[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Weegunit oplegger luchtvering


suggs73

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik zou wel eens weten hoe een weegunit werkt bij een truck/oplegger en op welke manier  deze valt te manipuleren ? vraag dit uiteraard voor een vriend :D, dit met betrekking tot een nieuwsbericht dat de wegerij voor de gek gehouden werd door het luchtsysteem of de as wat omhoog te tillen , ik nam altijd aan dat de wegerij het gewicht ongeacht de luchtvering altijd vast staat , als er een weegunit op alleen de liftas zit kan ik het begrijpen dat er iets te frauderen valt , maar zo dom zijn ze toch niet? , bij het uitvoeringsorgaan , dan zou ik verwachten dat ze wat druk bij de liftas weghalen maar dan komt het op de 2 andere assen meer terecht en op de schotel , of is de truc dat er meer druk op de trekas komt waar geen weegpunt zit ? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zolang de weegbrug niet de hele wagen in één keer weegt kun je inderdaad tussendoor meer druk zetten op assen die op dat moment niet worden gewogen om zo de as die wordt gewogen wat te ontlasten. Dan maakt het verder niet uit of die as wel of niet een trekas is.  Uiteindelijk worden de afzonderljke wegingen opgeteld voor een totaalgewicht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
11 minuten geleden zei Eeweep:

Zolang de weegbrug niet de hele wagen in één keer weegt kun je inderdaad tussendoor meer druk zetten op assen die op dat moment niet worden gewogen om zo de as die wordt gewogen wat te ontlasten. Dan maakt het verder niet uit of die as wel of niet een trekas is.  Uiteindelijk worden de afzonderljke wegingen opgeteld voor een totaalgewicht.

Bedoel weegunit op de oplegger zelf 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Ik denk dat die de gegevens van het luchtsysteem krijgt.Hoe zwaarder de last (per as) hoe hoger de luchtdruk. En dat slimme japannertje in de box heeft daar dan een tabel voor hoeveel kg welke druk is.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Murphy:

Ik denk dat die de gegevens van het luchtsysteem krijgt.Hoe zwaarder de last (per as) hoe hoger de luchtdruk. En dat slimme japannertje in de box heeft daar dan een tabel voor hoeveel kg welke druk is.

 

Precies. Dan is het druksignaal verder vast op min of meer makkelijke manier te manipuleren, afhankelijk van hoe de druksensoren hun drukken doorgeven. Als verschillende systemen elkaar niet gaan controleren (het remsysteem kan dezelfde sensor gebruiken als het luchtveringsysteem, als die niet gaat kijken in de ECU van de luchtvering (en andersom) is er niets aan de hand en kun je het signaal vanaf de luchtvering naar de weegunit manipuleren, maar als de ECU van het remsysteem kijkt of die dezelfde druk krijgt als de ECU van de luchtvering en die input is verschillend, dan heb je een probleem. En het signaal naar de ECU van je remsysteem wil je niet manipuleren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden