[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]]Spring naar bijdragen
Eigen beker? Waarom dat dan.. daar staan toch genoeg (tegenwoordig vooral) kartonnen bekertjes met een heel dun laagje (PFAS) plastic erin, Durashift.
Nou, omdat er regelgeving gaat veranderen, te beginnen op 1 juli a.s.
Dán kan je alvast oefenen bij de McD(rive) met een eigen bord en shake beker.. of gewoon de wegwerptoeslag betalen als je de maaltijdkoerier bij de auto laat komen.
Citaat
Verminderen van het gebruik van plastic wergwerpbekers en -bakjes voor dranken en maaltijden
Nederland is verplicht om het gebruik van wegwerpbekers en -bakjes te verminderen. Vanaf 1 juli 2023 betalen klanten van afhaallocaties, bezorglocaties en supermarkten voor wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten. Voor dranken en maaltijden die ter plekke worden bereid, kunnen klanten ook kiezen voor het gebruik van een herbruikbaar alternatief. Zo kunnen ze op de ene locatie bijvoorbeeld zelf een beker of bakje meenemen. En op de andere locatie gebruikmaken van retourneerbare bekers of bakjes waar borg voor wordt betaald.
Volgens mij kan er nog een hele discussie gestart worden wanneer, bijvoorbeeld, een maaltijdsalade uit een koeling van een detailhandelsorganisatie nu onder 'voor onderweg op te peuzelen' valt of voor thuisgebruik als maaltijd voor de buis/computer?
Er zijn zelfs gemeenten die PMD afvalbakken hebben hangen naast een reguliere prullenbak en waar je dus PMD afval zonder bijbehorende zak in mag doen. Ben je goed bezig voor de recycling cyclus maar heb je eerst wel die wegwerptoeslag moeten betalen.
Maar, terug naar de vraag in de onderwerpregel: per 2024 gaat de regelgeving verder en mag er op kantoor ook geen sprake van wegwerpbekers en bakjes zijn. Ik denk dat de wetgever het begrip 'kantoren' breed bedoeld heeft.. dus ook o.a. wachtruimtes in ziekenhuizen, bij de dokter, tandarts (waar vaak zo'n waterkoeler staat) maar ook de bouwkeet niet te vergeten welke onder het verbod gaan vallen. Iedereen zijn eigen beker mee.. lekker de hele dag leeg slurpen en weer vol gieten en 's avonds thuis maar afwassen..
Wat nu te doen bij de wachtruimte in het DC? Even een bekertje koffie meepakken bij de automaat na gedane zaken is er straks niet meer bij..tenzij je bij het aanmelden naast je papieren niet ook alvast de koffiebeker mee uit de auto hebt genomen.
Citaat
(..) Vanaf 1 januari 2024 zijn voor consumptie op locatie wegwerpbekers en -bakjes die plastic bevatten geheel verboden. Dat geldt bijvoorbeeld voor horeca, evenementen, kantoren, instellingen, verenigingen en sportclubs.
Mooie kans voor de bedrijven om een goede reclame mok/beker te maken en uit te delen, toch? (wel met een deksel, wat mij betreft).
Past mooi bij de duurzame initiatieven en sommige sectoren hebben toch dikke winsten gemaakt in de afgelopen jaren.. toekomstige kostenstijgingen hebben de fabrikanten en supers toch al in hun prijzen verwerkt, naar mijn indruk en wat ik ervan hoor op de radio.
You can post now and register later.
If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.
Vraag
Durashift
Eigen beker? Waarom dat dan.. daar staan toch genoeg (tegenwoordig vooral) kartonnen bekertjes met een heel dun laagje (PFAS) plastic erin, Durashift.
Nou, omdat er regelgeving gaat veranderen, te beginnen op 1 juli a.s.
Dán kan je alvast oefenen bij de McD(rive) met een eigen bord en shake beker..
of gewoon de wegwerptoeslag betalen als je de maaltijdkoerier bij de auto laat komen.
Volgens mij kan er nog een hele discussie gestart worden wanneer, bijvoorbeeld, een maaltijdsalade uit een koeling van een detailhandelsorganisatie nu onder 'voor onderweg op te peuzelen' valt of voor thuisgebruik als maaltijd voor de buis/computer?
Er zijn zelfs gemeenten die PMD afvalbakken hebben hangen naast een reguliere prullenbak en waar je dus PMD afval zonder bijbehorende zak in mag doen. Ben je goed bezig voor de recycling cyclus maar heb je eerst wel die wegwerptoeslag moeten betalen.
Maar, terug naar de vraag in de onderwerpregel: per 2024 gaat de regelgeving verder en mag er op kantoor ook geen sprake van wegwerpbekers en bakjes zijn. Ik denk dat de wetgever het begrip 'kantoren' breed bedoeld heeft.. dus ook o.a. wachtruimtes in ziekenhuizen, bij de dokter, tandarts (waar vaak zo'n waterkoeler staat) maar ook de bouwkeet niet te vergeten
welke onder het verbod gaan vallen. Iedereen zijn eigen beker mee.. lekker de hele dag leeg slurpen en weer vol gieten en 's avonds thuis maar afwassen..
Wat nu te doen bij de wachtruimte in het DC? Even een bekertje koffie meepakken bij de automaat na gedane zaken is er straks niet meer bij..tenzij je bij het aanmelden naast je papieren niet ook alvast de koffiebeker mee uit de auto hebt genomen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/afval/regels-voor-wegwerpplastic
Mooie kans voor de bedrijven om een goede reclame mok/beker te maken en uit te delen, toch? (wel met een deksel, wat mij betreft).
Past mooi bij de duurzame initiatieven en sommige sectoren hebben toch dikke winsten gemaakt in de afgelopen jaren.. toekomstige kostenstijgingen hebben de fabrikanten en supers toch al in hun prijzen verwerkt, naar mijn indruk en wat ik ervan hoor op de radio.
Link naar opmerking
Deel via andere websites
23 antwoorden op deze vraag
Recommended Posts