Spring naar bijdragen

Europese spoorlobby tegen LZV


Recommended Posts

  • Forumlid

De Europese spoorwegen en hun leveranciers voeren actie tegen de toelating van de lange zware vrachtwagen (LZV). Tegelijk besluit het Europees Parlement op bepaalde routes en onder nogal strikte condities de LZV toe te laten.

Een eerder in het parlement genomen besluit om de 60-tonners te verbieden omdat ze volgens de tegenstanders verkeersgevaarlijk zijn en bovendien het spoorvervoer oneerlijk beconcurreren, werd teruggedraaid.

CDA-Europarlementslid Corien Wortmann-Kool is blij met deze omslag. Wortmann vindt de beperkingen die Europa wil opleggen overdreven. Zo moet de commissie als dagelijks bestuur van de EU de routes aanwijzen. Het CDA, VVD en de kleine christelijke partijen vindt dat de nationale hoofdsteden dat beter kunnen blijven doen.

Momenteel is de LZV alleen binnenlands toegelaten. Hij functioneert in enkele landen waaronder Nederland als proefobject. Genoemde fracties willen dat EU-landen onderling afspreken de LZV ook grensoverschrijdend in te zetten. VVD-Europarlementslid Jeanine-Hennis-Plasschaert is pas dan tevreden, zegt ze.

De spoorwegwereld heeft een anti-LZV brochure gemaakt. ‘De LZV is met zijn 60 ton maximaal gewicht twintig ton zwaarder dan normaal en met zijn meer dan 25 meter lengte verkeersgevaarlijk. Wil men deze ‘Megatruck’ toelaten dan vereist dat enorme extra investeringen in de weginfrastructuur. Er moeten speciale ‘trage baanvakken’ aangelegd worden.

Dat gaat ten koste van de ruimte voor de auto. Het spoorgoederenvervoer zal bovendien lading verliezen. Het weggoederenvervoer betaalt nog altijd niet de externe kosten, van ongelukken en milieuvervuiling. Die lasten draagt de overheid. Komt de LZV, dan nemen die kosten nog toe. Dan wordt de belastingbetaler uiteindelijk daarvoor aangeslagen.’

De brochure is een gezamenlijk initiatief van de CER (Community Europese Spoorwegen), UIC (Internationale Unie van Spoorwegen), EIM (Europese Rail Infrastructuur Beheerders), UIRR (International Union of Combined Road-Rail transport Companies), Unife (European Railways) en de ERFA (Associatie van Particuliere Spoorvervoerders).

Europa worstelt met de LZV. In de Europese Ministerraad Transport spreken ze niet van Ecocombi (zoals de voorstanders), noch van Megatruck (de geliefde benaming van de tegenstanders). Zelfs de neutrale term LZV gaat de ministers te ver. ‘Modulair Concept Trucks’ is in die kring de gangbare aanduiding.

Een Nederlandse suggestie om deze trucks ook grensoverschrijdend toe te laten viel bij andere regeringen onlangs niet in goede aarde. Vervolgens stemde vorige maand de commissie voor transport in het Europees Parlement nipt voor een voorstel van de groene Michael Cramer om de LVZ helemaal te verbieden. Naar zijn mening luidt deze truck het einde in van het toch al stagnerende spoorgoederenverkeer. Maar deze week heeft het plenaire parlement in Straatsburg dit voorstel weer geschrapt.

De socialistische Europarlementariër Inés Ayala Sender had inmiddels als debatleider voor logistiek eveneens een afkeurende tekst gelanceerd. Volgens haar verstoort de LZV de intermodale balans ten gunste van het wegvervoer. ‘Terwijl het probleem van de vele lege vrachtwagenritten met de LZV niet wordt opgelost’. Dit voorstel is zojuist in Straatsburg ook geschrapt.

Zweedse parlementsleden in Straatsburg hadden tenslotte in een amendement alle voordelen opgesomd, zoals minder verkeersdrukte en vervuiling. Die aanbeveling is in de stemmingen massaal verworpen. Conclusie: De EU is heftig verdeeld over de langere vrachtwagen. Een algemene toelating in Europa zit er voorlopig absoluut niet in, concluderen de Europese spoorwegen tevreden in een persbericht.

De diverse Europese instellingen gaan deze week met reces. Wat is nu dan de stand na bovenstaande bizar verloop van hun debatten? Het parlement stemde in Straatsburg tenslotte massaal in met een voorstel van de christen-democraten en de sociaal-democraten samen dat de LZV toelaat. Mits: niet grensoverschrijdend en mits infrastructuur en verkeersveiligheid op de speciale routes het goed aankunnen.

Jan Werts, Straatsburg

redactie@nieuwsbladtransport.nl

Publicatiedatum: 18 juli 2007

bron: nt.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast midweek

ja,ja.

voorlopig wordt het spoor nog steeds betaald door de automobilist.

en wie rijdt er ook al weer met 140 km/h over een kruising binnen de bebouwde kom? Barf

van mij mogen ze het spoor asfalteren.:tu:

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Administrators

Hoelang geleden is die verrekte Betuwelijn geopend, een maand of zo? Ik kom geregeld langs die ijzeren baan van Arnhem tot Rotterdam, meerdere keren per week op wisselende tijden. Afgezien van een testritje nog NOOIT een volwaardige goederentrein gezien!

Wat heeft dat spoortje ook al weer gekost? Genoeg om in één klap de helft van het fileprobleem voor altijd op te lossen geloof ik.

En wat willen ze dan gaan doen, met de trein de Sligro of... bevoorraden?? Hou toch op, wordt eens wakker daar boven a.u.b.:o

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Administrators

Een aanvulling, met dank aan de blog van Iep van der Meer: Nu weet ik ook waarom er steeds meer bruggen verboden worden voor meer dan 50 ton TTM: zachtjes aan, onopvallend de mogelijkheden weer beperken.

Op de A 12 staan er meerdere, de N 50 Kampen-Emmeloord, en zo meer.

Zoals Iep het zegt:"een moderne kieper weegt ook 50 ton. Maar op 5 assen en een lengte van ong. 10 meter. Een LZV is 50 ton, meestal 8 assen en 25 meter! Welk voertuig belast de weg dan meer??"

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Bert-Vossie
Hoelang geleden is die verrekte Betuwelijn geopend, een maand of zo? Ik kom geregeld langs die ijzeren baan van Arnhem tot Rotterdam, meerdere keren per week op wisselende tijden. Afgezien van een testritje nog NOOIT een volwaardige goederentrein gezien!

Wat heeft dat spoortje ook al weer gekost? Genoeg om in één klap de helft van het fileprobleem voor altijd op te lossen geloof ik.

En wat willen ze dan gaan doen, met de trein de Sligro of... bevoorraden?? Hou toch op, wordt eens wakker daar boven a.u.b.:o

Ohhhhhhhhhhh, daar is dat ding voorlangs de A15, ik vroeg het me al af waar die rails voor was. Heb er ook noog niks overheen zien gaan.:D

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
De Europese spoorwegen en hun leveranciers voeren actie tegen de toelating van de lange zware vrachtwagen (LZV). Tegelijk besluit het Europees Parlement op bepaalde routes en onder nogal strikte condities de LZV toe te laten.

Een eerder in het parlement genomen besluit om de 60-tonners te verbieden omdat ze volgens de tegenstanders verkeersgevaarlijk zijn en bovendien het spoorvervoer oneerlijk beconcurreren, werd teruggedraaid.

CDA-Europarlementslid Corien Wortmann-Kool is blij met deze omslag. Wortmann vindt de beperkingen die Europa wil opleggen overdreven. Zo moet de commissie als dagelijks bestuur van de EU de routes aanwijzen. Het CDA, VVD en de kleine christelijke partijen vindt dat de nationale hoofdsteden dat beter kunnen blijven doen.

Momenteel is de LZV alleen binnenlands toegelaten. Hij functioneert in enkele landen waaronder Nederland als proefobject. Genoemde fracties willen dat EU-landen onderling afspreken de LZV ook grensoverschrijdend in te zetten. VVD-Europarlementslid Jeanine-Hennis-Plasschaert is pas dan tevreden, zegt ze.

De spoorwegwereld heeft een anti-LZV brochure gemaakt. ‘De LZV is met zijn 60 ton maximaal gewicht twintig ton zwaarder dan normaal en met zijn meer dan 25 meter lengte verkeersgevaarlijk. Wil men deze ‘Megatruck’ toelaten dan vereist dat enorme extra investeringen in de weginfrastructuur. Er moeten speciale ‘trage baanvakken’ aangelegd worden.

Dat gaat ten koste van de ruimte voor de auto. Het spoorgoederenvervoer zal bovendien lading verliezen. Het weggoederenvervoer betaalt nog altijd niet de externe kosten, van ongelukken en milieuvervuiling. Die lasten draagt de overheid. Komt de LZV, dan nemen die kosten nog toe. Dan wordt de belastingbetaler uiteindelijk daarvoor aangeslagen.’

De brochure is een gezamenlijk initiatief van de CER (Community Europese Spoorwegen), UIC (Internationale Unie van Spoorwegen), EIM (Europese Rail Infrastructuur Beheerders), UIRR (International Union of Combined Road-Rail transport Companies), Unife (European Railways) en de ERFA (Associatie van Particuliere Spoorvervoerders).

Europa worstelt met de LZV. In de Europese Ministerraad Transport spreken ze niet van Ecocombi (zoals de voorstanders), noch van Megatruck (de geliefde benaming van de tegenstanders). Zelfs de neutrale term LZV gaat de ministers te ver. ‘Modulair Concept Trucks’ is in die kring de gangbare aanduiding.

Een Nederlandse suggestie om deze trucks ook grensoverschrijdend toe te laten viel bij andere regeringen onlangs niet in goede aarde. Vervolgens stemde vorige maand de commissie voor transport in het Europees Parlement nipt voor een voorstel van de groene Michael Cramer om de LVZ helemaal te verbieden. Naar zijn mening luidt deze truck het einde in van het toch al stagnerende spoorgoederenverkeer. Maar deze week heeft het plenaire parlement in Straatsburg dit voorstel weer geschrapt.

De socialistische Europarlementariër Inés Ayala Sender had inmiddels als debatleider voor logistiek eveneens een afkeurende tekst gelanceerd. Volgens haar verstoort de LZV de intermodale balans ten gunste van het wegvervoer. ‘Terwijl het probleem van de vele lege vrachtwagenritten met de LZV niet wordt opgelost’. Dit voorstel is zojuist in Straatsburg ook geschrapt.

Zweedse parlementsleden in Straatsburg hadden tenslotte in een amendement alle voordelen opgesomd, zoals minder verkeersdrukte en vervuiling. Die aanbeveling is in de stemmingen massaal verworpen. Conclusie: De EU is heftig verdeeld over de langere vrachtwagen. Een algemene toelating in Europa zit er voorlopig absoluut niet in, concluderen de Europese spoorwegen tevreden in een persbericht.

De diverse Europese instellingen gaan deze week met reces. Wat is nu dan de stand na bovenstaande bizar verloop van hun debatten? Het parlement stemde in Straatsburg tenslotte massaal in met een voorstel van de christen-democraten en de sociaal-democraten samen dat de LZV toelaat. Mits: niet grensoverschrijdend en mits infrastructuur en verkeersveiligheid op de speciale routes het goed aankunnen.

Jan Werts, Straatsburg

redactie@nieuwsbladtransport.nl

Publicatiedatum: 18 juli 2007

bron: nt.nl

De spoorwegen moeten niks zeggen.Als je met de trein naar Italie gaat

mag je al 42 ton zijn. Normaal niet.En wat denk je van de locomotieven

Zijn er bij van 20 jaar oud.Daar moeten ze is wat van zeggen.

Italie zitten ze nog met een tuinstoel er in.En of je nu met 18 of 25 meter

rijdt maakt niet zo veel uit.Het na deel is Ze kunnen niet op de trein.Hwm

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid

Waarom mag je in Germany altijd rijden om naar of van de trein te komen,en niet op zondagmiddag alvast de grens over te steken om bv de boot naar Zweden te halen?????

M.I. hetzelfde middel om van het ene land naar het andere te komen,of dat nu per spoor of per boot gerealiseerd wordt maakt toch geen ruk uit?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Forumlid
Waarom mag je in Germany altijd rijden om naar of van de trein te komen,en niet op zondagmiddag alvast de grens over te steken om bv de boot naar Zweden te halen?????

M.I. hetzelfde middel om van het ene land naar het andere te komen,of dat nu per spoor of per boot gerealiseerd wordt maakt toch geen ruk uit?

Klopt ze moeten meer naar zig zelf kijken.Hwm

Link naar bericht
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden