[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 1

Oplegger bocht achterruit rijden en corrigeren


syan90

Vraag

  • Forumlid

Hallo, Ik ben dus bezig voor mijn volle rijbewijs en moet nog CE doen.

 

Ik ben al 30uur bezig met rijden waarvan 20uur achterruit..

 

Ben gezakt alleen op indokken verder prima verkeersdeelname

 

Weet iemand hoe je trailer moet corrigeren wanneer je een beetje geknikt staat?

 

Ik heb ook geen BE rijbewijs dus moet van nul alles leren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
17 uur geleden zei syan90:

Ik heb ook geen BE rijbewijs dus moet van nul alles leren.

 

Heb je toevallig een personenauto met trekhaak?

 

Nu les je met een trailer en geen combi.

Ik heb zelf destijds, op een zondag, een aanhanger gehuurd en ben op het industrieterrein zelf gaan oefenen met achteruit rijden, de draaipunten bepalen. Nu lesde ik met een combi, dus dat ligt dan wat dichter bij elkaar qua samenstel.

Het kan je wellicht helpen / wat lesuren schelen.

 

Met wat voor trailer les je? Gewoon een starre drie-asser, lijkt mij?

 

Op Youtube heb je ook wel video's om te kijken, de Belgische 'CBR' heeft video's online staan.

Sommige NL rijscholen ook, vooral LZV, d8 ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 4-5-2023 om 19:44 zei syan90:

Hallo, Ik ben dus bezig voor mijn volle rijbewijs en moet nog CE doen.

 

Ik ben al 30uur bezig met rijden waarvan 20uur achterruit..

 

Ben gezakt alleen op indokken verder prima verkeersdeelname

 

Weet iemand hoe je trailer moet corrigeren wanneer je een beetje geknikt staat?

 

Ik heb ook geen BE rijbewijs dus moet van nul alles leren.

Wat dacht je van met je stuur ?

 

Als je aan komt rijden proberen het spul al zoveel mogelijk in lijn te zetten en dan achteruit met kleine stuurbewegingen  corrigeren de goede kant op. De meesten sturen veel te veel. Recht achteruit is het zelfde als recht vooruit. dan haal je je stuur ook niet ineens een kwartslag om.  

 

Met een haakse bocht achteruit een letter / Streep / Ding  op je oplegger vinden die je in je spiegel ziet tot waar je in mag sturen. [veel al doe je in het begin veel te veel waardoor je hem niet terug krijgt}  En dan langzaam laten lopen en terug sturen.

 

Ook het aantal assen onder de trailer en of ze star of sturend zijn speelt mee in de mate van hoeveel je moet in sturen.  Een gestuurde enkelas city druk je zo de bocht om. Een starre drie asser  heeft wat meer tijd nodig voor dat die om komt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
17 uur geleden zei HendrikJansen:

Wat dacht je van met je stuur ?

 

Als je aan komt rijden proberen het spul al zoveel mogelijk in lijn te zetten en dan achteruit met kleine stuurbewegingen  corrigeren de goede kant op. 

 

 

 

Dat is dus niet gewenst op het examen.
Men moet hem in een hoek van (ongeveer) 45 graden zetten (t.o.v. het dock) en licht geknikt.

Dan achteruit rijden en iets te ver over de bijrijderskant zetten, vlak voor het dock.

Daarna recht trekken en zorgen dat je recht voor de deur uitkomt (dat mag je 2 a 3x doen).

 

Ikzelf heb CE met een wipkar gedaan, vind ikzelf iets makkelijker aandocken (nu een jaartje verder, lukken de trailers en LZV ook aardig :angel: )

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden