet iedereen dat hier toe willen geven. ;)

Sterker nog als je je telefoon in een houder hebt zitten/staan mag je hem gewoon bedienen tijdens het rijden. Dus ook appen of surfen. of het verstandig is is weer een heel ander verhaal.  

Collega werd vorige week in DLD uit de groep gepikt en kreeg voor het vasthouden van zijn telefoon een prent van € 125,00 . Matsprijs vergeleken bij NL als je het mij vraagt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

Ik zal niet zeggen dat ik het nooit gedaan heb, maar dat is jaren geleden, zowel in de vrachtauto als in de personen auto heb/had ik een prima handsfree set zitten (...)

Klopt Ger, iedereen zit tegenwoordig handsfree te bellen in zijn of haar vrachtauto of personenauto. Het blijft echter niet bij bellen alleen; even een appje terugsturen, even op Google Maps een adres o.i.d. zoeken, stiekem 'effe snel' op CF of Facebook gluren; legio momenten op een dag dat je het risico loopt om tegen de lamp te lopen.

Hoe dan ook, het mag niet en het is ook niet heel erg veilig. Maar dat zijn een hoop andere zaken ook niet die wel gewoon toegestaan zijn zonder daar een artikel 5 aan te kunnen hangen. Ik vind een boete van € 389,- dan ook buiten alle proportie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
3 uur geleden zei matthieu:

Maar bellen? Handsfree of handsoccupied (😆) maakt qua veiligheid niks uit.

Beeldbellen is wel in opkomst, dus dan wordt wel degelijk tegen een scherm gekeken.

Ik had een tijdje terug een handsfree gesprek met de planster..  ik was net vertrokken, reed een weg waar ik dagelijks overheen moet, wel binnen bebouwde kom.. er reed aan busje van een kozijnenboer voor mij met een kozijn in de ahw. Ging niet al te snel.. dus ik besloot om te blijven praten.. (was ook niet echt gelegenheid om ff aan de kant te gaan staan, wat ik doorgaans wel).

Enfin, eind van het liedje is: een dorp verderop is het telefoongesprek ten einde.. ik hang op.. en vraag mij af waar dat kozijn nu is dat voor mij reed...:confused:

Ik heb werkelijk waar niet waargenomen waar die auto is afgeslagen.. kan het ook niet terug in herinnering halen.. Heb ik dus tóch een stukje gemist door de afleidende spraak met de collega...

2 uur geleden zei HendrikJansen:

Sterker nog als je je telefoon in een houder hebt zitten/staan mag je hem gewoon bedienen tijdens het rijden.

Yep.. doe dat weleens.. :stom: helaas.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
3 uur geleden zei Ger-1957:

een Fuller is niet gesynchroniseerd maar dubbel klutsen doe je met je voet en niet met je hand 

Alleen bij wegrijden, daarna hoeft een ervaren chauffeur de koppeling niet meer te gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
2 uur geleden zei Durashift:

kan het ook niet terug in herinnering halen.. Heb ik dus tóch een stukje gemist door de afleidende spraak met de collega...

Dat had ik gewoon in de nacht , dat je gewoon een stuk miste , zo zat je bv in Almere en plots zat je in Hilversum , het tussen stuk mis je gewoon .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei suggs73:

Je moest hem toch vrij trappen ? voor de rest het aanvoelen 

In zijn vrij trekken op het moment dat je je gas wegneemt. Ik heb weleens in een project met International Paystars gewerkt in Mali. In het zand snel genoeg kunnen schakelen was best een uitdaging.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
3 uur geleden zei Durashift:

Yep.. doe dat weleens.. :stom: helaas.

Ik persoonlijk kies dan toch om de telefoon gewoon vast te houden. Voor mijn idee houd ik dan beter mijn ogen ook op de weg. Zelfde als typen op de BC schuin rechts naast me. Ook zo een afleidend iets. Ding zou je gewoon op je stuur moeten kunnen leggen, net als met de telfefoon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
3 uur geleden zei suggs73:

Dat had ik gewoon in de nacht , dat je gewoon een stuk miste , zo zat je bv in Almere en plots zat je in Hilversum , het tussen stuk mis je gewoon .

Dat was vroeger een algemeen voorkomend verschijnsel:

Je ging na het eten in Frankrijk nog een paar uurtjes rijden, naar Auxerre bijvoorbeeld, dat zijn 200 kilometer.

Om nu te zorgen dat je geen slaap kreeg nam je uit voorzorg 2 Calva'tjes + één als zekerheid.

Want : één calva'tje is goed voor 100 kilometer leerde je van de oudere ervaren collega's

Als je nu, aan de bar met de maten, de tel kwijtgeraakt was, kon het wel eens gebeuren dat je in het 700 km verder gelegen Marseille weer bij je positieven kwam.:D

• Haha 7
  • Verward 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
22 uur geleden zei Pierre:

Hoe dan ook, het mag niet en het is ook niet heel erg veilig. Maar dat zijn een hoop andere zaken ook niet die wel gewoon toegestaan zijn zonder daar een artikel 5 aan te kunnen hangen. Ik vind een boete van € 389,- dan ook buiten alle proportie.

Klopt, tot dat je door zo'n persoon een naaste kwijt raakt.

En ja, ik heb ooit ook al eens een bon voor de telefoon vast houden gehad, en ben niet roomser dan de paus.

Maar begrijpt wel dat "de afleiding in het verkeer" een steeds groter probleem gaat worden.

Daarom denk ik ook dat de terug gang van 80 km naar 60 km op provinciale wegen nog meer ongelukken gaat opleveren.

Nu gebeuren de ongelukken daar door idioten die schijt aan de regels hebben, en zelden door de afleiding in her verkeer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
17 uur geleden zei HendrikJansen:

Ik persoonlijk kies dan toch om de telefoon gewoon vast te houden. Voor mijn idee houd ik dan beter mijn ogen ook op de weg. Zelfde als typen op de BC schuin rechts naast me. Ook zo een afleidend iets. Ding zou je gewoon op je stuur moeten kunnen leggen, net als met de telfefoon.

Daarom heb ik ook een magneet plaatje op mijn stuur, daar past de telefoon prima op, en heb ik hem dus niet vast

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
59 minuten geleden zei sprinter 516:

(...) Daarom denk ik ook dat de terug gang van 80 km naar 60 km op provinciale wegen nog meer ongelukken gaat opleveren.

Nu gebeuren de ongelukken daar door idioten die schijt aan de regels hebben, en zelden door de afleiding in her verkeer

Aan welke regels zou men schijt hebben? Zo lang iedereen zich aan de dan gestelde snelheid van 60 km/h zou houden en voldoende afstand tot zijn voorganger is er weinig aan de hand. Enkel de frustratie dat het niet vooruit gaat op een weg waar gemakkelijk harder gereden kan worden. Zo'n zelfde situatie zoals we die al jaren hebben op b.v. de Duitse Bundesstrasse en op de Belgische provinciale wegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

^^Tja in D en B is het nog altijd max 60 voor een vrachtwaggel.
Daardoor veel inhaal acties door luxe auto,s die voor gevaarlijke situaties zorgen.

In NL lopen provinciale wegen beter doordat er met de vrachwaggel 80 mag worden gereden.
Maar op een traject van bv Tilburg> Den Bosch en omgekeerd zie je weer veel vrachtwaggels
op links omdat daar enkele camera,s staan en luxe auto,s daar vaak met een gaangetje van
75 kmpu sukkelen omdat de snelheidsmeter 80 aangeeft 
Werkelijke snelheid en wat de meter aangeeft kloppen meestal niet.

• Like 3
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei sprinter 516:

een magneet plaatje

Is toch ergens anders voor bedoeld :confused:

14 minuten geleden zei Pierre:

de Duitse Bundesstrasse

Is standaard 80 dacht ik , behalve bij de flitspalen .

De snelheid verlagen van 80 naar 60 en daardoor minder verkeersslachtoffers klopt helemaal , op papier , in de praktijk gaat het echt niet werken , er komen meer en gevaarlijker inhaalpogingen , en dan heb je het psychische aspect nog , 60 rijden waar je hoofd zegt kan gemakkelijk 80 .

Ze hebben al zo vaak iets bedacht , en telkens staan ze weer verbaasd dat er geen minder slachtoffers komen , maar goed ze doen maar , en qua milieu hebben ze het mee , plak er een mooi milieu verhaaltje  aan vast en het is klaar .

Trouwens ik meende dat heel veel gemeentes met slecht wegdek , er een 60 km bord op die wegen plaatsten ipv de 80 , om niet aansprakelijk gesteld te kunnen worden voor schade en ongelukken , langzamerhand ligt hier het wegdek er net zo bij als in Belgie 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
13 minuten geleden zei Pierre:

Aan welke regels zou men schijt hebben? Zo lang iedereen zich aan de dan gestelde snelheid van 60 km/h zou houden en voldoende afstand tot zijn voorganger is er weinig aan de hand. Enkel de frustratie dat het niet vooruit gaat op een weg waar gemakkelijk harder gereden kan worden. Zo'n zelfde situatie zoals we die al jaren hebben op b.v. de Duitse Bundesstrasse en op de Belgische provinciale wegen.

Het venijn zit m in het feit dat het snelheids verschil onderling te groot is:

Vrachtwagens mogen maar 80 km/h, terwijl het verkeer < 3500 kg 100 km/h mag( s nachts zelfs 130 km/h)

IK ben gisteren (zaterdag) "effe" op en neer geweest naar Mutterstadt, met een Craftertje; op de A 61 rijdt t vrachtverkeer tussen de 80 en de 90, als je daar tussen zit met 120 km/h moet je verschrikkelijk goed opletten dat je op tijd naar links gaat anders kun je voluit in de remmen als je in wit gaan halen.

Die Pruisen lossen dat anders op; als er tussen twee vrachtwagens 500 meter afstand zit blijven die gewoon op de linkerbaan met snelheden tussen de 120 een 130 km/h.

Als er dan toevallig toch een langzame de kans ziet om naar links te gaan moet het hele zootje in de remmen , zodat de  achterste in het rijtje zowat stilstaat, terwijl die vrachtwagen op de rechterbaan gewoon zijn snelheid kan houden.

Dat zelfde fenomeen zie je in Nederland ook; je rijdt (zoals ik) 103 km/h en zie dat er op een afstand van een par honderd meter achter je een inhaler aankomt, die op de linkerbaan blijft, als je dan niet tijdig naar links gaat om een voor je rijdende vrachtwagen in te kunnen halen, moet je in de remmen omdat die links rijder je intussen ook aan het inhalen is.

Terug naar de rechter rijbaan na een inhaal manouvre, zoals de wegenverkeerswet dat voorschrijft, is een "no go" blijkbaar.

IN Duitsland en Belgie is t nog een graadje erger: daar moet het vrachtverkeer 60 km/h maar het overige verkeer mag daar wel 100 km/h ( Duitsland) of 90 km/h ( België)

Zodat het snelheids verschil daar nog groter is.

• Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
8 minuten geleden zei suggs73:

I

ligt eraan waar die flitspaal op afgesteld staatLOL flitsmeister weet het allemaalLOL. Maar zeker als je een duitse  tankwagen met ADR voor je hebt gaat het niet harder als max 63 kmh op de bundesstrasse.  Als ik zelf met ADR rijd ga ik ook geen 80 kmh op de bundesstrasse.  

Ook een weg als de 213  is na de beroemde inhaalacties die op internet verschenen zijn de gang wel een tijdje uit geweest. veel controles daar. 

Afgelopen woensdagavond reed ik de B31 van Friedrichshafen naar  kreuz Hegau.  Paar dorpjes waar je 30 kmh mag en dat rijd je ook graag vanwege de flitpalen aldaar.

Bij Airbus staat een ampel die enkel op drukke tijden werkt, Voor mij een auto met aanhanger en daarvoor een klein wit autootje die heel erg twijfelachtig reed  50 kmh max waar hij 70 mocht.  We rijden richting die ampel en die was gewoon uit. zelfs geen oranje knipperende lamp.  Gaat datwitte autootje ineens vol op de rem en gaat voor de stopstreep stilstaan. Die auto met aanhanger reageert en remt ook. Ik denk waarom?  er was niks bijzonders gaande op dat moment bij die ampel en dat witte autootje had gewoon door kunnen rijden.  Voor mij een bevestiging dat veel mensen op de automatische piloot rijden en totaal niet kijken naar de situatie zoals die daar op dat moment is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
2 uur geleden zei suggs73:

Ervaring leert inmiddels dat dit €170,- kost en een puntje op de kraskaart.....

Flitsmeister had de in de bosjes liggende polizist met lasergun ook niet gezien....... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites