[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen
  • 0

Werken met een beperking


MasterArclight

Vraag

  • Forumlid

Hallo forumleden. Ik heb een vraag. Maar eerst zal ik even kort vertellen wie ik ben.

Ik ben een jongen van 19 jaar. Ik volg op dit moment een opleiding tot Maatschappelijk Werker (2e jaars). Dit vind ik een leuke opleiding. Daarnaast ben ik al tijden geïnteresseerd in vrachtwagens. Nu ben ik al een tijdje informatie aan het opzoeken (voornamelijk via deze site, welke ik zeer informatief vind) over alles wat met dit vak te maken heeft. Nu lijkt mij het vak chauffeur erg leuk, maar dan niet fulltime, maar part-time (+- 2 dagen in de week).

Nu komt eigenlijk het ‘probleem’. Ik mis namelijk een deel van mijn linkerarm. Die beperking heb ik al vanaf mijn geboorte. Ik heb ná mijn elleboog een stompje (ik mis dus een deel van mijn arm + gehele hand). Over mijn stomp draag ik een prothese (kort gezegd een nep-arm). Nu is het zo dat ik mijn autorijbewijs (B) al heb behaald met een automaat. Ik mag dus alleen in een automaat rijden. Nu ben ik aan het kijken of ik met mijn handicap kan / mag rijden in een vrachtwagen.

Nu is mijn vraag, afgezien of ik wel of niet kan/mag rijden, of het te doen is?

Dus of ik het vak kan uitoefenen met maar 1 arm qua belasting (laden, lossen, apparatuur bedienen etc.)?

Waar zien jullie (mogelijke) struikelblokken?

Misschien heeft iemand een (soortgelijke) ervaring hiermee of kent een collega die dit heeft?

Aan de hand van jullie reacties / bevindingen uit de praktijk kan ik zien wat lastige punten (kunnen) zijn en kan ik voor mezelf een duidelijkere afweging maken (of ik dit wil/kan of niet).

(Er zit trouwens geen tijdsdruk achter, ik heb dus alle tijd! Ook weet ik dat de meesten van jullie niet weten wat het nu precies behelst, een linker-arm beperking en wat ik nu allemaal wel of niet kan. Ik zeg bij deze; ik kan bíjna alles! Klein voorbeeldje; ik werk bij de AH als vakkenvuller. Daarbij moet ik ook de vrachtwagen laden / lossen (ook containers bier). Dit gaat redelijk goed. Ik trek/duw dan alles met mijn rechterarm).

Ik hoop dat mijn vraag (en verhaal) een beetje duidelijk is. Mocht dat niet zo zijn; gewoon duidelijkheid vragen!

(Je kunt me natuurlijk ook altijd een PB sturen!)

Wat een verhaal trouwens ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Antwoorden 95
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters For This Question

Top Posters For This Question

Posted Images

Recommended Posts

  • 0
  • Forumlid

Het begrip transport is zo breed, er zijn veel verschillende takken binnen de transport. Dus zoals bijvoorbeeld de vrachtauto's die de AH komen bevoorraden (zulk werk doe ik ook) Daar zitten wel zware containers tussen waarbij misschien de kans bestaat dat jij je rechter arm kan overbelasten. en er zijn laadkleppen die je met 2 knoppen tegelijk moet bedienen als je hem opend. Ik weet natuurlijk ook niet of jij ook iets met je vingers kan, je bent zelf degene die dat allemaal het beste weet.

Maar je hebt bijvoorbeeld ook bulk of container vervoer waarbij je niet aan zware containers hoeft te trekken. (daar zullen misschien wel weer andere zware dingen aan zijn. Er zijn wel mensen op dit forum die deze vorm van transport doen dus die kunnen je er meer over vertellen)

Ik denk dat je beperking op zich met het werk geen probleem zou moeten zijn omdat er meerdere wegen naar Rome lijden. Ik zou alleen niet weten of je de medische keuring door komt omdat ik geen idee heb wat daarvan de eisen zijn qua mobiliteitsbeperkingen.

Maar ik denk dat hier nog wel mensen meelezen die je ook daarover meer kunnen vertellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ten eerste, welkom op het cf MasterArclight.

Ik kan je helaas niet helpen met dit onderwerp. Ik weet uit ervaring wat het is om met een lichamelijke beperking te rijden (ben met C bezig te halen) maar dit is een andere vorm van beperking.

Staat er op de site van het CBR hier niets over?

Je kan ook eens aan een vrachtwagenchauffeur bij jou in de buurt vragen of je een dag mee mag. Op deze manier kan je ook bekijken of het chauffeursvak iets voor je is.

Groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Het zal ook meespelen wat je kunt met je prothese. Puur de bediening van de vrachtwagen/auto is dat toch wel praktisch. Hoe doe je het nu als ik vragen mag?

Komt nog bij, zijn er rijscholen die met een automaat rijden?

Ik hoop wel voor je dat het lukt:tu:. Je leest wel eens over chauffeurs die het doen, maar die hebben meestal al heel wat jaren ervaring en een zeer lieve baas die een aangepaste auto aanschaffen.

Mijn ervaring komt ook niet verder dan de supermarktauto. Weer die twee knoppen en een laadklep.

suc6! Joost

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Ik denk dat je beperking op zich met het werk geen probleem zou moeten zijn omdat er meerdere wegen naar Rome lijden. Ik zou alleen niet weten of je de medische keuring door komt omdat ik geen idee heb wat daarvan de eisen zijn qua mobiliteitsbeperkingen.

Ja, ik heb ook al meerdere keren gebeld met meerdere instanties (waaronder het CBR) en die zeiden dat ik eerst een 'eigen verklaring' moest invullen en dat ze aan de hand daarvan konden beslissen of ik gewoon mag lessen of dat ik eerst nog een proefles moet doen met een speciale instructeur (dat laatste is hoogstwaarschijnlijk van toepassing).

Je kan ook eens aan een vrachtwagenchauffeur bij jou in de buurt vragen of je een dag mee mag. Op deze manier kan je ook bekijken of het chauffeursvak iets voor je is.

Dit wilde ik binnekort ook gaan doen. Denk dat ik gewoon een bedrijf hier uit de buurt bel om te vragen of ik een dagje mee mag rijden :)

Het zal ook meespelen wat je kunt met je prothese. Puur de bediening van de vrachtwagen/auto is dat toch wel praktisch. Hoe doe je het nu als ik vragen mag?

Je moet van de wet ten alle tijden 1 hand aan het stuur hebben. Bij een handgeschakelde bak lukt mij dat niet, omdat ik dan met mijn rechterhand moet schakelen en daardoor het stuur alleen met links vast heb. Dat mag niet van de wet. Het stuur past trouwens wel tussen mijn wijsvinger en duim (van m'n prothese), dus ik kan wel een beetje manouvreren, maar echte bochten of rotondes kan ik niet maken met alleen mijn linker hand.

Mijn ervaring komt ook niet verder dan de supermarktauto. Weer die twee knoppen en een laadklep.

Ik heb dit al een paar keer gezien bij de AH waar ik werk. Ik heb het nog nooit zelf gedaan (die knoppen bedienen voor het uitschuiven van de laadklep), maar als ik dat zo zag is dat wel te doen. Daar maak ik me de minste zorgen om.

Komt nog bij, zijn er rijscholen die met een automaat rijden?

Dat vond ik inderdaad ook een goeie vraag. Daarom heb ik verschillende rijscholen gebeld met de vraag of zij ook les-vrachtauto's hadden in automaat. Die rijschool / rijscholen bleken moeilijk te vinden te zijn. Ik heb wel 10 rijscholen moeten bellen voordat ik er eindelijk 1tje had die automaat had. Maar dat was dan alleen weer voor E achter C :(.

Uiteindelijk toch een rijschool gevonden met een semi-automaat lesauto. Rijschool Martiendon. Zij rijden met een Mercedes CS (EPS?).

Weet iemand misschien wat dit betekent m.b.t. het schakelen? :confused:

Alvast bedankt voor de (al geplaatste) reacties!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Administrators

Als het de eerste generatie EPS is, moet je een soort Joystick op de plaats van de pook bewegen. Voor- en achteruit voor resp. op- en terugschakelen. Kost weinig kracht, veel ergernis.

De laatste generatie van MB (Telligent) is een volautomaat: éénmaal vooruitduwen en schakelen en koppelen gaat vanzelf.

Succes met je verdere pogingen: de aanhouder wint!:tu:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Ik ben afgelopen week mee geweest als bijrijder op een trekker – oplegger combinatie. Dit deed ik bij het bedrijf Boekel Transport in Waarland. Zij doen ritten naar Venlo met agrarische producten (aardappelen, uien, prei etc.). Ik moest daar om 12 uur zijn en om half 1 zouden we dan vertrekken. Toen ik daar aankwam kreeg ik te horen met wie ik die dag mee ging. Dat was ene Gerard. Hij legde me kort wat dingen uit over het bedrijf onder het genot van een bakkie koffie. Toen gingen we op weg. We moesten naar een aantal adressen (waaronder Geldermalsen en Venlo). Onderweg lekker gepraat over van alles en nog wat. En natuurlijk stonden we ook in de file (het was die dag vrijdag). We hadden nog een andere route genomen, om de file te omzeilen, maar achteraf gezien hadden we beter in de file kunnen staan (in totaal hadden we 1,5 uur vertraging opgelopen). Bij de laad -en losplaatsen mocht ik o.a. op zo’n kleine vorkheftruck (volgens mij heet dat anders, maar ik kan ff niet op de naam komen). Dat ging aardig stuntelig :rolleyes: De ene keer stóóf ik vooruit en het volgende moment reed ik als een slak. Maar 3 losplaatsen verder ging het al aardig de goeie kant op. Toen we om half 7 in de avond op een industrieterrein reden vroeg ik aan Gerard (de chauffeur) of ik misschien ook even een klein stukje mocht rijden. De vrachtauto waarin ik reed was namelijk een Mercedes Actros mét automaat :) Hij zei dat dat wel even kon. Toen ik na het lossen even een filmpje aan het schieten was van een LZV die net aan kwam rijden zei hij ineens; ‘rijdt jij de auto maar ff naar voren zodat ik de deuren van de oplegger kan dichtdoen’. Ik dacht “wow”. Gelijk gestopt met filmen en achter het stuur gekropen. Hij legde me even kort uit hoe alles werkte en toen mocht ik het zelf doen. Eerst de vrachtwagen een stukje naar voren gereden zodat de laadklep dicht kon en toen stapte hij in en zei hij; ‘rijen maar!’. Dus daar ging ik dan op het industrieterrein. Met een trekker oplegger combinatie van 16 meter :ja:! Ik vond het prachtig, echt te gek. Ik heb wat gezigzagd, een rotonde genomen, nog een stuk gereden en toen kwamen we bij de openbare weg en toen ging Gerard weer. Daarna nog een paar keer naar voren gereden, zodat Gerard de deur weer kon sluiten. En toen zat de dag er alweer op. Al met al een leuke, interessante en leerzame ervaring! Nu kijken of het 'medisch' mogelijk is. Eigen verklaring invullen en opsturen en kijken wat daar uitkomt. Het heeft geen hoge prioriteit, dus ik doe het rustig aan.

To be continued!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Tip ga eens kijken op het transportprikbord

http://www.prikpagina.nl/read.php?f=926&i=28144&t=28144

Auteur: Robbie id.gif

Datum: 25-10-2008 10:02

Ik heb dus een prothese, maar krijg van 't CBR mijn C rijbewijs niet meer terug. Er worden naar mijn mening geen goede argumenten gebruikt door 't CBR en daarom ben ik dus op zoek naar chauffeurs met een armprothese, zodat ik wat sterker in mijn schoenen sta tegenover 't CBR.

Als je op zijn naam klikt moet je hem kunnen emailen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Kipper werk hoeft volgens mij ook geen probleem te zijn. Zolang je maar de kipper hendel kan bedienen met links. In die sector komen ook steeds meer automaten op (en van) de weg.

Bedenk je wel dat je dan wel in staat moet zijn om te klimmen. Je zal af en toe in de bak moeten on de boel eens schoon te spitten. Maar ik ken ook een chauffeur die mist zijn halve linker voet. En klimt als een aap. Verder heb je geen echt lastige dingen met dat werk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Kipperwerk moet geen probleem zijn. Een hendel bedienen met links zal wel lukken en ook klimmen kan ik als de beste ;)

Wat dat aan gaat heb ik nog een ruime keus waar ik zou kunnen/willen werken :ja:

Ik heb trouwens een 'eigen verklaring' gehaald bij het gemeentehuis. Die ga ik binnenkort ff invullen. Plus ik moet nog naar een Arbo arts (die moet ook een deel van de eigen verklaring invullen). Dat moet ik dus nog doen en dan is het wachten op een reactie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Hoi,

Martien Don heeft ook een trekker met oplegger die wél automaat is. Ik weet niet of je daar ook op zou kunnen lessen, alleen op de trekker dan uiteraard voor je C.

Een andere optie zou misschien buschauffeur kunnen zijn? Heb je alleen een lading die soms terugpraat LOLMartien Don heeft in ieder geval een bus die zowel handmatig als automatisch kan.

Eén van hun instructeurs (Frans) heeft ook functie beperking (in het lopen). Misschien kan hij je ook verder helpen. Doe 'm maar de groeten van me!

Suc6

bewerkt door Pjotrg
was wat vergeten
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Hoi,

Martien Don heeft ook een trekker met oplegger die wél automaat is. Ik weet niet of je daar ook op zou kunnen lessen, alleen op de trekker dan uiteraard voor je C.

Een andere optie zou misschien buschauffeur kunnen zijn? Heb je alleen een lading die soms terugpraat LOLMartien Don heeft in ieder geval een bus die zowel handmatig als automatisch kan.

Eén van hun instructeurs (Frans) heeft ook functie beperking (in het lopen). Misschien kan hij je ook verder helpen. Doe 'm maar de groeten van me!

Suc6

Bedankt voor je reactie. Nadat ik een stuk of 10 rijscholen had gebeld kwam ik inderdaad uit bij Martien don. Zij hadden in ieder geval een semi-automaat (zie hieronder wat ik er al over had geschreven). De meneer die ik aan de lijn had heeft me goede en duidelijke informatie gegeven over het 'hoe en wat' (bijv. hoe verder na mijn indiening van mijn eigen verklaring). Maar ieder geval bedankt voor het opzoeken, ik wist namelijk niet dat ze ook trekker én oplegger deden in automaat. Dat is handig, want dan kan ik alles bij 1 rijschool doen :cool:

Daarom heb ik verschillende rijscholen gebeld met de vraag of zij ook les-vrachtauto's hadden in automaat. Die rijschool / rijscholen bleken moeilijk te vinden te zijn. Ik heb wel 10 rijscholen moeten bellen voordat ik er eindelijk 1tje had die automaat had. Maar dat was dan alleen weer voor E achter C :(.

Uiteindelijk toch een rijschool gevonden met een semi-automaat lesauto. Rijschool Martiendon. Zij rijden met een Mercedes CS (EPS?).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Eindelijk heb ik de uitslag van het CBR.

Het antwoord ‘of ik mag rijden in een vrachtwagen met mijn linkerarm beperking’ is NEE.

Dit omdat je het stuur van een vrachtwagen met beide handen goed moet kunnen vastpakken/vastgrijpen.

Ik kan het stuur niet vastgrijpen, omdat ik geen greep-functie heb. Ik kan mijn prothese alleen maar passief ‘drukken’ op het stuur. Maar dat mag dus niet, ik moet het stuur goed kunnen vasthouden.

Ik zal hier kort chronologisch uitleggen wat ik heb gedaan voordat ik het antwoord op mijn vraag had:

Allereerst moest ik een Eigen Verklaring halen die ook deels moest worden ingevuld door een Arbo-arts. Dus een afspraak gemaakt met een Arbo-arts. Eind december (2008) had ik pas een afspraak.

Eerst moest ik de standaart testjes doen bij de arts-assistent. Daarna had ik een gesprek met de arts.

Eerst even kort gesproken over mijn ‘beperking’ en toen moest ik bij hem ook nog een paar oefeningen doen.

Hij heeft toen de Eigen Verklaring ingevuld en dat was het.

Toen heb ik 4 weken moeten wachten voordat ik iets hoorde van het CBR.

Ik kreeg een brief thuis dat ik met mijn eigen auto naar het CBR moest komen.

Daar zou een instructeur (die gespecialiseerd is in beperkingen) mij beoordelen of het mogelijk was. Dat was vorige week.

Toen ik die man sprak zei hij eigenlijk gelijk al dat het erg lastig zou worden. Dit om het feit dat voor het ‘Groot Rijbewijs’ strengere eisen zijn dan voor de personen auto.

Hij vertelde dat je bij het ‘Goot Rijbewijs’ met 2 handen het stuur moet kunnen vasthouden en met 2 handen een bocht moet kunnen maken. Toen hij dat zei wist ik eigenlijk al ‘dat wordt erg lastig zo niet onmogelijk!’.

We hebben toen toch nog een stukje gereden in mijn auto, ondanks dat hij (en ik) eigenlijk al wisten dat het niet veel nut had.

Eenmaal weer terug in het kantoor bij het CBR kreeg ik dus te horen dat het “wegens mijn beperking niet mogelijk is om een vrachtwagen, dan wel bus te besturen”.

Nou. Daar ging ik dan weer, terug naar huis. Een droom/illusie armer.

Dat was wel een grote teleurstelling voor me.

Ik had tot dan toe in mijn leven nog nooit iets wezenlijks meegemaakt wat ik door mijn beperking echt niet kon doen. Maar als je dan zo plotseling eigenlijk te horen krijgt dat je door je beperking iets niet kan of mag, dan komt dat wel als een mokerslag aan!

Waar ik eigenlijk nog het ‘boost’ over ben is dat ik verschillende keren met een mevrouw van het CBR gebeld heb die “gespecialiseerd?” is in beperkingen. Zij zei tegen mij dat ik maar gewoon een Eigen Verklaring in moest vullen. Al had zij nou gelijk gezegd dat je het stuur van een vrachtwagen/bus met 2 handen goed moet kunnen vasthouden, dan kon ik al gedeeltelijk weten dat dat wel erg lastig zou worden. Maar dat gegeven wist ik niet en kon ik ook nergens terugvinden. Je zou toch zeggen dat zij in ieder geval de regels kent wanneer je wel of niet in aanmerking komt voor het Groot Rijbewijs.

Toen zij geen wezenlijke problemen zag had ik me al deels warm gemaakt voor een positieve uitslag (en ben ik ook nog eens 120 euro lichter).

Ik ga haar zeker bellen om te zeggen dat het dus niet kan/mag met een linkerarm beperking zoals mij, zodat ze i.i.g. andere mensen geen valse hoop geeft :(

De officiële afwijzingsbrief moet ik trouwens nog ontvangen.

Koelere, wat een lang verhaal weer zeg! Daar moet ik echt wat aan doen :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Joh jammer dat de regels je tegen werken.

Ik zie het probleem niet zo. Als je op je stuur zo'n knop monteert, weet even niet hoe dat heet, dan kun je met al het gemak met 1 rond draaien.

Zeker met de huidige vrachtwagens manoeuvreer ik met al het gemak met 1 hand. Oudere vrachtwagens sturen nog wel zwaarder.

Maar goed, zo zijn de regels en daar is niet altijd wat aan te doen.

Ik hoop voor je dat je nog een andere manier vindt om dit te omzeilen.

P.S. laadkleppen moeten voor het sluiten en openen wettelijk met 2 handen bediend worden. Maar met je prothese tegen één knopje aanduwen zal wel te doen zijn. Op en neer mag gewoon met 1 knop, die doorgaans in de bak zit of aan koordje hangt :-).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Tja, dat is niet zo'n leuk nieuws voor je.

Maar heb je al eens gedacht aan B + E ? (Sprinter met een trailertje er achter b.v.)

Ik zie daar ook wel eens leuke combinatie's van rondrijden. Ze zijn dan wel niet zo groot maar het komt er wel in de buurt. En je komt die mannen overal tegen.

Misschien een idee ?

Succes met je keuze's !!:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0

ik weet niet of je nu in een nederlandse doe eens moeilijk molen terecht ben gekomen, of dat de regels verandert zijn. maar ik heb al jaren een finse collega die voor hij zijn rijbewijs had, zijn rechteronderarm mist.

die man zit al 20jaar op de vrachtwagen.

vroeger bestonden er geen automaten, en wij hebben geen automaten. die man schakelt met zijn linkerarm.

ik vind, dat je een vrachtwagen met 2 handen aan het stuur moet besturen een beetje onzin. dat moet je in een luxe auto ook. en zoveel verschil zit er niet tussen een luxe en een vrachtauto.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Als je wilt kun je met mij meerijden als je hier op vakantie wilt komen.

Het is niet veel help, maar misschien wel leuk. Kutzeikers met al die regels.

Heb hier ergens gewerkt waar ze een chauffeur hadden die beide onderbenen miste. Was een boven gemiddelde chauffeur, en altijd in goede moed. Geef niet op, ergens is er een baan voor jouw in het transport;).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Tsja, als ze bij het CBR alleen de onmogelijkheden en niet de mogelijkheden van iemand willen zien dan wordt het lastig.

In een poging om mee te denken....

Miscchien dat het komt omdat ze voor B rijbewijs kunnen aangeven dat je de beperking hebt dat je alleen in automaat mag rijden, terwijl een dergelijke mogelijkheid er voor de vrachtwagen niet bestaat?

Enne...wat als iemand nu al 10 jaar zijn C rijbewijs heeft en bij een ongeluk een deel van zijn arm kwijtraakt, wordt dan zijn rijbewijs ook ingetrokken??

Bestaan er geen handprotheses die wé; de functies mogelijk maken die je kennelijke volgens die CBR smurf nodig heb???

Voorlopig inderdaad maar proberen je E achter B te halen en met een BE trailer te gaan rijden. Ik blijf het overigens een rare kronkel in de wet vinden dat die dingen de weg op mogen.....maar dat terzijde...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Allereerst wil ik iedereen nog bedanken die gereageerd heeft op dit topic! Jullie hebben me gesteund en proberen te helpen en dat waardeer ik zeer!

Het is alweer een tijd geleden dat ik wat van me heb laten horen :o

De reden daarvoor was dat ik eventjes niks meer te maken wilde hebben met het hele "chauffeurs gedoe" (na de afwijzing van het CBR). Dit was niet omdat ik het chauffeursvak plots niet meer leuk vond, maar omdat ik het weg wilde stoppen, zodat ik er niet meer aan zou denken.

Zo werkt dat natuurlijk niet. Als je iets echt wilt en leuk vindt, dan kun je dat niet 'zomaar' even wegstoppen. Dat merkte ik dus ook. Bij mij had het juist een averechts effect: ik merkte dat ik steeds meer begon in te zien dat het chauffeursvak echt iets voor mij is!

Kort stukje 'geschiedenis': Wat ik van mezelf weet (en wat anderen ook beamen) is dat ik niet iemand ben die het ene moment dít leuk vindt en het andere moment weer dat. Ik hou van zekerheid. Als ik dan denk dat ik iets leuk vindt dan zoek ik daar zoveel mogelijk informatie over op (zo ook bij mijn studie en mijn hobby's; aquaria en het houden van vogels). Voordat ik daaraan begon had ik veel info opgezocht op internet en verschillende boeken aangeschaft. Als ik het, na die stortvloed aan informatie, nog steeds leuk vind, dan weet ik dat het iets voor me is.

Zo deed ik het dus ook bij mijn keuze tot beroepschauffeur. Ik wist dat het voor mij lastiger zou worden dan voor de meeste mensen, vanwege mijn beperking. Maar naarmate ik meer informatie had opgezocht, verhalen van anderen met beperkingen had gelezen, mensen bij het CBR had gesproken, zag ik mijn kansen groter worden en zagen ik (en anderen) weinig belemmeringen waarom ik het chauffeursvak niet zou kunnen beoefenen. Tot aan het moment van de afwijzing.

Een paar weken na de afwijzing door het CBR heb ik een bezwaarschrift ingediend. Dat is nu in behandeling bij het CBR. Waarschijnlijk zeggen ze nu weer 'nee' en nodigen ze me uit op gesprek. Dan probeer ik die achtelijke 'regel' "je moet met 2 handen het stuur vasthouden" te weerleggen. Ik heb namelijk telefonisch contact gehad met een chauffeur die ongeveer dezelfde beperking heeft als mij en tegen hem werd ook gezegd dat hij het stuur moet kunnen vasthouden met 2 handen. Hij bracht toen in dat je in een schakelauto ook geen 2 handen aan het stuur hebt als je schakelt. Ik ga wel kijken wat ze daar op te zeggen hebben.

1 ding is zeker, ik ga er álles aan doen om chauffeur te worden!

Mijn vader zei al; mocht de bezwaarschrift-procedure niet helpen, dan kan ik altijd nog naar de rechter stappen.

Of desnoods behaal ik mijn rijbewijs in het buitenland.

Maar laten we hopen dat het niet zo ver hoeft te komen!

Ik ben er in ieder geval nog lang niet klaar mee!!!

(Ps: wanneer ik bericht heb van het CBR laat ik het hier direct weten!)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid
Probeer of deze persoon met je mee wilt gaan op het gesprek. 2 staan sterker dan 1. Deze persoon zal ook de nodige officiële papieren en brieven hebben. Kijk of je hier evt. je voordeel mee kunt doen.

Dat zou ik inderdaad wel aan diegene kunnen voorleggen. Misschien dat ik daar op die manier toch een voordeel uit kan halen.

Maar afwachten wat het CBR op mijn bezwaarschrift te zeggen heeft.

Bedankt voor de tip Wartrucker!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 0
  • Forumlid

Nou, het CBR heeft eindelijk gereageerd!

Er was een termijn van 6 weken, waarbinnen ze moesten reageren. Maar toen er bijna 6 weken voorbij waren kreeg ik een brief thuisgestuurd dat 'de beslissing op het bezwaarschrift met 4 weken wordt verdaagd (Artikel 7:10, derde lid, Algemene wet bestuursrecht)'.

Maar nu heb ik dan toch eindelijk een bericht gehad. Er komt een hoorzitting waar ik mijn bezwaarschrift mondeling kan toelichten.

Dit is op zich wel een positief bericht. Het is namelijk geen directe afwijzing of iets dergelijks geworden. Ik mag dus van het CBR mijn zegje doen.

Ik ga nu argumenten opstellen waarom ik van mening ben dat ik wel degelijk een vrachtwagen verantwoord kan besturen. Ook vraag ik aan 2 personen met wie ik contact heb (die ook een deel van hun arm missen), of ik hun als referentie/voorbeeld mag noemen bij het CBR.

Ik hoop dat ik met een paar goede argumenten voldoende redenen heb gegeven om tóch te mogen rijden.

De hoorzitting zou eigenlijk al aankomende 16 juni zijn, maar dan heb ik een toets van school. De nieuwe datum krijg ik per brief. Nu kan ik in ieder geval wel rustig over mijn argumenten nadenken.

Wordt vervolgd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden