[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Mercedes 1517 ecoliner 1992

mathias

Recommended Posts

• Forumlid

Hallo,

Ik heb een oude vrachtwagen (mercedes 1517 ecoliner van 1992).

Ik doe hiermee heel weinig kmers maar merkte vandaag in mijn rit serieus minder vermogen. Van zodra het lang omhoog ging zakte men snelheid duidelijk. Vroeger kon ik op het vlakke makkelijk sneller rijden als al de andere vrachtwagens. Nu als het vlak is mag ik blij zijn met 85. Nu vroeg ik mij af in welke richting ik het zou moeten zoeken. 

Alvast bedankt voor de hulp.

Mvg mathias

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Eerste dingen om naar te kijken zijn luchtfilter en inlaattraject, diesel (ouderdom, zeven en filters) en de klepspeling. Gaat hij ook roken als je vol gas rijdt? En gaat het gas ook op volgas aan de dieselpomp, of zit er zoveel speling op het gasmechanisme dat het niet tegen de eindaanslag komt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid

Alvast bedankt voor je reactie. Diesel is 25 procent oud en 75 procent nieuw. Dus ik hoop dat het daar niet aan ligt. 

Uiteraard is er wel wat rook als deze koud staat maar zeker niet meer als vroeger. Draaid nog steeds heel goed. Mag heel lang stil gestaan hebben. Sleutel omdraaien en starten. De speling is zeker aanwezig overal. Ik ga nakijken wat dit geeft aan de dieselpomp maar ik heb het gevoel dat er meer aan de hand is. Bij de laatste rit begon de motor ook sterk te varieren in toerental in een helling. Enkel bij volgas aan 2200rpm was het niet. Dan ook geen rook aanwezig. 

Na de helling duurde het meestal ook even voor ik terug vermogen had. Ook al was het terug vlak. 

Ik ga de vrachtwagen binnensteken bij een technieker maar had graag op voorhabd een idee gehad van kosten. Zal dus kunnen varieeren van heel weinig tot aanzienlijk...

Mvg mathias

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
6 uur geleden zei mathias:

Kleine toevoeging. Is een mercedes 1317. Ik was even mis

Maakt op zich weinig uit qua techniek. Maar is het een automaat, wat bedoel je dat je op een helling opeens een variërend toerental hebt? Verder is het goed mogelijk dat je nog steeds uit die 25% oude diesel aan het aanzuigen bent, als die nog rondom de aanzuiging hangt...
Eigenlijk doe je er goed aan alle punten die ik je noemde na te gaan en op te lossen, die filters kosten je wat geld, maar volgens mij hoef je zelfs de kleppendekselpaking niet te vervangen bij deze motoren (maar dat is vanuit mijn herinnering, die is natuurlijk ook al oud), het zijn sowieso allemaal onderhoudsdingen die ik opnoem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...
  • Forumlid

Het is een manueel geschakelde. Variëren van toerental bedoel ik dat de vrachtwagen schokt en zo even 100rpm rapper en trager draaid. Ik heb de vrachtwagen vandaag binnen gebracht om na te kijken. Later deze week weet ik wat er aan de hand is. Hopelijk vallen de kosten mee want aan een vrachtwagen van +30j doe je toch niet te veel kosten meer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Forumlid
9 minuten geleden zei mathias:

Het is een manueel geschakelde. Variëren van toerental bedoel ik dat de vrachtwagen schokt en zo even 100rpm rapper en trager draaid. Ik heb de vrachtwagen vandaag binnen gebracht om na te kijken. Later deze week weet ik wat er aan de hand is. Hopelijk vallen de kosten mee want aan een vrachtwagen van +30j doe je toch niet te veel kosten meer.

Ben je die opsomming hierboven van mij langs gegaan? Qua goedkoop komt het overeen met een verstopping in filter of zeef. (qua duur met een defecte toerentalregelaar, pomp of injector).

Link naar opmerking
Deel via andere websites