[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Planner versus Chauffeur


mark

Recommended Posts

  • Forumlid

Naar aanleiding van een reactie elders op dit forum van Marielle, was ik eigenlijk wel benieuwd naar de realtie tussen de planning en de chauffeur en jullie ervaringen hiermee.

Ik zelf ben van mening dat een goed samenspel en een prettige samenwerking belangrijk zijn om gezamelijk tot een goed resultaat te komen.

Net zoals de chauffeurs, hebben de planners ook wel eens een kort lontje en word er nog al eens wat heen en weer geroepen. Dit kan nadelig werken voor de samenwerking. Echter ben ik van mening dan een eenmaal geroepen kreet geen belemmering hoeft te zijn voor een verdere goede verstandhouding. (je moet elkaar ook eens een mening kunnen vertellen immers)

Na een dergelijk voorval moet ik zelf altijd even relativeren en hierna... the show must go on.... dus door met werken.

Ik merk wel eens dat dit niet voor iedereen zo is, en dat sommige mensen hier moeite mee hebben. Maar ik ben van mening dat het niet noodzakelijk dat er door een voorval alsmaar terug word gedacht aan dat ene voorval en men direct twijvelt aan de persoon in kwestie?

Kijk als je elkaar zijn bloed wel kunt drinken, ga dan uit elkaar... Maar verder is toch veel bespreekbaar?

Vanzelfsprekend hou je een confrontatie altijd in de gedachte, maar door als maar deze gebeurtenissen te stapelen, word het probleem ook alsmaar groter. Tuurlijk komt het bij mij ook wel voor dat ik eens een gebeurtenis weer aanhaal, echter blijf ik niet constant zeiken over dat bepaald voorval.

Wel probeer ik de personen in kwestie, te overtuigen dat het anders kan, en durf mij daarbij ook wel van de andere kant te laten zien. De reacties hierop zijn meestal begripvol, en na verloop van tijd drinken we gewoon weer semen koffie en maken we er weer wat van.

Met diegenen waarbij dat niet lukt, kan ik beter afstand nemen. Daar word het immers alleen maar ingewikkleder van. Altijd de hele worst willen hebben kan niet, je moet ook wel eens wat kunnen delen....

Nou kom eens op met jullie ervaringen en/of gedachten...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hehe ik heb het geluk mijn werk hoofdzakelijk zelf te plannen daar ik enige chauffeur met CE ben. Als ik het niet akkoord ben met bureel dan neem ik zelf contact op met de klant en soms beslis ik zelf maar, en tot hiertoe altijd met goede gevolgen.

Als ik solo moet rijden dan probeer ik mijn vracht ook zo optimaal mogelijk te plannen en twerk te doen dat me tmeeste ligt:p Ow wat zijn de collegas tevreden dat ik dit neit teveel kan regelen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb naar mijn idee een goede relatie met de planning. In het verleden was het wel eens zo dat er iets, in mijn ogen wazigs gepland was. Dan vraag je waarom niet zus of zo? Nee is dan het antwoord, wij doen dat zo. een echte uitleg kreeg je niet, ze waren gewoon te druk en bij mij is dat lastig om dat uit te leggen.

Eerst deed onze planner het alleen. Er zijn er een paar geweest en gegaan, tja wat moet je er van zeggen. De een was gewoon een ontzettende zak, de ander, daar vond je het jammer van dat die ging. Het leken wel mensen....

Toen er een planner vast bij kwam werd de eerste planner wel relaxter. Dat werkte fijner. Je kon eens een keer overleggen, je krijgt dan ook uitleg, en je kunt eens een keer wat flauw ouwe-hoeren.

Nu hoop ik eigenlijk niet dat zij deze woorden onder ogen krijgen, maar die 2 doen best goed werk. Oke, zij maken ook fouten (lijken wel haast mensen!) maar ze zijn best redelijk. En als iets niet kan, en dat komt voor, dan is het niet van: "het moet af" maar "kijk maar hoever je komt." Dat is uiteraard geen vrijgeleide om maar raak te doen.

Wat ik prettig vind: als een planner zegt dat je het goed gedaan hebt. Je krijgt teveel werk mee, dan kan niet anders en je krijgt het af. Dat ze bij mijn terugkomst even een denkbeeldige pet oplichten. Daar ben ik gevoeliger voor dan voor 100 euro extra.

Mijn ervaring is gewoon: heb je een goed contact, dan wil je ook best wat extra's doen. Is het een etterbak, dan heb je ook zoiets van krijg je even lekker de ..............

Ik denk dat wij niet hoeven te klagen over onze planning

Mijn negatieve ervaringen zet ik nog wel neer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...

Ik denk dat we allemaal wel eens gedonder hebben.

En ik natuurlijk ook.

Hoe groter het concern, hoe meer gedonder er van komt, tussen de planning en de chauffeurs is mijn ervaring.

Maar voor een planner weg gaan, nee dat doe ik dus niet zo snel.

Gewoon weer vergeten, en we zien het wel weer verder......;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Bert-Vossie
Ik denk dat we allemaal wel eens gedonder hebben.

En ik natuurlijk ook.

Hoe groter het concern, hoe meer gedonder er van komt, tussen de planning en de chauffeurs is mijn ervaring.

Maar voor een planner weg gaan, nee dat doe ik dus niet zo snel.

Gewoon weer vergeten, en we zien het wel weer verder......;)

Dit ben ik niet helemaal met je eens Routier, ik heb bij een kleine werkgever gewerkt, en nu bij één van de grootste in Nederland zoals je kunt zien.

Maar ik vind niet dat er meer gedonder van komt. Denk zelfs dat het eerder andersom is. Bij een grote heeft de planner gewoon geen tijd om dat hij in mijn ogen veel meer werk heeft, en echt geen zin heeft om zijn kostbare tijd hieraan te verknoeien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit ben ik niet helemaal met je eens Routier, ik heb bij een kleine werkgever gewerkt, en nu bij één van de grootste in Nederland zoals je kunt zien.

Maar ik vind niet dat er meer gedonder van komt. Denk zelfs dat het eerder andersom is. Bij een grote heeft de planner gewoon geen tijd om dat hij in mijn ogen veel meer werk heeft, en echt geen zin heeft om zijn kostbare tijd hieraan te verknoeien.

Ja, maar toch....hoe groter, hoe onpersoonlijk (weet ik ook uit ervaring, werk ook bij een van de grootste), en dus zullen ze minder met je begaan zijn.

Iets wat ik bij een klein bedrijf niet kan, omdat de relatie goed MOET zijn, wil er een goede samenwerking zijn!

Althans, dat is dan mijn ervaring.

Maar dat is voor ieder opzich.......

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Groter is misschien onpersoonlijker, maar bij een groter bedrijf heeft een planner méér mogelijkheden als hij ergens mee omhoog zit.

Bij een kleiner bedrijf zijn die mogelijkheden. logisch, beperkter, dus zal er eerder een beroep op je gedaan worden dat je toch nog even dit of dat moet doen. En omdat een klein bedrijf persoonlijker is zal het stukken moeilijker zijn om nee te zeggen.

Ik kan me goed voorstellen dat Bert een berichtje krijgt: daar moet geladen worden, kun jij dat? En dat ze ondertussen al een optie B of C hebben.

Terwijl iemand bij een klein bedrijf een telefoontje krijgt van: hey Jan, ik zit erg omhoog maar bij xxx moet even wat geladen worden. Ik weet dat je aan je rij-uren zit, maar zou je toch even die kant op willen gaan voor mij?

Zeg maar eens nee tegen het tweede. Daar voor zit je niet bij een klein bedrijf denk ik...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

En vergeet niet je moet wel 60 auto"s bij houden als planner

En van 8 uur tot 11 uur heb je het druk.Want je moet wel zorgen dat de berichten de deur uit gaan.En de telefoon is er niet bij Geen tijd voor

En geeft de chauffeur aan dat die volgende week 1 of 2 dagen vrij wil zijn Dan zijn er weer andere die de berichten er uit halen En zorgen dat die chauffeur zijn vrije dagen heeft.Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bij me laatste baas reed ik bij een vaste opdrachtgever die 2 planners had.

Nu was een van die planners jonger als ik maar kon het super met hem vinden,zie mijn verhaal "ik? ik ben chauffeur" .

Altijd gekke praat maar er moest wel gewerkt worden,en dat deed ik ook voor HEM. (nee ben geen homo:D)

Als er een rit was die eigenlijk officieel niet te doen was vroeg hij aan mij of ik dat kon doen voor hem.

Dus zei ik nooit nee omdat hij dan altijd een mooi retour lading zocht voor mij,of erachteraan een mooi en relaxt ritje plakte

En als die "moeilijke rit gedaan was werd er altijd gezegd goed werk of ik kan wel met jouw werken of iets in die strekking maar je had altijd het gevoel dat het werd gewaardeerd en ik kon altijd om ritten vragen.

Totdat er een paar dingen voorvielen,en die planner uit de hoogte ging doen toen ging het goed fout.

Ik wou niet meer met hem bellen dus belde ze collega en dat werd niet gewaardeerd en als ik geen zin had ging de auto zomaar 10u aan de kant.

Ik wil maar zeggen het moet wel van 2 kanten komen en redelijk blijven, maar mijn ervaring is dat het zomaar een week later heel anders kan zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik zit bij een klein bedrijf en het enige dat in mijn ogen wel eens tekort schiet is de communicatie vanuit de planning naar de chauffeur toe.

helaas werken we bij ons met een vreselijk onpersoonlijk berichtensysteem en men heeft de telefoons verbannen.

ik vond vroeger het persoonlijk contact veel makkelijker in situaties dat er iets uitgelegd moest worden.

dat schiet bij ons nog wel eens tekort nu we met die berichten proberen te communiceren.

verder is verhouding werkgever/planner naar chauffeurs best in orde.

en hun kunnen ook niet altijd de schuld dragen voor veranderde omstandigheden. ( soms zal het doelbewust zo zijn ) , maar daar komen wij toch niet achter.

ach als je daar niet tegenkunt moet je niet in dit vak gaan. Je weet dat je geen regelmaat hebt en dat er van alles anders kan lopen.

en ik ben het ook met hallowed eens dat je in een klein bedrijf nog iets flexibeler moet zijn dan bij een grotere organisatie waar men natuurlijk back-up heeft

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Je weet dat je geen regelmaat hebt en dat er van alles anders kan lopen.

Dat vind ik juist het mooie aan ons vak.

Let wel ik ben iedere avond thuis , en als de planner belt om te zeggen hoelaat ik moet beginnen wil ik niet dat hij zegt waarnaartoe.

Voorheen noemde hij alle plaatsen op , en halverwege wist ik de 1e al niet meer.

Tja het geheugen van een fruitvlieg in winterslaap.:tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat vind ik juist het mooie aan ons vak.

ik noem dat punt ook niet als kritiek maar meer als reden waarom er van alles vaak niet uitkomt.

ik hoef niet eens te weten waar ik teruglaadt als ik wegga

ik ben het liefste aan het rondzwerven en heb een bloedhekel aan lijndiensten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Bij mijn vorige (grote) werkgever hadden drie planners een roulerende dienst: vroeg-laat en een overlappende dienst. Dat ging prima altijd, totdat ieder zijn vaste gebied ging beheren. Dan menen ze ineens alles te weten, en is het dan een persoon die geen tegenspraak duldt is de flexibiliteit helemaal over.

Sinds 2000 rijd ik voor een familiebedrijf met ca.45 auto's. Hier twee planners in roulerende dienst vroeg/laat. Ging best, ook al zie je altijd verschil in planning waar je het wel of niet mee eens bent.

Wat gebeurt er nu: de jonge generatie zit ook op de planning als opstap naar de directiestoel. En daar schuilt (in dit geval) het gevaar: familie en vriendjes de mooiste ritten, klootjesvolk het kl..werk. Commentaar? Weinig nut, pa wimpelt vrij veel weg...

Ik kan hier met een planner wel over uit komen, de ander haalt zijn schouders op. Wordt een situatie van weekje mooi, weekje rotwerk...

Eerst vakantie houden, zie wel in september hoe het gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden