[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

schakelen scania 4 serie


timmer

Recommended Posts

  • Forumlid

bij mijn volgende baas rijden ze scania zowel de r serieals de 4serie maar hoe schakel je op van ze 4 naar 5 dus van hoog naar lage gang bij de 4 serie ik zie nergens zo n palletje zoals bij daf en volvo wie helpt me :confused::confused:ik kan nergens een handleiding vinden op het net:tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
bij mijn volgende baas rijden ze scania zowel de r serieals de 4serie maar hoe schakel je op van ze 4 naar 5 dus van hoog naar lage gang bij de 4 serie ik zie nergens zo n palletje zoals bij daf en volvo wie helpt me :confused::confused:ik kan nergens een handleiding vinden op het net:tu:

Onder de versnellings handle (kunststof gedeelte) zit een zwarte ring, die kun je op en neer bewegen en dat is bediening van de stapelbak.

dus omlaag is 1 t/m 4 en omhoor is 5 t/m 8 (heisterkamp heeft het ook zo)

Hopelijk heb ik je het juiste antwoord gegeven nu.

succes,

Mark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Onder de versnellings handle (kunststof gedeelte) zit een zwarte ring, die kun je op en neer bewegen en dat is bediening van de stapelbak.

dus omlaag is 1 t/m 4 en omhoor is 5 t/m 8 (heisterkamp heeft het ook zo)

Hopelijk heb ik je het juiste antwoord gegeven nu.

succes,

Mark

dat hoop ik ook mark anders kom ik nergens;);) maar die ring heb ik zien zitten ja ik wacht even af er zullen vast goede berichten binnenkomen maar i.i.g bedankt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast marsipulami

bij de 4 serie waar ik mee heb gereden was die zwarte ring om de pook plat te leggen en had ik een knop/ schakelaar aan de linkerkant van de pook

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

hier een reactie waar je waarschijnlijk niets aanhebt (je wilde tenslotte reacties :D) Ik reed eens een iveco waar je in neutraal de pook naar rechts moest duwen voor hoog en naar links voor laag. Het duurde daarna een tijd voor ik doorhad dat het hele schakelschema meekantelde (ik kon de vijf nooit fatsoenlijk vinden en wilde steeds weer in laag één schakelen omdat ik weer terug naar laag schakelde)

groetjes Captain Krimson

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Toch wel lastig al die versnellingsbakken/schakelbakken varianten. Het kan dus wel heel vreemd gaan als je van een oud model overstapt naar nieuw, of misschien zelfs wel wisselen tussen verschillende merken.

Dan valt dat met de gewone auto nog wel mee :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Toch wel lastig al die versnellingsbakken/schakelbakken varianten. Het kan dus wel heel vreemd gaan als je van een oud model overstapt naar nieuw, of misschien zelfs wel wisselen tussen verschillende merken.

Dan valt dat met de gewone auto nog wel mee :)

gewoon even rustig laten uitleggen, dan valt het wel mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Daar waar ik die schuifmof en anderen een ring bedoelen is zoals Marsipulami opmerkt inderdaad om de pook naar voren te kantelen. Maar er zitten in ieder geval twee andere knopjes/schuifjes/hendeltjes op voor de splitter en de hoge/lage groep.

In de imagebank van Scania heb ik een afbeelding gevonden van een versnellingspook van een huidige Scania met de betreffende versnellingsbak.

03322.jpg

Ik denk dat die niet veel zal verschillen met een pook uit de 4-serie, alleen de pook ziet er wat gestroomlijnder uit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ligt aan het type versnellingsbak. De 4-series die ik heb gereden hadden allen die ring. En onderaan de pook zit nog een ring waarmee je de pook kan wegklappen. Vond ik trouwens beter dan dat nieuwe palletje. De oude pook ging ook veel platter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast marsipulami

klopt inderdaad wat easyrider zegt, je hebt twee varianten versnellingsbakken.

ik had er standaard eentje met 1,2,3,4 dan palletje/ schuifje omzetten en dan 5,6,7,8.

maar je hebt hem ook met 1,2,3 en dan palletje/ schuifje verzetten en dan 4,5,6 en dan heb je nog een extra ring halverwege de pook voor de tussen versnellingen.

meer kan en weet ik er niet over te zeggen. kijken, vragen en proberen is het enige advies wat ik kan geven

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Bert-Vossie
mark die gaf het al aan ,,alleen mark is de enige die er hier wat mee heeft maar die twijfelt ook licht ,iemand anders advies

Volgens mij ( weet het wel bijna zeker) heeft Mark gelijk.

En dan zit er als het goed is (niet bij elke bak) nog een schuifknopje bij je duim voor de halve stappen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Volgens mij ( weet het wel bijna zeker) heeft Mark gelijk.

En dan zit er als het goed is (niet bij elke bak) nog een schuifknopje bij je duim voor de halve stappen.

In de "vele" 4-serie's waar mee ik gereden heb was het inderdaad de zwarte ring direct onder het schakel handvat.

En inderdaad iest daaronder zat ook nog een ring waarmee je de schakelpook kunt kantelen (chauffeursgemak?)

Maar ook ik kan het mis hebben hoor:D, inderdaad de jongere types zit een schakelknop aan, en als het een grs900 bak is dan is de schakelaar voor de halve stappen en de ronde knop voor de stapelbak....

Succes en laat ff horen hoe het zat (dan weet ik driect of mijn geheugen nog in tact is!):p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast frankie

je hebt gelijk over die grs900 bak mark, een knopje voor de halve stappen en een ring voor de stapelbak.

de r serie heeft 2 knoppen, 1 aan de zijkant voor de halve stappen en aan de voorkant, iets lager zit de knoop voor de hoge en lage groep

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Trouwens in de auto die je krijgt zal wel de bijbehorende handleiding liggen. Lees deze sowieso eerst door voordat je begint te rijden.

NATUURLIJK LEES IK DIE MAAR NU BEN IK AARDIG VOORBEREID,, WANT ELKE VERSNELLINGSBAK IS TOCH WEER ANDERS!!!!!:tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden