[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Rijbewijs verlengen

RobNiat

Vraag

• Forumlid

Cursussen zijn geboekt. Deze zaterdag Het Nieuwe Rijden (weer. De nieuwigheid raakt er aardig af zo, maar het aanbod is beperkt)

En dan volgende week zaterdag -de elfde- een cursus VCA. Díe had ik nog niet. Misschien wordt ik daar wijzer van…

Wat is nu verder ook weer de hele procedure? Keuren bij een aangesloten arts? Moet je dan eerst nog een eigen verklaring invullen?

Wat moet ik meenemen naar het gemeentehuis? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

• 0
  • Forumlid

“VCA wordt je niet-echt wijzer van vwb transport. Gaat voornamelijk over veilig werken op de werkplek. 

Je zou nu ook GPI moeten hebben. Voor als je bouwcomplexen op moet. 
ook al is het alleen maar om goederen  te leveren of op te halen

https://gpi.explainsafe.nl/nl/instructions

“keuren en eigen verklaring dat wel

” gemeentehuis: pasfoto en geld🙈

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid

Ik vind het hoe dan ook allemaal zonde van tijd en geld. Maar VCA heb ik nog niet eerder gedaan. Misschien steek ik er iets van op. 

Op de site van het CBR heb ik een vragenlijst ingevuld. Geheel naar waarheid. En daar moest ik een kleine €45- voor afrekenen. 

Mag ik er van uit gaan dat alles in het systeem komt te staan? Bij aanvraag van een nieuw rijbewijs alleen pasfoto en geld meebrengen, de rest staat genoteerd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid
Geplaatst (bewerkt)

Als het goed is word je dan nog doorverwezen naar een keuringsarts. Deze moet je keuren en dan moet het cbr hierover weer een beslissing nemen. Gaat al met al nog wel wat tijd overheen.

Als je dat gedaan hebt kan je pasfotos laten maken hij een fotograaf die aangesloten is bij het rdw. Deze kan dan je pasfoto direct digitaal doorsturen en dan wordt je rijbewijs aangevraagd. Bij mij lag hij toen binnen paar werkdagen bij het gemeentehuis.

bewerkt door DwiseD
Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid
4 uur geleden zei DwiseD:

Als het goed is word je dan nog doorverwezen naar een keuringsarts. Deze moet je keuren en dan moet het cbr hierover weer een beslissing nemen. Gaat al met al nog wel wat tijd overheen.

Als je dat gedaan hebt kan je pasfotos laten maken hij een fotograaf die aangesloten is bij het rdw. Deze kan dan je pasfoto direct digitaal doorsturen en dan wordt je rijbewijs aangevraagd. Bij mij lag hij toen binnen paar werkdagen bij het gemeentehuis.

Ik heb op de gezondheidsverklaring alle vragen met “nee” kunnen beantwoorden, dus ik zou denken dat het niet al te lang moet duren. 
Maar ik zou nu al wel een afspraak kunnen maken met een keuringsarts toch? Nog voordat ik bericht terug heb van het CBR?

Mijn telefoon is geschikt om digitale kenmerken van paspoort of rijbewijs te lezen. Maar beide documenten zijn in mijn geval te oud en die hebben nog niet zo’n ingebouwde chip die daarvoor is. 

Het wordt dus gewoon aanvragen aan de balie van het gemeentehuis. Vorige week heb ik pasfoto’s laten maken. Gewoon geprint, maar ook digitaal. Dat laatste in eerste instantie voor mijn nieuwe chauffeurspas. Maar dat zou moeten volstaan denk ik. 

Maar dan inderdaad Murphy, ik denk dat de gevolgde cursussen wel terug te vinden zijn voor de instanties. Maar dat was dus ook mijn vraag ja. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei RobNiat:

Maar dan inderdaad Murphy, ik denk dat de gevolgde cursussen wel terug te vinden zijn voor de instanties. Maar dat was dus ook mijn vraag ja. 

Code 95 punten kun je vinden via- mijn cbr.nl-inloggen met digid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei andremast:

Code 95 punten kun je vinden via- mijn cbr.nl-inloggen met digid.

Klopt André. En nu is me dat eindelijk ook gelukt. Vanuit het buitenland is het toch nog toe onmogelijk gebleken om bij het CBR in te loggen. 

Maar ik heb nu bevestigd gekregen dat wat ik dacht klopt. En dat die drie dagen cursus ook daadwerkelijk bijgeschreven zijn. 

Maar wij hoeven zelf toch geen “bewijs” aan te leveren bij aanvraag van een nieuw rijbewijs dat we de uren voor Code 95 volbracht hebben zeker? Dat kunnen de instanties zelf nagaan toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid
5 uur geleden zei RobNiat:

Ik heb op de gezondheidsverklaring alle vragen met “nee” kunnen beantwoorden, dus ik zou denken dat het niet al te lang moet duren. 
Maar ik zou nu al wel een afspraak kunnen maken met een keuringsarts toch? Nog voordat ik bericht terug heb van het CBR?

Mijn telefoon is geschikt om digitale kenmerken van paspoort of rijbewijs te lezen. Maar beide documenten zijn in mijn geval te oud en die hebben nog niet zo’n ingebouwde chip die daarvoor is. 

Het wordt dus gewoon aanvragen aan de balie van het gemeentehuis. Vorige week heb ik pasfoto’s laten maken. Gewoon geprint, maar ook digitaal. Dat laatste in eerste instantie voor mijn nieuwe chauffeurspas. Maar dat zou moeten volstaan denk ik. 

Volgens mij gaan die code 95 punten automatisch. Hoef je niks aan te doen.

Vwb digitaal aanvragen. Dit kan bij de meeste gemeentes wel gewoon. Kan je op hun site vinden. Je vraagt aan en krijgt dan codes of link dat ben ik ff kwijt die je dan kan doorgeven bij de aangesloten fotograaf. Deze stuurt dan direct door naar rdw. Komt geen bezoek aan gemeentehuis meer aan te pas behalve bij ophalen. Ook dit kon bij ons zonder afspraak. Ideaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid
1 uur geleden zei RobNiat:

Maar wij hoeven zelf toch geen “bewijs” aan te leveren bij aanvraag van een nieuw rijbewijs dat we de uren voor Code 95 volbracht hebben zeker? Dat kunnen de instanties zelf nagaan toch?

Als het goed is heeft de gemeente bericht gehad van cbr ivm code 95 uren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid
10 uur geleden zei RobNiat:

Je krijgt van het CBR een Zorg domein code die de keuringsarts nodig heeft om zijn bevindingen weer naar het CBR te sturen dus is het moeilijk om al een afspraak te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid
3 uur geleden zei ELZEN106:

Je krijgt van het CBR een Zorg domein code die de keuringsarts nodig heeft om zijn bevindingen weer naar het CBR te sturen dus is het moeilijk om al een afspraak te maken.

Maak een afspraak bij de arts en vul daar de eigen verklaring in.... de arts stuurt het door naar cbr

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid
6 uur geleden zei ELZEN106:

Je kan gerust alvast keuren bij een keuringsarts, dat is geen probleem. Echter kan die keuringsarts pas wat met die keuring gaan doen als je bericht hebt ontvangen van het CBR nadat jij je eigen verklaring hebt ingevuld.

De tijd tussen de eigen verklaring invullen en bericht van het CBR  terug is ongeveer 14 dagen. 

Althans bij mij is dat zo.  Ik moet ook verlengen dit jaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 0
  • Forumlid
12 minuten geleden zei HendrikJansen:

Je kan gerust alvast keuren bij een keuringsarts, dat is geen probleem. Echter kan die keuringsarts pas wat met die keuring gaan doen als je bericht hebt ontvangen van het CBR nadat jij je eigen verklaring hebt ingevuld.

De tijd tussen de eigen verklaring invullen en bericht van het CBR  terug is ongeveer 14 dagen. 

Althans bij mij is dat zo.  Ik moet ook verlengen dit jaar.

Goede tip. Ik heb gisteren die eigen verklaring ingevuld. Hoopte eigenlijk komende week de dokter een bezoekje te brengen. 

Morgen zal ik eerst eens bellen en vragen wat er mogelijk is. Hier vlakbij zit een keuringsarts. Daar fiets ik in tien minuten naartoe. Als dat alvast maar gebeurd is dan kan ik de week erop gewoon aan het werk. Het rijbewijs kan nog even wachten. Die verloopt pas tegen het eind van de maand. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites