[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

werktijd


nnndoh

Vraag

  • Forumlid

Hallo.... ja, rijd nog steeds voor de supermarkt, hoe houd ik het vol !!

 

Maar ik zit met een tachograaf vraagje

Vandaag om 9:22 uur begonnen met me werk. laden rijden lossen bij de winkels. van 14:30 tot 15:15 pauze gehouden

Daarna weer wezen laden voor 3 winkels en rijden plus lossen. Maar rond een uurje of 20:00 in de avond zegt mijn tachgraaf 24H werktijd 9:50  . oplopend naarmate ik aan het rijden bent.

met een bliksenschichtje ervoor

Ik heb me pauze gehouden al met al 52 min op de dag, ben geeindigd  om 21 uur wat doe ik verkeerd?

 

Ik heb dit wel eens eerder gehad , maar na 45 min pauze bleef de melding toch terug komen.

Onze boordcomputers hebben ook een mooie taartgrafieken wat alles laat zien qua rij en rusttijden . maar daar kan ik die 9:50 niet op terug zien,

 

Is dit nu een foutje van de tachograaf?

 

Het was vandaag ook me eerste werkdag van de week

bewerkt door nnndoh
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Dat vroeg ik mij ook al af🤔
Die onderste is minder duidelijk maar met bliksemschicht er voor. 
Bij Peter Appel hadden we dit nooit. 
Het laatste half jaar heb ik het niet meer dus ging ik er vanuit dat het een tijdelijke fout van de tachograaf was. 

IMG_6505.png

IMG_4574.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Welk merk tacho hebben jullie?

 

Als ik zo naar de knoppen van Lientje kijk, dan is dat Stoneridge?

 

Op 2-5-2023 om 21:44 zei nnndoh:

Maar rond een uurje of 20:00 in de avond zegt mijn tachgraaf 24H werktijd 9:50  . oplopend naarmate ik aan het rijden bent.

 

Is dit niet gewoon een informatieve melding? Rond 20 uur in de avond heb je er toch ook bijna 10 uur werktijd op zitten? Dat ie de tijd optelt klopt ook.

Ik denk dat je niks fout doet. In mijn herinnering kan je, via het menu, ook die 24h melding oproepen. Althans, die cijfers/ letters heb ik weleens voorbij zien komen.

bewerkt door Durashift
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Deze melding heeft te maken met de arbeidstijdenwet en niet met de rijtijdenwet. Als jij zorgt dat je na de eerste zes uur arbeid [Dat is dus ook rijden/ beschikbaar zijn / en of laden lossen in die zes uur] een half uurtje pauze op je tacho hebt staan en daarna elke 3 uur uur verder een kwartier dan heb je niks te vrezen en kan je die melding gewoon met OK wegdrukken. Let wel, voor de arbeidstijdenwet mag je maar 12 uur op een dag werken.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
13 uur geleden zei HendrikJansen:

Deze melding heeft te maken met de arbeidstijdenwet en niet met de rijtijdenwet. Als jij zorgt dat je na de eerste zes uur arbeid [Dat is dus ook rijden/ beschikbaar zijn / en of laden lossen in die zes uur] een half uurtje pauze op je tacho hebt staan en daarna elke 3 uur uur verder een kwartier dan heb je niks te vrezen en kan je die melding gewoon met OK wegdrukken. Let wel, voor de arbeidstijdenwet mag je maar 12 uur op een dag werken.  

Toevoeging:  Deze functie is ingebouwd in de smart tacho 1 als voorbereiding op de toekomst is mij verteld  door de man die de cursus tachograaf gaf. 

 

En dit zegt voor mij dus wel iets over waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Dagen van 15 uur gaan als je het mij vraagt tot het verleden behoren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
37 minuten geleden zei HendrikJansen:

 

 

En dit zegt voor mij dus wel iets over waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Dagen van 15 uur gaan als je het mij vraagt tot het verleden behoren. 

Dat gerucht heb ik ook gehoord van een eigen rijder bij ons donderdag: max 12 uur totaal per dag. Heb net zitten zoeken op "nieuwe rijtijdenwet" maar kom niet verder dan 2022 helaas...

Maar gezien de lijn naar steeds vaker twee chauffeurs per auto in plaats van één overnachter verbaast het mij niet als er iets dergelijks aan zit te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
27 minuten geleden zei Marotrans:

Dat gerucht heb ik ook gehoord van een eigen rijder bij ons donderdag: max 12 uur totaal per dag. Heb net zitten zoeken op "nieuwe rijtijdenwet" maar kom niet verder dan 2022 helaas...

Maar gezien de lijn naar steeds vaker twee chauffeurs per auto in plaats van één overnachter verbaast het mij niet als er iets dergelijks aan zit te komen.

Ik weet niet of het een gerucht is. ik denk dat het wel zover gaat komen. Een "Wijze"man bij ons had het er vorig jaar al over. Niet zozeer dat overnachten dan verleden tijd zou zijn, maar wel dat dagen van 15 uur eigenlijk maatschappelijk niet meer als normaal worden gezien. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei Marotrans:

Dat gerucht heb ik ook gehoord van een eigen rijder bij ons donderdag: max 12 uur totaal per dag. Heb net zitten zoeken op "nieuwe rijtijdenwet" maar kom niet verder dan 2022 helaas...

 

Komt da mooi uit, ben tegenwoordig zelden langer dan 12 uur van huis

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
1 uur geleden zei HendrikJansen:

Ik weet niet of het een gerucht is. ik denk dat het wel zover gaat komen. Een "Wijze"man bij ons had het er vorig jaar al over. Niet zozeer dat overnachten dan verleden tijd zou zijn, maar wel dat dagen van 15 uur eigenlijk maatschappelijk niet meer als normaal worden gezien. 

Dat minderen qua overnachten is meer voor mij en m'n collega's van toepassing 😉

 

En wat is normaal? Met 160 over de snelweg is misschien maatschappelijk niet normaal meer maar ik vind het nog steeds wel lekker :rolleyes:

 

1 uur geleden zei Ger-1957:

Zoek maar eens op Arbeidstijdenwet ;)

Ik heb hier in het verleden al vaker voor gewaarschuwd maar wordt dan weggelachen, maar ga weer lekker verder met waar ik mee bezig was, domme dingen lezen op chauffeursforum ;)  nee dan heb ik het niet over dit topic, dat is juist weer eens een interessant stukje met goede vragen  :bey:

Wettelijke arbeidstijden

Per dag mogen uw werknemers van 18 jaar of ouder maximaal 12 uur werken. En per week maximaal 60 uur. Maar ze mogen niet iedere week 60 uur werken

Dat klopt Ger, dat ga ik zeker niet ontkennen. Weg lachen vind ik dan weer wat zwaar gesteld, zou het eerder laconiek willen noemen

 

8 minuten geleden zei kiepenboer:

Komt da mooi uit, ben tegenwoordig zelden langer dan 12 uur van huis

Als je daar mee toe kunt prima toch?

Net zo prima als iemand die wel meer wil om bijvoorbeeld een hobby te bekostigen of een schuld af te lossen!

Al die betutteling.... :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei HendrikJansen:

Ik weet niet of het een gerucht is. ik denk dat het wel zover gaat komen. Een "Wijze"man bij ons had het er vorig jaar al over. Niet zozeer dat overnachten dan verleden tijd zou zijn, maar wel dat dagen van 15 uur eigenlijk maatschappelijk niet meer als normaal worden gezien. 

Je kunt , ook bij 12 arbeids uren per dag  nog gewoon 15 diensturen  hebben hoor.

Wat precies arbeids uren en niet arbeids uren zijn word in het ATB-V precies omschreven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei HendrikJansen:

(...) dit zegt voor mij dus wel iets over waar het in de toekomst naartoe zal gaan. Dagen van 15 uur gaan als je het mij vraagt tot het verleden behoren. 

 

Hoezo zou je geen dagen van 15 uur meer kunnen maken?

Het rijtijdenbesluit EG 561/2006 is hier relevant, daarin word nog steeds gesproken over een dagelijkse rust van minimaal 9 uur te genieten binnen 24 uur na aanvang dienst. Met andere woorden; een dienst van 15 uur blijft ten allen tijde mogelijk, drie keer per week zelfs.

bewerkt door Pierre
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei Ger-1957:

 

Ik heb hier in het verleden al vaker voor gewaarschuwd maar wordt dan weggelachen, maar ga weer lekker verder met waar ik mee bezig was, domme dingen lezen op chauffeursforum ;)  

Zo is dat Ger. Ga maar weer lekker in de leegstand met je arrogante gezwets.

  • Like 2
  • Thanks 1
  • Haha 1
  • Sneu 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei Marotrans:

Dat minderen qua overnachten is meer voor mij en m'n collega's van toepassing 😉

 

En wat is normaal? Met 160 over de snelweg is misschien maatschappelijk niet normaal meer maar ik vind het nog steeds wel lekker :rolleyes:

 

 

Als je daar mee toe kunt prima toch?

Net zo prima als iemand die wel meer wil om bijvoorbeeld een hobby te bekostigen of een schuld af te lossen!

Al die betutteling.... :rolleyes:

Klopt helemaal en heb eigenlijk altijd die vrijheid gehad om uren te maken.
Het zou de betutteling ten top zijn voor diegene die nog vooruit willen, ( en misschien moeten ivm
de aankoop van bv een huis )
Maaja de naoorlogse mentaliteit is tegenwoordig ver te zoeken.


Merk dat nu in het werk dat ik nu doe ook wel.
Mij maak het geen bal uit hoe laat of we klaar zijn, maar merk wel dat er in dit werk
veel zijn die rond 17.00 aan de piepers willen zitten😁

Ben dan zelf ook niet zoeen pieper eter, en meer van de rijst:ja:

bewerkt door kiepenboer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei Pierre:

 

Hoezo zou je geen dagen van 15 uur meer kunnen maken?

Het rijtijdenbesluit EG 561/2006 is hier relevant, daarin word nog steeds gesproken over een dagelijkse rust van minimaal 9 uur te genieten binnen 24 uur na aanvang dienst. Met andere woorden; een dienst van 15 uur blijft ten allen tijde mogelijk, drie keer per week zelfs.

Dat kan je idd nu nog steeds. Ik zeg ook niet dat da niet meer kan.

 

Ik zeg enkel dat het mij niet zal verrassen dat dit in de nabije toekomst  einde is.

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
16 uur geleden zei HendrikJansen:

Toevoeging:  Deze functie is ingebouwd in de smart tacho 1 als voorbereiding op de toekomst is mij verteld  door de man die de cursus tachograaf gaf. 

 

Dan moet de leverancier dit wel inbouwen met de data van het Arbeidstijdenbesluit-Vervoer, lijkt mij.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
6 uur geleden zei Durashift:

 

Dan moet de leverancier dit wel inbouwen met de data van het Arbeidstijdenbesluit-Vervoer, lijkt mij.

 

 

Ja dat kan jouw wel lijken, maar wij praten niet met de mensen die de dienst uitmaken he. Dat doen de heren tachobouwers wel.  En zo weten ze ook precies welke dingen ze wel en niet moeten inbouwen.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
23 uur geleden zei Marotrans:

Maar gezien de lijn naar steeds vaker twee chauffeurs per auto in plaats van één overnachter verbaast het mij niet als er iets dergelijks aan zit te komen.


Bij de mechanisatie dc kan dag en nacht worden gelost (en orders worden klaar gezet).

Dus het zou mij inderdaad niet verbazen dat dit al meer gaat gebeuren. 

Het is maar goed dat het personeel van de AH DCs het voor elkaar hebben gekregen dat AH de toeslagen iet hebben kunnen verlagen, ik denk dat het transport anders de volgende zouden zijn geweest waar er zou worden geknepen.

 

Nu is het ook natuurlijk zo de de jongere generatie chauffeurs niet meer de kostwinner zijn hè. Vaak zelfs niet eens de hoofdkostwinner. 🙂🙃 Die hoeven niet zo veel meer te werken. Samen 2 X 32 uur is ook 64 uur.
Transport drijven moeten dan ook wat als chauffeurs zoveel eisen hebben ze die wagen toch willen laten rijden.

Dat had je vroeger niet. Dan zeiden ze doodleuk: dan had je geen chauffeur moeten worden. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
57 minuten geleden zei lientje:

(...) Transport drijven moeten dan ook wat als chauffeurs zoveel eisen hebben ze die wagen toch willen laten rijden.

Dat had je vroeger niet. Dan zeiden ze doodleuk: dan had je geen chauffeur moeten worden.

 

Vroeger zeg je?
Ik zeg dat nu -anno 2023- nog steeds en vraag me dikwijls af waar het bij sommigen mis is gegaan. Ofwel wat men eigenlijk voor ogen had toen ergens het moment kwam dat men besloot; ik word vrachtwagenchauffeur!

Het liefst een hele dikke auto en een internationale carrière. Maar wel Quality-time met het gezinnetje, papa-dag op woensdagmiddag, dartavond op donderdag, niet voor 08.00 's ochtends beginnen, iedere vrijdagmiddag 13.00 klaar, dat soort geneuzel.

 

De welbekende dooddoener dat "er meer bestaat als werken alleen in het leven" klopt deels maar gaat niet altijd op, er bestaan namelijk beroepen waarbij een dergelijk eisenpakket niet altijd zo gemakkelijk te combineren valt. Het beroep van vrachtwagenchauffeur is er daar één van.
Ook al zijn er tegenwoordig genoeg bedrijven die - soms uit pure noodzaak- aan dergelijke wensen tegemoet kunnen en willen komen, ik wens iedere ondernemer in deze transportsector veel personeel!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
5 minuten geleden zei Pierre:

Ook al zijn er tegenwoordig genoeg bedrijven die - soms uit pure noodzaak- aan dergelijke wensen tegemoet kunnen en willen komen, ik wens iedere ondernemer in deze transportsector veel personeel!


Zoals mijn werkgever en jou ex werkgever. Ze moeten wel anders hebben ze helemaal geen personeel.

Welkom in de 21ste eeuw. Tijden zijn veranderd en werkgevers hebben geen andere keuze door mee te veranderen.

Maar gelukkig en hopelijk voor veel chauffeurs die “gewoon willen gaan” is niet al het werk hier geschikt voor.
Er is nu gewoon veel meer keuze om de werkgever uit te zoeken met het werk wat bij jou past.

Zoals jij ook de overstap heb gemaakt naar het werk wat bij jou situatie past.

 

Maar de jeugd denkt iets anders over rolverdeling thuis.

Zeker wanneer de vrouw een hoger uurloon heeft als de man. Dat was vroeger wel anders.

Ik ben 26 jaar geleden niet voor niets, gelukkig tijdelijk gestopt met rijden toen mijn oudste werd geboren.

Blij dat ik een jaar of 8 later weer mijn oude werk weer kon oppakken omdat het mogelijk was om korter en minder dagen te werken. 
Dat had ik 26 jaar terug niet verwacht. (In de tijd dat winkels gewoon om 18.00 dicht gingen en de baas alle deuren op slot deed)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
41 minuten geleden zei Pierre:

 

Vroeger zeg je?
Ik zeg dat nu -anno 2023- nog steeds en vraag me dikwijls af waar het bij sommigen mis is gegaan. Ofwel wat men eigenlijk voor ogen had toen ergens het moment kwam dat men besloot; ik word vrachtwagenchauffeur!


 

Daar is het al mis gegaan.........je word geen chauffeur omdat het wel leuk is , je word als chauffeur geboren. Je kunt mij niet wijs maken dat je van bv een postbode of  agent een chauffeur kunt maken omdat ze bv moet omscholen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik ben ook een chauffeur “in hart en nieren”, en zat als kind al in het weiland langs de A2 bij Utrecht, en kon elk merk en bedrijf uit mijn hooft, werken in de transport was mijn passie, anno 2023 ben ik toch wel blij dat ik er nu anders over denk, en dat er meer is dan werken alleen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

^^ Zo praat een groot deel de jongere generatie, ook die met diesel in hun bloed dus ook.

Je kunt ook niet verwachten dat dat moeders na een jaren lange studie thuis gaat zitten vanwege de kinderen.  De tijd veranderd ook te snel om tijdelijk even te stoppen met werken.
En om nu kinderen op wereld te zetten om ze daarna naar de opvang te brengen zal naar mijn mening achteraf ook de beste keuze niet voor ieder kind zijn. Tijden zijn veranderd, het transport is veranderd. 


 

bewerkt door lientje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden