[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Bromfietser (36) bijzonder zwaargewond na ongeval met afslaande vrachtwagen


Pierre

Recommended Posts

  • Forumlid

Bromfietser (36) bijzonder zwaargewond na ongeval met afslaande vrachtwagen

Op de grens van Harelbeke en Deerlijk gebeurde donderdag een ongeval waarbij de bestuurder van een booster onder de wielen van een vrachtwagen terechtkwam. Het parket stuurde een verkeersdeskundige om de omstandigheden van het drama te reconstrueren.

 

kortrijk1.webp.49db68bc8b80e005f465354d97319fa3.webp

Het ongeval gebeurde op het kruispunt van de N36 met de Kortrijkse Heerweg, op de grens van Harelbeke en Deerlijk. © Hans Verbeke

De botsing deed zich voor toen om 16.15 uur een vrachtwagen met Nederlandse nummerplaat op de N36 rechts wilde afslaan naar de Kortrijkse Heerweg, om richting Harelbeke te rijden. Uit de eerste bevindingen blijkt dat op hetzelfde moment de bestuurder van een booster, die in dezelfde richting reed, het kruispunt wou dwarsen om verder te rijden in de richting van het op- en afrittencomplex van de E17.

Booster meegesleurd

De trucker merkte dat niet op. De bestuurder van de tweewieler werd gegrepen. Het slachtoffer, een man van 36 uit het Zwevegemse, belandde met zijn benen onder de wielen van de trekker. De booster werd nog even meegesleurd. Het slachtoffer, dat bij bewustzijn bleef, kreeg ter plaatse de eerste zorgen toegediend en werd vervolgens overgebracht naar het AZ Groeninge in Kortrijk. Door het ongeval was de Kortrijkse Heerweg een hele tijd afgesloten tussen de Gaversstraat en het kruispunt met de N36.

 

kortrijk2.webp.d074ab31f9812b0c578867714623de00.webp

Het ongeval gebeurde op het kruispunt van de N36 met de Kortrijkse Heerweg, op de grens van Harelbeke en Deerlijk. De booster werd meegesleurd over een beperkte afstand. © Hans Verbeke

kortrijk3.webp.33be56f25d7b08c7eb52fdebdfae7719.webp

Gehele artikel, zie bron: HLN.be

kortrijk 4.webp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Triest ongeval wat iedereen van ons kan overkomen, dat op de eerste plaats.
Je bent onderweg, nietsvermoedend en zelf overtuigd dat je genoeg overzicht hebt. Je slaat rechtsaf op een kruispunt en hebt er plots een scooter onder liggen.

 

Typisch voorbeeld van een dode-hoek ongeval, ware het niet dat in dit geval de dode hoek rechts veel groter is gemaakt door een dashboard tafel en een naamplaat van zijn -of haar- geliefde. Geen troep voor het raam, die discussie is al bij veel bedrijven gevoerd ondanks dat sommigen blijven volhouden dat het allemaal zo'n vaart niet loopt met 'een naamplaatje' of een koffieapparaat voor het raam.

 

Toch ben ik heel benieuwd wat hier de technische recherche van gaat vinden...

kortrijk5.png.96bb541aed1612c6cfd191c5f00467bb.png
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei Eeweep:

Het lijkt me sterk dat dat bordje achteropkomend verkeer in de dodehoekspiegel onzichtbaar heeft gemaakt.

 

We weten beiden de exacte omstandigheden ter plaatse niet tijdens het ongeval. Wat ik wel weet is dat zowel de stoplichten voor rechtdoorgaand verkeer op de fietspad als voor rechtsafslaand verkeer beiden tegelijk op groen staan zoals op veel plaatsenl in België het geval is. Zeer waarschijnlijk zal ook de technische recherche -of verkeersdeskundige- plaats nemen achter het stuur en beoordelen hoe het zicht/overzicht ten tijde van het ongeval was. Hoe de spiegels afgesteld stonden, hoe het zicht naar links, rechts en vooruit was. Of daar dan 'dat bordje' en een dashboardtafel een rol in gaan spelen zal later blijken.

kortrijk7.png.2c47afbd257ff74746a47677f8764967.png
kruispunt Ringlaan N36 met Kortrijkse Heerweg, rechtsaf richting Harelbeke

 

Daarnaast is een dodehoekspiegel en een trottoirspiegel in bepaalde gevallen ook niet altijd afdoende, voor zover je de dode hoek al kunt kunt overzien.  Je zit nu eenmaal niet continu in die spiegels te kijken als je je volle aandacht ook elders nodig hebt zoals bij het afslaan op een (druk) kruispunt.

 

Als bijvoorbeeld die scooter ergens tegelijk naast die vrachtwagen op is gereden naar het kruispunt -met ruime afstand tussen beide voertuigen- en de scooter zit al eventjes precies in de hoek voor de raamstijl dan mis je hem gewoon en kom je hem pas tegen op het moment dat jij rechtsaf slaat. Met geluk nèt niet te laat.

Als voorbeeld; chauffeurs die b.v. de types M.A.N TGS of TGA hebben gereden zijn bekend met dit fenomeen; je verliest een auto geheel in het spiegeloppervlak, rijd tegelijkertijd naar een kruising en merkt het voertuig pas op wanneer hij rakelings voor je cabine heen vliegt of hem vol gas in de rechterkant van je cabine parkeert.

Die scooter had dan mogelijk al eerder opgemerkt kunnen worden wanneer een dashboardtafel en een naamplaat het raam en daarmee de betreffende rechterhoek voor de cabine niet volledig geblindeerd had. Niet voor niets loopt bij alle merken vrachtwagens het dashboard schuin naar beneden om de kijkhoek zo groot mogelijk te maken.

Nogmaals, zo'n ongeval kan iedereen overkomen ondanks alle zorgvuldigheid die men in acht heeft genomen. Je kan tien keer goed kijken en iets op tijd opmerken, de elfde keer kun je te laat zijn. Dat leert de praktijk ons dagelijks. Alle risico's uitsluiten lukt helaas niet, zorg dragen voor een vrij en onbelemmerd zicht is daar wel een essentieel begin van.
 

  • Like 3
  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei Pierre:

Nogmaals, zo'n ongeval kan iedereen overkomen ondanks alle zorgvuldigheid die men in acht heeft genomen. Je kan tien keer goed kijken en iets op tijd opmerken, de elfde keer kun je te laat zijn. Dat leert de praktijk ons dagelijks. Alle risico's uitsluiten lukt helaas niet, zorg dragen voor een vrij en onbelemmerd zicht is daar wel een essentieel begin van.

Precies, dat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Deze weg is mij zeer bekend, dat is de kortste verbinding tussen mijn woning en Roeselare (MAN garage). Ik heb deze weg met de vrachtwagen en met de fiets gedaan. Als het donker is, is het afgescheiden fietspad geen voordeel. Een fietser met fluovest is onzichtbaar en op een rotonde komt die plots uit het donker voor uw wagen. 

Men kan er uren over palaveren wie er in de fout is maar 1 iets dat men als zwakke weggebruiker moet voor ogen houden is het spreekwoord "Liever blooie Pierre dan dooie Pierre". (sorry die kon ik niet laten liggen Pierre.)

Tegen een vrachtwagen kan men het niet halen met fiets of bromfiets. Als ik tegen men fiets stamp vliegt hij een meter weg, hetzelfde met mijn vrachtwagen en mijn tenen doen zeer, en geen beweging in de vrachtwagen.

Het enige wat helpt is gezond verstand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
15 uur geleden zei Pierre:

 

 Of daar dan 'dat bordje' en een dashboardtafel een rol in gaan spelen zal later blijken.
 


 

Algemeen bekend is dat bij een Daf van dat type het zicht daar niet best is  ( kijk maar eens naar de vele die rechts voor schade aan de treeplank hebben )

Heb dat altijd een min punt gevonden toen ik van die Scania op een Daf kwam, en heb toen wel eens in een auto gezeten met zoeen tafel op het daschbord
van een collega en herriner me nog mijn woorden tegen hem>>>> Jonghuuu ge ziet toch gin flikker mee die kut tafel op oew daschbord

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei kiepenboer:

Algemeen bekend is dat bij een Daf van dat type het zicht daar niet best is  ( kijk maar eens naar de vele die rechts voor schade aan de treeplank hebben )

Heb dat altijd een min punt gevonden toen ik van die Scania op een Daf kwam, en heb toen wel eens in een auto gezeten met zoeen tafel op het daschbord
van een collega en herriner me nog mijn woorden tegen hem>>>> Jonghuuu ge ziet toch gin flikker mee die kut tafel op oew daschbord

Dat is idd een heel groot nadeel bij de oude  XF. De zit achter het dashboard is te diep. [of het dashboard te hoog]  En als je dan idd ook nog zo een tafel plaatst op het dashboard ben je de goden aan het verzoeken in mijn ogen. Bij het nieuwe type XF is dat zicht rechts aardig beter geworden heb ik ervaren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
13 uur geleden zei Eesti:

Tegen een vrachtwagen kan men het niet halen met fiets of bromfiets. Als ik tegen men fiets stamp vliegt hij een meter weg, hetzelfde met mijn vrachtwagen en mijn tenen doen zeer, en geen beweging in de vrachtwagen.

 

Het verkeer is geen kooigevecht. Er zullen maar heel weinig fietsers of bromfietsers zijn die willens en wetens tegen vrachtwagens aan gaan rijden, dus wat wil je nu bereiken met deze opmerking? Dat je als zwakkere verkeersdeelnemer nooit voorrang mag hebben? Ik neem zomaar aan dat deze bromfietser ervan uit is gegaan dat hij zichtbaar was. Daar heeft hij zich blijkbaar in vergist, maar iedereen moet uitkijken in het verkeer, de vrachtwagenchauffeur wordt daar ook nog eens voor betaald ook.

bewerkt door Eeweep
typefoutje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei HendrikJansen:

Dat is idd een heel groot nadeel bij de oude  XF. De zit achter het dashboard is te diep. [of het dashboard te hoog]  En als je dan idd ook nog zo een tafel plaatst op het dashboard ben je de goden aan het verzoeken in mijn ogen. Bij het nieuwe type XF is dat zicht rechts aardig beter geworden heb ik ervaren.

Hendrik, ik moet er wel bij zetten natuurlijk dat dit niks met het zicht naar achteren in de spiegels heeft te maken.
Wat ik wel vaak doe als ik bv ergens rechts af moet slaan met een fietspad rechts langs me, 
is al ruim vantevoren kijken wat er zich op het fietspad bevind.

Heb nu geen verbinding meer tussen radio en telefoon, radio te ouwerwets denk ik

Ik betrap me er ook wel eens als ik tegenwoordig met oortjes in aan het bellen ben met iemand dat ik dan dat ruim
vantevoren de situatie te overzien vergeten ben ( misschien heb ik dat automatisch wel gedaan maar ben niet overtuigd
en ga dan pas een fietspad over wat voorrang heeft als ik er zeker van ben dat alles vrij is.

Maar goed, zoals je ziet is een foutje snel gemaakt en met groote gevolgen, en dat gebeurd nog
wekelijks en zal nog wel een tijd duren voordat dat niet meer gebeurd.
Net zoals vrachtwagen plotseling omwaaien

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Misschien toch de regels aanpassen...

Een vrachtwagen heeft nu eenmaal een dode hoek (iedere wagen heeft die). Een vrij grote voor de vrachtwagens.

Willens en wetens worden kruisingen en overgangen aangelegd ZONDER hier rekening mee te houden....

Rechtdoor gaand verkeer op de zelfde weg heeft voorrang op afslaand verkeer is de hoofdregel. Hier bij ons hebben ze die regel iets anders:

zoals op de foto te zien is (foto in het begin van ertikel), zit er een brede berm tussen de weg en het fietspad. Bij ONS geldt dan niet meer de regel van rechtdoorgaand verkeer..... In ons geval heeft verkeersdeelnemer op het fietspad GEEN voorrang meer op de afslaande (vracht)wagen.

 

Veel rotondes in Nederland zijn bedacht door ¤%&"#¤ lieden die GEEN verstand van de dagelijkse praktijk hebben. Hadden ze dat wel, waren er op rotondes geen 2 banen aangelegd waar je als chauffeur op een fatsoendelijk CE combinatie nauwelijks binnen de strepen kan blijven. Ja, ook als CE chauffeur gelden regels, maar ze moeten wel mogelijk zijn. Maar dan nog, het gemiddelde IQ van een (brom)fietser ligt niet veel hoger dan die ene zaadcel van waaruit ze ontsproten zijn. (deze opm gehoord van een chauffeur die bijna iedere dag in centrum van Adam/Rdam rijdt....

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 uur geleden zei Murphy:

(...) Een vrachtwagen heeft nu eenmaal een dode hoek (iedere wagen heeft die). Een vrij grote voor de vrachtwagens.

Willens en wetens worden kruisingen en overgangen aangelegd ZONDER hier rekening mee te houden....

 

(...) Rechtdoor gaand verkeer op de zelfde weg heeft voorrang op afslaand verkeer is de hoofdregel. Hier bij ons hebben ze die regel iets anders:

zoals op de foto te zien is (foto in het begin van artikel), zit er een brede berm tussen de weg en het fietspad. Bij ONS geldt dan niet meer de regel van rechtdoorgaand verkeer..... In ons geval heeft verkeersdeelnemer op het fietspad GEEN voorrang meer op de afslaande (vracht)wagen.

 

'Willens en wetens' kruisingen en overgangen aanleggen zonder rekening te houden met de dode hoek van een vrachtauto, dat is nogal een bewering vind ik.

Dus word volgens jou redenering een kruispunt of overgang ingericht, doelbewust (willens en wetens) zonder rekening te houden met de dode hoek. Zou men écht zo ver gaan denk je, of zouden er andere factoren spelen die voor de ontwerpers en uitvoerders bepalen hoe een kruispunt of overgang (her)ingericht kan -of dient te worden?

Dan nog, hoe groot of hoe klein een rotonde, hoe breed of hoe smal een rijbaan of hoe onoverzichtelijk een bepaalde kruising ook mag zijn; dat is de praktijk nu eenmaal en vraagt in die specifieke gevallen enkel om extra aandacht en voorzichtigheid die je van een professioneel weggebruiker mag verwachten.

Wanneer de regel van voorrang van rechtdoorgaand verkeer op afslaand verkeer niet meer van toepassing vanwege een brede tussenberm zoals jou voorbeeld in Noorwegen, dan :

- is er sprake van een gelijkwaardige kruising en heeft de fietser die van rechts komt altijd voorrang op de vrachtauto
- is er sprake van een ongelijkwaardige kruising en is het kruispunt ingericht met borden, verkeerstekens of verkeerslichten die regelen welke bestuurder voorrang heeft; de fietser op het fietspad heeft voorrang van rechts bij groen licht wanneer de ander (afslaand verkeer) moet wachten voor rood licht

- is er sprake van een afwijkende verkeersregel volgens de Noorse verkeerswet zoals ieder Europees land eigen afwijkende verkeersregels heeft

 

Hoe het in Noorwegen geregeld is met een brede tussenberm tussen fietspad en hoofdweg -lees een te grote afstand die amper of niet met een dodehoekspiegel te overzien is- is een specifieke situatie op zich. Ieder Europees land heeft zijn eigen afwijkende verkeersregels, iedere bestuurder wordt geacht die regels te kennen en te respecteren. In Noorwegen, maar net zo goed in België.
Zo komt de situatie waar verkeerslichten tegelijkertijd op groen staan voor zowel rechtdoorgaand (langzaam) verkeer  als voor afslaand (snel) verkeer in tegenstelling tot andere landen in Europa nog steeds vaak voor in België, al is het probleem met de dode hoek van vrachtauto's jaren geleden al onderkent en richt men op sommige plaatsen de kruispunten tegenwoordig in met 'vierkant groen' waarbij fietsers uit alle richtingen voorrang hebben bij groen licht terwijl de auto's stil staan, waarschijnlijk nog het meest toegepast in stedelijk gebied. (klik>>>)

 

Iedereen met een beetje nuchter verstand begrijpt echter dat het haast onmogelijk is om al die afwijkende verkeersregels per land te kennen. Bij dit specifieke ongeval ligt naar mijn mening de oorzaak ook niet bij het wel of niet kennis hebben van de geldende verkeersregels in België of het weet hebben van een afwijkend systeem bij verkeerslichten zoals wij dat kennen in Nederland of elders in Europa, maar puur op het niet tijdig waarnemen van de scooterrijder die in de dode hoek naast de vrachtauto zat en tegelijkertijd de kruising overstak toen de vrachtauto rechtsaf sloeg. De verkeersdeskundige doet onderzoek, of diverse zaken voor het raam een rol hebben gespeeld omdat hierdoor een grotere blinde hoek is gecreëerd zal later moeten blijken.

 

Mijn insteek in deze discussie is eigenlijk meer een stukje bewustwording en de vraag; in hoeverre houd men een chauffeur verantwoordelijk wanneer deze betrokken raakt bij een ernstig verkeersongeval en deze zijn zicht -onbedoeld maar bewust- naar een dode hoek belemmerd heeft door allerlei zaken die daar niet thuis horen zoals naamplaatjes, vaantjes, knuffels, koffieapparaat, dashboardtafels etc. Dit is namelijk dikwijls een punt van discussie tussen werkgevers en hun chauffeurs; enerzijds het verhaal over verkeersveiligheid en slepende verzekeringskwesties bij een ongeval dat door de werkgever als motief aangedragen wordt, anderzijds het creëren van 'gezelligheid en een huiselijke sfeer' in de cabine door de chauffeur omdat die daar de hele dag tot meerdere dagen achter elkaar in moet verblijven.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 8-4-2023 om 21:27 zei Eeweep:

Het verkeer is geen kooigevecht. Er zullen maar heel weinig fietsers of bromfietsers zijn die willens en wetens tegen vrachtwagens aan gaan rijden, dus wat wil je nu bereiken met deze opmerking? Dat je als zwakkere verkeersdeelnemer nooit voorrang mag hebben?


Dat je als zwakke verkeersdeelnemer geen voorrang moet nemen.

Dit begint al bij ouders… hoe vaak ik zie dat ouders met kleine kinderen voorop of achter op de fiets of met kinderen op een fietsje naast zich  voorrang nemen….. omdat ze van rechts komen en dus voorrang hebben….. Is het vreemd dat die zonder te kijken voorrang nemen? 

Mijn is geleerd, en dit heb ik ook altijd tegen mijn kinderen gezegd.
Voorrang moet je krijgen, niet nemen. Het is wel erg sneu als er op je graf staat: maar hij/zij had voorrang.

Ik denk dat hier heel veel mis gaat. 
 

 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 8-4-2023 om 21:36 zei kiepenboer:

Wat ik wel vaak doe als ik bv ergens rechts af moet slaan met een fietspad rechts langs me, 
is al ruim vantevoren kijken wat er zich op het fietspad bevind.


En toch…

Je rijdt op een weg, je moet rechts af.

Je weet dat er een brommer rijd dus je wacht tot hij langs je is.

Die brommer denkt die vrachtwagen gaat rechts af, zal hij mijnwet hebben gezien dus hij neemt gas terug.

De chauffeur ziet hem niet meer en denkt waar is hij gebleven? En denkt dat hij vast is afgeslagen. Ik 

Net op het moment dat hij gas geeft doe die brommer het ook.

Waar gebeurd. 🤷🏻‍♀️

 

Nu heb ik een paar keer met een vrij nieuwe Volvo gereden en alles moet wennen….

Als ik op de snelweg rij en er komen banen bij waardoor ik van baan (of meerdere) moet veranderen naar rechts dan doe ik mijn richtingaanwijzer wel eens uit terwijl er nog een auto half naast mij rijdt om de auto’s daarachter te laten zien dat ik naar de rechte4 baan wil. Hoor ik die auto half naast/voor mij toeteren. Eigenlijk zit die in mijn dode hoek maar dat wist ik, ik vond het na een paar keer dat dit gebeurde wel vreemd. Tot het kwartje viel, het was mijn Volvo toeterde 🤣🤣
Ja ik vind het wel een goede zaak eigenlijk. 
 

bewerkt door lientje
  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 minuten geleden zei lientje:

Tot het kwartje viel, het was mijn Volvo toeterde

 

^^ tot je een bekeuring van dik 300 euro krijgt voor onnodig toeteren.. immers, van een gevaarzetting was geen sprake, je had de auto in de smiezen. toch?

Althans, als ik naast zo'n auto zou rijden zou ik toch eerder de indruk hebben: aso, waarom denk jij met je getoeter je plaats op de weg op te eisen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei Durashift:

waarom denk jij met je getoeter je plaats op de weg op te eisen?

gaat automatish die toeter , als als je de knipperlamp aanzet en er een object/auto oid. in de dode hoek zit, die je wel of niet ziet aan de rechterkant.

bewerkt door jean3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
58 minuten geleden zei jean3:

gaat automatish die toeter , als als je de knipperlamp aanzet en er een object/auto oid. in de dode hoek zit, die je wel of niet ziet aan de rechterkant.


Volgens mij gaat het hier gewoon om een zoemer om de chauffeur van de vrachtwagen te waarschuwen. En niet om een toeter buiten. Dat zou de omgekeerde wereld zijn. Al zouden er waarschijnlijk wel ongevallen mee voorkomen kunnen worden. 
 

Maar misschien heb ik het mis hoor. Ik heb al een tijdje geen nieuwe auto’s gereden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij deze moet ik LIENTJE volledig gelijk geven : voorrang moet je krijgen en niet nemen.

Probeer altijd oogcontact te zoeken met uw mede weggebruikers, en als vrachtwagenbestuurder is mij ooit geleerd, tel de fietsers die men voorbijsteekt eveneens als men stopt voor een zeebrapad. Als er rechts 4 voetgangers vertrekken moet je links 4 voetgangers zien langskomen voor men terug aanzet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
56 minuten geleden zei sprinter 516:

^^ Klopt, maar je hebt ook andere zaken om in de gaten te houden, knap als je dan ook nog de telling bij kunt houden....

ik weet het niet maar als u stil staat .kan ik zo snel niet bedenken welke zaken u in de gaten moet houden?

en dan is tellen niet zo heel moeilijk toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei jean3:

gaat automatish die toeter , als als je de knipperlamp aanzet en er een object/auto oid. in de dode hoek zit, die je wel of niet ziet aan de rechterkant.


Klopt mijn Volvo toeterde, ik niet.

En het was volgens mij geen toeter in mijn wagen die alleen ik kon horen hij klonk als een gewone toeter Rob, maar dat weet ik niet zeker. Ik ben nadat ik het door had wel later mijn richtingaanwijzer gaan gebruiken. 🤔
Zelf vind ik een lichtje in de rechter spiegel wanneer er iemand naast je zit ook het handigste.

 

Ik heb nog even wat opgezocht op de Volvo site.

 

Citaat

Wanneer iemand zich in de dode hoek bevindt, informeert het systeem de chauffeur via een rood licht op de betreffende zijspiegel. Als de chauffeur zijn richtingaanwijzer aanzet om bijvoorbeeld van rijstrook te wisselen, begint het rode licht te knipperen en klinkt er een waarschuwingssignaal vanaf de zijkant waar een aanrijding dreigt. De chauffeur wordt gewaarschuwd en kan de truck afremmen, waardoor bijvoorbeeld een fietser kan passeren.


bron: https://www.volvotrucks.nl/nl-nl/news/press-releases/2022/jun/nieuw-veiligheidssysteem-ter-bescherming-van-fietsers-en-voetgangers.html

bewerkt door lientje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
14 uur geleden zei Durashift:

Althans, als ik naast zo'n auto zou rijden zou ik toch eerder de indruk hebben: aso, waarom denk jij met je getoeter je plaats op de weg op te eisen?


Dat lijkt mij ook. Dit geeft mij nu toch te denken of die toeter dus buiten de cabine hoorbaar was.

Mocht iemand van hier het weten dat lees ik dat graag voor een nog grotere aso mij midden op de snelweg klem rijdt. 😵

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden