[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

boete dam amsterdam


Gast masies

Vraag

goedendag

ik ben laatst aangehouden op de dam in amsterdam.

moest daar een paar dingen ophalen met trekker oplegger.

ik wou net wegrijden, helaas een minuut telang gewacht.

politie.............of ik een vergunning heb om hier te rijden/staan.

centrum is nl 7.5 T gebied. nou die had ik niet. er viel niet te praten met ome agent

ik woog ruim 30 ton. dus een dikke bon gekregen. 23 ton te zwaar.

mijn vraag........... weet iemand hoeveel boete ik ongeveer kan verwachten?

(oja de boete gaat naar werkgever............)

gr mij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Over de hoogte weet ik niets.

Daarvoor moet je eerst weten of dit gezien wordt

als een economisch delict, of als een verkeers overtreding.

(oja de boete gaat naar werkgever............)
Bedoel je dat de boete op jouw naam is uitgeschreven,

en dat je die kunt declareren ?

Of heeft de agent de boete op kenteken uitgeschreven ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik heb er hier een liggen......................van 2000. was toen 1815.00 gulden!!

dus 823.61 euro weet niet of het boetebedrag intussen veranderd is maar dan heb je een indikatie.

(in mijn geval de opdrachtgever betaald: beetje eigenwijze planner: hij was notabene gewaarschuwd!)

Deze boete mocht toendertijd alleen maar op naam van de chauffeur uitgeschreven worden!

Het is een verkeersovertreding, omschrijving:

''Een weg gebruiken met voertuigen waarvan de aslast meer dan 50% hoger is dan aangegeven (bord C20)''

Feitcode R567F

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Voor zover ik het weet is het tegenwoordig een economisch delict en dat kan heel hard gaan, zeker met 23 ton overschrijding :mad:

Waarom zou het ''opeens'' een economisch delict gaan??

De binnenstad is verboden voor ''zware'' auto's ivm belasting van het milieu en schade door trilling aan het stadscentrum.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Hallowed
Waarom zou het ''opeens'' een economisch delict gaan??

De binnenstad is verboden voor ''zware'' auto's ivm belasting van het milieu en schade door trilling aan het stadscentrum.....

omdat er een gewichtsbeperkend bord staat aan het begin van de dam. Max 7,5 ton.

Toevallig heb ik dit ook gehad. Hij wou niet gaan wegen, maar bekeurde me op het leeg gewicht, dat was al genoeg voor een gewichtsoverschrijding van 30% :rolleyes:

Dat gaat naar officier van Justitie, gewichtsoverschrijding is nu eenmaal een economisch delict.

Oh ja, wat mijn werkgever kwijt was: 250 euro...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
gewichtsoverschrijding is nu eenmaal een economisch delict

Volgens mij is het alleen een economisch delict wanneer je je laadvermogen (op kenteken) overschrijdt maar niet als je een inrijverbod negeert terwijl je geen ontheffing hebt...... want daar gaat het om in Amsterdam. Het 7.5 tons gebied begint daar al bij de centrumring. Als je op de dam bent ben je al lang in overtreding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Uit de boete-database van 2008


  • Overschrijding van gewicht - C20, C21, C 37, C38 - Niet meer dan 10 procent € 75,00
  • Overschrijding van gewicht - C20, C21, C 37, C38 - 11 procent t/m 20 procent € 110,00
  • Overschrijding van gewicht - C20, C21, C 37, C38 - 21 procent t/m 30 procent € 160,00
  • Overschrijding van gewicht - C20, C21, C 37, C38 - 31 procent t/m 40 procent € 250,00
  • Overschrijding van gewicht - C20, C21, C 37, C38 - 41 procent t/m 50 procent € 370,00
  • Overschrijding van gewicht - C20, C21, C 37, C38 - Meer dan 50 procent € 550,00

maar dat is het niet alleen..... je hebt ook geen ontheffing dus dat komt er ook nog bij (denk ik).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Hallowed
Volgens mij krijg je alleen een boete voor het negeren van een gesloten verklaring, omdat het gebied waar jij op dat moment was niet ongeschikt is om met een oplegger te komen, maar omdat dit door wat voor een reden dan ook gesloten is voor vrachtwagens van meer dan 7,5 ton.

Ik denk dan ook dat de boete zo rond de honderd euro zal zijn, maar ik heb hier verder geen gegevens over kunnen vinden en is dit een inschatting van mij.

jammer dat ik die bekeuring niet ingescand heb, maar het is echt een bekeuring op grond van overschrijding maximum gewicht wat je daar krijgt. Niet in strijd met gesloten verklaring!

Dat hebben ze bewust gedaan. Iemand die zonder vergunning dat gebied in trekt en dus te zwaar is betaald al gauw (zie mijn geval) een paar 100 euro. Als men zou bekeuren op gesloten verklaring is dat iets van 80 euro. Kwestie van dwingen om een vergunning (á ??? euro) te behalen en zo doende toch geld binnen te krijgen.

Geloof me nou maar gewoon, het is echt overschrijding maximum gewicht!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Hallowed
Uit de boete-database van 2008

Overschrijding van gewicht - C20, C21, C 37, C38 - 31 procent t/m 40 procent € 250,00

maar dat is het niet alleen..... je hebt ook geen ontheffing dus dat komt er ook nog bij (denk ik).

klopt, was die van mij ook...

Ontheffing krijg je geen extra bekeuring voor. De ontheffing heft het verbod van max. 7.5 ton op en daar ben je dus al voor bekeurdt.

Met ontheffing had je niks met dat bord te maken (ongeacht dat gewicht van je)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Hallowed

Als je met een vrachtwagen op een busstrook rijdt heef de busstrook en het overige verkeer daar aboluut geen hinder van, maar omdat jij daar niet mag rijden krijg je ook alleen maar een bekeuring omdat je daar niet mag rijden.

Je zou dit ook als economisch delict kunnen zien, omdat je de door tijdwinst die je hiermee behaald meer werk zou kunnen verzetten als diegenen die wel in de file blijven staan, maar dit is niet de strekking van een economisch delict.

Ja maar zo staat het in de wet. Gewichtsoverschrijding is een economisch delict oftewel fraude.

Niet voor niks wordt nu de verlader ook aansprakelijk gesteld.

Je vergelijkt 2 totaal verschillende dingen.

Ja, je wint er wel wat mee met die busstrook, maar dat is echt een verkeersovertreding.

Het is gewoon wet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Hallowed
Ik heb hem hier nog liggen... is weliswaar uit 2000 zie een paar topics terug.....

zou nu dus in mijn geval 550 euro zijn geweest:

Ik weet nog hoe mijn planner reageerde toen ik stond te zwaaien met die acceptgiro

"Weet je nog die bekeuring in Amsterdam? Heb hem binnen." Ondertussen zwaaiend met dat papiertje.

"Oh, hoeveel?" op een manier van, kan nooit erg zijn.

"tweehonderdvijftig euro!"

"Hahaha, wat grappig, geef maar hier."

Blaadje wordt uit mijn handen gegrist en toen: "WAT?? TWEEHONDERDVIJFTIG Euro????"

Die planner loopt naar de directie. Tien tellen later vliegen 2 man naast mij ook op: "oh, de directeur weet het nu ook :rolleyes:"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
goedendag

ik ben laatst aangehouden op de dam in amsterdam.

moest daar een paar dingen ophalen met trekker oplegger.

ik wou net wegrijden, helaas een minuut telang gewacht.

politie.............of ik een vergunning heb om hier te rijden/staan.

centrum is nl 7.5 T gebied. nou die had ik niet. er viel niet te praten met ome agent

ik woog ruim 30 ton. dus een dikke bon gekregen. 23 ton te zwaar.

mijn vraag........... weet iemand hoeveel boete ik ongeveer kan verwachten?

(oja de boete gaat naar werkgever............)

gr mij

hallo,

ik had voor een maand of 7 geleden ook zoiets op de brouwersgracht in amsterdam.

was net leeg en toen kwam oom agent toevallig voorbij wandelen.

ik woog leeg ongeveer 17000 kg

toen ik vroeg wat de hoogte van de bekeuring zou zijn zei de agent dat ik rond de € 300/€ 350 euro moest tellen.

maar toen de bekeuring binnen kwam was ie € 550.-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

@Hallowed... er is mijns insziens toch een wezenlijk verschil tussen overbelading in de vorm van ''meer laden dan op het kentekenbewijs staat opgegeven'' (economisch delict) dan wel overschrijding van de aslast. Dit hoeft geen economisch delict te zijn want wil niet zeggen dat je meer hebt geladen dan op het kenteken staat......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Kwestie van dwingen om een vergunning (á ??? euro) te behalen en zo doende toch geld binnen te krijgen.

Vergunning/ontheffing werd mij verteld, is niet eens de kostenpost maar sommige voertuigen (waaronder trekker/oplegger, ook zo'n kleintje van mij)

krijgen nooit een ontheffing!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Overbelading als zijnde een economisch delict heeft te maken met het max. toelaatbare gewicht op je kentekenbewijs en/of een overschrijding van het max. toegelaten treingewicht, in NL 50T als ik mij niet vergis.

Te zware asbelasting is niet automatisch overbelading, meestal gevalletje verkeerd geladen of verkeerde gewichtsverhouding. Vandaar dat je tegenwoordig ook steeds meer 3 assige trekkers ziet.

In dit geval is het puur het negeren van een verbod voor vrachtwagens boven de 7.5T. Geen economisch delict dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Hallowed
@Hallowed... er is mijns insziens toch een wezenlijk verschil tussen overbelading in de vorm van ''meer laden dan op het kentekenbewijs staat opgegeven'' (economisch delict) dan wel overschrijding van de aslast. Dit hoeft geen economisch delict te zijn want wil niet zeggen dat je meer hebt geladen dan op het kenteken staat......

ik ben het best je eens dat een overschrijding van de aslast niet direct een economisch delict hoeft te zijn. Soms is het ook overmacht, slecht geladen etc.

Maarrrr in dit geval is daar absoluut geen sprake van. Borden daar in Amsterdam hebben het over 7,5 ton totaal gewicht. Er wordt niet bekeurd op de aslasten maar op het totaal gewicht. En omdat ze geen zin hebben om te gaan wegen (althans over het algemeen) vragen ze je kentekenbewijs en kijken puur naar het leeg gewicht. Pats 10,8 ton leeg gewicht, dat is dus een minimale overschrijding van 3,3 ton. Genoeg verdiend voor die dag!

Zie ook het verhaal van Massies, precies dezelfde overtreding, ook puur op het kentekenbewijs.

Dat is daar ook het gemene. Elke ietwat grotere vrachtwagen zonder ontheffing is gewoon aan de beurt als ze het zien. (anders wordt het ook te moeilijk voor die agenten daar :rolleyes:). Heb je die ontheffing mag je er met 50 ton komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Hallowed

In dit geval is het puur het negeren van een verbod voor vrachtwagens boven de 7.5T. Geen economisch delict dus.

Jammer dat ik de bekeuring niet gecopieerd heb! Misschien kan Massis hem er op zetten.

Het gaat ook via de officier van justitie.

Voor alle duidelijkheid, het is niet hoe ik het vind of er tegen aan kijk, (ik vind het een belachelijke regeling) maar gewoon de realiteit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Jammer dat ik de bekeuring niet gecopieerd heb! Misschien kan Massis hem er op zetten.

Het gaat ook via de officier van justitie.

Voor alle duidelijkheid, het is niet hoe ik het vind of er tegen aan kijk, (ik vind het een belachelijke regeling) maar gewoon de realiteit.

Ik geloof je wel maar volgens mij hebben wij hier dan toch te maken met een rechterlijke dwaling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Hallowed

Wel even je eigen bekeuring lezen ;)

Staat in dat het een schikkingsvoorstel. En strafbaar feit. Mocht men niet akkoord gaan gaat het naar de officier van justitie. In het geval van een overtreding treedt wet mulder in werking en wordt het een gewone boete. Tenzij het een zware overtreding is.

Dit is vrij recent in Nederland verandert zover ik weet.

http://www.evo.nl/evo/menu.nsf/dyn_index.html?OpenForm&url=http://www.evo.nl/evo/evonews.nsf/htmlViewDocuments/468571A3EC66C475C125706E00386D5A?OpenDocument

Linkie is naar de evo (och?) waarin de laatste regeling staat. Zoek voor de aardigheid op Google maar eens op overbelading en economisch delict.

Die sanctie mag er zijn ;) zo'n dikke heb ik nog nooit gehad... houden zo.

Is vage stof, maar wel leuk om over te discussieren. Zolang het een ander gebeurt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast Hallowed

ps

het is nu te laat, maar het had de moeite kunnen zijn om te kijken of ze wel het goede bord hebben vermeld. Nu staan er geen borden mbt de aslast, maar tot het totale gewicht. Hoe dat in 2000 was, weet ik niet...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
Gast marsipulami

ik heb het in utrecht anderhalf jaar terug gehad.

bord over het hoofd gezien:angel:.

mee naar de weegbrug en 187% overgewicht, en dat was ook met de maximale toegestane asdruk voor die straat, boetebedrag was toen 550 euro.

was hard geld die dag:mad:

en ja amsterdam centrum is 7,5 ton-gebied uitgezonderd de vrachtroute, zolang je de witte bordjes volgt kom je nagenoeg door het centrum heen maar je mag er niet vanaf wijken en ontheffingen zijn te koop bij de gemeente en kostten een aantal jaren terug 42,50 euro voor 2 jaar geldigheid om te mogen rijden in het centrum buiten de vrachtroute.

hoe meer je betaald hoe voller de gele kaart achter je voorraam, toch weer mooi voorbeeld van hoe meer je betaald hoe meer je mag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

Ik rij soms voor de AH winkelbevoorrading. Ik heb geen vergunning maar oom agent helpt mij soms om auto's weg te slepen omdat ik anders niet kan lossen....:confused::confused: Hoe zit dat dan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden