[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Digitale tachograaf ramp vrachtrijders


Harrie76

Recommended Posts

  • Forumlid

Den Haag - De digitale tachograaf voert de lijst aan van grootste ergernissen voor verladers en vervoerders.

Volgens ondernemersorganisatie EVO is de invoering van de digitale verklikker uitgelopen op een 'ramp'. "Het apparaat geeft voor de chauffeur enorm veel stress, omdat hij continu de kans loopt op boetes als door een file of gebrek aan parkeerplaatsen de rijtijd wordt overschreden", zegt EVO-directeur Dick van den Broek Humphreij. Terwijl de politie de tachograaf soepel zou kunnen gebruiken om te zien of een chauffeur genoeg rust heeft genomen, struikelen vooral buitenlandse agenten over kleine tijdsovertredingen.

"Zij gebruiken het gewoon als boetesysteem!" klaagt de EVO-topman. Eén chauffeur die in de file, na zijn maximale reistijd, nog 21 keer moest optrekken en stoppen voor hij de parkeerplaats bereikt, kreeg van een Franse politie 21 boetes.

Taks

De illusie van één interne markt irriteert verladers eveneens. "Elk land kent z'n eigen rijverboden, tolsystemen en uitrustingseisen", klaagt Van den Broek Humphreij. Zo is Duitsland strenger dan Nederland als het gaat om lading vastsjorren. Hoog staan ook de importcontroles en de verpakkingstaks, die bedrijven gemiddeld één arbeidskracht extra kost.

EVO vraagt het kabinet de top 10 van zo'n 30.000 Nederlandse bedrijven uit de handel en industrie serieus te nemen en , evenals de voorgestelde oplossingen. De tijd is rijp, stelt de directeur. Immers, de regering kreeg onlangs ook al het rapport Weg Belemmeringen van de commissie-Noordzij. CDA-Kamerlid Koopmans is het eens met EVO: "Er moeten knopen worden doorgehakt."

Zo is een verbetering van bijvoorbeeld stedelijke distributie, ook op de lijst, eenvoudig. Van den Broek Humphreij: "Als studentensteden een venstertijd voor bevoorrading van horeca in de middag toelaten, haal je dat vervoer gelijk uit de ochtendfile."

Ook voor de rittenregistratie, die bestelrijders elke dag zo'n twintig minuten kost, heeft EVO een oplossing. "Geef de werkgever de mogelijkheid tot een afkoopregeling van 300 euro per jaar. Dat levert zelfs het rijk meer inkomsten op, en bevrijdt 75.000 chauffeurs van deze regel."

Telegraaf.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

"Zij gebruiken het gewoon als boetesysteem!" klaagt de EVO-topman. Eén chauffeur die in de file, na zijn maximale reistijd, nog 21 keer moest optrekken en stoppen voor hij de parkeerplaats bereikt, kreeg van een Franse politie 21 boetes.

Blijf dit nog steeds een heel sterk verhaal vinden als ik heel eerlijk moet zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Blijf dit nog steeds een heel sterk verhaal vinden als ik heel eerlijk moet zijn.

Sterk verhaal of niet .... ik vrees dat er in ieder geval een bron van waarheid in zit. OF schrijf anders de EVO hier eens over aan uit naam van het CF ... met de vraag of ze hiervan met een bewijs zouden willen komen. (naam van de chauffeur / bedrijf) mogen natuurlijk worden weggewerkt.

Maar het is waar nu krijg je op basis van die digitale veel eerder een boete = voor zeer kleine overtredigen zoals 3 min teveel rijden vanwege FILE. Agenten kijken immers alleen naar de strook die uit het apparaat komt en nemen niet de moeite de gegevens echt uit te lezen (of kunnen dat niet) want op de pc kun je echt wel nader in de data kijken & zelfs de data weer laten omvormen tot semi papieren disc === waarop je dus wel duidelijk dat langdurig filerijden kan zien!!! Maar daar is menig agent veeeelll te lui voor!!!

Die schrijft liever voor die 3 min aan extra rijtijd een boete uit van € 250,- (Belgie)

En luistert dus absoluut ook niet naar wat de chauffeur hierover te vertellen heeft = HEKSENJACHT!

En om iets aan te duidden moet je vrees ik met een bijna onmogelijk geacht voorbeeld komen! Anders denkt iedereen dat het wel meevalt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Goh, vanwaar die aandacht nu ineens, over die digitacho???

Ik heb niet de illusie dat het te maken heeft met de opgestelde petitie aan Minister Eurlings, maar toevallig is het wel dat het sindsdien toch meer onder de aandacht lijkt te zijn gekomen..... :rolleyes:

goh ik maar denken dat ik de enige was :stom:

ik denk dat ze in den haag behoorlijke zweethandjes

hebben nu onze beroepsgroep wat van zich laat horen

dmv die petitie[hoe loopt het trouwens]

is ook wel frapant dat er juist nu n bobo mee is geweest

op rit italie om ns te kijken hoe het in het transport aan toe gaat

geen V8 wel E6

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geloof absoluut niet dat het aan de digi ligt.Als ze de "ouderwetse" schijven kontroleren kunnen ze daar dezelfde gegevens vandaan halen als op de digi.Is alleen even wat meer puzzelen voor oom agent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik ben nu sinds bijna een jaar de trotse bezitster van een digitach en ik kan jullie verzekeren dat ik met serieus wat meer stress rondtuf dan vroeger. Ik wilde ook niet geloven dat een digitach zoveel verschil zou maken.

Om het kort te zeggen; de digitach en de andere onozele wetten van Brussel zijn er verantwoordelijk voor dat ik volgend jaar de pijp aan Maarten geef.

Het zal ofwel Canada worden ofwel stoppen met rijden (hoewel ik betwijfel dat ik kan stoppen).

groetekes uit den Belgique

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik geloof absoluut niet dat het aan de digi ligt.Als ze de "ouderwetse" schijven kontroleren kunnen ze daar dezelfde gegevens vandaan halen als op de digi.Is alleen even wat meer puzzelen voor oom agent.

Maar bij de digi laten ze je gewoon het strookje uitprinten.

En baseren daar hun boetes op Zonder verder te kijken dus!

Want op een schijf (analoge tacho) zie je DIRECT of iemand in de file heeft gestaan ... en uit zo'n geprint strookje kun je dat dus niet afleiden!!!

Als Oom Agent de juiste apparatuur bij zich heeft kan hij wel dieper in de gegevens kijken van de digitale tachograaf ... maar ja, hoeveel agenten gaan daar zo diep op in als ze je gelijk op 4u33 kunnen pakken.

Dat je in de file hebt gestaan - en wel 15 dagen daarvoor en in een ander land - interesseert ze dus NIET.

Dat is het grote verschil met de Analoge en de Digitale!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik geloof absoluut niet dat het aan de digi ligt.Als ze de "ouderwetse" schijven kontroleren kunnen ze daar dezelfde gegevens vandaan halen als op de digi.Is alleen even wat meer puzzelen voor oom agent.

daar ligt het wel degelijk aan ..

ze kunnen mischien wel een hoop uit een schijf lezen

maar oom agent mag / kan met een digi tacho niks meer door de vingers zien !

en moet dus voor de luligste kleine dingen boetes uitdelen

en met een tacho schijf is dat echt anders

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat ik in alle berichten hierover mis is het feit dat het aanschuiven in een rij op de laadplaats per verplaatsing je al een volle minuut kost. Op een analoge schijf kwam je er mee weg en viel dat onder laden/lossen. Nu is iedere meter rijtijd en kom je na een dagje containers rijden of voorladen (tank) al gauw een uur te kort. Geen wonder dat je over de rijtijd heengaat op die manier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

OP de site van de Telegraaf missen die berichten ook.

OMDAT ze door hun moderators NIET geplaatst zijn vanwege dat ze zogenaamd niet aan de huisregels voldeden.

Ik pas nu een andere werkwijze toe en kopieër elk bericht dat ik daar wil plaatsen en zet het tijdelijk in een Word bestand weg. Als zij mijn bericht dan dus weigeren dan plaats ik exact hetzelfde gewoon nog een keer.

Eerst dacht ik dat het willekeur was van de moderators maar nu zet ik daar GROTE VRAAGTEKENS BIJ.

Als je echt wat aan de discussie hebt bij te dragen dan wordt het namelijk niet geplaatst en ONZIN zoals de digi hadden wij 10 jaar geleden al (blijkt dan een binnnenvaarschipper te zijn, volgens eigen zeggen he!) worden wel geplaatst. Net zoals de vele direct negatieve reacties op chauffeurs.

Ik heb in Belgie een boete gehad van 250euro voor 3 minuten teveel aan rijtijd! Deze 'overtreding' heb ik 15 dagen daarvoor gemaakt in Duitsland toen ik in de FILE terecht kwam en er GEEN gelegenheid was om te parkeren = pauze te nemen op tijd. DIT soort boetes komen nu veel vaker voor. Op de Analoge (oude) tachograafSCHIJF kon ook een agent duidelijk zien dat het overmacht was namelijk FILE. Nu printen ze een bon uit en gaan schrijven KIJKEN nergens meer naar en luisteren ook niet naar de chauffeur! FILE = OVERMACHT

Moeten we Harry of een andere TelegraafJournalist soms NOG een keer uitnodigen in de hoop dat ze nu wel een dagje zullen willen meerijden of met enkele forumleden een gesprek aan te gaan???

Het valt me eigenlijk wel op dat de Telegraaf over iedere beroepsgroep wel wat negatiefs heeft te vermelden. Maar gericht op chauffeurs = HEKSENJACHT. Een overmaat aan artikelen is namelijk op onze beroepsgroep gericht en het wordt er bij de mensen ingestampt (herhaling doet wonderen & geloven!) dat wij tv kijken & koffie zetten!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

:wave:het loopt nog wat stroef met het insturen van de petitie er zijn er nu ongeveer 150 binnen.

maar ik hoop dat na de vakantie er volop ingestuurd gaat worden.

je ziet maar wat het nu al los maakt.

laten wij vooral zo doorgaan met dit soort acties.

zegt het voort zegt het voort zegt het voort:wave:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Blijf dit nog steeds een heel sterk verhaal vinden als ik heel eerlijk moet zijn.

Je verbaast je nog wel eens over die beamten daar, hoor.

Een aantal jaren geleden staakten de Franse chauffeurs door de wegen te blokkeren. Wij konden stapvoets rijden. Ik had daarom vanaf Lille tot aflag Lens (A1) 5uur en 10 min. nodig. Op de terugweg werd ik -in Frankrijk- aangehouden en bekeurd op 5 en 10 min. aaneengesloten rijuren...:(

En dat terwijl de andere kant vaststond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik geloof absoluut niet dat het aan de digi ligt.Als ze de "ouderwetse" schijven kontroleren kunnen ze daar dezelfde gegevens vandaan halen als op de digi.Is alleen even wat meer puzzelen voor oom agent.

En daar hebben ze met de digi geen last van!

Ergo: Met een digi kunnen ze na een druk op de knop, precies zien wat je aan overtredingen gemaakt hebt, en direct prenten uitschrijven.

Niks geen gepuzzel meer!

Bovendien: Er is geen controleur die je aanhoud, en je schijf van een dag distributiewerk helemaal gaat uitpluizen, en dat 28 keer!

Dan moet hij namelijk 28 schijven met een vergrootglas gaan bekijken, alle lijntjes die er staan gaan omrekenen naar rijtijd, die optellen, en dan nog eens gaan bekijken of je regeltjes overtreden hebt.

Bij de digi daarintegen, sluiten ze de laptop aan, lezen je kaart en tacho uit, en met een druk op de knop draait er zo een overzicht uit.

Het uitschrijven van boetes is dus wel degelijk erger geworden sinds we met de digi te maken hebben!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Een aantal jaren geleden staakten de Franse chauffeurs door de wegen te blokkeren.

Wij konden stapvoets rijden. Ik had daarom vanaf Lille tot aflag Lens (A1) 5uur en 10 min. nodig.

Op de terugweg werd ik -in Frankrijk- aangehouden en bekeurd op 5 en 10 min. aaneengesloten rijuren...:(

En dat terwijl de andere kant vaststond.

Die digitale tachograaf, legt die ook de GPS positie vast ?

Ik denk het niet.

Zo kun dan als chauffeur wel zeggen dat die overschreiding

veroorzaakt werd door een file of staking of zo,

maar dat valt voor die controleur dan niet meer te controleren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die digitale tachograaf, legt die ook de GPS positie vast ?

Ik denk het niet.

Zo kun dan als chauffeur wel zeggen dat die overschreiding

veroorzaakt werd door een file of staking of zo,

maar dat valt voor die controleur dan niet meer te controleren.

Ja, dat kan deels blijkbaar wel, door de data uit je tacho goed te analyseren. De plaats kan niet meer herleid worden, maar men schijnt dan wel de snelheden op bepaalde tijden te kunnen achterhalen. En op die manier dus zien of er sprake is geweest van file..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ja, dat kan deels blijkbaar wel, door de data uit je tacho goed te analyseren. De plaats kan niet meer herleid worden, maar men schijnt dan wel de snelheden op bepaalde tijden te kunnen achterhalen. En op die manier dus zien of er sprake is geweest van file..

GPS positioning zit (nog) niet op de digitacho, maar zal in de toekomst gegarandeerd een keer ervan komen.

De snelheid van het voertuig kan men wel zien, maar dan zover ik kan zien als ik dat ding uitlees van de laatste 3 dagen.

Als ik die gegevens uitlees op m'n pc kan ik exact zien PER SECONDE hoe snel op dat moment is gereden. Als ik daar een print van zou maken kijg ik 1400 pagina's met van iedere minuut in een rij per seconde de snelheid te zien, dus 60x60x24x3. Dat zijn dus 259200 vakjes met de snelheid.

Weet niet of de controleurskaart langer kan terug kijken, lijkt me onwaarschijnlijk gezien de grootte van het geheugen wat hiervoor nodig is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De plaats kan niet meer herleid worden,

maar men schijnt dan wel de snelheden op bepaalde tijden te kunnen achterhalen.

En op die manier dus zien of er sprake is geweest van file..

Dan zegt die chauffeur natuurlijk dat dit was op een stuk snelweg waar geen parkeerplaats was.

Of dit nou klopt of niet,

die controleur kan dat niet nakijken omdat hij niet eens weet in welk land dit was.

Ik vind dat als er geen parkeerplaats was dat je daar dan uiteraard geen bon voor zou moeten krijgen.

Maar aan de andere kant zijn er ook mensen die daar dan weer misbruik van maken.

Door, als er wel een parkeerplaats is, nog een stukje door te rijden en dan achteraf de file de schuld geven.

Die verdienen dan natuurlijk wel een bon.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt Erik ben ik helemaal met je eens maar dan ligt het toch aan de gemakszucht van de agent?De digi registreerd hetzelfde als de schijf dus de overtredingen zijn bij allebei na te gaan.Het grote verschil is inderdaad het printje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Klopt Erik ben ik helemaal met je eens maar dan ligt het toch aan de gemakszucht van de agent?De digi registreerd hetzelfde als de schijf dus de overtredingen zijn bij allebei na te gaan.Het grote verschil is inderdaad het printje.

Nou, je kan ook zeggen, dat de digi het de agent wel erg makkelijk maakt.

En in dat licht is het dan wel de digi dus wel de oorzaak van de huidige problemen met controles.

Het is maar net hoe je het uitlegt..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en het is ook maar net wie je treft

de persoon achter de controleur kan en/of wil wel eens menselijk zijn.

maar de digi maakt het ook voor de controleur lastiger als die van goede wil is, want zijn laptop zegt immers dat er fouten zijn en ik weet niet in hoeverre die mensen gecontroleerd worden en / of die gegevens later nog door een chef bekeken worden, zodat de controleur dan nog een duw kan krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je verbaast je nog wel eens over die beamten daar, hoor.

Een aantal jaren geleden staakten de Franse chauffeurs door de wegen te blokkeren. Wij konden stapvoets rijden. Ik had daarom vanaf Lille tot aflag Lens (A1) 5uur en 10 min. nodig. Op de terugweg werd ik -in Frankrijk- aangehouden en bekeurd op 5 en 10 min. aaneengesloten rijuren...:(

En dat terwijl de andere kant vaststond.

Daar op dat stuk zitten toch afslagen genoeg en zelfs ook nog een tankstation.

Dan was ik daar dus even pauze gaan maken in jouw geval.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dan zegt die chauffeur natuurlijk dat dit was op een stuk snelweg waar geen parkeerplaats was.

Of dit nou klopt of niet,

die controleur kan dat niet nakijken omdat hij niet eens weet in welk land dit was.

Ik vind dat als er geen parkeerplaats was dat je daar dan uiteraard geen bon voor zou moeten krijgen.

Maar aan de andere kant zijn er ook mensen die daar dan weer misbruik van maken.

Door, als er wel een parkeerplaats is, nog een stukje door te rijden en dan achteraf de file de schuld geven.

Die verdienen dan natuurlijk wel een bon.

Parkeerplaatsten staan dikwijls ook helemaal VOL!!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden