[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Diensttijd


matthieu

Vraag

  • Forumlid

Ik ben vanmorgen om 0645 begonnen en kom om 2300 van de boot af. Sta inmiddels al dit 3 uur stil en als ik op de boot stop zet ik m op 'bootje'. Ik ga dan wel zeg 2u over m'n diensttijd heen. Maar ik kan moeilijk aan boord blijven staan.

Doe ik het wel goed op deze manier?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid
2 uur geleden zei matthieu:

Dat heb ik dus fout gedaan. Zo is t me ooit uitgelegd 🤔

Maakt niet veel uit. Gaat er om dat je geen bewegingsconflict krijgt, dus de tachograaf op bootje zetten voordat de boot in beweging komt en als de boot stil ligt er weer af. 
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
13 uur geleden zei Ger-1957:

Nou ja, ik zal nog eens wat posten, we weten het weer beter dus.

Je beweegt (rijden) met op en afrijden, doe nou gewoon wat er voorgeschreven is en zet dat ding op boot op het moment dat je aankomt in de haven en er weer af als je de rust er op hebt zitten en je bent volgens art 9 bezig, al het ander is bullshit en niet volgens de regels, al wordt dat dan soms door de vingers gezien door oom agent.

 

Ja klopt ik weet het beter😂. Ik probeer hier wat duidelijk te maken waarom je iets moet doen. 
Maar Ger is weer op zijn pik getrapt. 
 

bewerkt door volvofh12
  • Thanks 1
  • Sneu 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei sprinter 516:

Misschien omdat hij gelijk heeft????

Wat betreft de eerste generatie smarttacho wel. Tachograaf van daarvoor niet, die springt van bootfunctie af als je gaat rijden. Smarttacho niet. 

 

Als je snapt waarom je iets doet onthoud je het ook makkelijker is mijn ervaring. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei andremast:

Jawel,het probleem met zulke vragen is dat mensen hun  eigen draai eraan geven en dan wekt dat irritatie op.🙄

Ger is gewoon vergeten dat ie kalf is geweest en daar wringt de schoen de laatste tijd heel erg.  Ik doe het ook wel eens anders als ik op de boot ga en heb de smart tacho 1. Tot nu toe is er geen beambte geweest die er iets van gezegd heeft. 

 

Waar ik dan meer moeite mee heb is dat bijv. de TTline minder dan 9 uur vaart en je gewoon met 8,56 minuten van het dek afschopt terwijl ze wel 9 uur garanderen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
14 uur geleden zei matthieu:

Mag je dan helemaal niks meer zeggen?

Zeker wel Matthieu, maar jij komt met een vraag omdat jij het zeker wil weten dat je het goed doet.

Dan is het juiste antwoord toch het enige goede?

 

Maar het is Ger weer die het juiste antwoord geeft (in dit geval) en dan mag dat blijkbaar weer eens niet

bewerkt door sprinter 516
toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
11 uur geleden zei volvofh12:

Wat betreft de eerste generatie smarttacho wel. Tachograaf van daarvoor niet, die springt van bootfunctie af als je gaat rijden. Smarttacho niet. 

 

Als je snapt waarom je iets doet onthoud je het ook makkelijker is mijn ervaring. 

En dus nadat je je truck verplaatst hebt, druk je weer op "overtocht" en ben je weer klaar....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 17-5-2023 om 18:26 zei matthieu:

Ik ben vanmorgen om 0645 begonnen en kom om 2300 van de boot af. Sta inmiddels al dit 3 uur stil en als ik op de boot stop zet ik m op 'bootje'. Ik ga dan wel zeg 2u over m'n diensttijd heen. Maar ik kan moeilijk aan boord blijven staan.

Doe ik het wel goed op deze manier?


Matthieu, als jij jouw tachograaf op de bootfunctie zet op het moment dat je in de wacht staat om aan boord te gaan, dan vangt daarmee jou dagelijkse (of wekelijkse) rust aan. Ongeacht het tijdstip wanneer jij die boot opgaat loopt jou dagelijkse rust door. De rijtijd/ beweging word wél geregistreerd (!) maar word niet gezien als een onderbreking van de dagelijkse rust omdat dit juist het doel is van de boot/trein functie zoals bedoeld in artikel 9 van het rij -en rusttijdenbesluit. Let wel; bij gebruik van de boot/treinfunctie moet er altijd sprake zijn van een normale dagelijkse rust van minimaal 11 uur, eventueel gesplitst in 3 uur en 9 uur waarbij de 9 of 11 uur maximaal twee maal onderbroken mag worden met een maximale tijdsduur van één uur.

Artikel 9
1. In afwijking van artikel 8 mag, wanneer een bestuurder een voertuig begeleidt dat per veerboot of trein wordt vervoerd, en op voorwaarde dat hij een normale dagelijkse rusttijd neemt, die rusttijd hooguit tweemaal worden onderbroken door andere activiteiten die niet langer dan één uur duren. Tijdens die normale dagelijkse rusttijd moet de bestuurder kunnen beschikken over een bed of slaapbank

Sta jij b.v. na 12 uur dienst in de haven 5 uur op de boot te wachten zonder de bootfunctie te gebruiken en rijd daarna de boot op en voert de boot/treinfunctie in op jouw tachograaf dan zit je theoretisch over je maximale 15 uur. Je zou dan een dienst hebben van 17 uur. Navraag onder mensen die veel met deze materie werken leert dat de soep niet zo heet gegeten word, ook niet als je b.v. drie keer een beweging maakt of meer als een uur nodig hebt om de boot op -en af te komen.
Sta jij na 12 uur dienst in de haven, voert eerst einde land in én de boot/treinfunctie in en rijd na 6 uur wachten de boot op is er niets aan de hand; de rijtijd/beweging is onderdeel van de boot/trein functie.
 

  • Like 1
  • Thanks 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Op 18-5-2023 om 14:59 zei volvofh12:

Maakt niet veel uit. Gaat er om dat je geen bewegingsconflict krijgt, dus de tachograaf op bootje zetten voordat de boot in beweging komt en als de boot stil ligt er weer af.


Wat bedoel je met geen bewegingsconflict krijgen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei HendrikJansen:

Hij bedoelt dat de nieuwe smarttacho  gps coördinaten registreert, aan de hand hiervan kunnen ze zien dat je voertuig beweegt, al is het dan doormiddel van een boot. 

Dit dus. Auto beweegt op een boot/trein terwijl de tachograaf op rust staat. De smarttacho heeft ook gps dus dat zorgt voor een conflict melding in de tachograaf. Dus daarom is het zo belangrijk dat je op de boot/trein die periode afbakend met boot bootje. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
16 minuten geleden zei volvofh12:

Dit dus. Auto beweegt op een boot/trein terwijl de tachograaf op rust staat. De smarttacho heeft ook gps dus dat zorgt voor een conflict melding in de tachograaf. Dus daarom is het zo belangrijk dat je op de boot/trein die periode afbakend met boot bootje.

 

Dat klopt. En niet minder belangrijk; invoer einde land wanneer je de bootfunctie inschakelt en in de wacht gaat of aanvangt met je dagelijkse rust op de boot zelf en invoer begin land wanneer je de boot afrijd of op de kade verder je rust voltooid en de bootfunctie weer uitschakelt.

Ik dacht in eerste instantie dat je met 'geen bewegingsconflict' bedoelde dat er geen rijtijd geregistreerd werd. Ondanks dat de verplaatsing van het voertuig naar of van de boot of trein niet telt als een onderbreking van de dagelijkse -of wekelijkse rustperiode, word deze wel degelijk geregistreerd op de chauffeurskaart. Ik meende ooit ergens gelezen te hebben dat de rijtijd naar of van de boot ook niet meetelt voor de dagelijkse rijtijd maar kan daar zo snel niets over vinden.


Afgelopen week van Griekenland naar Italië gegaan met de boot. Dagelijkse rust aangevangen (invoer bootfunctie/ einde land) zodra ik in de haven opgesteld stond, na 2.57 uur wachten de boot opgereden en daar mijn rust met nog eens 10 uur voltooid.

 

printbootfunctie.jpg.0a20f4c973cd209b3a9fa4c27bb2135f.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
40 minuten geleden zei volvofh12:

Dit dus. Auto beweegt op een boot/trein terwijl de tachograaf op rust staat. De smarttacho heeft ook gps dus dat zorgt voor een conflict melding in de tachograaf. Dus daarom is het zo belangrijk dat je op de boot/trein die periode afbakend met boot bootje. 

 

 

Maar als je de bootfunctie gebruikt moet je ook 11 uur nachtrust maken zoals Pierre al aangeeft. Das het nadeel van die bootfunctie vind ik.  Als ik bijv. de boot van vier uur heb in Trelleborg  dan kom ik om 01,00 aan in Trave, en met een beetje pech kom je laat aan in Trelleborg en moet je als 1 van de eersten eraf in Trave.  Nu zou ik natuurlijk daar naar onze vestiging kunnen rijden om alsnog die 2 uur  rust te volbrengen. Maar ik geef liever meteen gas dan richting losadres/ Enschede. Die twee uur dat je dan verplicht moet blijven staan ga je helemaal van naar de kloten. Slapen doe je niet weer, enkel op je klokje staren om de minuten weg te kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
15 minuten geleden zei HendrikJansen:

(...) Nu zou ik natuurlijk daar naar onze vestiging kunnen rijden om alsnog die 2 uur  rust te volbrengen. Maar ik geef liever meteen gas dan richting losadres/ Enschede. Die twee uur dat je dan verplicht moet blijven staan ga je helemaal van naar de kloten. Slapen doe je niet weer, enkel op je klokje staren om de minuten weg te kijken.


De wet biedt de mogelijkheid om een normale dagelijkse rust te maken met twee onderbrekingen om een boot of trein op -en af te rijden. Daar zitten echter bepaalde voorwaarden aan. Dat het soms niet altijd even prettig is of niet goed uitkomt kan zo zijn, het blijven wél de voorwaarden waaraan te voldoen om een normale dagelijkse rust te kunnen maken.

Als je tevoren 3 uur pauze maakt onderweg en vervolgens die 9 uur op de boot maakt. Is dat een mogelijkheid misschien?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden