[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Praktijkervaring lading zekeren/vrachtbrieven etc.


johnno

Vraag

  • Forumlid

Hallo allemaal,

Sinds vorige maand ben ik in het bezit van het C+E rijbewijs.

Na de vakantieperiode wil ik een cursus ADR gaan doen en ik denk dan dat ik de meeste papiertjes wel heb.

Nu ik steeds meer overweeg binnenkort de overstap naar de transportwereld te maken vraag ik me het volgende af: is er nog een opleiding te volgen voor het "hoe te laden van vracht" het zekeren van vracht etc? Of worden dit soort, toch niet onbelangrijke zaken, in de praktijk geleerd? Daarnaast komt er natuurlijk ook nog de nodige administratie bij de dagelijkse werkzaamheden. Worden deze ook in de praktijk geleerd?

Ik ben benieuwd hou jullie dit allemaal onder de knie hebben gekregen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 antwoorden op deze vraag

Recommended Posts

  • 0

Helaas heeft de theorie maar weinig te maken met het invullen van allerlei administratieve zaken. OOk het ladingzekeren was de moeite niet waard. Ik heb het vooral in de praktijk moeten leren,door vragen, afkijken enz.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik heb nu dan bij verschillende werkgevers gewerkt in dezelfde transporttak, het stukgoed.

En ieder bedrijf heeft weer andere werkwijze en anders uitziende papieren.

Gewoon vragen dan hoor je het vanzelf van degene die er wat langer werken.

Ik vraag het ook, ongeacht dat ik al een tijdje chauffeur ben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Zijn er niet allerlei normen waar je aan dient te houden?

Zag een document Inspectie Verkeer en waterstaat

maar kom daar niet echt uit.

ken em niet openen...

maar je hebt regels en de praktijk ;)

Dus vragen en overnemen van collega's moet voldoende zijn?

jep...degene die er al wat langer werken kunnen je het zo vertellen.

en ongetwijfeld zullen ze een iets andere werkwijze hebben

maar zo leer je verschillende dingen en dan zelf ff bekijken wat je lekker vind werken.

zo had ik het ook met afzeilen en opvouwen.

de 1 doet het zo en de ander weer anders..

nu doe ik het zoals ik het lekkerste vind werken..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Zo moest ik de eerste week dat ik onderweg was 2 drukpersen laden in een schuifzeiler. Zijn wel machine's met ter waarde van een bedrag met een hoop nullen. Ter plaatse bij de klant gewoon verteld hoe de vork in de steel zat en vervolgens hebben hun netjes meegeholpen alles vast te zetten. Door opletten, doen en meekijken (en goed nadenken altijd denken om de remkrachten die hoger zijn als de krachten van het optrekken) en dan geld het gezegde aldoende leert men..... :tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

http://www.kreeftopleidingen.nl/

Training ladingzekering

Meerdere ladingen en retourvrachten verhogen de beladingsgraad. Dit verhoogt de druk op de chauffeur om het laden, stuwen en verankeren voor de rit goed uit te voeren, zodat de lading niet gaat schuiven en er veilig en schadevrij vervoerd kan worden. Tijdens de rituitvoering is het opnieuw stuwen en verankeren na het lossen van een gedeelte van de lading, heel belangrijk. Deze training biedt de chauffeur de kennis en vaardigheden die nodig zijn. Tevens gaat de training in op de wettelijke regelgeving binnen de EU en onder meer Duitsland, zodat de lading ook daar veilig en zeker zonder problemen vervoerd kan worden.

Doelgroep

De doelgroep bestaat uit al in de bedrijfstak werkende vrachtwagenchauffeurs en personen die verantwoordelijk zijn voor het laden van voertuigen. Voor het volgen van deze praktijktraining zijn geen verdere toelatingseisen gesteld. De training is tevens zeer geschikt voor managers die hun inzicht willen vergroten in de mechanica.

Doel van de training

Het doel van deze training is het trainen/bijscholen van chauffeurs en beladers van vrachtauto"s in het beveiligen van de lading in voertuigen met minimale werkinspanning en daarbij een minimum gebruik van hulpmiddelen om een veilig transport te kunnen uitvoeren. De ladingregels zijn in overeenstemming met de geldende opvattingen en regels binnen de EU. Daarnaast worden de chauffeurs bewust gemaakt van de gevaren bij het niet goed zekeren van lading. Tevens worden oplossingen aangereikt om deze risico"s en daarmee de kosten door schade tot een minimum te beperken.

Inhoud en opzet van de training

De training is gericht op het verkrijgen van kennis met betrekking tot het zekeren van de lading en het op eenvoudige wijze kunnen toepassen van de regels. De praktijktraining kan aangepast worden aan de situatie in uw bedrijf. Dit houdt in het laden, stuwen en verankeren van verschillende soorten goederen in diverse typen vrachtwagens. In de training komen de volgende onderwerpen aan de orde:

  • Consequenties van het niet goed laden
  • Verantwoordelijkheden van de partijen
  • De krachten die spelen bij de het vervoeren van lading
  • Methoden en principes van lading zekeren
  • Gebruik van spanbanden, kettingen, blokken, wrijvingsmateriaal
  • Gebruik van eenvoudige tabellen om vast te stellen hoe de lading gezekerd dient te worden

=> De aspecten die in de theorie worden verteld worden praktisch toegelicht aan de hand van schaalmodellen.

=> Daarnaast wordt het geleerde in de praktijk getoetst en getraind.

=> Door het gebruik van eenvoudige tabellen is de theorie eenvoudig toe te passen in de praktijk.

Examen

Aan deze training is geen examen verbonden. De deelnemers ontvangen na afloop van de training een bewijs van deelname.

Cursusinformatie

Duur

Volledige training: 2 dagdelen aaneengesloten. Deze training kan zowel door de week als op zaterdag worden gevolgd.

Locatie

In overleg met Kreeft Opleidingen

Deelnemers

Minimaal 10 personen; maximaal 15 personen

Startdatum

In overleg met Kreeft Opleidingen

Hier hun adres. Succes.:tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators
...

Een paar maanden geleden werd een chauffeur van Wigchers bij Osnabruck aan de kant gezet met een vracht bouwstaalmatten, die met 18 spanbanden was vastgezet.

Volgens de politie was dit niet voldoende en of meneer de chaufeur er nog maar even 124 bij wilde zetten. Als hij dat niet deed was er geen enkel probleem, dan mocht de auto gewoon blijven staan tot de banden er wel om zaten.

Nou?? Afkoppelen en naar huis toch zeker :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Een paar maanden geleden werd een chauffeur van Wigchers bij Osnabruck aan de kant gezet met een vracht bouwstaalmatten, die met 18 spanbanden was vastgezet.

Volgens de politie was dit niet voldoende en of meneer de chaufeur er nog maar even 124 bij wilde zetten. Als hij dat niet deed was er geen enkel probleem, dan mocht de auto gewoon blijven staan tot de banden er wel om zaten.

Huh? Zouden ze Duitsers ook aan de kant zetten met dit soort ongein of is dit vooral buitenlandertje (Nederlander?) pesten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Wellicht ten overvloede, maar ik heb het ook in de praktijk geleerd. En inderdaad een beetje logisch nadenken. Ik moet ook voor m'n gevoel hebben dat het goed vast zit, anders rij ik niet lekker. Ik heb een keer een grote shovelbak vervoerd. Ik hoefde alleen de tunnel maar door, was maar een paar km rijden. Iemand zei al, je hoeft hem niet vast te leggen voor dat kleine stukje. Ik heb er toch 2 spanbanden omheen gedaan en prompt vlak voor de tunnel zie ik de politie achter me rijden, ze gaan me inhalen, als ze naast me rijden zie ik dat ze even naast me blijven hangen om te kijken en ze reden daarna gewoon verder. Ik blij dat ik 'm toch vastgezet had! :) Ik wil ook niet weten wat er gebeurd als ik een noodstop moet maken, hoef dat ding toch liever niet in m'n nek te hebben (al denk ik dat hij met een noodstop toch wel gaat...ik weet niet of die spanbanden dat wel houden..) Maar dat was eenmalig, ik vervoer nu voornamelijk melk, valt weinig aan vast te zetten :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Afspannen is zeker niet verkeerd het gaat eerst over m'n eigen veiligheid en die van mede weggebruikers hoewel je soms andere gedachten krijgt als je ziet hoe men rijdt e.d.

Als je op duitsland rijdt kun je haast niet genoeg van die banden bij je hebben, verleden week een menings verschil gehad met zo'n pet, wagen vol ja lach niet piepschuim of ik die spanners wel of niet vast genoeg had.

Pet meende dat het strakker moest, ik niet, als je dan zegt dat je anders die hele handel naar de kloten helpt zie je het verkeerd. na een stiefkwatier praten als brugman mocht ik verder met een waarschuwing.

Heb veel begrip voor deze zaak maar logica is soms ver te zoeken. :confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Vanvragen aan ervaren collega's kan je een heleboel leren, maar als je met een open wagen op Duitsland gaat rijden kom je er al heel snel achter dat de Polizei en de BAG je bij elke controle een boete geven, omdat het gewoon onmogelijk is om alles volgens de voorschriften te zekeren.

Een paar maanden geleden werd een chauffeur van Wigchers bij Osnabruck aan de kant gezet met een vracht bouwstaalmatten, die met 18 spanbanden was vastgezet.

Volgens de politie was dit niet voldoende en of meneer de chaufeur er nog maar even 124 bij wilde zetten. Als hij dat niet deed was er geen enkel probleem, dan mocht de auto gewoon blijven staan tot de banden er wel om zaten.

dokus,wij rijden ook regelmatig van die staalmatten.Kan jij mij nu eens duidelijk maken hoe je zulks moet vervoeren? Ik herb dit al enkele malen aan personen gevraagd die het zouden moeten weten maar niet thuis geven of het gewoon ook niet wisten.Ik heb de indruk dat er voor zulke vrachten geen regelgeving is tenzij je natuurlijk die 150 spanbanden voor realistisch houd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik heb zo'n vracht al eens zodanig geladen dat de rongen (1.60 m. lang) in de gaten van de matten staken zodanig dat ze eigenlijk niet meer weg konden.Het reed in ieder geval wel plezieriger als los erop maar het probleem kwam natuulijk bij het lossen,ze werden opzij in plaats van langs boven gelost dus hebben die palen voortdurend in de weg gezeten met als gevolg dat er meer dan eens zolang gelost moest worden waar de planning natuurlijk niet op gerekend had en de gevolgen dan kun je wel raden.Nu hadden deze mensen nog begrip voor de situatie,maar ik kan me voorstellen dat een ander gewoon zegt sorry,dat kan ik niet lossen,zie maar dat je de rotzooi kwijtgeraakt en daar sta je dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden