Spring naar bijdragen
Forum gesloten ×

Totmtom Go 6250. Einde Lifetime.


roadtrain

Recommended Posts

  • Forumlid
19 uur geleden zei RobNiat:

 (...) Nu lees ik dat jij -Pierre- je telefoon gebruikt als hotspot om op je radio Nederlandse zenders te kunnen ontvangen. Een geheel ander principe dus. Ik neem aan dat je het dan hebt over een DAB radio?


Ik ben abuis Rob.

Ik doe hetzelfde als wat jij doet, ik luister ook gewoon via de app van Radio 10, 538 of NPO2.

Die mobiele hotspot op mijn telefoon schakel ik in wanneer ik op mijn tablet via de ZiggoGo-app iets op TV wil kijken.
Daarnaast schakel ik die mobiele hotspot ook wel eens in wanneer het Bluetooth-signaal tussen mijn telefoon en mijn Tomtom verstoord is en niet werkt.

 

Ik was altijd in de veronderstelling dat dit soort apps (radio/YouTube etc.) via internet de data/signaal binnenhaalt en van de telefoon het data/signaal via Bluetooth naar de radio stuurt. Nogmaals, ik ben een totale leek op dat gebied, hoe werkt zoiets dan?

 

19 uur geleden zei corne64:

 

ik denk dat Pierre ook het signaal via Bluetooth naar zijn radio stuurt. In feite is dat dus hetzelfde dan dat jij een bluetooth speaker gebruikt.

 

 

Correct en tevens juist!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 28-7-2024 om 12:50 zei RobNiat:

 
 

Hier wilde ik nog even op terugkomen. 
 

(lees je mee Eeweep?) [KNIP]
 

En zo ja, als je dan toch een telefoon nodig hebt om verbinding te maken met het internet, wat is dan het nut van DAB als je ook gewoon via een app radio kunt luisteren? Is het één beter of makkelijker dan het ander?

DAB is in heel(?) Europa opgevolgd door DAB+. Maar waarschijnlijk, als jouw radio maar een paar jaar oud is, id die ook wel DAB+. Voor DAB , al of niet +) heb je geen internet nodig, dat wordt uitgezonden op eenzelfde manier als FM (maar wel op andere bandbreedtes). Dat gezegd hebbende, veel DAB-zenders zenden ook uit als internetradio, al of niet via een app. Terug naar uitzenden via de ether: FM is analoog, heel simpel gezegd is elk golfje dat je via FM (frequentie modulatie, je krijgt dus golfjes die korter of langer zijn door) ontvangt en zou laten zien in een tekening precies hetzelfde als dat je een tekening zou maken door een potlood te laten bedienen door het luidsprekermembraam van jouw fm-radiootje, inclusief de ruis die wordt toegevoegd door bijvoorbeeld de lader van je elektrische tandenborstel die naast dat radiootje staat.
DAB(+) is digitaal, er wordt eenzelfde soort signaal ontvangen als bij FM, maar dat signaal is gedigitaliseerd, dus omgezet naar nullen en enen. Voor het omzetten naar geluid is dus een hoop rekenwerk nodig, zowel voor het omzetten naar die enen en nullen als voor het terugvertalen daarvan naar geluid (als je een FM-radio en een DAB-radio naast elkaar op dezelfde zender zou zetten komt het geluid dan ook pas enkele seconden later uit de DAB-radio).
Het voordeel van DAB is wel, dat ook alleen maar die vertaalde nullen en enen uit de radio komen als geluid, dus niet de ruis die bij FM werd toegevoegd door de lader van jouw tandenborstel. Een ander, voor de ruimte in de lucht heel groot voordeel, is, dat je voor het geluid uit die nullen en enen veel minder bandbreedte nodig hebt. Bij het digitaliseren van een liedje wordt er voornamelijk heel veel weggeknipt, heel lage en hoge tonen worden niet meegenomen in de conversie, de sample rate (hoe vaak per seconde luister je naar de muziek en schrijf je die weg) kan variëren, voor een preek van de dominee is het niet heel belangrijk dat je elke duizendste seconde hoort wat die zegt, voor een professionele opname van bijvoorbeeld een orkest dat de Mattheus Passion aan het spelen is, is een hoge sample rate wel weer belangrijk.
Verder is het belangrijk bij een digitale opname dat je DAB-radio genoeg kan bufferen. Niet elke nul of een komt goed aan in de radio, daarom zijn er controles ingebouwd en wordt alle data meerdere keren verstuurd. Na elke, zeg, 100 uitgezonden nullen/enen worden die nullen en enen opgeteld en de uitkomst daarvan ook doorgezonden. Jouw radio ontvangt die uitkomst en dan kijkt die of dat klopt met wat hij heeft ontvangen. Klopt dat niet, dan neemt hij een ander pakketje waarvan hij kijkt of die wel klopt. Dit is een heel grote versimpeling van wat er gebeurd, de pakketjes hebben allemaal unieke nummers en de radio kan ook zelf aan de hand van verschillende pakketjes berekenen wat de goede volgorde van nullen en enen zou moeten zijn.

Op zich, en uitgaande van een heel goede opname met een heel hoge gevoeligheid van de microfoon, zou analoge muziek beter moeten klinken dan digitale muziek. Nergens klinkt muziek beter dan rechtstreeks vanuit het instrument naar het oor. Maar dat zal je in de wagen maar zelden meemaken, daar moet het via de ether aan komen zetten en zullen de geluidsgolven dus eerst moeten worden omgezet naar stroompjes en vervolgens weer terug naar geluidsgolven. Dan krijg je te maken met bandbreedte: hoeveel gegevens kun je binnen het zend-/ontvangstbereik van een zender overdragen? Voor AM (alleen de hoogte van de golven varieert) was dat niet bijster veel, vandaar dat je via AM alleen mono-uitzendingen kunt beluisteren. Bij FM variëert de breedte van de golven, maar, net als bij AM, wel binnen een bepaalde marge. Ik dacht dat DAB ook via FM binnenkomt, maar dan wel weer op andere frequenties dan de FM-zenders.

 

Maar een lang verhaal kort, en, eindelijk, een antwoord op jouw vraag: DAB(+), als het werkt, werkt het storingsvrij, in de zin van: je krijgt het geluid te horen zoals het uitgezonden was, of je krijgt geen geluid te horen. Hoe goed dat geluid dan klinkt is afhankelijk van de sample rate waarop het is opgenomen en verstuurd. Een DAB(+) radio heeft dan ook een heel goede antenne nodig, anders luister je de halve tijd naar stilte, terwijl je bij een FM-radio door de storingen en het gekraak heen nog kunt luisteren.
Voor internetradio geldt: in bijna alle gevallen zal het geluid worden gedigitaliseerd met compressie en/of zijn opgenomen in een lage sample rate. Ook dan moet de ontvangst, maar dan de internetontvangst, goed genoeg zijn, of er heerst stilte.

 

Blijft over dat je voor DAB(+) ook weer overal zendmasten moet hebben staan, dat heeft tot gevolg dat je landelijke zenders over het algemeen niet via DAB in het buitenland zult kunnen ontvangen. Dan ben je daarvoor aangewezen op internetradio, waar je wel weer een groot genoeg data-abonnement nodig hebt.

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Voor dab heb je wel een andere antenne nodig. De "gewone" autoradio antenne is gemaakt voor signalen grof tussen de 88 en 108 mHz. De dab zit ergens tussen de 174-230 MHz en 470-862 MHz . Voordeel van digitale radio is dat er "meer" informatie meegestuurd kan worden.

Nadeel van dab: wanneer je in de grijze zone rijdt (slecht/geen ontvangst) valt dab gewoon uit, waar de fm met ruis nog wel ff te verstaan bleef. In NL waarschijnlijk weinig grijze zone's maar hier op het "platteland" van Noorwegen enkel maar grijze zone's.....

Daarnaast, voor de geluidspuristen: de dab levert minder kwaliteit, maar dat is voor de gewone luisteraar niet eens te horen...

 

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Murphy:

Voor dab heb je wel een andere antenne nodig.


Ja precies. Die indruk had ik al. En die werd nu inderdaad bevestigd door jouw reactie en Eeweep’s epistel. 
 

Door Pierre’s reactie werd ik eigenlijk op het verkeerde been gezet. Dacht dat misschien de radio toch zijn eigen internetverbinding nodig had. 
 

Bij mij in elk geval niets via DAB+ (of min…) Dus waarschijnlijk is de standaard antenne die Scania of haar cabines monteert, niet geschikt voor DAB. 

 

Ik kon het toch al niet, dus ik weet ook niet wat ik mis. 😆

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Rob, als je er nog geen hebt, zo'n plak ding aan het raam volstaat in de meeste gevallen wel.

Ik heb er eentje in de camper en die doet het gewoon goed (waar ontvangst is...).

Hier in Noorwegen is alles over op dab, je vindt hooguit in de grote steden 1,2 lokalen die op de fm uitzenden. Was nog ff een dingetje, ALLE radio's waren van de ene op de andere dag waardeloos geworden (toen ze de stekker uit de landelijke FM stations trokken). Was in 2017.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Geplaatst (bewerkt)
1 uur geleden zei RobNiat:


Ja precies. Die indruk had ik al. En die werd nu inderdaad bevestigd door jouw reactie en Eeweep’s epistel. 
 

Door Pierre’s reactie werd ik eigenlijk op het verkeerde been gezet. Dacht dat misschien de radio toch zijn eigen internetverbinding nodig had. 
 

Bij mij in elk geval niets via DAB+ (of min…) Dus waarschijnlijk is de standaard antenne die Scania of haar cabines monteert, niet geschikt voor DAB. 

 

Ik kon het toch al niet, dus ik weet ook niet wat ik mis. 😆

Heb zelf Scania met dab radio en die doet het best wel redelijk qua ontvangst. Nog niet in de tunnels en lange verdiepte snelweg. Maar dan pakt hij waar mogelijk de fm. 
 

Er is meer keuze wat zenders betreft tov FM. Maar die gaan dan “uit” bij slecht of geen signaal en dat is wel jammer. Daarom zal de FM nog wel even in de lucht blijven. 

bewerkt door roadtrain
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 minuut geleden zei roadtrain:

Heb zelf Scania met dab radio en die doet het best wel redelijk qua ontvangst. Nog niet in de tunnels en lange verdiepte snelweg. Maar dan pakt hij waar mogelijk de fm. 


Dit is een aftermarket exemplaar. Waarschijnlijk zijn jouw radio en antenne wél op elkaar afgestemd. (Of misschien doe ik iets verkeerd natuurlijk…)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 minuten geleden zei RobNiat:


Dit is een aftermarket exemplaar. Waarschijnlijk zijn jouw radio en antenne wél op elkaar afgestemd. (Of misschien doe ik iets verkeerd natuurlijk…)

Deze zo af fabriek geleverd dus dat zal dan wel. 
 

op de antennes terug te komen: er zijn ook dubbelwerkenden met splitter. Die pakken dus FM en DAB. 
eventueel zo een plakantenne maar dan wel zoveel mogelijk in de rand Ivm warmtewerende laag wat signaal weer tegen houd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei Murphy:

Voor dab heb je wel een andere antenne nodig. De "gewone" autoradio antenne is gemaakt voor signalen grof tussen de 88 en 108 mHz. De dab zit ergens tussen de 174-230 MHz en 470-862 MHz . Voordeel van digitale radio is dat er "meer" informatie meegestuurd kan worden.

Nadeel van dab: wanneer je in de grijze zone rijdt (slecht/geen ontvangst) valt dab gewoon uit, waar de fm met ruis nog wel ff te verstaan bleef. In NL waarschijnlijk weinig grijze zone's maar hier op het "platteland" van Noorwegen enkel maar grijze zone's.....

Daarnaast, voor de geluidspuristen: de dab levert minder kwaliteit, maar dat is voor de gewone luisteraar niet eens te horen...

 

Ik moet zeggen dat in Zuid Noorwegen, waar ik vorige week was, de zender Vinyl bijna overal goed te ontvangen was. En verassend goeie muziek draaide.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumlid
Op 29-7-2024 om 19:35 zei Murphy:

Rob, als je er nog geen hebt, zo'n plak ding aan het raam volstaat in de meeste gevallen wel.

Ik heb er eentje in de camper en die doet het gewoon goed (waar ontvangst is...).

Hier in Noorwegen is alles over op dab, je vindt hooguit in de grote steden 1,2 lokalen die op de fm uitzenden. Was nog ff een dingetje, ALLE radio's waren van de ene op de andere dag waardeloos geworden (toen ze de stekker uit de landelijke FM stations trokken). Was in 2017.


Ik moest even hard nadenken en zoeken. Maar nu heb ik het. 
 

Vandaag dus inderdaad ondervonden dat er dus gewoon helemaal niets te horen is op de FM in Noorwegen. Waardeloos!

 

Maar mijn vraag is bij deze dus beantwoord… 😢

  • Like 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

Weer even terug on-topic

 

Vanaf gister heen live service meer….

volgens Vodafone is 2G netwerk nog aktief. 
volgens TomTom werkt het niet meer omdat simkaart en de hele techniek verouderd is en niet meer ondersteund wordt. 
jammer dat TomTom zo reageert. 
 

Het is ook waar dat de ingebouwde connectiviteit op uw navigatiesysteem is gebaseerd op een verouderd 2 G-netwerk dat momenteel heel weinig ondersteuning ontvangt van de netwerkproviders.
Door de connectiviteit van uw telefoon in plaats daarvan te gebruiken, heeft u toegang tot een moderner en responsief netwerk dat resulteert in een algemene betere ervaring.

Daarom raden we u aan om uw Bluetooth tethering in te stellen om TomTom-diensten te blijven gebruiken zoals u dat hebt, omdat we stoppen met het ondersteunen van de gedateerde ingebouwde connectiviteit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei roadtrain:

Bij mij en een collega dus al va gisteravond niet. 
 

 

En je hebt geen Bluetooth op je telefoon? Dat zou dan wel moeten werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
2 uur geleden zei Eeweep:

En je hebt geen Bluetooth op je telefoon? Dat zou dan wel moeten werken.

Dat werkt ook wel maar daar gaat het niet om. 
TomTom zet nu eigenhandig de liveservice via 2G uit terwijl het 2G netwerk nog aktief  is en zo heb ik de TomTom niet gekocht. Zolang de hardware werkt heb ik recht op Lifetime service!
(ondertussen krijg ik wel met enige regelmaat al e-mail of ik iets nieuws wil kopen.)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
12 uur geleden zei roadtrain:

Dat werkt ook wel maar daar gaat het niet om. 
TomTom zet nu eigenhandig de liveservice via 2G uit terwijl het 2G netwerk nog aktief  is en zo heb ik de TomTom niet gekocht. Zolang de hardware werkt heb ik recht op Lifetime service!
(ondertussen krijg ik wel met enige regelmaat al e-mail of ik iets nieuws wil kopen.)

 

Ja, daar heb je wel een punt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag, zou het mogelijk zijn om een nieuwe simkaart door een handige jongen/meisje te laten plaatsen? Ik krijg nl geen verkeersinformatie binnen als ik mijn Iphone SE koppel aan mijn tomtom GO 6250. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 9-10-2024 om 11:37 zei Cora:

Dag, zou het mogelijk zijn om een nieuwe simkaart door een handige jongen/meisje te laten plaatsen? Ik krijg nl geen verkeersinformatie binnen als ik mijn Iphone SE koppel aan mijn tomtom GO 6250. 

hoogstwaarschijnlijk zit er in die tomtom een esim. Zo'n processortje heeft de functie van een gewone simkaart, maar is een heel kleine module die vastzit op het moederbord. Dat moet dan wel een heel handige jongen zijn! Maar koppel je die iphone wel volgens de gebruiksaanwijzingen van zowel de tomtom als de iphone?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 9-10-2024 om 11:37 zei Cora:

Dag, zou het mogelijk zijn om een nieuwe simkaart door een handige jongen/meisje te laten plaatsen? Ik krijg nl geen verkeersinformatie binnen als ik mijn Iphone SE koppel aan mijn tomtom GO 6250. 

Hotspot al geprobeerd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Volgens mij is een e-SIM wat te modern voor een TT, als deze op 2G netwerk draait.

 

Is de oplossing niet gewoon om een datakaart (Europa) te kopen welke op het 2G netwerk van KPN draait?

 

Citaat

(..)Mocht je gebruik willen maken van 2G in Nederland dan is het belangrijk dat je de Europese data simkaart gebruikt. Onze Nederlandse simkaart zal niet werken in Nederland via 2G, omdat deze alleen op Odido staat aangesloten (bij Odido staat 2G uit, terwijl 4G en 3G wel aan staan). Op onze Europese simkaart is ook KPN aangesloten, hierdoor kunnen we hiermee wel 2G aanbieden (KPN heeft 4G en 2G aan staan, maar 3G uit staan).(..)

 

https://xipoconnect.nl/2g-simkaart/

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 9-10-2024 om 11:37 zei Cora:

Dag, zou het mogelijk zijn om een nieuwe simkaart door een handige jongen/meisje te laten plaatsen? Ik krijg nl geen verkeersinformatie binnen als ik mijn Iphone SE koppel aan mijn tomtom GO 6250. 

Simkaart is de oplossing niet. Het 2G ontvanger waar de simkaart in zit (als er al een simkaart in zit) werkt niet meer.

Als je het kaartje in wel een geschikt toestel zou doen zou dat weer werken……

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
9 uur geleden zei RobNiat:

Als ik me niet vergis moet je eerst een App downloaden op je i-Phone om via Bluetooth de TomTom goed te laten functioneren. 
 

Heb je die al?

Dat hoeft niet. Daarmee kun je alleen va je telefoon een route naar je TomTom sturen. De TomTom kan ook zonder dit werken. 
 

hotspot evt icm Bluetooth is de methode om weer verkeersinfo te krijgen. 
 

 

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
10 uur geleden zei Durashift:

Volgens mij is een e-SIM wat te modern voor een TT, als deze op 2G netwerk draait.

Daar kon je weleens gelijk in hebben, de GO6200 is van september 2016, in dat jaar kwamen de eerste telefoons met esim zo'n beetje uit.

  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij mijn collega ging nog eens zijn 6250 stuk🙀 

Een nieuwe gekocht maar daarmee vervalt dus ook zijn verkeersinfo. 
bij nieuwe zit wel een jaar gratis daarna “mag” hij dus voortaan betalen. 
 

De mijne doet het nog maar via mijn iPhone verbinding telkens problemen. Internetverbinding telkens weg of contact met TomTom weg. Heb nu een oude Samsung met prepaid datakaartje aan de TomTom gekoppeld. Gebruikt heel weinig data en werkt heel stabiel. 
Benieuwd hoelang ik zo mijn verkeersinfo kan blijven binnenhalen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden