[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

(digi)tacho of logboek


Fland

Recommended Posts

  • Forumlid

Om eventjes wat luchtiger met tacho-ellende om te gaan... Wat heeft jullie voorkeur??

Leuk voorbeeld is mijn afgelopen week... Het was een beetje te gek eigenlijk maar wel te doen met een logboek... een overzichtje...

Zondag vertrokken, maandag vroeg gelost in Quebec city. retour geladen voorbij Montreal om dinsdag op tijd te lossen in Bangor, Maine. Toen snel leeg terug naar huis... Dat was de eerste 1850 km...

Geladen bij de spaanplaatfabriek voor 2 adressen Toronto. Woensdag vroeg vertrokken, donderdag voor de spits door Toronto heen en gelost. Retourvracht was in Sault Ste marie, 650 km naar het noordwesten... Daarheen gereden en vrijdagmorgen geladen. Paar uur gewacht op papieren en vertrokken richting huis om 3 uur in de middag. Huis was toen nog 1900 km daarvandaan. Doorgereden tot 2 uur 's nachts, zeven uurtjes geslapen en zaterdag de laatste 1050 km naar huis.

Totaalplaatje was 5950 km, legaal weggeschreven in het logbook... Je mag 70 uur werken in 7 dagen. ik was thuis in 69 en een half uur... In het boek dus... Ga je de werkelijke uren optellen had het waarschijnlijk dichter bij de 90 uitgekomen....

Wat vinden jullie, moet je hier blij mee zijn of kan je dan toch maar beter een tacho hebben??

Ik was gister opgebrand toen ik thuis was... Ben ook geen 20 meer... Vooral de laatste 100 km binnendoor was een heel eind... Aan de andere kant, het was wel een gave week... Goed verdiend, en dat is ook wel belangrijk... Daar heb ik wel iets voor over...

Even duidelijk stellen dat dit niet mijn gebruikelijke manier van werken is... Normaal doe ik twee ritjes Montreal (zoals die eerste rit) en dan is het weekend... tussen de 3500 en 4000 kilometer, zondagmiddag weg en donderdag rond de middag klaar... Past ook niet altijd in het boek maar is wel altijd passend te maken....

Ik ben wel een voorstander van dat logbook. Er zijn echter ook collega's die via de opdrachtgever een truck kopen en dan eigenlijk wel verplicht zijn om elke week 6500 km weg te trappen... kan legaal maar je sloopt jezelf (en je truck is in 3 jaar tijd klaar om in te ruilen met een miljoen op de klok...)..

Ben best wel benieuwd hoe jullie hier tegen aan kijken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

wij deden voor het digitale tijdperk gemiddeld zo rond de 3800 km per week en gewoon 6 dagen per week

nu in het digitale tijdperk mag je blij zijn als je in je eentje de 3000km haalt

jullie hebben iets meer vrijheid en waarschijnlijk niet veel diverse rijverboden in verschillende landen waardoor de doorstroming in europa niet lekker loopt

maar ook ik ben geen 20 meer en vindt de digitale tacho niet zo erg alsdat ik in het begin dacht.

er kleven natuurlijk nadelen aan ivm idiote controle's maar eerlijk gezegd zou ik niet elke week zulke ritten zoals jij beschrijft willen maken

vroeger ook gedaan en toen was het nog wat flexibeler

samen met ria in die 2 weken maken we al veel meer km's dan dat je alleen kunt en ik vindt het prima zoals het nu loopt.

vindt je zelf het logboek dan beter??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik heb geen problemen met een logbook... Voor mij werkt het perfect...

Er zijn uiteraard ook situaties dat er misbruik van gemaakt kan worden.. Zoals ik al aangaf met dat voorbeeld van die eigen rijders die zichzelf half dood werken om de truckpayment bij elkaar te rijden... Maar ja, dat zijn waarschijnlijk ook degenen die in Europa met magneten aan de gang zouden zijn...

De regels zijn hier gewoon heel anders.. Binnen Canada mag je 13 uur per dag rijden.. Je mag 70 uur werken in 7 dagen. Werken is rijden en werken samen.. Laden en lossen duurt dus nooit meer dan een half uur...Files heb je geen last van, die schrijf je gewoon weg... En toch zijn er hier vele chauffeurs die de regels te streng vinden...

Ik zou mijn twee ritjes Montreal ook best met een tacho kunnen doen, enkel zou ik dan waarschijnlijk vaker op vrijdag thuis zijn ipv donderdag rond de middag... Dus wat mij betreft, lang leve het logbook...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

die magneet was al bekend enkele weken nadat de digitach er was en zeker werd en wordt ie nog gebruikt maar de nieuwe actros van mercedes heeft nu een mechanische pulsegever en dat werkt dus ook al plaats je 20 magneten

bij de meeste fabrikanten komen er oplossingen voor en bij sommigen wordt al de brandstoftoevoer onderbroken als de pulse van de versnellingsbak wegvalt. ( door die magneet )

het is nog ff en dan moeten er weer andere listen bedacht gaan worden. als je wilt knoeien.

ikzelf zou voor een simpele rijtijdenwet zijn maar dat kun je in europa denk ik wel schudden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik denk dat het grootste probleem gewoonweg is dat er veel te miereneukerig gecontroleerd wordt...

Je kunt niet even je auto verzetten want dan onderbreek je je rusttijd...14 minuten is niet hetzelfde als 15 minuten.... Even op zaterdag met de wagen naar de bandenboer... ook niet mogelijk, staat allemaal op je kaart...

Zulke dingen zijn totaal stompzinnig.... Daarentegen mag ik officieel vandaag geen nieuwe koplamp in mijn truck zetten, is tenslotte ook werktijd... Truck wassen valt denk ik ook onder werktijd, schoonmaken van binnen?? Zelfde verhaal... Er is enkel niemand die er naar kijkt..

Nee, toch wel blij met het logboek hoor...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja dat klopt , wij zijn ook de enige beroepsgroep in europa die 28 dagen terug op de vingers gekeken wordt en per minuut over 28 dagen gecontroleerd wordt door een willekeur van agenten die ook allemaal hun nukken hebben en natuurlijk hun beroep uitoefenen, maar die wereldvreemde figuren die dit allemaal bedenken en dan achteraf moeten constateren dat iets niet werkt en dit weer doorschuiven naar hun opvolgers want de meeste stropdassen zitten een paar jaar op een functie en gaan dan weer weg , die zadelen ons op met hun hersenspinsels

het bederft nog steeds niet mijn zin in het rijden en samen met ria hoop ik nog een aantal leuke jaren te rijden maar als je alleen bent dan is in de meeste gevallen het buitenland niet meer leuk en zeker niet als je straks nog maar 48 uur gemiddeld mag werken

regels, regels, regels.

ja wat doen we er aan

allemaal de plas oversteken en dan hebben jullie files en concurrentie;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ach, het is hier ok niet allemaal rozengeur en manenschijn hoor... Maar voor de gemiddelde Hollander is het gewoon één groot feest...

Over het algemeen is het harder werken voor minder geld... Als je echter werk als hobby kunt zien dan zit je hier goed... De meeste Canadese en Amerikaanse chauffeurs zien het echter zuiver als werk en dan ehh, kan ik me voorstellen dat je niet altijd heel erg tevreden bent...

Ik denk dat jij en Ria samen op de truck hier de tijd van jullie leven zouden hebben..Echt wel...

Misschien zou iedereen voor een paar maanden moeten ruilen... Canadezen een maandje in Europa en Europeanen een maandje hier... :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

soms verwens ik die logboek en zou ik die tacho willen , niet die digi , maar aan de andere kant is die leugenboek wel het beste dat er is , ook al omdat we hier als chauffeur niet per uur staan maar wel per mijl. Het is zoals Flant zegt , je doet het passen , heb deze week ffkens vier dagen telkens een andere sheet moeten maken voor het te doen passen, maar het is inderdaad eigenlijk de beste oplossing zo een logboek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

tacho is geen probleem, scheelt een je hoeft immers niet meer zelf te schrijven wat je weer werk scheelt...

het enige probleem is dat er overal wat te zeikerig wordt gecontroleerd...is er OOIT een bouwvakker bekeurd die 26kg. droeg???

is er OOIT een winkelier bekeurd omdat hij z'n winkel 3 minuten te lang open had??

waarom wordt een vrachtwagenchauffeur dan wel bekeurd omdat hij 3 minuten te lang rijdt om een parkeerplaats te vinden???

dit soort ongein omzeil je met een logboek...en met een analoge tacho kun je nog wel iets wegpoetsen...maar met een digi kun je volgens mij echt niks meer (heb er gelukkig zelf geen)...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden