[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Waar eet jij vanavond?

matthieu

Recommended Posts

• Forumlid
8 uur geleden zei matthieu:

Bewaar jij je bonnetjes?😁😁

Nee, nooit. Niet in die zin dat ik thuis verantwoording af moet leggen wat ik onderweg allemaal doe ofzo.

Meestal stop ik die bonnetjes bij het afrekenen ergens in m'n kontzak. Als ik dan het weekend thuis kom, mijn vrouw de was doet en mijn zakken leeg haalt vind ze altijd die bonnetjes terug. De enige vraag die ik dan krijg is "was het weer gezellig afgelopen week?" :wijn:

Toevallig zat ik de foto's op een oude telefoon te kijken, zodoende kwam ik die foto tegen. Ergens uit lang vervlogen tijden zeg maar. Deze stond er ook op, hoe toevallig; samen bij de Elft in Grave! :D

10505503_509768772489858_7489251206157698478_n.jpg.4b9b350268123d150aa24556e7abfda9.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
9 uur geleden zei matthieu:

Bewaar jij je bonnetjes?😁😁

Ja, die moet ik inleveren......bij de werkgever, om de declaraties terug te krijgen.

En ja, zoals bij Pierre vraagt de administratie ook weleens van die vragen..... LOL 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
8 uur geleden zei ayla:

Ja, die moet ik inleveren......bij de werkgever, om de declaraties terug te krijgen.

En ja, zoals bij Pierre vraagt de administratie ook weleens van die vragen..... LOL 

Groet Ron

Nou Ron, 1 ding weet ik zeker en dat is dat Pierreke geen bonnetjes hoeft in te leveren bij Klg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
8 uur geleden zei matthieu:

Nou Ron, 1 ding weet ik zeker en dat is dat Pierreke geen bonnetjes hoeft in te leveren bij Klg.

Dat komt omdat de werkgevers een convenant hebben met de belastingdienst waarin staat dat de werkgever aan de werknemer € 57,00, belastingvrij,  per dag mag vergoeden.

De werkgever kan dus eventuele bonnetjes ook niet bij de belastingdienst opvoeren als uitgaven.

E.e.a is om de administratie te vereenvoudigen.

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
9 uur geleden zei matthieu:

Dat is mij bekend Matthieu, ook ik lever geen bonnetjes in bij de transportfirma.

Echter bij de dagelijkse werkgever, gaat alles met bonnetjes. Hotel, maaltijden, gereedschappen, etc.

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei europeaan:

Dat komt omdat de werkgevers een convenant hebben met de belastingdienst waarin staat dat de werkgever aan de werknemer € 57,00, belastingvrij,  per dag mag vergoeden.

in mijn beginjaren was er nog geen cao beroepsgoederen vervoer, mijn eerste wergever na mijnKVV diensttijd vroeg zoveel mogelijk verteer bonnen, en dat was afgelopen toen ook daar de cao inging

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
3 minuten geleden zei europeaan:

Even de kaart bekeken; baasje betaald zeker ?:D

https://www.tavolarhisnes.com/la-carte

En ook niet te veel parkeer mogelijkheden.

Och, zolang mensen voor ruim 52,00 euro per maaltijd in NL verteren zal de OKV nog wel toereikend zijn in Nl en waarom zal @trieftol daar geen gebruik van maken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
27 minuten geleden zei europeaan:

Even de kaart bekeken; baasje betaald zeker ?

https://www.tavolarhisnes.com/la-carte

Twee bier en een bordje spaghetti of een pizza, € 18,10. Dan heb je ook gegeten zo voor een simpele doordeweekse avond en houdt je nog wat over van je OKV. En lig je waarschijnlijk ook een beetje op een normale tijd in bed. 't Is ook maar net hoe gek iemand het zelf wil maken.

Dat uitgebreid vier-gangen à la carte dineren met 4 Ricard vooraf, een halve liter wijn en een calvados na moet je gewoon snel vergeten. Dat kan in Frankrijk, maar zeker niet in België. Daar kom je maximaal aan de beurt.
Of het moet je niks uitmaken en gewoon eten wat je lekker vind, niet wat het goedkoopst is... ;):D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
31 minuten geleden zei Pierre:

Twee bier en een bordje spaghetti of een pizza, € 18,10. Dan heb je ook gegeten zo voor een simpele doordeweekse avond en houdt je nog wat over van je OKV. En lig je waarschijnlijk ook een beetje op een normale tijd in bed. 't Is ook maar net hoe gek iemand het zelf wil maken.

Dat uitgebreid vier-gangen à la carte dineren met 4 Ricard vooraf, een halve liter wijn en een calvados na moet je gewoon snel vergeten. Dat kan in Frankrijk, maar zeker niet in België. Daar kom je maximaal aan de beurt.
Of het moet je niks uitmaken en gewoon eten wat je lekker vind, niet wat het goedkoopst is... ;):D

Het hele verhaal  van ( laten we hem maar gewoon bij naam noemen)  Shompie is natuurlijk dat hij zelfstandig is. En de belastingdienst heeft voor hen een bedrag bepaald dat ze kunnen aftrekken alszijnde OKV.  Dus waarom zou die het in zijn 3 weken ‘vakantie “ het er niet van nemen?  Waarom zou die op zaterdag niet uit eten gaan?  Met zijn ALK  is die normaal gesproken alle avonden thuis heb ik wel eens begrepen, en dus geen bonnetjes om te declareren. Dan neem je het er in het weekend van. Niet eens heel gek bedacht. Een en ander drukt natuurlijk de winst aan het eind van het jaar.

Evenals dat het de winst van de chauffeur in loondienst drukt als je elke avond maximaal gaat eten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
40 minuten geleden zei trieftol:

Juist

Die ene keer dat ik een nachtje weg ben. 

Je hebt gelijk ook. Lekker er van nemen, die keer dat je de kans hebt!

Het word anders als je iedere week 4-5 nachten onderweg bent. Dan word het eigenlijk meer noodzaak als een buitenkans om ergens te gaan eten, laten we het niet hebben over uitgebreid dineren in dit soort resto's. Dan moet er aan het eind van de maand geld bij.. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
40 minuten geleden zei HendrikJansen:

Het hele verhaal  van ( laten we hem maar gewoon bij naam noemen)  Shompie is natuurlijk dat hij zelfstandig is. En de belastingdienst heeft voor hen een bedrag bepaald dat ze kunnen aftrekken alszijnde OKV.  Dus waarom zou die het in zijn 3 weken ‘vakantie “ het er niet van nemen?  Waarom zou die op zaterdag niet uit eten gaan?  Met zijn ALK  is die normaal gesproken alle avonden thuis heb ik wel eens begrepen, en dus geen bonnetjes om te declareren. Dan neem je het er in het weekend van. Niet eens heel gek bedacht. Een en ander drukt natuurlijk de winst aan het eind van het jaar.

Evenals dat het de winst van de chauffeur in loondienst drukt als je elke avond maximaal gaat eten. 

Jij snapt mij.

Ik doe dit een paar weken per jaar. Het was alweer een poosje terug maar het is echt duur geworden in Nederland. 

Ook een zelfstandige heeft weinig met bonnetjes te maken. Er is een regeling met de belastingdienst dat je bij meerdaagse ritten een bedrag mag aftrekker van je bruto omzet 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
1 uur geleden zei HendrikJansen:

(...) Met zijn ALK  is die normaal gesproken alle avonden thuis heb ik wel eens begrepen, en dus geen bonnetjes om te declareren. Dan neem je het er in het weekend van.

Wat heeft het extra verteren (het ervan nemen) in het weekend te maken met het feit dat je door de week iedere avond thuis bent en daar geen of een minimale onkostenvergoeding voor ontvangt? Je bedoelt; iemand die iedere avond onderweg is neemt het er doordeweeks van?

19 minuten geleden zei shompie:

Jij snapt mij. (...)

Er is een regeling met de belastingdienst dat je bij meerdaagse ritten een bedrag mag aftrekker van je bruto omzet 

Klopt, € 45,- per dag op meerdaagse ritten. 

https://www.tln.nl/nieuws/bedrag-verblijfskosten-eigen-rijders-vastgesteld/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
11 minuten geleden zei Pierre:

Wat heeft het extra verteren (het ervan nemen) in het weekend te maken met het feit dat je door de week iedere avond thuis bent en daar geen of een minimale onkostenvergoeding voor ontvangt? Je bedoelt; iemand die iedere avond onderweg is neemt het er doordeweeks van?

Klopt, € 45,- per dag op meerdaagse ritten. 

https://www.tln.nl/nieuws/bedrag-verblijfskosten-eigen-rijders-vastgesteld/

Nee, iemand die doordeweeks onderweg is hoeft het er niet van te nemen, maar voor in dit geval Shompie is een etentje/ bonnetje makkelijk te declareren. Niemand die kijkt naar datum of tijd tenzij je echt controle krijgt. Dus eind van het liedje gewoon belasting aftrekbaar en drukt je jaarwinst . Integendeel tot een loondienstchauffeur, want die houd meer over als die minder uitgeeft in het restaurant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
47 minuten geleden zei shompie:

Jij snapt mij.

Ik doe dit een paar weken per jaar. Het was alweer een poosje terug maar het is echt duur geworden in Nederland. 

Ook een zelfstandige heeft weinig met bonnetjes te maken. Er is een regeling met de belastingdienst dat je bij meerdaagse ritten een bedrag mag aftrekker van je bruto omzet 

Die meerdaagse rit is natuurlijk makkelijk te verantwoorden voor jouw🤣 je hebt wat mij betreft gelijk hoor👍🤣

bewerkt door HendrikJansen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
5 minuten geleden zei HendrikJansen:

(...) Dus eind van het liedje gewoon belasting aftrekbaar en drukt je jaarwinst . Integendeel tot een loondienstchauffeur, want die houd meer over als die minder uitgeeft in het restaurant.

Of je nou als eigen rijder een bon kan declareren of als "slaaf in loondienst" gewoon je OKV krijgt; je kan aftrekken wat je wil en al drukt het de jaarwinst; alles wat je uitgeeft houd je uiteindelijk ook minder over aan het eind van het jaar.
Of leg het mij eens uit als het anders werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
6 minuten geleden zei Pierre:

Of je nou als eigen rijder een bon kan declareren of als "slaaf in loondienst" gewoon je OKV krijgt; je kan aftrekken wat je wil en al drukt het de jaarwinst; alles wat je uitgeeft houd je uiteindelijk ook minder over aan het eind van het jaar.
Of leg het mij eens uit als het anders werkt.

Je kan het uitgeven en zelf lekker opeten of naar de BD brengen. Net wat je wil. Aan jouw de keus wat je dan liever doet.

betaal jij over je OKV loonbelasting? 

bewerkt door HendrikJansen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Even in een notendop; een eigen rijder/ondernemer kan naast allerlei andere variabele kosten ook zijn verblijfskosten aftrekken van zijn jaaropbrengst, ofwel zijn omzet. Voor het verblijf onderweg heeft de Belastingdienst een vast bedrag van € 45,- per gereden dag vastgesteld. Dat drukt het dus het totale bedrag aan bruto-omzet waarover deze ondernemer omzetbelasting moet betalen. Aan het eind van het jaar zal dus het voordeel wat hij hierin heeft procentueel gezien opgeteld kunnen worden bij die € 45,-. Dan pakt -als je zover en alles terug wil gaan rekenen- die verblijfskostenvergoeding van € 45,- nét iets hoger uit.

Een loonslaaf heeft een belastingvrije verblijfskostenvergoeding van netto € 53,12. Dat word niet bij het inkomen geteld, daar word ook geen loonbelasting over geheven, enkel vermogensbelasting wanneer het heffingsvrij vermogen hoger ligt dan € 57.000,- per persoon (voor belastingjaar 2023). Als je iedere avond in je auto zit te knoeien en je houd iedere maand € 1000,- over aan je OKV dan telt dat bij je inkomen en betaal je een percentage belasting over het deel wat boven die € 57.000,- komt. Kruip je iedere avond op je knieën naar je auto dan is het verzamelinkomen -hetgeen wat je overhoud aan het eind van het jaar-  automatisch minder, val je onder die grens en daarmee automatisch in een andere tariefgroep. Alles wordt daarvoor netjes per ratio berekend, onder of boven die grens.

Je kunt jezelf dus heel gemakkelijk rijk rekenen als eigen rijder/ ondernemer (zo leerde mijn wijlen vader ooit), aan het eind van het liedje ben jij als eigen rijder met je bonnetjes en aftrek van de Belastingdienst in mijn optiek nauwelijks of niks goedkoper uit dan iemand die hetzelfde doet in loondienst en een belastingvrije vergoeding heeft om onderweg te voorzien in de behoeften. Dus die belachelijke € 50,- spenderen aan een paar flessen bier, een tomatensoep, een cordon blue en een paar bollen ijs met een toefje slagroom op een doordeweeks avondje is voor iedereen schandalig veel geld, of-ie nou eigen ondernemer is of in loondienst.

bewerkt door Pierre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
12 minuten geleden zei Pierre:

Even in een notendop; een eigen rijder kan naast allerlei andere variabele kosten ook zijn verblijfskosten aftrekken van zijn jaaropbrengst, ofwel zijn omzet. Voor het verblijf onderweg heeft de Belastingdienst een vast bedrag van € 45,- per gereden dag vastgesteld. Dat drukt het dus het totale bedrag aan bruto-omzet waarover deze ondernemer omzetbelasting moet betalen. Aan het eind van het jaar zal dus het voordeel wat hij hierin heeft procentueel gezien opgeteld kunnen worden bij die € 45,-. Dan pakt -als je zover en alles terug wil gaan rekenen- die verblijfskostenvergoeding van € 45,- nét iets hoger uit.

Een loonslaaf heeft een belastingvrije verblijfskostenvergoeding van netto € 53,12. Dat word niet bij het inkomen geteld, daar word ook geen loonbelasting over geheven, enkel vermogensbelasting wanneer het heffingsvrij vermogen hoger ligt dan € 57.000,- per persoon (voor belastingjaar 2023). Als je iedere avond in je auto zit te knoeien en je houd iedere maand € 1000,- over aan je OKV dan telt dat bij je inkomen en betaal je een percentage belasting over het deel wat boven die € 57.000,- komt. Kruip je iedere avond op je knieën naar je auto dan is het verzamelinkomen -hetgeen wat je overhoud aan het eind van het jaar-  automatisch minder, val je onder die grens en daarmee automatisch in een andere tariefgroep. Alles wordt daarvoor netjes per ratio berekend, onder of boven die grens.

Je kunt jezelf dus heel gemakkelijk rijk rekenen als eigen rijder/ ondernemer (zo leerde mijn wijlen vader ooit), aan het eind van het liedje ben jij als eigen rijder met je bonnetjes en aftrek van de Belastingdienst in mijn optiek nauwelijks of niks goedkoper uit dan iemand die hetzelfde doet in loondienst en een belastingvrije vergoeding heeft om onderweg te voorzien in de behoeften. Dus die belachelijke € 50,- spenderen aan een paar flessen bier, een tomatensoep, een cordon blue en een paar bollen ijs met een toefje slagroom op een doordeweeks avondje is voor iedereen schandalig veel geld, of-ie nou eigen ondernemer is of in loondienst.

Daarin heb heb je zeker gelijk, maar het voelt als zelfstandige net even anders als je die bonnetjes wel of niet in kan leveren. 

Als ik pas de opmerking van Shompie al zag over zijn maandelijkse inkomen al zag wil je echt niet zelfstandig zijn met een eigen spaarpot voor pensioen en arbeidsongeschiktheid. Daar word je dan in mijn ogen niks wijzer van. 
maar hej, het voelt wel lekker als je 53,00 euro op kan eten waarvan  je weet dat BD een gedeelte betaald natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites