[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Kan mijn werkgever mij verplichten tot overwerk?


Fietspomp

Vraag

  • Forumlid

Ik werk bij de barge als contain chauffeur, contract van 40 uur en krijg overuren betaald. Ben ik verplicht elke dag tot overwerk?? Ik wil namelijk 40 uur werken. Het komt vaak voor dat ik al 9-11 uur heb gewerkt kom bij terminal aan en krijg weer een opdracht terwijl ik al 9 uur gehad heb? Kan ik overwerk weigeren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Dan kom je bij artikel 26 B uit denk ik. Zeggen schappen arbeidstijden. Jij zou dan voor 1 januari aangegeven moeten hebben dat je 2080 uur wilt werken in dit jaar(40x52) Je komt dan in de 160 uur per 4 weken terecht( art 26b-3) en kan dan alsnog dagen van 13/14 uur moeten maken.

 

Een goed gesprek met leidinggevende en/of planners zou oplossing kunnen bieden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 7-4-2023 om 10:54 zei zoetwatermatroos:

Dan kom je bij artikel 26 B uit denk ik. Zeggen schappen arbeidstijden. Jij zou dan voor 1 januari aangegeven moeten hebben dat je 2080 uur wilt werken in dit jaar(40x52) Je komt dan in de 160 uur per 4 weken terecht( art 26b-3) en kan dan alsnog dagen van 13/14 uur moeten maken.

 

Een goed gesprek met leidinggevende en/of planners zou oplossing kunnen bieden.

 

@zoetwatermatroos Wat bedoel je precies, met 13/14 uur maken? Als ik die 160 uur niet haal per 4 weken?

Op 9-4-2023 om 22:40 zei Durashift:

 

^^ denk dat je dan een baan met geregelde tijden moet zoeken, in de loods orderpicken ofzo. Dan heb je vastgestelde shifts.

 

Strak 40 uur in het transport.. dat komt zelden voor.

 

@DurashiftPrecies 40 uur hoeft niet, maar ik heb bijvoorbeeld een baas. Ik begin om 5:30 , kom terug naar terminal rond 16:30 en krijg dan weer een opdracht? Dus ik heb bijvoorbeeld al 10 uur gewerkt en krijg dan nog een opdracht? Kan ik dit weigeren, of moet ik echt voor 1 januari aangeven dat ik 160 uur per 4 weken wil maken of heeft dit gevolgen voor mij? Heb vaste contract

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^  Denk dat de eerste stap is om je arbeidsovereenkomst te lezen, wat daarin over het verstrekken van opdrachten in relatie tot gewerkte tijden, staat vermeldt of waarnaar verwezen wordt (CAO bepaling?).

 

Bij mij staat er een periode in van het jaar waarin extra beschikbaarheid buiten de reguliere werktijden om gewenst is.

Middels een bonus systeem proberen ze daar de vrijblijvendheid wat vanaf te halen. Zeg je veel nee, dan is het geen bonus voor jou op dat onderdeel.

 

Toevallig heb ik gisteravond nog nee moeten zeggen, want mijn dochter was bij mij dit weekend en kon niet van huis af. Was geen probleem, werd er verder gezocht.

Voelde mij wel een beetje lullig want een collega stond met een kapotte band van de aanhanger, begreep ik. Is ook niet fijn, zo laat op een zaterdagavond, kan ik mij voorstellen. Aan de andere kant dacht ik ook: tja, misschien niet tegen alle klanten JA zeggen als ze dergelijk (in mijn ogen) rare levertijden wensen..

 

Als je er met de baas niet uitkomt.. wellicht het trucje maar toepassen om niet te snel weer terug te zijn op de terminal. Wanneer gaat de chef naar huis? :p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 11-4-2023 om 20:44 zei Fietspomp:

 

@zoetwatermatroos Wat bedoel je precies, met 13/14 uur maken? Als ik die 160 uur niet haal per 4 weken?

 

Nee dat als je meer werkt dan 8 uur per dag bv 13 uur je dan binnen 3 weken aan die 160 uur zit en je dan onbetaald een weekje thuis mag zitten. Ik doe de aanname dat dat iets is wat je niet wilt naast het feit dat je dan een een concurrent bent van je collega's die deze regeling niet hebben.

 

Zijn er op het forum eigenlijk chauffeurs die gebruik maken van artikel 26?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei zoetwatermatroos:

Nee dat als je meer werkt dan 8 uur per dag bv 13 uur je dan binnen 3 weken aan die 160 uur zit en je dan onbetaald een weekje thuis mag zitten.

Waar baseer je deze uitspraak op ?

Volgens de CAO worden overuren beschouwd die de 40 uur per week te boven gaan, art 26a. 1b.

Als je binnen de 3 weken al aan de 160 uur zit, kan je baas je wel een week naar huis sturen, maar dient die week gewoon a 40 uur te betalen.

Voorlopig hebben we nog een 40 urige werkweek

160 uren komen in beeld als het over de loonbetaling per 4 weken gaat.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei zoetwatermatroos:

Op artikel 26b-3 Zoals reeds eerder benoemd. 

Maar daar staat toch duidelijk dat als overuren gezien worden de uren die je meer maakt dan 40 uur per week.

Wat hebben die 160 uur daar mee te maken dan ?

Wat je in de eerste drie weken meer maakt mag je baas toch niet gebruiken om je de vierde week naar huis te sturen, de werkgevers zouden dat graag willen blijkbaar, maar zo ver is t nog niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
7 minuten geleden zei zoetwatermatroos:

^^ Dat het er duidelijk staat ben ik met je eens. Staat letterlijk 160 uur per 4 weken als men max 40 uur of zelfs 45 uur wil werken.

Dus als ik het goed begrijp, mogen ze jullie na 160 uur na huis sturen.  En hebben jullie gewoon een loon van 40 uur in de week. Ongeacht of jullie nu 8 of 15 uur op een dag maken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 minuten geleden zei zoetwatermatroos:

Geen idee wie je met jullie bedoeld? 

Met jullie de chauffeurs hier in het algemeen. Sorry als dat verkeerd valt, ben maar hobby chauffeur. Maar je met 160 uur af laten schepen en dan verplicht thuis. Of eerst 240 of 260 tvt uren sparen, en dan pas overuren opbouwen.  Om in rustige tijden die uren op te maken. Tsja daar kan ik niet helemaal met mijn verstand bij. Of het moet zo zijn dat je er vrijwillig voor kiest. B.v om te overwinteren in een warm land etc.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Volgens mij gaat het nu helemaal fout, de vraag van TS ging over overwerken.

Er werd toen geopperd om het Cao boekje er op na te slaan.

Wat ik kon vinden is artikel 26b waar dus in staat dat als je aangeeft max 40 0f 45 uur wilt werken je in de 160 uur per 4 weken terecht komt.  Voor de overige opties heb je gewoon de 40 uur per week garantie zoals in artikel 26 a vermeld wordt.

Dus blijft mijn advies aan TS om eens een goed gesprek aan te gaan of eens goed na te denken of hij op de juiste plek zit.

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Erwin 75:

Met jullie de chauffeurs hier in het algemeen. Sorry als dat verkeerd valt, ben maar hobby chauffeur. Maar je met 160 uur af laten schepen en dan verplicht thuis. Of eerst 240 of 260 tvt uren sparen, en dan pas overuren opbouwen.  Om in rustige tijden die uren op te maken. Tsja daar kan ik niet helemaal met mijn verstand bij. Of het moet zo zijn dat je er vrijwillig voor kiest. B.v om te overwinteren in een warm land etc.

Erwin, tis ook niet eerst 240 of 260 uur opsparen.
Elke week worden 4 overuren 6 tvt uren, dus als ik 55 uur maak dan zijn er 11 overuren en 4 overuren worden 6 tvt uren.

Zoals je weet voor mij ideaal, omdat ik dit jaar vanaf begin dec tot begin maart 2024 van plan ben om de zon op te zoeken.

Dit werk wat ik nu doe is ook een beetje ouw lullen werk😁  want ja, als je wat wil verdienen en uren maken
dan is het over het algemeen bekend dat er in de winter heel wat minder werk is.

Als mij het zou tegenstaan dat er in de winter zo weinig werk zou zijn dan was ik er nog niet aan begonnen.
Er is ook nog werk zat waar je volop uren kan maken, net zo goed als je maar 40 u per week wil werken

Ieder zijn ding zou ik zeggen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bewerkt door kiepenboer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei zoetwatermatroos:

Volgens mij gaat het nu helemaal fout, de vraag van TS ging over overwerken.

Er werd toen geopperd om het Cao boekje er op na te slaan.

Wat ik kon vinden is artikel 26b waar dus in staat dat als je aangeeft max 40 0f 45 uur wilt werken je in de 160 uur per 4 weken terecht komt.  Voor de overige opties heb je gewoon de 40 uur per week garantie zoals in artikel 26 a vermeld wordt.

Dus blijft mijn advies aan TS om eens een goed gesprek aan te gaan of eens goed na te denken of hij op de juiste plek zit.

 

Dus in de praktijk zou het kunnen zijn dat je dan gemiddeld 40 uur per week maakt. Ene week 35 andere week 45. Week van 38. Week van 42. Dan is het voor ts toch niet verkeerd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
8 minuten geleden zei volvofh12:

Dus in de praktijk zou het kunnen zijn dat je dan gemiddeld 40 uur per week maakt. Ene week 35 andere week 45. Week van 38. Week van 42. Dan is het voor ts toch niet verkeerd?

Zo werkt t volgens mij niet hoor; als je de ene week 35 uur maakt en de andere week 45, dient je baas je de ene week ( die van 35 uur) 40 uur te betalen en de andere week (die van 45 uur) 40 uur+ 5 overuren.

Dat zou alleen kunnen als je een 0 urencontract hebt; dan ben je verplicht te komen opdraven voor het aantal uren dat je per week moet maken, of je moet afspreken dat je meer of minder uren wilt werken

 

Zoals de werknemers bonden al jaren een 5x8 urige week er door proberen te drukken zijn de werkgevers bonden al n paar jaar bezig om er een 160 uur per 4 weken van te maken, en tot nu toe zijn beiden nog heel ver van een akkoord verwijderd w.d.b.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
22 minuten geleden zei europeaan:

Zo werkt t volgens mij niet hoor; als je de ene week 35 uur maakt en de andere week 45, dient je baas je de ene week ( die van 35 uur) 40 uur te betalen en de andere week (die van 45 uur) 40 uur+ 5 overuren.

Dat zou alleen kunnen als je een 0 urencontract hebt; dan ben je verplicht te komen opdraven voor het aantal uren dat je per week moet maken, of je moet afspreken dat je meer of minder uren wilt werken

 

Zoals de werknemers bonden al jaren een 5x8 urige week er door proberen te drukken zijn de werkgevers bonden al n paar jaar bezig om er een 160 uur per 4 weken van te maken, en tot nu toe zijn beiden nog heel ver van een akkoord verwijderd w.d.b.

Lees nou eens dat artikel waar zoetwatermatroos het over heeft. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
14 uur geleden zei volvofh12:

Lees nou eens dat artikel waar zoetwatermatroos het over heeft. 

Ik denk,na het nog eens nagelezen te hebben, dat Zoetwatermatroos gelijk heeft, maar dit heeft alleen betrekking op 2340 uur per jaar( 45 uur per week) 0f 2080( 40 uur per week) uur per jaar.

IK vermoed dat T.S geen overeenkomst met zijn werkgever heeft om art 26b toe te passen, omdat hij schrijft dat hij 40 uur per week maakt en overuren betaald krijgt.

Dan geld onverminderd , volgens art 1.b van art 26 a dat een minimum van 40 uur betaald word.

 

Als T,S géén overuren wilt maken zal hij i.d.d met zijn baas rond de tafel moeten, indien het werk daar om vraagt zal hij dit niet kunnen weigeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^  TS wil wel overuren maken.. maar waar is de grens? Zijn drie overuren per dag genoeg voor de baas.. of maakt die er elke keer een uur extra van?

 

Als het standaard 'overwerk' is, dan is het geen overwerk meer en is het een onderbezettingsprobleem.

 

Citaat

Overwerk

Van overwerk is sprake wanneer je incidenteel meer uren werkt dan in je arbeidscontract is afgesproken. ‘Incidenteel' geeft al aan dat het om een afwijking van de normale situatie moet gaan. Wanneer overwerk wordt ingeroosterd is er dus eigenlijk geen sprake meer van overwerk, maar van een bezettingsprobleem waar zo snel mogelijk een oplossing voor gevonden moet worden.

 

Overwerk bij CAO geregeld

In de meeste van de ruim 1.000 CAO’s in Nederland zijn er aparte afspraken opgenomen over overwerk en de eventuele vergoeding van overwerk. Wil je weten welke regels er met betrekking tot overwerk op jou van toepassing zijn, sla dan jouw eigen CAO hierop na, want de afspraken met betrekking tot overwerk lopen nogal uiteen.

 

https://www.lbv.nl/contact/veelgestelde-vragen/ben-ik-verplicht-om-over-te-werken

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
8 uur geleden zei Durashift:

^^  TS wil wel overuren maken.. maar waar is de grens? Zijn drie overuren per dag genoeg voor de baas.. of maakt die er elke keer een uur extra van?

 

Als het standaard 'overwerk' is, dan is het geen overwerk meer en is het een onderbezettingsprobleem.

 

Het ene werk is het andere niet. Met een gereguleerde lijndienst onderweg of met een trailer stukgoed met 12 adressen maakt wel een verschil in het maken van 'standaard overuren'.

 

Nu is iedereen natuurlijk vrij om zelf te bepalen of hij 40 uur in de week wil werken of voor mij part 3 weken aan een stuk onderweg wil zijn. Ik vraag me dan wel af waarom iemand voor het chauffeursvak heeft gekozen als overwerk een probleem is -of wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 6-4-2023 om 16:38 zei Fietspomp:

Ik werk bij de barge als contain chauffeur, contract van 40 uur en krijg overuren betaald. Ben ik verplicht elke dag tot overwerk?? Ik wil namelijk 40 uur werken. Het komt vaak voor dat ik al 9-11 uur heb gewerkt kom bij terminal aan en krijg weer een opdracht terwijl ik al 9 uur gehad heb? Kan ik overwerk weigeren?


Deze werkgever past dus niet bij jou wensen en dat is helemaal niet vreemd hoor. Iedereen is verschillend in zijn/haar wensen. Ik denk in jou geval dat dan een andere werkgever de beste keuze is.

Een bedrijf moet bij je passen en jij moet bij een bedrijf passen.

Op dit moment is er werk genoeg dus ook de beste tijd om over te stappen anders ben ik bang dat je er als eerste uit legt mocht je werkgever het met minder chauffeurs wil doen wanneer er minder werk is. Transport valt niet altijd te voorspellen.

 

bewerkt door lientje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
8 uur geleden zei Pierre:

 

 

 

Nu is iedereen natuurlijk vrij om zelf te bepalen of hij 40 uur in de week wil werken of voor mij part 3 weken aan een stuk onderweg wil zijn. Ik vraag me dan wel af waarom iemand voor het chauffeursvak heeft gekozen als overwerk een probleem is -of wordt.

Beetje kort door de bocht Pierre,
De beste man schrijft toch ook dat wanneer hij 9-11 uur heeft gewerkt, dat het dan nog niet genoeg is.

Je kent dat wel met die inland container terminals, planner denkt van ooh hij is nog niet aan zijn 15 diensturen dus kan hij nog mooi
ff een trailertje gaan koppelen bij een klant ( lege voor het dok zetten en weer een volle naar de terminal.

Kan me voorstellen dat je het op een gegeven moment zat bent.

Ik zou zeggen, kijk eens rustig rond voor ander werk en maak afspraken voor je begint want het is niet overal
zo dat men er van uit gaat dat je 15 uur per dag klaar staat

bewerkt door kiepenboer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei kiepenboer:

Beetje kort door de bocht Pierre,

 

De beste man schrijft toch ook dat wanneer hij 9-11 uur heeft gewerkt, dat het dan nog niet genoeg is.

 

Ik weet niet of dat kort door de bocht is.

 

Als de aard van het werk het maken van veel overuren met zich meebrengt en er zijn tevoren geen afspraken gemaakt over de duur van de werkdagen, dan denk ik dat het tijd word om daar een keer met de werkgever over te praten, of ander werk te zoeken wanneer werkdagen van max. 11 uur niet mogelijk is.

 

Mijn eerdere opmerking was eigenlijk meer in algemene zin: het chauffeursvak staat er om bekend dat lange werkdagen vanzelfsprekend zijn. Er is ook geen beroep waar de duur van een werkdag zo onvoorspelbaar is als in onze beroepsgroep.

Jezelf dan later afvragen of dit wel normaal is of dat je werkgever je kan verplichten tot zoveel overwerk omdat je eigenlijk maar 40 uur wil werken doet bij mij dan de vraag opkomen waarom iemand chauffeur heeft willen worden.

 

Maar goed, nogmaals de één is de ander niet. Er is één en ander grregeld in de CAO m.b.t. overwerk, daarnaast zijn er tegenwoordig genoeg werkgevers in het transport die hier een passende oplossing voor bieden dus ik zou zeggen: even aan tafel met de huidige werkgever of anders snel iets anders zoeken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 11-4-2023 om 20:44 zei Fietspomp:

 

@zoetwatermatroos Wat bedoel je precies, met 13/14 uur maken? Als ik die 160 uur niet haal per 4 weken?

Precies 40 uur hoeft niet, maar ik heb bijvoorbeeld een baas. Ik begin om 5:30 , kom terug naar terminal rond 16:30 en krijg dan weer een opdracht? Dus ik heb bijvoorbeeld al 10 uur gewerkt en krijg dan nog een opdracht? Kan ik dit weigeren, of moet ik echt voor 1 januari aangeven dat ik 160 uur per 4 weken wil maken of heeft dit gevolgen voor mij? Heb vaste contract

Pierre, ik bedoel een beetje deze reactie dus.
Zulke dagen maak ik tegenwoordig ook veel met 10 tot 11 werkuren, en moet er ook niet aan denken
om in het werk dat ik nu doe 15 uur van huis te zijn.
Is ook niet nodig, want hebben per dag een uurtje of 9, a 10 rijtijd en laden duurt 5 min
en lossen 2 min, en dan een 3 tot 6 ritjes per dag, dan zijn de dagen niet zo lang.

Ik ga er van uit dat Fietspomp wel bereid is om 50 uur per week te maken, maar liever niet veel meer.
Misschien verdiend zijn partner wel het dubbele, en er is nog iets meer dan werken.

Maa ja, in het transport zijn nu eenmaal veel bedrijven waar het nooit genoeg is,
Daarom beter eens rond kijken naar iets anders en van te voren weten waar je aan begint.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden