Spring naar bijdragen
Forum gesloten ×

Hartman blijft maar groeien


andremast

Recommended Posts

  • Forumlid

Ach ja als je er normaal gesproken nooit mee te maken hebt is dit ingewikkeld genoeg om te onthouden. Net als de regeltjes van dubbel bemand rijden.

Dit zal in die 30 jaar wel wat zijn veranderd ook.

 

Toen in voor mijn CCV-B papiertje moest zei ik meteen al.
Ik heb de kaart van Nederland plus de belangrijke wegen aardig in mijn hoofd zitten maar vraag me niet welke wegen ik moet nemen naar Hamburg want dat staat voorlopig niet op mijn lijstje en anders vraag ik het wel, of pak de kaart er bij en schrijf de plaatsen en wegnummers op waar ik langs moet.
Nou dat mocht ik dus doen plus nog even uitrekenen hoeveel km het ongeveer bij elkaar was. De goede man was tevreden en de tijd schoot ook aardig op.👍

 

Iedere chauffeur heeft met andere dingen te maken in de RTW en ja je hoort die dan ook te weten. Het is fijn als je ergens die info kunt vragen zoals een cf. 
Ooit was die hier ook voor, toen er nog veel actieve leden waren 🤐
 

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
4 uur geleden zei shompie:

Ach, de meeste durven niets te vragen om maar niet voor idioot te worden uitgemaakt door mensen die elke regeltje kennen en zich daar uiteraard aan houden.

 

Anderen hebben er nooit iets mee te maken gehad, dan snap ik het ook wel dat jeje er niet in verdiept. 

 

Ik weet niet of je het zo moet zien Shompie.

 

Op de eerste plaats was het niet echt persoonlijk bedoeld maar meer in het algemeen. Ik had anders ook de moeite niet genomen om een en ander uit te leggen.

 

Ik verbaas me er wel iedere keer weer over hoe slecht het soms met de kennis gesteld is van het rij-en rusttijdenbesluit. Het is echt geen hogere wiskunde.

 

Verders heeft nagenoeg iedereen die met een vrachtwagen onderweg is er mee te maken. Het rij-en rusttijdenbesluit is een hele reeks van wettelijke bepalingen die je hele doen en laten bepaalt. Reden genoeg lijkt mij om jezelf goed op de hoogte te stellen hoe het in elkaar steekt.

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

^^

 

Ik red mezelf vrij goed. Ik heb al jaren geen bekeuring gehad dus zal er toch wel iets van snappen.

 

Maar ik loop wel tegen dingen aan die ik wil begrijpen maar niet snap. Net als waarom ik na 9 uur stil staan d3 melding krijg dat ik nog maar een kwartier mag rijden.

 

Vanmorgen toen ik de boot afreed kreeg ik ook weer zo'n vage melding. Iets met verplaatsing. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 uur geleden zei shompie:

 

I. Ik vertrek donderdag en begin zaterdagavond aan 24 uur rust. Wat nu als ik bijvoorbeeld vandaag nog een keer 24 uur had gemaakt?

 

 

Dan heb je i.i.g de tijd die je tekort kwam op die 24 uur, waaraan je zaterdag begon, gecompenseerd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
20 minuten geleden zei shompie:

^^

 

Ik red mezelf vrij goed. Ik heb al jaren geen bekeuring gehad dus zal er toch wel iets van snappen.

 

Maar ik loop wel tegen dingen aan die ik wil begrijpen maar niet snap. Net als waarom ik na 9 uur stil staan d3 melding krijg dat ik nog maar een kwartier mag rijden.

 

Vanmorgen toen ik de boot afreed kreeg ik ook weer zo'n vage melding. Iets met verplaatsing. 

 

 

Boot functie gebruikt Ron?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
5 uur geleden zei shompie:

^^

 

Ik red mezelf vrij goed. Ik heb al jaren geen bekeuring gehad dus zal er toch wel iets van snappen.

 

Maar ik loop wel tegen dingen aan die ik wil begrijpen maar niet snap. Net als waarom ik na 9 uur stil staan d3 melding krijg dat ik nog maar een kwartier mag rijden.

 

Vanmorgen toen ik de boot afreed kreeg ik ook weer zo'n vage melding. Iets met verplaatsing. 

 

 

Zoals gezegd, die boot vaart sneller dan 9 uur...... ;)

Em idd, dan ff voor of/en na de bootfunctie gebruiken.

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 uur geleden zei Schots en Scheef:

Bert is op zich niet zo heel moeilijk. Maar complete cabine verbouwing gebeurd niet zo snel. Die auto gaat gemiddeld met 4/5 jaar weer weg. 

Dat klopt. En dat hele hok verbouwen wil je toch ook niet. Je moet er ook nog mee werken.
Maar bekleden is geen probleem. Rijden er wel een paar rond, waar flink wat werk en euro's in is gaan zitten.

 

Groet Ron

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
21 uur geleden zei shompie:

Dus omdat ik geen einde land heb ingevuld telt hij het dus niet als rust? Ik heb hem wel gelijk op rust gedrukt en ruim 9 uur stil gestaan

 

Zolang die tachograaf op het bedje heeft gestaan telt het als rust. Niks meer, niks minder.

 

Met einde land invoeren bevestig je min of meer het einde van je dienst cq. werkdag en daarmee tegelijk het begin van je dagelijkse rust van resp. 9 of 11 uur.

Eigenlijk hetzelfde zoals je vroeger op je tachograafschijf de plaatsnaam waar je vertrok en 's avond eindigde invulde. Nu doe je dat met die landcode.

 

Maar nogmaals, als jij een keer die landcode vergeet is er geen agent die daar moeilijk over doet. Zodra het stelselmatig word 'vergeten' wordt het een ander verhaal. 

Nu weet ik niet of het invoeren van de landcode bij aanvang en einde dienst onder dezelfde noemer valt als het invoeren van de landcode bij een grenspassage. In geval van dat laatste kost het geld wanneer je het vergeet. (klik >>>)

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 minuten geleden zei roadtrain:

Is invoeren van landcode (bij nieuwe tacho) als je aan meerdaagse rit bezig bent nog wel zinvol/nodig? Immers wordt constant via gps geconstateerd waar je je bevind. 

 

Die hoef je niet zelf meer in te voeren bij het passeren van een grens.

De tachograaf geeft zelf de landcode van het land waar je de grens bent overgegaan, je hoeft dit enkel bevestigen met OK zodra je ergens stil staat, ofwel je eerste stop. 

  • Like 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
16 minuten geleden zei Pierre:

 

Die hoef je niet zelf meer in te voeren bij het passeren van een grens.

De tachograaf geeft zelf de landcode van het land waar je de grens bent overgegaan, je hoeft dit enkel bevestigen met OK zodra je ergens stil staat, ofwel je eerste stop. 

Ik bedoel…. Als je meerdaagse rit doet: net als shompie gedaan heeft, einde werkdag tacho op rust en na min 9 uur weer verder. De smart tacho 2 registreerd toch je locatie? Dus ook dan zou apart opgeven landcode (savonds en smorgens) toch niet meer nodig moeten zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
59 minuten geleden zei roadtrain:

Ik bedoel…. Als je meerdaagse rit doet: net als shompie gedaan heeft, einde werkdag tacho op rust en na min 9 uur weer verder. De smart tacho 2 registreerd toch je locatie? Dus ook dan zou apart opgeven landcode (savonds en smorgens) toch niet meer nodig moeten zijn. 

 

Ik heb me laten vertellen dat je het nog steeds met de hand moet doen. 

 

Er komt nog een nieuwere versie tachograaf. Daarbij hoeft het niet meer.

 

Maar nu heel wat anders, ik kan in het menu van mijn tacho geen bootje meer vinden. Stond  toch onder invoer voertuig? Daar staat heel veel maar geen bootje meer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei ayla:

Zoals gezegd, die boot vaart sneller dan 9 uur...... ;)

Em idd, dan ff voor of/en na de bootfunctie gebruiken.

 

Groet Ron

 

Ik heb alles bij elkaar ruim 9.5 uur op die boot gestaan. Dus ruim mijn rust erop. En ik mocht nog een keer 9 uur maken dus dat was het probleem niet. Hij deed het op de terugweg bij de pontjes ook

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 

1 uur geleden zei roadtrain:

einde werkdag tacho op rust en na min 9 uur weer verder. De smart tacho 2 registreerd toch je locatie? 

 

Klopt, maar dat doet de huidige Gen-1 tachograaf ook. Iedere invoer van begin -of einde land én iedere 3 uur cumulatieve rijtijd registreert deze tacho ook de coördinaten, of wel de locatie waar het voertuig zich op dat moment bevindt.

 

Met invoer van begin en einde land met de daarbij behorende landcode bevestig je de aanvang en het einde van je dienst.

Zo hoeft negen uur pauze nog geen negen uur dagelijkse rust te betekenen zoals in het voorbeeld van Shompie.

 

20231228_200307.jpg.2b07d68de502135bff6ea3bc1156161d.jpg

 

voorbeeld van registratie van locatie bij aanvang dienst en grenspassages

bewerkt door Pierre
  • Like 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
22 minuten geleden zei shompie:

 Ik heb alles bij elkaar ruim 9.5 uur op die boot gestaan. Dus ruim mijn rust erop. En ik mocht nog een keer 9 uur maken dus dat was het probleem niet. Hij deed het op de terugweg bij de pontjes ook

 

Die bootfunctie telt eigenlijk alleen maar -of beter gezegd is van belang- wanneer je een rust maakt van minimaal 11 uur met daarin maximaal 2 onderbrekingen die tesamen niet meer dan een uur mogen duren.

 

Bijvoorbeeld:

- 1 uur wachten op de terminal

- 20 minuten embarkeren

- 9 uur overtocht

- 15 minuten debarkeren

- 1 uur pauze extra t.b.v. 11 uur

 

Je hebt hier totaal 11.35 rust. De boot-treinfunctie registreert jou bestuurdersactiviteiten ofwel het bewegingsconflict (op -en afrijden van boot of trein) onder het symbool van de boot-treinfunctie wat in dit specifiek geval bij een overtocht is toegestaan.

 

Kleine kanttekening: de invoer van de landcode dient nog steeds handmatig ingevoerd te worden. Als je maar 9 uur hoeft te maken en die overtocht duurt b.v. 10 uur, is de boot-treinfunctie niet perse noodzakelijk. Wél de invoer van de landcodes op het moment dat je de dienst eindigt, b.v. bij het oprijden van de boot in Italië en de dienst weer begint bij aankomst in Griekenland. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei shompie:

 

Ik heb me laten vertellen dat je het nog steeds met de hand moet doen. 

 

Er komt nog een nieuwere versie tachograaf. Daarbij hoeft het niet meer.

 

Maar nu heel wat anders, ik kan in het menu van mijn tacho geen bootje meer vinden. Stond  toch onder invoer voertuig? Daar staat heel veel maar geen bootje meer

Kijk eens bij “plaatsen” 

1x oke drukken en dan 1x pijltje naar beneden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei Pierre:

Als je maar 9 uur hoeft te maken en die overtocht duurt b.v. 10 uur, is de boot-treinfunctie niet perse noodzakelijk.


Weet je dat zeker Pierre?

 

Op zich heb je gelijk dat negen uur stilstaan lang genoeg is voor een verkorte dagelijkse rust. Maar bij die nieuwste tachografen zit toch een bewegingsmelder die een foutmelding geeft als de auto is verplaatst?

 

 Ik heb er werkelijk geen idee van hoe en óf dat wettelijk ondervangen is bij overtochten. Stel je de vraag aan het ILenT dan zeggen ze je waarschijnlijk dat daar nu juist de bootfunctie voor is. Maar dat betekent wel dat je tijd verliest omdat je dan een volledige dagelijkse rust moet maken van elf uur. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk dat de boot/ trein functie tegen woordig dus 2 functies heeft.

1 het verantwoorden van het onderbreken van een dagelijkse/wekelijkse rust.

2 het verantwoorden van verplaatsing tijdens rust.

En ik ga er vanuit dat als je alleen met optie 2 te maken hebt je niet aan de elf uur rust regel hoeft te voldoen. Lijkt me raar als je het pontje naar bv Glück stad pakt dat je dan later geen verkorte dagelijkse rust mag pakken. Maar kan er zo 123 nog niets over vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei RobNiat:

Weet je dat zeker Pierre?

 

Op zich heb je gelijk dat negen uur stilstaan lang genoeg is voor een verkorte dagelijkse rust. Maar bij die nieuwste tachografen zit toch een bewegingsmelder die een foutmelding geeft als de auto is verplaatst?

 

Sorry, je hebt gelijk. Ik haal twee dingen door elkaar.

 

Om die 11 uur erop te krijgen met een overtocht die 9 uur duurt zou je ook de rust op kunnen splitsen in 3 en 9 uur. Je hebt dan niks meer te maken met de verplaatsingen die bij elkaar niet langer mogen duren dan één uur.

 

De boot-treinfunctie blijft inderdaad van kracht. Deze onderdrukt namelijk het GPS signaal en voorkomt hiermee het bewegingsconflict, de auto zou zich verplaatst hebben zonder te rijden.

 

Invoeren van de landcode bij begin van de dagelijkse of wekelijkse rust in de haven van vertrek en einde van deze rustperiode in de haven van aankomst blijft echter wel verplicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Nou eerlijk gezegd Pierre, de kennis die jij hebt over de digitale tacho doet ( bijna ) vermoeden dat jij
cursussen geeft door heel het land.
We weten natuurlijk allemaal dat dat niet zo is.
Heb zelf in al die jaren 2 keer zoeen cursus gehad en wel iets wijzer van geworden, maar niet de kennis
die jij hebt.
Je kan ook niet verwachten dat alle chauffeurs zoveel kennis ervan hebben als jij, omdat de meesten
mannen en vrouwen zijn van aanpakken en de schoolboeken niet zo belangrijk vonden.

Dus jij kan wel stellen dat eigenlijk iedere chauffeur de kennis moet hebben zoals jij die hebt, maar
je weet zelf ook wel dat dat onmogelijk is bij mensen van de praktijk.

Heb gelukkig zelf weinig meer te maken met het probleem tacho, want komend jaar ergens in maart
wanneer ik weer kan gaan rijden als alles goed gaat dat gebeurd weer hetzelfde als voor heen, en
dat betekend s,morgens de pas erin en begin dag, eventueel rond 9 uur een kwartiertje koffie, en anders
na 4,5 uur rijtijd als het uitkomt 3 kwartier pauze, daarna de dag volmaken en weer op huis aan.

Maar ik vind wel zoals mede forumleden dat het onnodig ingewikkeld gemaakt is

  • Like 3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden