[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Kanaaltunnel dicht wegens brand


easyrider

Recommended Posts

  • Forumlid

De Franse autoriteiten hebben donderdag de Kanaaltunnel tussen Frankrijk en Groot-Brittannië gesloten, nadat er brand was uitgebroken. Het treinverkeer is stilgelegd.

De brand werd door personeel ongeveer om 15.00 uur centraal-europese tijd ontdekt in een vrachttrein zo'n zeven kilometer uit de Franse kust in de Kanaaltunnel. Volgens de eerste berichten zouden er geen gewonden zijn gevallen. Zo'n dertig personen waaronder personeelsleden van de trein en de tunnel en vrachtwagenchauffeurs die als passagiers op de trein meereden, zouden via een parallel lopende veiligheidstunnel in veiligheid zijn gebracht.

Ook zouden Franse brandweerlieden de brand in de trein en tunnel inmiddels onder controle hebben. Een woordvoerder van de exploitatiemaatschappij van de Kanaaltunnel kon nog niet zeggen wanneer de normale dienstregeling in de tunnel weer op gang zou komen. Over de oorzaak van de brand is eveneens nog niets bekendgemaakt.

Bron: http://www.telegraaf.nl/buitenland/1902057/__Kanaaltunnel_dicht_wegens_brand__.html

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 108
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Die tunnel gewoon weer vol laten lopen. Het is toch niets, zo'n rioolpijp tussen die twee landen. Met de boot. Met de Boot. Naar engeland moet en behoor je met de boot.

Anders klopt het liedje niet meer, groen zwanen witte zwanen, wie gaat er mee naar engeland varen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dit is (zover ik nog weet) de 2e brand sinds die tunnel is geopend.

Mazzel dat er geen gewonden waren.

Ik neem wel de ferry.

Moet toch mijn zeebenen regelmatig bijhouden. :D

Just, en vergeet u zwembandje en zwemvliezen niet..:tu:

http://nieuws.nl.msn.com/algemeen/article.aspx?cp-documentid=9561019

Blijkt ondertussen dat het nog steeds fikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die tunnel gewoon weer vol laten lopen. Het is toch niets, zo'n rioolpijp tussen die twee landen. Met de boot. Met de Boot. Naar engeland moet en behoor je met de boot.

Anders klopt het liedje niet meer, groen zwanen witte zwanen, wie gaat er mee naar engeland varen...

Goed bezig, zo'n objectieve reactie hebben we hier erg veel aan!!!

Ga lekker met de ferry van Dover naar Zeebrugge, ens kijken hoe je er dan over denkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die tunnel gewoon weer vol laten lopen. Het is toch niets, zo'n rioolpijp tussen die twee landen. Met de boot. Met de Boot. Naar engeland moet en behoor je met de boot.

Anders klopt het liedje niet meer, groen zwanen witte zwanen, wie gaat er mee naar engeland varen...

erg interessante reactie wel...:rolleyes:

maaruh het is WITTE zwanen, Zwarte zwanen, wie gaat er mee naar engeland varen (als je het doet, doe het dan goed..)

maar doordat volgens jouw zeggen "die rioolpijp nu dicht is", duren de gemiddelde ritten van chauffeurs nu wel 2 dagen langer! En staan ze in een rij van 40 kilometer om de boot op de te kunnen..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Brand in Kanaaltunnel duurt voort

CALAIS - De brand in de Kanaaltunnel duurt vrijdag nog voort, maar de brandweer heeft het vuur inmiddels onder controle, aldus de onderprefect van Calais. Duizenden mensen zijn door het uitvallen van de treindienst gestrand.

tunnel1_348472d.jpg

„De werkomstandigheden voor de brandweer zijn zeer moeilijk als gevolg van de hitte†die is opgelopen tot 1000 graden Celcius, verklaarde een zegsman van de prefectuur eerder. „Twee treinwagons staan nog in brand. Het vuur is moeilijk te dovenâ€. Meer dan driehonderd Britse en Franse brandweerlieden bestreden het vuur in de nacht.

Het Franse spoorwegbedrijf SNCF liet weten dat de Eurostar tussen Londen, Parijs en Brussel vrijdag niet meer zal rijden. Eerder had de topman Jacques Gounon van Eurotunnel, de exploitant van de tunnel, nog gezegd dat een deel van de treindienst mogelijk in de loop van vrijdag weer zou worden hersteld. Wanneer de treinen weer gaan rijden, is niet bekend.

Het treinverkeer in de 50,5 kilometer lange tunnel werd donderdagmiddag gestaakt nadat er brand was uitgebroken op een autotrein voor vrachtwagens. Zes mensen raakten lichtgewond. Ze kampten met ademhalingsmoeilijkheden. De Franse brandweer evacueerde 32 passagiers, voornamelijk vrachtwagenchauffeurs. Volgens Gounon blijft de getroffen noordtunnel enkele weken dicht, maar liep de zuidtunnel geen enkele schade op.

De pendeltrein was vanuit het Britse Folkestone op weg naar Calais in Frankrijk. Ongeveer 5 kilometer voor Calais brak de brand uit. Volgens de Franse autoriteiten was een remsysteem van een vrachtwagen oververhit geraakt, waardoor een band vlam vatte. Vervolgens zou het vuur zijn overgeslagen naar twee andere trucks. Volgens de Britse omroep BBC was een vrachtwagen met een giftige stof gekanteld, waarna er brand uitbrak.

Het is de derde brand in de tunnel sinds de opening in 1994.

Bron: telegraaf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
** knip ** Volgens de Franse autoriteiten was een remsysteem van een vrachtwagen oververhit geraakt, waardoor een band vlam vatte. Vervolgens zou het vuur zijn overgeslagen naar twee andere trucks. Volgens de Britse omroep BBC was een vrachtwagen met een giftige stof gekanteld, waarna er brand uitbrak. .

Het is de derde brand in de tunnel sinds de opening in 1994.

Bron: telegraaf

Hmm inderdaad vreemd dat remmen in brand vliegen als de truck al een half uur stil staat, en afgekoeld zou moeten worden door de rijwind op de trein..

Verder vraag ik me af hoe een truck kan kantelen, als hij netjes op de trein staat, in de kooiconstructie van de wagon..

Derde vraag is of er uberhaupt gevaarlijke stoffen mee mogen op de trein? Dat lijkt me ergens wel vreemd??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Derde vraag is of er uberhaupt gevaarlijke stoffen mee mogen op de trein? Dat lijkt me ergens wel vreemd??

In een ander nieuwsbericht stond dat het maar om 100 gram gaat, dus zal het wel binnen de vrijgestelde hoeveelheid vallen.

De brand van gisteren heeft de Kanaaltunnel ernstig beschadigd. Een onmiddellijke heropening voor vracht- en personenvervoer is uitgesloten. Volgens de Franse politie is de tunnelbuis waardoor de getroffen trein reed over een afstand van 300 meter ernstig beschadigd geraakt.

Giftig product

De Franse autoriteiten hebben ook bevestigd dat een vrachtwagen met 100 gram van het giftige scheikundig product fenol op de pendeltrein stond, dichtbij de plaats van de brand. Maar die stof, die in de farmaceutische sector wordt gebruikt, zou de situatie niet gevaarlijker hebben gemaakt.

Evacuatie

De vrachtwagen waar het vuur is ontstaan, is helemaal vernietigd.

Er zijn 32 mensen, voornamelijk vrachtwagenbestuurders, geëvacueerd en in veiligheid gebracht. Het is nog steeds onduidelijk wanneer het treinverkeer zou hernemen in de Chunnel. (dpa/sam)

Bron: http://hln.be/hln/nl/1901/reisnieuws/article/detail/413702/2008/09/12/Kanaaltunnel-over-300-meter-ernstig-beschadigd.dhtml

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb het nergens gelezen, maar vinden jullie de datum niet wat verdacht, 11 september.

Maar ja, je mag geen moslims kwetsen, dus zetten we het maar niet in het nieuws. Gewoon die oogkleppen ophouden.

ik heb gister ook ergens gehoord dat het om een bom zou gaan...

maar tis net watje zegt..niks zeggen en oogkleppen ophouden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
er zouden toch ook 14 gewonden zijn hoe zou het met ze gaan en waren het chauffeurs.

Dat bericht heb ik ook gehoord, er werd ook vermeld dat een deel van deze mensen die dikke rook heeft ingeademd.

En dat is niet zo best voor je gezondheid.:(

Ik wens alle eventuele slachtoffers veel sterkte met hun herstel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
In een ander nieuwsbericht stond dat het maar om 100 gram gaat, dus zal het wel binnen de vrijgestelde hoeveelheid vallen.

Poe, 100 gram, die de situatie niet gevaarlijker zou hebben gemaakt..

Ook echt het vermelden waard natuurlijk, vooral als je Televaag heet :rolleyes:Barf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Adr mag gewoon op de trein,niet alle klassen,ik ga ook regelmatig met 22000kg klasse 8 de trein op.Even van tevoren aanmelden,en pas probleme!

Wat ik niet snap,is dat ze niet de tunnel zijn uitgereden.Door de rijwind blijft het wel fikken,maar zorg dat je die tunnel uitbent.

Weet natuurlijk niet of de stroom uitgevallen is ofzo,maar een prof. brandweer die ik ken vindt het ook maar een vreemd verhaal.

En kantelen...jaja, het kan hoor. Heb het een paar jaar terug wel eens gezien!!Stond niet op de handrem,en de cabine hing rechts tegen z'n voorganger en de kooiconstructie!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat bericht heb ik ook gehoord, er werd ook vermeld dat een deel van deze mensen die dikke rook heeft ingeademd.

En dat is niet zo best voor je gezondheid.:(

Ik wens alle eventuele slachtoffers veel sterkte met hun herstel.

ach ja t scheelt een pakkie shag voor die gene die rookt :p

ze hebben voorlopig genoeg gehad ( grapje natuurlijk )

tis erg genoeg gelukkig is het bij gewonden gebleven.

ben er ook wel een paar keer op geweest. trein heeft wel vaker stil gestaan als een illegaal uit t kamp wat er eersrt naasst zat.

Door de tunnel probeerde te lopen naar Engeland en dan omver gereden werdt door de trein. ook vaak genoeg gebeurd. Nu is t kamp ook verplaatst. Grt mark

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Goed bezig, zo'n objectieve reactie hebben we hier erg veel aan!!!

Ga lekker met de ferry van Dover naar Zeebrugge, ens kijken hoe je er dan over denkt.

Ja, inderdaad, die boten waren voorheen erg riant, ben er reeds jaren met de truck niet meer mee meegeweest, maar liet mij vertellen dat dat voor een chauffeur steeds onaangenamer wordt.

Wel ken ik de boten calais-dover.

Toch blijf ik er bij dat die tunnel er niet had moeten komen. En ook heden nog verwijderd moet worden.

En nu niet meer zo boos, hoor! Ik kan er toch ook niets aan doen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
erg interessante reactie wel...:rolleyes:

maaruh het is WITTE zwanen, Zwarte zwanen, wie gaat er mee naar engeland varen (als je het doet, doe het dan goed..)

maar doordat volgens jouw zeggen "die rioolpijp nu dicht is", duren de gemiddelde ritten van chauffeurs nu wel 2 dagen langer! En staan ze in een rij van 40 kilometer om de boot op de te kunnen..

Bedankt voor de verbetering. 40 kilomer, pff, dat is inderdaad erg naargeestig. Daar moet je onderhand wel een haven extra voor gaan bouwen als dat ook nog met de boot moet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ga lekker met de ferry van Dover naar Zeebrugge, ens kijken hoe je er dan over denkt

Die varen al een paar jaar niet meer.

Daar moet je onderhand wel een haven extra voor gaan bouwen als dat ook nog met de boot moet!

Denk dat dit wel meevalt er gaan per trein 32 trucks mee maximaal.

Die boten van norfolk van dover naar Duinkerken en de nieuwe van P&O nemen 180 trucks mee.

Gister op BBC een franse chauffeur die uit die trein gekomen was vertelde dus dat omdat ze niet wisten wat er gaande was en hebben ze de ramen maar eruit geslagen, dat die trein gestopt is dat gaat automatisch.

Maar sinds vanacht rijden ze weer, wel beperkt.

gr.Cees

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik vind dat bepaalde opmerkingen ongepast zijn, of ze nu als grappig bedoeld zijn of niet.

Ik ga zelf 6x per week met de trein op en af en heb godzijdank nog nooit een of andere calamiteit gehad terwijl ik in de tunnel ben buiten 15 minuten stilstaan halverwege en geloof me, daar word je niet blij van.

Als ik de verhalen hoor op de BBC en lees op internet denk ik dat de collega's die daaronder in die trein zaten iedere mogelijke god op hun blote knieën mogen bedanken dat er "maar" 12 gewonden zijn (ademhalingsmoeilijkheden door rook).

Blijkbaar ging de evacuatie niet helemaal zoals je wilt verwachten. De deuren gingen niet open, de chauffeurs hebben de ruiten moeten inslaan om weg te komen. Er waren explsoies te horen van banden en brandstoftanks en er was een enorme rookontwikkeling geweest in die tunnelkoker. Dan had het ook heel anders kunnen aflopen daar.

Ben nu zelf met de NFL onderweg naar Duinkerken. Heb vanaf vrijdag 1930 tot vanmorgen 10 nodig gehadom vanaf Maidstone de haven in te komen. 12 uur stilstaan op de snelweg dus, niet echt iets wat je op een vrijdag richting huis wil meemaken. Toevallig een chauffeur getroffen die met de trein ervoor was overgekomen. Je zou een bak koffie pakken bij de pomp...

Dit is zover ik weet de 3e keer dat er brand is geweest in de tunnel. Eerst die grote brand waardoor het eheel bijna jaar dichtwas, in 2006 stond ik net voor de check-in aan de engelse kant (dus plankgas naar Dover) en dan afgelopen donderdag.

Iemand die beweert dat die tunel dicht moet, zal zeker zelf nooit naar GB gaan. Op die boten zit voor 90% oostblokkers. Met de trein is helemaal niets mis, behalve het eten. Trouwens de tunnel is weer beperkt in bedrijf vanaf deze morgen 6 uur.

Ik weet zeker dat meerdere hier die regelmatig overgaan, dit kunnen beamen. Ik denk dat we ons beter kunnen afvragen of er niet toevallig bekenden op zaten en de sarcasme effe te laten rusten. Door dit geval zijn wel een paar 1000 chauffeurs gestrand en nog niet te spreken van de extra onkosten die dit met zich meebrengt.

...sorry dat ik effe m'n gal moest Barf hier...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Bert-Vossie

Nou kom ik niet regelmatig meer in Engeland, maar mij krijgen ze met geen mogelijkheid in die trein.

Ik moet er niet aan denken dat ik in deze trein had gezeten.

Laat mij maar lekker met het bootje gaan, dan maar tegen die oostblokkers aan kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ahh ben ik blij dat ik gisteren de trein terug had en niet vandaag!! :p Niet omdat er brand nu is geweest maar er zal wel een gezellige file staan dus net op tijd terug...!

klopt ik was donderdagmiddag op terugweg,heb op m20 8 uur in file gestaan tot dover en totaal 11 uur over gedaan om in calais te komen.een andere kollega stond vrijdagmiddag nog in de file vanaf donderdagavond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden