[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

bekeuring België


FotoMaster

Recommended Posts

  • Forumlid

Heren / dames

Ik heb een vraagje, ik heb afgelopen donderdag een proces verbaal gekregen van de belgse politie (Regio Dendermonde)

Voor het inrijden van een straat waar meer dan 3,5 ton niet in mag komen.

Terwijl dat bord niet aan die kant van de straat stond waar ik de straat inkwam (wel aan de andere kant van de straat)

nu kreeg ik de volgende 2 opties:

1- direct contant betalen (50 euro)

2- in beslag name van de vrachtwagen, bij het niet betalen.

Ik had via via gehoord dat als een chauffeur niet contant kan betalen dat ze dan over moeten gaan op de acceptgiro procedure.

En dat ze het voertuig niet zomaar in beslag mogen nemen.

Heb op dat moment maar voor optie 1 gekozen (onwetendheid)

Wat weten jullie hierover?

Ik zit er namelijk aan te denken bezwaar in te dienen.

Groetjes

Remco

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Die bordjes ook...

3,5 ton... Het lijkt wel of ze er ooit 10 besteld hebben, en er 10.000 gekregen hebben.

Wat te doen? Nou, hang ze maar ergens willekeurig bij wat straatjes... :stom::stom:

Maar terzake: Bij mijn weten is het inmiddels zo dat boetes via het land van herkomst (NL dus in dit geval) geïnd kunnen worden.

In beslagname voor een bedrag van 50 Euro lijkt me erg overdreven....?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik had niet betaald, hoe lastig ze het me ook maken.

Als er aan mijn kant geen bord staat kan ik het ook niet weten.

In dat geval bel ikmijn baas op of ie even centen wil brengen als hij zijn wagen tenminste die dag nog terug wilt hebben.

Maar die schoften krijgen geen eurocent van mij in dat geval.

of het nou 50 euro is of 500, dit is een principe kwestie.

Had ik het bord wel gezien maar genegeerd omdat ik bv weet dat het een onzin bord is wordt het een ander verhaal natuurlijk.

Dan ga ik mijn baas daar niet mee opzadelen en met enige tegenzin maar betalen.

Maar in jou geval: NO WAY!

Dan maar een middagje aan de kant, mits mijn baas zegt, joh schiet ff voor krijg je het straks terug.

Dan wil ik er nog over denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wanneer je als buitenlander in België een overtreding begaat heb je 2 mogelijkheden;

1) je aanvaardt de onmiddellijke inning en betaalt deze ter plaatse.

Indien je betaalt beken je de fout en wordt verdere vervolging uitgesloten.

2) je aanvaardt de onmiddellijke inning niet omdat je meent dat deze onterecht is.

In dit geval kies je voor de het opstellen van een proces-verbaal.

Dan betaal je hetzelfde bedrag als de onmiddellijke inning (in dit geval 50 Euro) plus 110 Euro consignatie (ter dekking van de gerechtskosten).

Je dient dit binnen de 96 uur te betalen (zolang je niet betaald hebt blijft het voertuig geblokkeerd). Indien je na 96 uur nog niet hebt betaald wordt overgegaan tot inbeslagname van het voertuig.

Indien je niet wordt veroordeeld krijg je achteraf je volledige som terug.

Indien je wel wordt veroordeeld wordt uw in consignatie gegeven som gebruikt voor het betalen van de boete en de gerechtskosten. Een eventuele overschot wordt dan terugbetaald.

Als er géén verbodsbord stond langs de rechterzijde van de straat waar jij inreed heb je onmogelijk een overtreding begaan. Indien het bord misschien onleesbaar of omvergevallen was idem dito.

Een verkeersbord moet immers duidelijk zichtbaar en volgens de reglementen opgesteld staan en regelmatig naar vorm en kleur zijn.

In uw geval zou ik zeker niet akkoord zijn geweest.

Ik zou eerste een andere patrouille ter plaatse vragen, veel kans dat daar iemand bij is die zijn verstand gebruikt. Indien dit niet helpt zou ik voor de 2 de optie hebben gekozen en zou ik foto's genomen hebben van de straat. Veel kans dat je vrijgesproken wordt en het bedrag later terug krijgt. Als je in fout bent moet je dat durven toegeven maar als je recht in je schoenen staat moet je zeker niet kiezen voor de makkelijke weg want dat zet de deur open voor nog meer willekeur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik had oom Agent uitgenodigd voor een wandeling ;)

Echt wel!!!

Of hem uitgenodigd om een blokje met mij om te rijden (letterlijk he ... ik bied hem mijn slaapcabine namelijk niet aan) om eens te kijken of er wel een verbodsbord staat aan het begin van de straat ... ik ben nou ook weer niet zo heel erg sportief zie je ;)

Maar ik had het er niet bij laten zitten.

Misschien ben ik daar een beetje een gekke in, maar als ik zeker weet dat ik 100% in mijn gelijk sta dan bijt ik me daar ook in vast.

Maar gek genoeg kan ik een hoop flikken ... en krijg ik daar hooguit een waarschuwing voor. Kan best zijn dat oom Agent tegen mij had gezegd ... mag niet hoor .... wederom een waarschuwing dus. Kan best ... dat kunnen we nu niet testen ... maar gezien mijn ervaringen uit het verleden ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar gek genoeg kan ik een hoop flikken ... en krijg ik daar hooguit een waarschuwing voor. Kan best zijn dat oom Agent tegen mij had gezegd ... mag niet hoor .... wederom een waarschuwing dus. Kan best ... dat kunnen we nu niet testen ... maar gezien mijn ervaringen uit het verleden ...

Dat is weer het voordeel als je vrouw bent :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
: "Maar gek genoeg kan ik een hoop flikken ... en krijg ik daar hooguit een waarschuwing voor. Kan best zijn dat oom Agent tegen mij had gezegd ... mag niet hoor .... wederom een waarschuwing dus. Kan best ... dat kunnen we nu niet testen ... maar gezien mijn ervaringen uit het verleden ... "

Dat is weer het voordeel als je vrouw bent :rolleyes:

Zou het?

:)

Het gaat zelfs zo ver dat als ik naast mijn wagen op een bushalte in het zonnetje stond een motoragent (en hij had een lekker kontje, dat viel mij zomaar op ... ) mij vraagt waar mijn vriend is .... 'Mijn broer is binnen even een schilderij wegbrengen' zeg ik.

Waarop de agent mij vraagt mijn broer te zeggen dat hij zo snel mogelijk die auto daar weg moet zetten en dat je niet op een bushalte mag gaan staan.

'oke zeg ik ... zal ik doen'

hahaha ... Je moet ze niet wijzer maken dan ze al zijn ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:):):)

Zou het?

:)

Het gaat zelfs zo ver dat als ik naast mijn wagen op een bushalte in het zonnetje stond een motoragent (en hij had een lekker kontje, dat viel mij zomaar op ... ) mij vraagt waar mijn vriend is .... 'Mijn broer is binnen even een schilderij wegbrengen' zeg ik.

Waarop de agent mij vraagt mijn broer te zeggen dat hij zo snel mogelijk die auto daar weg moet zetten en dat je niet op een bushalte mag gaan staan.

'oke zeg ik ... zal ik doen'

hahaha ... Je moet ze niet wijzer maken dan ze al zijn ...

Ha ha ,ze lopen allemaal hun lul achterna!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

50 euro dan heb je nog geluk gehad normaal is dat een boete van 150 euro zware verkeersovertreding.

maar hun standpunt is weeral ronduit belachelijk doordat jij niet kon zien of er daar en doorgangsverbod was van 3.5T.

ze hadden waarschijnlijk weer niets beters te doen dan met onze voeten te rammelen.

grtz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Plus als aanvulling;

door de bekeuring ter plaatse te betalen ontneem jij jezelf je mogelijkheid voor beroep!!!!

Dus eigenlijk zou je NOOIT de bekeuring moeten betalen, je bekent dan schuld en kan niets meer.

In dit geval maakt oom agent je gewoon bang. Inbeslagname kan hier niet voor.

Je geeft hem dan aan "in protest" te gaan. Vervolgens zal hij een bekeuring uitschrijven met een HOGER bedrag. Dit zal (als het goed is)moeten worden betaald. Je kan nu echter in beroep gaan tegen de sanctie.

Dit hogere bedrag zal dus afschikken. MAar als je zeker bent van je zaak moet je het doen!!

In dit verhaal kan je dus niets meer. Bezwaar is niet meer mogelijk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
  • Forumlid
Ik mocht gisteren ook even €100,- aftikken in Wevelgem.

Ging snel even een boodschap doen en stond gewoon op een parkeerstrook, maar met m'n wielen een klein beetje (voor de helft van de bandbreedte) op de fietspad. (de parkeerstrook was niet breder.)

Na vertoon van alle documenten, paspoort en rijbewijs werd mij vriendelijk verzocht direct €100,- te betalen vanwege parkeren op fietspad c.q het hinderlijk parkeren voor fietsers.

Met agent in kwestie was geen discussie mogelijk en was totaal niet voor rede vatbaar.

M'n eerste prent in België.....:rolleyes:

Tsja.... en als je niet op het fietspad gaat staan, maar half op de weg, krijg je daar die boete voor..:rolleyes:

Maar wat nu als je aan het lossen geweest was?? Dat vraag ik me dan af..??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar wat nu als je aan het lossen geweest was?? Dat vraag ik me dan af..??

Ik vraag mij niets af......ook dan krijg je de verplichte deelname aan de staatskas.

Vergeet niet, dat er een NL-bordje aan de wagen plakt.

Dat betekent per definitie dwars liggen door de flikken.:(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden