[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Vrachtauto klemvast onder viaduct


Gast routier

Recommended Posts

image-120.jpgEen vrachtauto van transportbedrijf Ambrosius uit Hoogeveen kwam donderdagochtend klemvast te zitten onder een viaduct op de Deldenerstraat bij het Overijsselse Hengelo. Bergingswerkers hebben de vrachtauto weer uit de netelige situatie gered. De trailer is total loss.

Het viaduct heeft een hoogte van 3,60 meter en de trailer was 4 meter. Voor de chauffeur reed een lagere bakwagen die er moeitenloos onderdoor kon en de toch ervaren chauffeur zag te laat dat zijn vrachtauto het niet zou redden. De man reed 50 kilometer per uur maar desondanks was de schade aan de trailer groot.

Wekelijkse gebeurtenis

Hein Smit, afdeling planning van Ambrosius, denkt dat het gebruik van een TomTom mee heeft gewerkt aan de onoplettendheid van de chauffeur: "Je bent als chauffeur geneigd om toch teveel op zo'n instrument te vertrouwen denk ik en dan ben je misschien wat minder scherp op dit soort zaken. Maar dat neemt niet weg dat de chauffeur simpelweg niet goed genoeg heeft opgelet."

De bergingswerkers verklaarden dat ze 'bijna wekelijks' een vrachtauto onder deze viaduct vandaan moeten halen. De gemiddelde viaduct in Nederland is ongeveer 4,30 hoog.

Bron: Logistiek.nl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

inderdaad , waarom de tom tom de schuld geven , maar of je er kan kopen met de hoogte van de bruggen op weet ik niet, welk type is dat dan van tom tom of van een ander merk, ik persoonlijk heb al een paar merken gebruikt en nog nooit een gevonden met de hoogtes op van bruggen.Het is ook de chauffeur zijn schuld, kijk naar de platen die er staan en dan kom je dat niet tegen, je ziet duidelijk dat er een plakkaat aan is aan de brug en hoog genoeg dat je het van ver kan zien. En ik wil u wel nekeer zien rijden met altijd een kaart op uw schoot , wil ook wel eens weten hoeveel kaarten je nog vind met de hoogte op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Er is inderdaad een CD-Rom te koop met alle hoogte- en breedtebeperkingen én vrachtwagenverboden, zo wie zo voor Duitsland. NL is in de maak, stond een paar maand geleden een soort demo in Truckstar. MAAR... zo'n schijfje kost rond de €300! Die gaan weinig verkocht worden.Het is levenslink om die navigatiesystemen als heilig te verklaren, echt. Deze ouwe l*l heeft eerst altijd het stratenboek gebruikt, later pas een VDO Dayton gekregen. En toch al eens bijna vastgestaan op een zandpad met 'n 4x2 trekker omdat ik teveel vertrouwde op die machien.Maar inderdaad, meestal wordt je ruim op tijd gewaarschuwd voor lage viadukten. Meerdere steden in Twente en omgeving zijn lastig met 360 gaatjes, net zoals Amsterdam, Rotterdam en zo meer. Het probleem wordt minder, omdat meer en meer bedrijven wegtrekken naar industriegebieden buiten de steden. Alleen, wanneer je winkels, bouwmarkten en partikulieren af moet zul je wakker moeten blijven!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Waarom de TOM TOM de schuld Je kunt er ook krijgen waar de hoogte op staan.Alleen ze zijn een beetje duurder.En dat is het probleem.

Want dan kun je er beter niks in hebben.Een goede kaart is veel belangrijker.Heb er ook een gehad in mijn auto.Heb hem weg gegeven

Hwm

Je kaart weggegeven:D?

voor het gebruik van TomTom kijk ik toch eerst even op de kaart of thuis op de routeplanner wat ongeveer de route naar de locatie is(dan krijg je toch al een idee wat voor wegen je gaat volgen)..... en voor het allerlaatste stukje pas tomtom maar meestal alleen prive............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Toch is 't raar dat dit vaak bij hetzelfde viaduct fout gaat. Wij,als bergers, halen er ook regelmatig op die onder een te laag viaduct is doorgegaan. En dit zijn bijna altijd dezelfde viaducten.Zoals bv 't spoorwegviaduct in Tilburg(Ringbaan) of Hoofseweg in Oosterhout. En waarom?? Deze viaducten zijn allemaal aan "doorgaande wegen" en dan staat er niemand bij stil(ondanks de borden) dat je er niet onderdoor kan. En ja dan.....................:tu: hebben wij werk:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Over Ringbaan Tilburg gesproken: bij ons in de kantine gaat hardnekkig het gerucht dat dit viadukt 4 meter is, maar dat de gemeente van al het zware verkeer verschoond wenst te blijven. (RINGBAAN?!) Nou ben ik niet zo'n held die dit even gaat ontzenuwen: ook al is ie hoog genoeg, je negeert een verbod.Al iemand die ervaring heeft hiermee?? Ben benieuwd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De GPS maakt meer kapot dan drank goed kan maken, daar moest ik aan denken toen ik laatst dit bericht las, het is ook in heel Europa op TV geweest;

http://nieuws.aol.nl/buitenland/nationale-rouw-na-busongeluk-poolse-pelgrims_ID282791

In de nieuwsuitzending van de wereldomroep hoorde ik dat de buschauffeur zijn GPS had gevolgd en zich niets aantrok van de borden.

Dat de GPS van goede chauffeurs hele slechte kan maken zie ik dagelijks bij de Waaslandtunnel in Antwerpen,

het staat daar vol met deze borden

C23.gif

en dan het onderschrift; verboden voor +1,5 ton

Aangezien het hier voornamelijk collegas uit het oosten(nee niet uit Enschede, verder nog) betreft laat de politie ze gaan, de boete is slechts 50 euro, zo las ik op het HDF Vlaanderen.

Als je gewoon even op je kaart van Antwerpen kijkt zie je bij de tunnel staan; "autoverkeer".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik ben der vorig jaar ook met een 4 meter hoge oplegger onderdoor gegaan. Ik had eerst om half 5 's ochtends gelost bij de vion en daarna moest k ergens in de buurt terugladen. Had pas op het laatste moment gezien dat er bordjes opstonden. Maar het ging wel hoor. Het dak zat iig nog wel op de oplegger! Hahaha

een nieuw laagje wegverharding kan net het verschil maken , evenals de vele nattigheid bij die zware bouwwerken:rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Over Ringbaan Tilburg gesproken: bij ons in de kantine gaat hardnekkig het gerucht dat dit viadukt 4 meter is, maar dat de gemeente van al het zware verkeer verschoond wenst te blijven. (RINGBAAN?!) Nou ben ik niet zo'n held die dit even gaat ontzenuwen: ook al is ie hoog genoeg, je negeert een verbod.Al iemand die ervaring heeft hiermee?? Ben benieuwd!

Je kunt er inderdaad onderdoor met 4m,maar als je er onderdoor gaat met een voertuig hoger dan 3,80m ben je gewoon in overtreding. Dus ook al kan 't wel, het mag dus gewoon niet. Kost je toch even € 75,-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over Ringbaan Tilburg gesproken: bij ons in de kantine gaat hardnekkig het gerucht dat dit viadukt 4 meter is, maar dat de gemeente van al het zware verkeer verschoond wenst te blijven. (RINGBAAN?!) Nou ben ik niet zo'n held die dit even gaat ontzenuwen: ook al is ie hoog genoeg, je negeert een verbod.Al iemand die ervaring heeft hiermee?? Ben benieuwd!

kijk, dat gerucht ken ik ook.

Met mijn vorige wagen kon ik er onder door (3,70). Dat was verdomd hendig, aan de andere kant van dat viaduct zat 1 straatje verder een klant. Nu met deze wagen (3,83) rij ik om. Ik ben immers ook geen held.

Ook de redenatie van het negeren van het verbod speelt bij mij mee. Maar knappe agent die op het oog ziet dat ik hoger ben dan 3,80. (tenzij ik vast komt te staan onder dat rotviaduct)

Dus hoe hoog is dat ding nou echt? Ik ken de verhalen van met 4 meter er onder door, maar als je remt en de auto duikt een beetje voorover, is het dan kassa??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het probleem is de bazen willen niet dat je 10 km om rijdt

Ik denk dat de TomTom ook naar dat Viaduckt brengt.

Hwm

dat klopt. Truus wil je daar ook onder door sturen. Het is immers korter en sneller.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Weet precies welk viaduct jullie bedoelen, ringbaan oost.

Toen ik voor GVT rijde gingen we daar vaak onderdoor, volgens mij is/was het 4.02 meter hoog.

Gvt zat net om de hoek. Maar is het niet zo dat alle viaducten die een waarschuwings bord hebben eigenlijk 20 centimeter hoger zijn,ivm met sneeuw?

Er was ook een viaduct naar Den Bosch toe, bij Vught dat had een boord met 4 meter. Ging daar weleens onderdoor met 4.15. EErste keer heel vroeg in de ochtend gemeten.

Maar ja, dat is allemaal 300 jaar terug...............

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

heyy,

ik heb vorigjaar, 2x vast gezeten met me truck onder in viaduct.

Ik werd er gek van, dus ik ging rijks-water-staat, gebelt, en gevraagt hoe het zat met de viaducten. Mij hebben ze vertelt. B.V ze hebben een bord geplaatst van 4 meter hoge viaduct, je kan gewoon onderdoor rijden met je truck van 4 meter, want de Rijks-water-staat.gaat altijd 15cm onder zitten. Dus je heb altijd 15cm tussen ruimten over, dan wat op het bord staat.

Ik hoop dat een beetje duidelijk is.

vriendelijke groet Marcel B.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
heyy,

ik heb vorigjaar, 2x vast gezeten met me truck onder in viaduct.

Ik werd er gek van, dus ik ging rijks-water-staat, gebelt, en gevraagt hoe het zat met de viaducten. Mij hebben ze vertelt. B.V ze hebben een bord geplaatst van 4 meter hoge viaduct, je kan gewoon onderdoor rijden met je truck van 4 meter, want de Rijks-water-staat.gaat altijd 15cm onder zitten. Dus je heb altijd 15cm tussen ruimten over, dan wat op het bord staat.

Ik hoop dat een beetje duidelijk is.

vriendelijke groet Marcel B.

2x?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Hm vraag me af.... bij een standaard viaduct kan je er gevoeglijk van uit gaan dat ie 4 meter is hè?

Tijdens m'n rijexamen gingen we met onderstaande (hagelnieuwe) wagen er onder door.

Die is 3,80 hoog, maar de antennes die je ziet gingen nog met een aardig kabaal d'r tegen aan, even slikken wel toen :eek:

nieuweleswagen.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nee Hij heeft de banden leeg laten lopen En toen ging het wel.Hwm

Banden leeg laten lopen, maar hij zat toch boven vast en niet onder??? :D

Navi of niet, als beroepschauffeur heb allemaal een diploma, toch? en het lezen van een bord en het kennen van de route hoort tot de verichtingen van een chauffeur.

Als het dan mis gaat kun je 1000 redenen bedenken waarom je die fout hebt gemaakt, echter ook één reden waardoor het voorkomen had kunnen worden.

De meeste chauffeurs zijn drukker met achteraf van alles te verklaren, als vooraf voorbereiden. En juist dat laatste scheelt een hoop gezeik.

Het is altijd ik dacht, ik deed en toen..... (ging het mis).

Bezint eer ge begint, is een beter begrip!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Misschien ook de macht der gewoonte? Zeg het maar... Mij is -tig jaar geleden geleerd, dat geen bord 4 meter is. Toch duik ik wel eens, en zit met kromme tenen in de auto. Bijvoorbeeld twee viadukkies bij Heerhugowaard: iedere keer weer! En als ik dan in de spiegel kijk, weet ik ook waarom: echt milimeters speling!

De andere kant: onder de oude IJsselbrug bij Zutphen werd van de ene op de andere dag de hoogte opgerekt tot 4 meter (zonder verdere aanpassing), door er simpel een ander bordje aan te hangen... Hoe kan dit dan, ook bescherming zeker :confused:

Het vreemde hier is: ik pas wel richting Apeldoorn, niet richting Zutphen! De eerste keer een knal gehoord, maar tot op heden niets kunnen ontdekken aan m'n trailer (inmiddels ruim een jaar terug)

Deze werkwijze van de ambtenaren maakt het er ook niet duidelijker op natuurlijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden