[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Poolse transporteur stuurt legertje naar stakende chauffeurs in Duitsland.


HendrikJansen

Recommended Posts

  • Forumlid
7 minuten geleden zei sprinter 516:

Tja, ik zou er dan ook niet meer voor willen werken....

 

De arbeidscontracten van deze mensen werden opgezegd door de vestiging in Hongarije tijdens of vlak na het proces.

 

Helaas kun je nergens vinden of de fnv zich toen ook hard voor deze mensen heeft gemaakt om ander werk te zoeken voor hun.

 

Het ging om de 10 Hongaren die zich voor het karretje van de fnv hebben laten spannen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Of stonden de Hongaren gewoon in hun recht of is dit een heel ander verhaal? En als ik het dus goed begrijp krijgen de Oostblokkers dus in bv Belgie wel loon naar Vlaamse maatstaven?

 

https://www.transport-online.nl/site/153372/nederland-voor-europese-rechter-gedaagd-vanwege-buitenlandse-vrachtwagenchauffeurs/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 minuten geleden zei zoetwatermatroos:

Of stonden de Hongaren gewoon in hun recht of is dit een heel ander verhaal? En als ik het dus goed begrijp krijgen de Oostblokkers dus in bv Belgie wel loon naar Vlaamse maatstaven?

 

https://www.transport-online.nl/site/153372/nederland-voor-europese-rechter-gedaagd-vanwege-buitenlandse-vrachtwagenchauffeurs/

 

De Hongaren stonden volgens de rechter in hun recht. Van den Boch is veroordeeld toendertijd.

 

Alleen de Hongaren waar het om ging waren in dienst bij de Hongaarse "vestiging" en daar werkt het ontslagrecht iets anders dan bij ons...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
7 uur geleden zei sprinter 516:

Tja, ik zou er dan ook niet meer voor willen werken....

Als je er achter komt dat je genaaid word dan zou ik er ik niet meer werken, daar heb je gelijk in. Maar waarom zou je dan eerst staken en vervolgens ergens anders heen gaan? Of zijn de condities na staking niet verbeterd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
31 minuten geleden zei albertvv:

Als je er achter komt dat je genaaid word dan zou ik er ik niet meer werken, daar heb je gelijk in. Maar waarom zou je dan eerst staken en vervolgens ergens anders heen gaan? Of zijn de condities na staking niet verbeterd?

Ik weet het niet Albert, maar als een baas mij een streek geflikt heeft, dan is het over en uit, ongeacht de (mogelijk) vernieuwende voorwaarden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
19 uur geleden zei HendrikJansen:

Jij roept en bleert maar wat. Tuurlijk zijn Polen ook wijzer geworden. Maar ten op zichte van de Nederlander werken ze nog altijd voor een appel en een ei.

Appel en een ei is een groot begrip natuurlijk ; kijk eerst eens wat de levensstandaard is.

I.b. als die "Pool" met die appel en dat ei méér kan kopen in zijn land dan wij met ons riant salaris hier, wie is er dan beter af ?

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Net nog ff een biertje wezen drinken met oud Poolse collega,s

Eentje die hier in NL werkt haalt +- 1200 euro per maand meer binnen dan wanneer hij in Polen zou werken.
Hij is telkens een paar weken hier en gaat dan weer ff naar huis waar hij een vrouw heeft en 2 kinderen.

Ook in Polen word het leven duurder, en liever zou hij nu bij vrouw en kinderen zijn, maar die 12000 die hij

hier in NL per jaar meer binnen haalt kan hij goed gebruiken.

Kweet wel voor een E7 chauffeur in NL is 12000 maar 3 maanden werken op het gemak, maar hij rekent
iets anders
 

  • Like 3
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei europeaan:

Appel en een ei is een groot begrip natuurlijk ; kijk eerst eens wat de levensstandaard is.

I.b. als die "Pool" met die appel en dat ei méér kan kopen in zijn land dan wij met ons riant salaris hier, wie is er dan beter af ?

Och, gelukkig heb ik geen Poolse collega s en praat ook nooit met ze, dus weet ik ook niet wat er speelt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei sprinter 516:

Ik weet het niet Albert, maar als een baas mij een streek geflikt heeft, dan is het over en uit, ongeacht de (mogelijk) vernieuwende voorwaarden

Zo sta ik er ook in, maar dan neem ik niet eens de moeite om dan eerst nog even te gaan staken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei albertvv:

Zo sta ik er ook in, maar dan neem ik niet eens de moeite om dan eerst nog even te gaan staken.

Voor ik ga wil ik toch echt waar ik recht op heb, ik laat ze er niet mee weg komen.

Ik zou niet staken, maar heb een hele goede rechtsbijstand verzekering

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei EJD:

 

De Nederlandse fiscus, het pensioenfonds en nog wat clubjes die ook in die pot mogen graaien

 

🙂

 

.

Maar dan moet die"Pool"( of jouw Roemeen:D) wel op de Nederlandse loonlijst staan.

Maar dan kunnen "ze"( de werkgevers ) net zo goed Nederlanders aannemen ( als ze die al kunnen krijgen) 

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ondertussen is het niet meer nodig om de stakers van levensmiddelen te voorzien want ze gaan in hongerstaking

 

https://www.hessenschau.de/panorama/a5-raststaette-graefenhausen-lkw-fahrer-drohen-mit-hungerstreik-v1,fahrerstreik-graefenhausen-verhandlungen-abgebrochen-100.html

 

 

 

.

bewerkt door EJD
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
56 minuten geleden zei EJD:

Ondertussen is het niet meer nodig om de stakers van levensmiddelen te voorzien want ze gaan in hongerstaking

 

https://www.hessenschau.de/panorama/a5-raststaette-graefenhausen-lkw-fahrer-drohen-mit-hungerstreik-v1,fahrerstreik-graefenhausen-verhandlungen-abgebrochen-100.html

 

 

 

.

Is Edwin nu ook solidair ???:D

bewerkt door europeaan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei EJD:

Zo te zien heeft Atema er geen hap minder om gegeten:

Image

 

Maar het conflict schijnt opgelost te zijn:

 

https://www.sueddeutsche.de/wirtschaft/streiks-weiterstadt-sprecher-einigung-in-fahrerstreik-von-graefenhausen-dpa.urn-newsml-dpa-com-20090101-230426-99-457708

 

.

Ach, heeft ie daarom de bbq aangestoken?

414A6C5C-9ED7-44FE-A03B-6E804F987B1E.png

  • Like 2
  • Sneu 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 22-4-2023 om 11:26 zei zoetwatermatroos:

Of stonden de Hongaren gewoon in hun recht of is dit een heel ander verhaal? En als ik het dus goed begrijp krijgen de Oostblokkers dus in bv Belgie wel loon naar Vlaamse maatstaven?

 

https://www.transport-online.nl/site/153372/nederland-voor-europese-rechter-gedaagd-vanwege-buitenlandse-vrachtwagenchauffeurs/

 

Ik hoorde van de week Agnes Jongerius, op radio 1, ook over dit onderwerp spreken.. maar de betreffende redactie maakte maar niet duidelijk om welke EU regelgeving het (specifiek) dan ging. Het gaat dus om de invoering van de detacheringsrichtlijn.

 

Citaat

De Europese Commissie heeft besloten Nederland en Portugal naar het Hof van Justitie van de Europese Unie te verwijzen omdat ze de regels over de detachering van chauffeurs in het wegvervoer niet hebben omgezet in nationale wetgeving.

Bij Richtlijn (EU) 2020/1057 zijn specifieke regels ingevoerd voor de detachering van bestuurders in het wegvervoer, evenals administratieve voorschriften en controlemaatregelen voor die detachering. Ook wordt Richtlijn 2006/22/EG gewijzigd wat betreft bepaalde voorschriften in verband met de handhaving van andere sociale wetgeving in het wegvervoer. De vertraagde omzetting van de richtlijn leidt tot problemen om de regels correct te handhaven, voor bestuurders om een eerlijke vergoeding te krijgen en voor exploitanten om hun activiteiten binnen een duidelijk rechtskader uit te voeren. (..)

 

https://www.ttm.nl/transport/regelgeving/nederland-voor-de-rechter-voor-niet-implementeren-detacheringsrichtlijn/152914/

 

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

 

Wat mevrouw Jongerius onder meer betoogde:

 

Citaat

Afgelopen tijd waren er stakingen omdat vrachtwagenchauffeurs van IKEA al tijden niet uitbetaald zijn of worden ze als 'stagiair' gelabeld waardoor ze maar 50 euro per maand verdienen. Dit is helaas geen uitzondering. "Er zijn enorme misstanden met chauffeurs die uit Roemenië, Bulgarije of Polen komen. Het is de hoogste tijd om de boel op te ruimen, want het deugt niet", zegt PvdA-Europarlementariër Agnes Jongerius.  (..)

 

 

Citaat

En dat moet wel gecontroleerd worden. "De FNV is rechtszaken aan het voeren tegen de inspectie", gaat Jongerius verder, "omdat zelfs als zij de bewijzen van de misstanden aandragen, er niet opgetreden wordt." Het maakt de Europarlementariër kwaad: "Er is een laat maar waaien-beleid als het gaat om de uitbuiting van vrachtwagenchauffeurs."

 

Dat Nederland de Europese regels nog steeds niet heeft doorgevoerd, vindt Jongerius ook een bewijs van dat laat maar waaien-beleid: "De regels hadden allang ingevoerd moeten worden. Vorig jaar had het al voor elkaar moeten zijn." Ze vindt het dan ook terecht dat de Europese Commissie Nederland op de vingers tikt. "Je bent een groot transportland en je vertikt het op tijd de regels door te voeren, dat deugt niet." (..)

 

^^ In dit laatste citaat heeft ze gewoon gelijk, vind ik.

 

'laat maar waaien' kan je zowat op ieder beleidsonderwerp van ons huidige regering plakken, vind ik.

 

Kijk voor hoe het wél kan naar onze zuiderbuur.

 

Citaat

In andere landen worden de misstanden tegenover vrachtwagenchauffeurs veel harder aangepakt. Jongerius noemt België als voorbeeld: "België heeft het veel beter voor elkaar. Zij gaan het zelfs strafrechtelijk aanpakken omdat ze het als mensenhandel zien. Nederland doet niks." Kortom, het kan dus wel.

 

https://www.nporadio1.nl/nieuws/politiek/6532a25f-1b25-4fc8-a9ec-f10e559e52b7/uitbuiting-van-vrachtwagenchauffeurs-er-is-een-laat-maar-waaien-beleid

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Al deze maatregelen zijn m.i. mosterd na de maaltijd.

Toen deze regels gemaakt zijn zat Belgie ( en alle andere EU landen) óók aan de onderhandelings tafel, dat daar gebruik(misbruik)van gemaakt zou worden konden ze op hun blote reet aanvoelen.

Om dan nu het beste jongetje van de klas te spelen is een beetje( heel veel) kinderachtig.

 

En wat Mevr Jongerius betreft zou het beter zijn dat zij ijverde voor maatregelen die werkelijk bijdragen tot het welzijn van de chauffeur; een zeer kritische herziening van EU 561 en het Mobility Package.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En de staking is voorbij:

 

https://www.ffh.de/nachrichten/hessen/suedhessen/357874-lasterstreik-auf-raststaette-graefenhausen-16-festnahmen.html

 

De chauffeurs gaan naar hun huis in Oezbekistan of terug naar Polen, kunnen ze bij een andere werkgever aan de slag. Oh nee dat kan niet:

 

ze hebben als niet EU werknemers papieren als een visum en een tewerkstellingsvergunning nodig om in de EU aan de slag te gaan en die papieren worden via een speciaal kantoor geregeld door dat Poolse Transportbedrijf waar ze hebben gewerkt. Mét die papieren bij een ander transportbedrijf aan de slag gaan, waar dan ook in de EU mag en kan niet, die papieren staan op naam van het inlenende transportbedrijf. Doen ze het toch dan zijn ze bij een controle de lul, mogen niet verder rijden en moet er een andere chauffeur komen.

 

En met een beetje pech komen ze bij het Poolse bedrijf dat de papierwinkel regelt ook nog op de zwarte lijst zodat nieuwe papieren nog een hele uitdaging wordt. 

 

.

bewerkt door EJD
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
3 uur geleden zei EJD:

En de staking is voorbij:

 

https://www.ffh.de/nachrichten/hessen/suedhessen/357874-lasterstreik-auf-raststaette-graefenhausen-16-festnahmen.html

 

De chauffeurs gaan naar hun huis in Oezbekistan of terug naar Polen, kunnen ze bij een andere werkgever aan de slag. Oh nee dat kan niet:

 

ze hebben als niet EU werknemers papieren als een visum en een tewerkstellingsvergunning nodig om in de EU aan de slag te gaan en die papieren worden via een speciaal kantoor geregeld door dat Poolse Transportbedrijf waar ze hebben gewerkt. Mét die papieren bij een ander transportbedrijf aan de slag gaan, waar dan ook in de EU mag en kan niet, die papieren staan op naam van het inlenende transportbedrijf. Doen ze het toch dan zijn ze bij een controle de lul, mogen niet verder rijden en moet er een andere chauffeur komen.

 

En met een beetje pech komen ze bij het Poolse bedrijf dat de papierwinkel regelt ook nog op de zwarte lijst zodat nieuwe papieren nog een hele uitdaging wordt. 

 

.

Werken zonder salaris of niks doen zonder salaris 🙈

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden