[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

springen met je chauufeurskaart


Gast sindaco

Recommended Posts

hallo als je door de weeks op een dag met verschillende digi auto's rijdt en je neemt je kaart mee van auto a naar auto b moet je dan van elke auto waar je afstapt printjes maken of volstaat het met het afgeven van je kaart als oom agent daar om vraagt

vroeger moest je je schijf meenemen naar de nieuwe auto en de achterkant invullen.

maar kun je nu met je chauffeurskaart net zo veel wisselen van wagen als je wilt.

in principe moet men toch kunnen zien op welke wagen je dan gereden hebt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 58
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

bijvoorbeeld je rijdt dubbelbemand en je ontmoet onderweg een collega die niet thuis kan komen met zijn digiding en een van de 2 die dubbelrijdt kan dan toch verder naar huis rijden.

maar moet die collega dan als bijrijder blijven zitten??

want hij kan niet bij bijvoorbeeld peppenhoven stoppen op de zaterdagmiddag

en dan maandag weer vanaf standplaats vertrekken.

zijn kaartje laat wel zien dat ie dan niet meer gereden heeft maar waar is dan het bewijs hou hij thuisgekomen is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

kan wel zijn beste huub, maar dat vraag ik niet.

kun je gewoon onbeperkt van wagen wisselen als je ALLEEN maar digitaal rijdt??????.

en dan bedoel ik dus zonder verder iets te hoeven bijhouden

DAAR had ik graag antwoordt op

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid

Even kijken of ik het probleem snap.

Auto A wordt gereden door de chauffeurs X en Y. Onderweg komen ze auto B tegen die wordt gereden door chauffeur Z.

Chauffeur Z kan niet thuiskomen terwijl de chauffeurs X en Y nog rijuren overhebben.

Chauffeur X besluit verder te rijden met auto A terwijl chauffeur Y verder rijdt met auto B, chauffeur Z wordt dan bijrijder in auto B.

Als alle auto's zijn uitgerust met een digi en de passen worden juist in 1 en 2 gestopt lijkt me dat voldoende verantwoording voor de uren. Omdat ik echter zelf nooit dubbelbemand rij weet ik niet of dit ook wordt aangegeven op de uitdraai.

Probleem lijkt me te zitten in het overnemen van auto B door chauffeur Y. Voor chauffeur Z telt die rit sowieso niet als een dubbelbemande rit omdat hij meer als 1 uur alleen heeft gereden met auto B. Hij moet dus zeker binnen 15 diensturen beginnen aan zijn nachtrust. Als chauffeur Z alleen 10 rijuren heeft + 2 uur pauze dan blijven er nog 3 rijuren over om thuis te komen.

Voor chauffeur Y is nu de vraag of voor hem wel telt dat hij constant dubbelbemand heeft gereden. Samen met chauffeur X zal niemand over twijfelen maar als hij overstapt naar chauffeur Z geldt dit dan nog als een vervolg van een dubbelbemande rit? Ik durf daar geen antwoord op te geven maar hij zou mij niet verbazen als dit niet zou mogen ook al komt chauffeur Y niet boven zijn 10 rijuren en niet boven een diensttijd van 21 uren.

Is dit ongeveer wat je bedoelde Sindaco?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja zoiets bedoelde ik

het gaat nu toch ook zo dat als je overstapt je je schijf meeneemt

blijft dus de kernvraag of je vanaf een dubbelbemand voertuig een persoon mag afstaan om een andere auto nog thuis te krijgen??

en dan bedoel ik dus wel alles binnen de wettelijke diensturen en binnen je maximale rijuren.

als allebei de wagens vertrekken vanaf como zaterdag s'morgens dan strand er normaal gesproken eentje in de buurt van peppenhoven ( DLD )

de dubbelbemande wagen heeft 2 chauffeurs erop met ieder ongeveer 5 rijuren dus technisch gezien hebben die ieder nog rijuren zat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nee met twee chauffeurs hoef je tegenwoordig alleen 9 uur stil te staan in 30 uur diensttijd.

voor de rest is het mij niet echt duidelijk of je dus vanaf een dubbelbemande wagen naar een enkelbemande wagen mag overstappen onderweg.

legaal technisch doen je dan toch eigenlijk niets verkeerds als je binnen de 15 diensturen blijft en binnen je rijuren.

het is denk ik wat anders als een van de bemanningsleden van de dubbelbemande wagen al aan de 15 diensturen zit terwijl ie nog niet zo heel veel rijuren heeft

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Je mag zo veel springen wat je wilt Als je uren maar in orde zijn

Het gedeurd meer op zaterdag of Vrijdag om thuis te komen

Ze laten een auto onder weg staan.Vergeet niet als je met twee man rijdt

En sammen 15 uur rijdt Ben je allang thuis.Het probleem kan het weekend zijn.Je rust uren.Je moet niet naar de auto kijken Maar naar je zelf De Chauffeur kaart Daar staat alles op.De een Rijdt De ander Rust.Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk dat er veel te veel argumenten bij komen.

de rijtijd is gebaseert op de wagen want wie controleert nu of jij in de rusturen slaapt er zal ook nooit iemand vragen hebt je genoeg geslape of gerust nee heeft de wagen voldoende stilgestaan.

maar de vraag begon met moet ik van iedere wagen een printje maken.

het antwoord is nee.

want op de chauffeurskaart staat alles van 28 dagen.

alleen de controlerende ambtenaar heeft een probleem als hij de kaart niet kan uit lezen.

het uitlezen van de kaart moet binnen 28 dagen gebeuren op de zaak doe je dit niet dan mist de controlerende instantie dagen die dan niet meer te achterhalen zijn want ze worden na 28 dagen automatis van de kaart gewist.

dus wordt je aangehouden en de agent kan je kaart niet uitlezen heeft hij een probleem niet jij.

en het maakt niet uit of je nu ieder uur op een andere wagen stapt als je maar niet zonder kaart ga rijden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de vraagstelling nog maar eens duidelijk

mag je op een gegeven moment tijdens een werkdag van een dubbelbemande wagen overstappen op een enkelbemande wagen en dan gaat de persoon die enkelbemand reed verder als dubbelbemand.

met nogmaals voor de duidelijkheid alleen digitaal rijden!!!

en alles binnen de 15 diensturen of 10 cq 9 rijuren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nee huub wagen staat binnen op de zaak, maar bedankt voor het aanbod.

ik denk dat ik wel weet hoe het theoretisch mag

ik vroeg me alleen af of er iemand iets meer over wist of het al meegemaakt had.

het kaartje moet in principe alles registreren van je rij en rusttijden en op welke auto je rijdt.

het kaartje registreerd ook of je gerust hebt en of je als bijrijder hebt gezeten.

dan moet een agent toch ook kunnen zien dat je nachtrust in orde was en dat je eerst als 2e chauffeur op wagen a hebt gezeten en daarna op wagen b bent verder gereden.

ik denk als je dan als je van wagen a afstapt en netjes de landencode ingeeft en weer bij wagen b inlogt en weer netjes de landencode ingeeft, je toch niets verkeerd doet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Misschien even een vreemde noot maar diegene die overstapt, chauffeur Y dus uit het voorbeeld, rijdt nooit op een enkelbemande auto maar steeds op een dubbelbemande auto. Ik vraag me dus alleen af hoe je zoiets moet aantonen. Ik zou me gewoon van de domme houden (ook al ben ik dan niet blond dat lukt me soms toch nog) en vragen hoe je zoiets moet aangeven.

Alleen chauffeur X en Z rijden een stuk enkelbemand dus zij moeten binnen 10 rijuren en binnen 15 diensturen terug op standplaats zijn. Als dat lukt dan kunnen ze er onderweg misschien wel een probleem van maken maar dit is iets wat niet geregeld is in het rijtijdenbesluit, en volgens mij daarom ook niet strafbaar maar daarover moet uiteindelijk het Europees Hof zich dan maar uitspreken. In principe rij je die dag dus met 3 chauffeurs op 2 auto's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
nee huub wagen staat binnen op de zaak, maar bedankt voor het aanbod.

ik denk dat ik wel weet hoe het theoretisch mag

ik vroeg me alleen af of er iemand iets meer over wist of het al meegemaakt had.

het kaartje moet in principe alles registreren van je rij en rusttijden en op welke auto je rijdt.

het kaartje registreerd ook of je gerust hebt en of je als bijrijder hebt gezeten.

dan moet een agent toch ook kunnen zien dat je nachtrust in orde was en dat je eerst als 2e chauffeur op wagen a hebt gezeten en daarna op wagen b bent verder gereden.

ik denk als je dan als je van wagen a afstapt en netjes de landencode ingeeft en weer bij wagen b inlogt en weer netjes de landencode ingeeft, je toch niets verkeerd doet.

Ben nog wisten kijken of die er stond.Ik heb een boek voor je gemaakt staat alles op.Veel chauffeur maken de fout.Het gaat om werktijd Niet om Rusttijd.Werk tijd moet op de kaart Rust tijd nietWat jij met je rust doet

Gaat hun niks aan Vroeger was het 8 uur ATB.Nu is het 11 uur.

Je weet ook je mag niet boven de 10 uur komen.Hwm

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Administrators

Misschien wat laat, maar even het volgende. IVW heeft via hun site een soort service-desk. Als je informatie wilt, en die is niet daar te vinden, kun je je vraag stellen aan de service-desk.

Heb dat een tijd terug ook bij de hand gehad, en je krijgt keurig (geloof binnen één werkdag) een antwoord per e-mail :sjalom:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumlid
Misschien wat laat, maar even het volgende. IVW heeft via hun site een soort service-desk. Als je informatie wilt, en die is niet daar te vinden, kun je je vraag stellen aan de service-desk.

Heb dat een tijd terug ook bij de hand gehad, en je krijgt keurig (geloof binnen één werkdag) een antwoord per e-mail :sjalom:

Ze zijn inderdaad erg snel met beantwoorden van vragen, ze mogen er (van hunzelf) 5 dagen over doen ...... maar dikwijls heb je de volgende dag al een antwoord en SOMS zelfs binnen het half uur (via de website)!!!

Bellen kan ook 088 489 00 00

www.ivw.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumlid

Hee heren en mischien dames.

Ik wou ook nog ff wat toevoegen aan dit onderwerp, ik rijd ook namelijk dubbelbemand.

Wat vaak gebeurd is dat wij bijv op vrijdagmiddag terugkomen van de rit, mijn collega afstapt en ik de auto moet lossen in nederland.

Het volgende is nu aan de orde.

Ik begin zeg om 4.00 te rijden tot 8.30 dan heb ik er 4.30 uur opzitten, mijn collega neemt het over en rijd tot 13.00, dit is dus ook 4.30 uur.

Dit houd dus in dat we 9 uur gereden hebben, geen probleem want we mogen er samen nog 11 maken.

Stel je voor dat we dan op de zaak zijn na 9 rijuren ,dus allebei een blokje van 4.30 uur hebben gereden, en mijn collega stapt af en gaat naar huis en ik ga de auto lossen.

Nu is bij mijn weten in overleg met mijn baas het volgende aan de hand.

Omdat ik nu verder alleen ga, moet je de rijtijd die je samen hebt gereden, dus die 9 uur moet je zien als een enkelbemande rit omdat je nu verder alleen gaat.

Dit betekent dus dat ik in dit geval nog maar 1 uur mag rijden, en ja dat gaat dus nooit lukken, lossen en terugladen en dan nog naar de zaak, dan zijn we alweer 5 tot 7 uur verder en dat is veel te veel.

Nu weet ik niet of dit het geval zo is wat mijn baas vertelde, maar ik ga er toch vanuit dat hij dat wel zal weten.

Of zit hij er nou helemaal naast?

Ik geef het nu altijd aan, want dit gebeurt vaak zo, en dan gaan we allebei naar huis, en iemand anders lost hem, en dan is er niks aan de hand.

Mischien is bij deze ook het probleem opgelost wat betreft het wisselen van chauffeur die net niet in zijn rijuren terug kan komen, gewoon een kwestie van goed je rijuren bijhouden, als je dan maar niet over die 10 rijuren heen gaat.

Ik hoop dat ik het goed heb, anders zit mijn baas er naast, en heb ik dit voor niks opgeschreven.

En anders, dan is het niet anders.

Gr The Whiteman

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb geen idee hoe zo'n digitale tago werkt dus kan ik er ook niks over zeggen. Vind het wel boeiend want ooit moet ik er ook aan geloven, nu bestond de vraag van de poster uit 2 vragen .

De 2de vraag heb ik nog niemand over gehoord , en wel moet je bij het overstappen van a naar b een print maken van auto A waar je dus uitstapt ????.

Tevens heb ik zelf nog een vraag, weet iemand een site waar de werking van een digitago staat ??? Wil me er een beetje in verdiepen voor het geval ik dat ook ga krijgen en dan niet sta te klooien met dat ding.

gr. martin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik heb geen idee hoe zo'n digitale tago werkt dus kan ik er ook niks over zeggen. Vind het wel boeiend want ooit moet ik er ook aan geloven, nu bestond de vraag van de poster uit 2 vragen .

De 2de vraag heb ik nog niemand over gehoord , en wel moet je bij het overstappen van a naar b een print maken van auto A waar je dus uitstapt ????.

Dit hoeft alleen als auto B een analoge tacho heeft. Heeft auto B een digitale dan kun je volstaan met een uitdraai aan het einde van je werkdag. Hij print namelijk alle gegevens van de hele dag, dus ook van auto A.

Tevens heb ik zelf nog een vraag, weet iemand een site waar de werking van een digitago staat ??? Wil me er een beetje in verdiepen voor het geval ik dat ook ga krijgen en dan niet sta te klooien met dat ding.

gr. martin

http://www.sktb.nl/images/docs/tachograaf_handleiding.pdf (Simpele uitleg)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

een printje maken van de digi hoeft je nooit te doen tenzij je zelf de controle wilt houden die op papier staat.

de digi kaart slaat de gegevens op van 28 dagen.

die dan na 28 dagen de eerste dag overschrijft.

nu komt het , als je controle krijg en de amtenaar vraagt om een print moet je hem uitdraaien. op vraag kun je dus 28 dagen uitprinten.

rijd je op moment van aanhouding op een anologe schijf ook dan hoef je geen print bij je te hebben je hoeft alleen maar de kaart af te geven als de amtenaar deze niet kan uit lezen heeft hij pech gehad.

wat hij wel kan doen is iemand laten komen die het wel kan.

maar een controle mag nooit langer als 45 minuten duren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
een printje maken van de digi hoeft je nooit te doen tenzij je zelf de controle wilt houden die op papier staat.

de digi kaart slaat de gegevens op van 28 dagen.

die dan na 28 dagen de eerste dag overschrijft.

nu komt het , als je controle krijg en de amtenaar vraagt om een print moet je hem uitdraaien. op vraag kun je dus 28 dagen uitprinten.

rijd je op moment van aanhouding op een anologe schijf ook dan hoef je geen print bij je te hebben je hoeft alleen maar de kaart af te geven als de amtenaar deze niet kan uit lezen heeft hij pech gehad.

wat hij wel kan doen is iemand laten komen die het wel kan.

maar een controle mag nooit langer als 45 minuten duren

Dit laatste is niet waar volgens mij. IK lees tenbminste op meerdere plaatsen het onderstaande:

Bij zowel analoge als digitale tachograaf



• alle handmatige gegevens en afdrukken van de lopende week zelf en van de voorafgaande 15 dagen (zoals is voorgeschreven in de Europese rij- en rusttijdenverordeningen) ingeval van verlies, diefstal of defect van de kaart.



Ik print dus maar gewoon, en neem het risico maar niet met die belachelijk hoge boetes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden