[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nieuwe wagen, ook ADR nodig ?


Knutselsmurf

Recommended Posts

  • Forumlid

Stel:

Je rijd met een gloednieuwe tankauto die bedoeld is voor het vervoer van benzine of LPG.

Je bent op weg van het vrachtwagendealer naar het transportbedrijf om

de nieuwe wagen af te leveren.

Er heeft nog nooit één druppel benzine of LPG in gezeten.

- Moet je dan als chauffeur een ADR certificaat hebben ?

- Mag je met die wagen door een tunnel die verboden is voor ADR transport ?

Ik kan me zo voorstellen dat als ze bij Rijswaterstaat je zien aankomen

dat ze dan meteen de slagboompjes naar beneden doen. :eek::angel:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Toch heeft een maat van me zo een boete opgelopen. Zijn tankoplegger was ook leeg, maar de twee dieselbrandstoftanks van 600 liter elk bleken tesamen ook tot ADR-vervoer te behoren en hij kreeg er mooi een prent voor.

Zal leuk worden rij al jaren met 1400 liter rond moet ik dan ook altijd m'n oranje borden er op zetten ???

Als dat zo is is 95% van de Int. rijdende wagens niet in orde.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Toch heeft een maat van me zo een boete opgelopen. Zijn tankoplegger was ook leeg, maar de twee dieselbrandstoftanks van 600 liter elk bleken tesamen ook tot ADR-vervoer te behoren en hij kreeg er mooi een prent voor.

Dat zou toch niet mogen. Het ADR zegt het volgende:

art 1.1.3.3

de voorschriften van het ADR zijn niet van toepassing op het vervoer van

de brandstof vervat in tanks die dienen voor zijn voortstuwing of voor de werking van zijn uitrusting(en). Zij moeten wel rechtstreeks verbonden zijn met de motor of met de motor van de hulpuitrusting.

De totale inhoud van de vaste tanks mag niet groter zijn dan 1500 liter per transporteenheid, terwijl de tank op de aanhangwagen niet groter mag zijn als 500 liter.

Ten hoogste 60 l per transporteenheid mag vervoerd worden in draagbare tanks ( = jerrycans :))

Dus 1500 l maximaal inclusief de gasolie voor de koeler, kooiaap ed.

Mits wat discussie kom je ook nog wel weg met die 60 l in jerrycans.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Toch heeft een maat van me zo een boete opgelopen. Zijn tankoplegger was ook leeg, maar de twee dieselbrandstoftanks van 600 liter elk bleken tesamen ook tot ADR-vervoer te behoren en hij kreeg er mooi een prent voor.

Knap verhaal, maar dat geloof ik dus niet hé? Er zal wel wat anders aan de hand geweest zijn.

Als er nog geen adr vervoerd is zitten er dus ook geen restproduckten of gassen in de tank, dus is er geen sprake van ADR vervoer.

Bertreft dus het een nieuwe lege tank, die dus nog niet beladen is geweest (dus schoon is) vervoer je geen produckt of gas. Wel moet je altijd opletten dat je dan geen adr borden uitgeklapt hebt, want dan krijg je daar weer een boete voor.

Het gevaar zit vaak in de achter gebleven gassen in een tank (trailer) als de tank leeg is maar wel gebruikt en niet gereinigd dan is we wel sprake van ADR, want van de in de tank achter gebleven gassen gaat een gevaar uit. Dus ben je ADR plichtig....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bovenstaande is toch broodje aap verhaal, he...

Effe on-topic. ALs je leeg en schoon bent, wat je dus verwacht van een nieuwe tank, hoef je idd geen borden te dragen. Normaal gesproken is het zelfs zo dat de fabrikant een reinigingscertificaat of iets dergelijks meegeeft om dit te kunnen bewijzen. Ik kan me zo voorstellen dat een omhooggevallen stadswacht meteen denkt dat in een gaswagen ook gas zit en de chauffeur zwaar in overtreding is. Met dit document zou je daar geen problemen mee moeten krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

GAS is een heel ander verhaal.

Een lege GAShouder is namelijk niet LEEG te noemen!!!

Een lege GAShouder wordt onder het ADR altijd gezien als zijnde VOL en zal dus ten alle tijden onder het ADR/VLG vallen.

Bij een tankwagen of tankcontainers indien ze leeg & GEreinigd zijn behoor je daar een certificaat van te hebben (heb je sowieso nodig anders wordt je vast&zeker niet geladen! ;)

En pas als je wagen Gereinigd is mag je de oranje borden omklappen!

En inderdaad bij nieuwe tankcontainers zit er ook altijd een reinigingscertificaat bij ... in ons geval in het Chinees :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Stel:

Je rijd met een gloednieuwe tankauto die bedoeld is voor het vervoer van benzine of LPG.

Je bent op weg van het vrachtwagendealer naar het transportbedrijf om

de nieuwe wagen af te leveren.

Er heeft nog nooit één druppel benzine of LPG in gezeten.

Ik denk dat je het wel weet .. maar Benzine & LPG zijn heel andere stoffen. Met andere woorden daar heb je andere 'tanks' voor ...

Maar goed, da's niet je vraag ...

1- Moet je dan als chauffeur een ADR certificaat hebben ?

2- Mag je met die wagen door een tunnel die verboden is voor ADR transport ?

1- NEE

2- JA

Ik kan me zo voorstellen dat als ze bij Rijkswaterstaat je zien aankomen

dat ze dan meteen de slagboompjes naar beneden doen. :eek::angel:

Rijkswaterstaat - als ze al op de monitor zitten te turen - kijken naar de ORANJE borden naar het UN nummer.

Dit UN nummer is het identificatienummer van de STOF die vervoerd wordt.

Het is namelijk zo dat sommige stoffen vervoerd in een tankwagen WEL door een Tunnel Categorie 2 mogen en andere NIET. De tv-kijkert bij Rijkswaterstaat zal dus wel degelijk naar het UN nummer moeten kijken.

En dan pakken ze je als je ergens staat te lossen ... (voorbeeld van jaren geleden : brandstoffenwagen die met DIESEL door de tunnel ging ... en een bezoekje kreeg van een politiewagen omdat zo'n jojo van de tunnel dacht dat er een BENZINE wagen door de tunnel was gereden ..... terwijl deze brandstoffenwagen dus puur en alleen diesel had geladen!!!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Dat zijn duidelijke antwoorden :tu:

De tv-kijkert bij Rijkswaterstaat zal dus wel degelijk naar het UN nummer moeten kijken.
Dat bedoel ik.

Ik denk dat de meeste die nummers niet uit hun hoofd kennen.

Tegen de tijd dat ze het hebben opgezocht is die wagen al voorbij de slagbomen.

Daarom kan ik me goed voorstellen dat als zo iemand via die wazige zwart-wit beelden

een LPG tsanklauto ziet rijden dat er dan snel op de knop gedrukt wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat zijn duidelijke antwoorden :tu:

Dat bedoel ik.

Ik denk dat de meeste die nummers niet uit hun hoofd kennen.

Tegen de tijd dat ze het hebben opgezocht is die wagen al voorbij de slagbomen.

Daarom kan ik me goed voorstellen dat als zo iemand via die wazige zwart-wit beelden

een LPG tankauto ziet rijden dat er dan snel op de knop gedrukt wordt.

In principe hoeven ze alleen de nummers te weten die NIET door de tunnel mogen.

En het verschil tussen een tankwagen en een wagen waarmee ' gassen ' (=vloeibare vorm onder druk / extreem koud / opgelost in iets anders ... of poreus materiaal voor de HELE gevaarlijke gevaarlijke stoffen -- er zijn dus verschillende methoden en die ook worden voorgeschreven in het ADR/VLG en dus naleesbaar zijn) die kan een getraind iemand wel onderscheiden denk ik.

In hoeverre die gasten goed worden opgeleid weet ik niet, misschien dat je dat eens zou kunnen navragen ... lijkt mij wel interessant!

* Ik zou mijn tank-ADR-kennis wel weer eens wat kunnen opfrissen ... merk nu dat dit is weggezakt. Ik heb die ADR boeken overigens thuis liggen (=veiligheidsadviseur) en daarin kun je dus diverse zaken opzoeken.

Ik kan ze na mijn vakantie eens aan je uitlenen?!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik denk....dat als de oplegger helemaal geschikt is gemaakt voor adr vervoer...je dus WEL een adr certificaat moet hebben.

Misschien eens voorleggen bij: http://forum.infopolitie.nl/viewforum.php?f=69

Nee ...

Pas als je ADR vervoerd moet je een ADRcertificaat hebben.

Ook voor leeg & ongereinigd voeg ik hier voor de volledigheid nog even aan toe.

MAAR een schone en zeer zeker bij een schone NIEUWE tank heeft de chauffeur geen ADR-certificaat nodig!!!

WAT die tank WEL moet hebben is het certificaat waaruit is af te leiden WELKE stoffen erin mogen worden vervoerd! Ik ben de benaming van dit keuringsbewijs even kwijt ... @!#$!@#$@#$

Het is dat document met die rode schuine streep er door getrokken, die bedoel ik.

**Tankcontainers is een afwijkend verhaal .. have to go now!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
, en ook een nieuwe auto word afgeperst bij de fabrikant en ik weet dus niet hoe ze dat doen

maar waarschijnllijk met stikstof en vanaf dat moment is de tank dus niet meer schoon.

Die moleculen zijn groter als die van zuurstof.

Hoe groot LPG moleculen zijn weet ik niet, maar het afpersen moet met iets

waarvan de moleculen niet groter zijn als die waar de tank voor gemaakt is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat zijn duidelijke antwoorden :tu:

Dat bedoel ik.

Ik denk dat de meeste die nummers niet uit hun hoofd kennen.

Tegen de tijd dat ze het hebben opgezocht is die wagen al voorbij de slagbomen.

Daarom kan ik me goed voorstellen dat als zo iemand via die wazige zwart-wit beelden

een LPG tsanklauto ziet rijden dat er dan snel op de knop gedrukt wordt.

Je denkt toch niet dat iemand een full-time baantje heeft om naar een scherm te kijken. Lijkt me meer voor de hand liggen dat dit met camera op een pc gaat die de borden en de kentekens herkent.

Trouwens alleen een UN-nummer heb je niets aan. Als je alleen al ziet met UN3295, dit kan 30 en 33 zijn, zo is het ook met andere verzamelnummers.

@Windhoos: Je het een punt. Iedere tank wordt afgeperst maar als dit met gewone buitenlucht gebeurt en de druk wordt weer afgelaten, wat je verwacht met een gastank, dan is er dus geen lading meer, daar drukverschil 0% is, en dan hoeft dat weer niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik rij voornamelijk koelgas, 2.2, en heb pas nog enkele nieuwe tanks voor Eurotainer opgehaald en bij ECT in geleverd.

Tanks waren nieuw, leeg en alleen een certificaat van goedkeuring en afpersdruk erbij en absoluut geen ADR stickers erop.

De tank wordt pas van ADR stickers voorzien bij eerste belading trenslotte kan de bouwer niet weten welke soort er mee vervoert gaat worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Stikstof wordt soms als "deken"gebruikt om te voorkomen dat de lading in contact komt met zuuurstof. In dat geval is stikstof geen ADR stof. Het feit dat stikstof in de buitenlucht voorkomt zegt niks, zuurstof komt ook in de buitenlucht voor maar is wel een ADR stof.

Stikstof samengeperst in gasvorm heeft UN nummer 1066 dat is dus een ADR stof en sterk afgekoeld heeft het UN nummer 1977. Bij het vervoer komt sterk gekoeld stikstof het meest voor en dan wordt het iets onder het kookpunt vervoerd. Het kookpunt ligt op – 195,8 graden Celsius en de vervoerstemperatuur ligt meestal iets lager.

Even terug naar waar het allemaal mee begon: Een chauffeur die een nieuwe tankwagen die nog nooit gebruikt is voor het vervoer van gevaarlijke stoffen maar wel bestemd is om bijvoorbeeld gas of benzine te vervoeren naar de klant brengt hoeft geen ADR diploma te hebben. Het ADR geldt alleen als er gevaarlijke stoffen worden vervoerd en daar is in dit geval geen sprake van.

Doei!!!

Argus

flauwekul, moleculen die net zo groot zijn !

alleen in uizonderlijke gevallen word een tank afgeperst met bijvoorbeeld stikstof, dit als het materiaal van de tank of de onderdelen niet met water in aanraking mogen komen.

en nog een fabeltje uit de wereld helpen.

sinds wanneer is stikstof een gevaarlijke adr plichtige stof?

circa 70% van de buitenlucht bestaat uit stikstof!

dus stikstof in gasvorm is niet echt gevaarlijk, maar voor het transport van stikstof word dit gekoeld!

en die koude ca 70 graden onder nul, maakt stikstof gevaarlijk!

en daarom is vloeibare stikstof wel adr plichtig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden