[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Poolse transporteur stuurt legertje naar stakende chauffeurs in Duitsland.


HendrikJansen

Recommended Posts

  • Forumlid

https://www.transport-online.nl/site/152956/pools-transportbedrijf-stuurt-zware-delegatie-naar-duitse-parkeerplaats-waar-chauffeurs-al-dagenlang-staken-fotos/

 

Sommige mannen reden met tankachtige voertuigen naar de parkeerplaats, sommigen droegen zelfs kogelvrije vesten. Blijkbaar was het hun taak om de vrachtwagenchauffeurs te intimideren en, indien nodig, geweld te gebruiken om de vrachtwagens mee te nemen.

 

Afbeelding

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Zojuist zei sprinter 516:

Tja "vriend" Edwin Altema was er ook bij, dus je zal wel gelijk hebben Ron

 

Eb daar betalen de Nederlandse leden dan voor. Altijd maar klagen over het loon arbeidsvoorwaarden en werkdruk en de bonden die voor hun leden op moeten komen staan in Duitsland de Poolse collega's bij.

 

Een lachertje is het.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Welbeschouwd is dit natuurlijk concurrentie voor de Nederlandse transportsector. Wat dat betreft is bemoeienis van het FNV wel uit te leggen. 
 

Maar aan de andere kant hebben we het over een bedrijf dat werk doet waar “wij” allang niet meer voor in aanmerking komen. En dan gaat het om chauffeurs die van buiten de EU komen om voor een Poolse werkgever te werken. En daar naar verhouding nog een hele goede boterham kunnen verdienen. 
 

Welbeschouwd doet dit mij eerder denken aan opruiing dan aan “je recht halen”. Maar ergens vind ik het bemoedigend dat bonden onderling binnen de EU het voor elkaar opnemen. Dat is wel wat solidariteit betekent natuurlijk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 minuten geleden zei RobNiat:

Welbeschouwd is dit natuurlijk concurrentie voor de Nederlandse transportsector. Wat dat betreft is bemoeienis van het FNV wel uit te leggen. 
 

Maar aan de andere kant hebben we het over een bedrijf dat werk doet waar “wij” allang niet meer voor in aanmerking komen. En dan gaat het om chauffeurs die van buiten de EU komen om voor een Poolse werkgever te werken. En daar naar verhouding nog een hele goede boterham kunnen verdienen. 
 

Welbeschouwd doet dit mij eerder denken aan opruiing dan aan “je recht halen”. Maar ergens vind ik het bemoedigend dat bonden onderling binnen de EU het voor elkaar opnemen. Dat is wel wat solidariteit betekent natuurlijk. 

Ik las van de week ergens dat de Poolse lonen van chauffeurs vorig jaar met 17,3 procent gestegen waren en afgelopen jaar met 20 procent.  Welgeteld kwam dat neer op iets van 5000 zloty per maand. omgerekend zo een 930 euro per maand.....

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 minuten geleden zei HendrikJansen:

Ik las van de week ergens dat de Poolse lonen van chauffeurs vorig jaar met 17,3 procent gestegen waren en afgelopen jaar met 20 procent.  Welgeteld kwam dat neer op iets van 5000 zloty per maand. omgerekend zo een 930 euro per maand.....

 

 


Lastig rekenen altijd zo. Wij krijgen onderaan de streep ook altijd behoorlijk meer dan het functieloon. Overuren en onkosten erbij en je hebt een riant salaris. 
 

Maar in Polen moeten ze wel. Willen ze Poolse chauffeurs binnenhalen en -houden. Ook daar liggen ze niet voor de deur te wachten. Maar voor sommige werkgevers zijn die Poolse lonen zelfs nog te hoog. Of ze kunnen echt niemand vinden. 
Er zitten maar weinig Polen op Poolse auto’s nog. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
23 minuten geleden zei HendrikJansen:

Ik las van de week ergens dat de Poolse lonen van chauffeurs vorig jaar met 17,3 procent gestegen waren en afgelopen jaar met 20 procent.  Welgeteld kwam dat neer op iets van 5000 zloty per maand. omgerekend zo een 930 euro per maand.....

 

 

De tijd dat een Pool voor een appel en een ei deze kant op kwamen is al een poosje voorbij hoor. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 minuten geleden zei HendrikJansen:

En toch zijn ze nog steeds veel goedkoper als een Nederlander schijnbaar. 

 

De meeste Polen werken in eigen land omdat ze daar vaak hetzelfde kunnen verdienen als hier of in Duitsland bijvoorbeeld.

 

Maar dat is al een poosje zo.

 

De Polen die hier ooit zijn begonnen hebben hier hum zakken gevuld en leven nu als God in Frankrijk in hun eigen land. Net als straks de slowaken Roemen en Bulgaren. Een Hongaar of sloven komt al niet eens meer deze kant op voor dat honger loontje 😋

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei shompie:

 

 

 

Maar dat is al een poosje zo.

 

De Polen die hier ooit zijn begonnen hebben hier hum zakken gevuld en leven nu als God in Frankrijk in hun eigen land. 

Dat is al meer dan 10 jaar zo, en degene die slim waren hebben in eigen land vastgoed verworven
voor de verhuur, dit aangevuld met een salaris van nu zijn ze de uitbuiting snel vergeten.

Ken er ook wel die hier hun leven opgebouwd hebben en vrouw en kind hebben en een baan zoals wij voor
een NL werkgever met NL salaris, en dit waren en zijn ook Chauffeurs (en niet die zuipende brokken piloten
die je tot in de treurenis tegen komt op allerlei filmpjes op de sociale media)

bewerkt door kiepenboer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Da Raymzter:

In dit specifieke geval schijnen het georgiers en oezbeken te zijn, die op deze autos zitten. 


Die zich hebben laten opnaaien door de gecombineerde Duitse en Nederlandse vakbonden omdat ze onderbetaald zouden worden. Terwijl ze in eerste instantie gelokt zijn met de bedragen die ze verdienen. 
 

Die mannen krijgen straks mooi allemaal de deksel op hun neus. Wanneer die staking voorbij is worden de stakers gewoon naar huis gepland waar ze zo de auto kunnen inleveren. En zie zelf maar hoe je thuis komt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Atema was te gast in een podcast van BIGtruck. Daarin legde hij uit dat Polen een laag minimum loon heeft (lager dan Litouwen) en het is daar heel makkelijk om werkvergunningen te regelen voor chauffeurs van buiten de EU.  Dat is volgens Atema ook de reden van de verhuizing van Girteka van Litouwen naar Polen. Dus niet om het Mobility Package. 
 

bewerkt door volvofh12
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei volvofh12:

Atema was te gast in een podcast van BIGtruck. Daarin legde hij uit dat Polen een laag minimum loon heeft (lager dan Litouwen) en het is daar heel makkelijk om werkvergunningen te regelen voor chauffeurs van buiten de EU.  Dat is volgens Atema ook de reden van de verhuizing van Girteka van Litouwen naar Polen. Dus niet om het Mobility Package. 
 

Polen heeft bij mijn weten bilaterale verdragen met nogal wat landen buiten de EU (oa Oekraine, de Filipijnen en Indonesie) waardoor mensen uit die landen in Polen zonder problemen een werkvergunning kunnen krijgen. Die werkvergunning is dan direct geldig in de hele EU, want Polen onderdeel van de EU en Schengen. Zo kunnen mensen uit die landen voor voor hun doen hoge salarissen hier legaal werken en de werkgevers de loonkosten ontzettend laag houden.

Is niets illegaals aan. De EU heeft die ingangen niet dicht willen timmeren door bijv. werkvergunningen die voortkomen uit verdragen die niet door de hele EU gemaakt zijn, enkel geldig te laten zijn op het grondgebied van de lidstaat die ze uitgegeven heeft. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Da Raymzter:

Polen heeft bij mijn weten bilaterale verdragen met nogal wat landen buiten de EU (oa Oekraine, de Filipijnen en Indonesie) waardoor mensen uit die landen in Polen zonder problemen een werkvergunning kunnen krijgen. Die werkvergunning is dan direct geldig in de hele EU, want Polen onderdeel van de EU en Schengen. Zo kunnen mensen uit die landen voor voor hun doen hoge salarissen hier legaal werken en de werkgevers de loonkosten ontzettend laag houden.

Is niets illegaals aan. De EU heeft die ingangen niet dicht willen timmeren door bijv. werkvergunningen die voortkomen uit verdragen die niet door de hele EU gemaakt zijn, enkel geldig te laten zijn op het grondgebied van de lidstaat die ze uitgegeven heeft. 

Wat de Portugezen al jaren doen met zuid Amerikanen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 9-4-2023 om 06:55 zei volvofh12:

Dat is volgens Atema ook de reden van de verhuizing van Girteka van Litouwen naar Polen.


Is dat zo?

Ik heb mij laten vertellen dat Girteka niet is verhuis maar nu een tweede vestiging hebben geopend in Polen.

Een groot deel van die wagens reden voorheen op Russisch kenteken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden