[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Waarom mistlampen?!


bergingstrucker

Recommended Posts

  • Forumlid

Waar ik me de laatste tijd weer mateloos aan erger zijn mensen, in zowel personenauto maar zeker ook in de vrachtauto, die zonder enige reden hun mistlampen aan de voorkant hebben aanstaan. En je hiermee verblinden.

Nu snap ik ook wel dat als 't mistig is je ze aanzet. Maar op klaarlichte dag of ,wat nog veel irritanter is, 's avonds. Ze schijnen vaak alle kanten op,behalve de goede. Ik heb zelf eens de proef op de som genomen en ze 's avonds aangezet. Nou, absoluut geen toegevoegde waarde qua lichtopbrengst. En overdag zie ik 't nut al helemaal niet.

Dus waarom hebben deze mensen hun mistlampen aan de voorkant aanstaan?!

* omdat 't stoer is

* omdat ze de knop niet weten te zitten

* omdat 'n ander 't ook doet

* omdat ze niet weten dat ze aanstaan

of................

Ik weet 't niet, maar ben benieuwd of er meerdere mensen zo over denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 169
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

Ik heb overdag meestal mijn mistlampen aan. Zonder dimlicht dan... is een ingesleten gewoonte. Maar mij zal je 's avonds nooit kunnen betrappen met dimlicht en mistlamp als het niet nodig is. Wel bij zware regen en uiteraard mist. In een zeldzaam geval ook achter.

Wat mij dus wel mateloos irriteert is dat de Belgen (voornamelijk hun) de achtermistlampen aangooien als het ook maar iets mistig is en die dan gewoon niet uitzetten. Dat is pas verblindend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Waar ik me de laatste tijd weer mateloos aan erger zijn mensen, in zowel personenauto maar zeker ook in de vrachtauto, die zonder enige reden hun mistlampen aan de voorkant hebben aanstaan. En je hiermee verblinden.

Ik denk dat je mistlampen (ook wel breedstralers genoemd) en verstralers doorelkaar haalt.

  • Mistlampen hebben een breede en lage lichtbundel bedoeld om onder de mist door te stralen. Ze zijn dan ook minder verblindend dan gewoon dimlicht.
  • Verstralers zijn een soort groot licht die ver en hoog stralen en dus erg verblindend zijn.

In bijvoorbeeld een DAF zitten beide lampen naast elkaar onder de gewone verlichting en worden ook nog bediend met één knop, waardoor het voor een nietwetende chauffeur gemakkelijk is de verstralers aan te zetten terwijl hij eigenlijk de mistlampen wilde gebruiken. De mistlamp is ook aan het controlelampje te herkennnen aan de naar beneden gerichte lichtbundel. Het controlelampje van de verstraler heeft een naar voren gerichte lichtbundel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Sorry Easyrider, BT weet heus wel waar hij over praat. En hij heeft nog groot gelijk ook. Jij ook wel over dat verblinden, maar als ze maar ietewat te hoog staan afgesteld zijn ze WEL verblindend. Als je dan zo iemand een seintje geeft hoor je m denken 'krijg lekker t lazerus joh, t zijn mn mistlampen'. Idd zeer irritant en zeker niet stoer ofzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Of het nou ver- of breedstralers zijn, prettig kan ik ze geen van beiden vinden. Mistlampen vóór begrijp ik ook het nut niet van, verstralers wel maar dan meer samen met/ inplaats van groot licht.

Het merendeel is personenauto die veel met deze lampen rijden, maar ook steeds meer vrachtwagens zie je er mee. Vooral als er gedrukt moet worden omdat het te langzaam gaat schijnen die dingen te helpen:confused:

Maarre... daar heb ik een leuk middeltje voor: remmen zonder remlicht:rolleyes:

En die mistachterlichten? Allemaal de bol er uit, kan dat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Denk dat Big red antwoord gaf op schrootmallot die zei dat hij niet meer in belgië kwam, big red dus wel 6x per week...

ik rij overdag ook soms met stadslicht en mistlampen voor aan, gewoon omdat ik dat mooi vind staan! overdag verblind je er niemand mee lijkt me!

zo gauw t begint te schemeren gaan ze uit en dan gaat dimlicht aan.

gr.Den

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Geef me eens 1 reden waarom dan??

Dennis, je hebt gelijk, maar voor het compleet te maken.

Hoe moet ik dan in godsnaam bij de Shutle komen en hoe kom ik dan weer thuis?

Nou,nou,nou he,he,he,he.....:D

euhhh, is dit off-topic?

bewerkt door Big Red 1
laatste regel...
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

 
En die mistachterlichten? Allemaal de bol er uit, kan dat? 

neen , in belgie ben je verplicht van een achtermistlicht te hebben , en wat ik vind rijden met mistlicht vooraan , mag iedereen het doen , heb ik geen probleem mee, dat is toch niet lang dat je die lichten vor u ziet van die wagen , wat ivb met die achtermistlichten , als het niet nodig is , dan rij ik met mijn grootlichten aan tot ze hun mistlicht uitdoen , heb wel nog geweest dat ik ging vragen of er soms mist in hun ogen zat , kijken ze wel verwonderd en zeggen zo van , neen, wel waarom rij je dan met dat stom mistlicht aan op uw wagen is mijn volgende vraag, en dan zie je zo die handjes naar dat knopje gaan en uitdoen .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Waar ik me de laatste tijd weer mateloos aan erger zijn mensen, in zowel personenauto maar zeker ook in de vrachtauto, die zonder enige reden hun mistlampen aan de voorkant hebben aanstaan. En je hiermee verblinden.

Nu snap ik ook wel dat als 't mistig is je ze aanzet. Maar op klaarlichte dag of ,wat nog veel irritanter is, 's avonds. Ze schijnen vaak alle kanten op,behalve de goede. Ik heb zelf eens de proef op de som genomen en ze 's avonds aangezet. Nou, absoluut geen toegevoegde waarde qua lichtopbrengst. En overdag zie ik 't nut al helemaal niet.

Dus waarom hebben deze mensen hun mistlampen aan de voorkant aanstaan?!

* omdat 't stoer is

* omdat ze de knop niet weten te zitten

* omdat 'n ander 't ook doet

* omdat ze niet weten dat ze aanstaan

of................

Ik weet 't niet, maar ben benieuwd of er meerdere mensen zo over denken.

Even terug naar het begin hoor... Het is iets waar ik me al jaren aan erger, en geloof me, ik erger me niet echt gauw...

In nederland vond ik het meer zielig eigenlijk, mensen die met hun mistlampen aanrijden. Overdag kan ik het wel begrijpen, ik lees hier dat mensen het mooi vinden staan, dus waarom niet?? Ik vind het ook wel een grappig gezicht... 's Avonds heeft het echter nauwelijks toegevoegde waarde. Punt 1 is het nergens echt donker dus niet noodzakelijk en punt 2 kunnen anderen er last van hebben...

Aan deze kant van de sloot is het hetzelfde liedje... Ze noemen het echter geen mistlampen maar driving-lights... Regels voor gebruik van verlichting gaan meestal niet echt veel verder dan dat je een ander niet mag hinderen...

Ook hier rijden velen dus gewoon met die lampen aan. Ik denk bijna zonder erbij na te denken... Als hier de zon onder is dan is het donker, echt donker... Veel minder verlichte wegen, zeker als je binnendoor rijdt. Als dan de weg nat is dan lijkt het net of je verlichting wordt opgezogen in het wegdek... Reflectors in het wegdek zoals in Nederland hebben ze ook niet ivm sneeuwschuivers... Her en der wat reflectorpaaltjes langs de wegen... Maar als je dan al weinig ziet en er komt zo'n kloothommel met van dat felle blauwe licht plus een paar felle drivinglights dan krijg je de neiging om vol grootlicht aan te zetten... Dat doe je echter maar één keer want meestal krijg je dan een nog feller helblauw grootlicht terug...

Ik ben bepaald niet nachtblind maar je moet hier echt af en toe echt je blik op de witte lijn richten omdat je anders de eerste tien seconden geen reet ziet...

Ik begrijp enkel niet dat die mensen zelf geen last hebben van soortgenoten... Dan zou het toch tot je moeten doordringen, dacht ik zo...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ook een van de weinige dingen waar ik me ook aan erger of het nu slecht afgestelde lichten of mist lichten zijn het is zeer irritant en verbindend. Zeker nu het weer donker is als ik naar huis moet rijden kan ik meestal niet eens normaal in mijn achteruitkijkspiegel kijken of ik wordt verblind gelukkig heeft dat ding een nachtstand.

Ik ben zelf wel iemand die zijn lichten meestal gewoon aan zet (gewoon licht dus..) ook overdag onder het motto je kan maar gezien zijn. Maar om nu groot of mist licht te gaan voeren is niet echt nuttig alleen maar gevaarlijk.

Maar over het algemeen is het juist gebruik van verlichting mijn grootste irritatie of het nu het voeren van verkeerde verlichting is of het niet gebruiken van richting aanwijzers bij het op en afrijden van rotondes of bij het verwisselen van strook. Gebeurd zo vaak dat ik een rotonde op wil rijden dat er idioot aan komst die er af wilt maar dit niet aangeeft dus moet ik op de rem...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Of 't nu breedstralers of mistlampen zijn. Ze zitten onderin de bumper.

Ze mogen gewoon niet gebruikt worden als het niet nodig is en je kan er ook gewoon een bekeuring voor krijgen. Gek word je ervan. Bij vrachtautó's heb ik er niet zoveel problemen mee maar personenauto's word je er doodmoe van. Gewoon stoerigheid. Laat de politie daar maar eens meer aan doen, de personenauto's van de weg halen dan ons maar constant pesten.

Grt Ingo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat mij dus wel mateloos irriteert is dat de Belgen (voornamelijk hun) de achtermistlampen aangooien als het ook maar iets mistig is en die dan gewoon niet uitzetten. Dat is pas verblindend.

De Belgen zijn dit in Belgie verplicht, zelfs met hevige regenval, zodra ze de grens overkomen laten ze de lampen gewoon aan. Let maar eens op zodra je in de grensstreek met Belgie rijdt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel of niet verblinden,

1- het is uiterst irritant, je hindert er het overige verkeer mee

2- het heeft totaal geen nut, behalve dat jij het wel mooi vind staan (:confused:) 3- het kost je nog een keer een vette prent, daar kun je op wachten.

1-lijkt me sterk dat ik er overdag iemand mee verblind!!

2-ik vind t idd mooi staan dus heeft t voor mij nut

3-moet jij of ik die prent betalen?

gr.Den

Link naar opmerking
Deel via andere websites

iedereen heeft gelukkig zijn eigen smaak, de 1 vind dit mooi de ander dat, of je mijn auto nu een net niet bak vind zal mij worst zijn, ik vind t gewoon een mooi gezicht als die mistlampen aan zijn en nogmaals je maakt mij niet wijs dat je daar last van hebt overdag! misschien moet je wat meer op de rest vh verkeer letten en niet zo gefocust zijn op die mistlampen!!

en dat ik sneu ben.....ach ja iedere gek is anders he!!

gr.Den

Link naar opmerking
Deel via andere websites

iedereen heeft gelukkig zijn eigen smaak, de 1 vind dit mooi de ander dat, of je mijn auto nu een net niet bak vind zal mij worst zijn, ik vind t gewoon een mooi gezicht als die mistlampen aan zijn en nogmaals je maakt mij niet wijs dat je daar last van hebt overdag! misschien moet je wat meer op de rest vh verkeer letten en niet zo gefocust zijn op die mistlampen!!

en dat ik sneu ben.....ach ja iedere gek is anders he!!

gr.Den

volgens mij val jij in de categorie prettig gestoord.......:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eén van de reacties...........

Kan 1 van de "mistlamprijders" mij misschien uitleggen wát er stoer aan is om die krengen aan te hebben? Ik snap dat echt niet, vooral ook omdat je eigenlijk wel weet dat een groot gedeelte van de mede weggebruikers je eigenlijk ontzettend sneu vindt.

Het zijn bijna altijd ook van die "net niet" karretjes.......of "helemaal niet"

En inderdaad zonnebril erbij op, luide muziek en zo ver mogelijk naar rechts hangen in de auto smiley12.gif

of deze..........

Nope.... maar ik werd er wel van verdacht een type "Ik-vind-het-stoer-mistlampen-te-voeren" te zijn.....

wie citeer je nu? Je begint met de opmerking: 1 van de reacties...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Besef ook voor jezelf dat je beroepsmatig op de weg zit en dat mistlampjes voeren (uit de categorie dikke uitlaat, raamfolie, boomboxen etc.) niet samengaat met hetgeen wat je probeert uit te dragen op de weg.

dus omdat ik overdag in mijn vrachtwagen rij met mistlampen aan geef ik een slecht signaal af aan mijn medeweggebruikers...?

vind ik beetje vergezocht! dikke uitlaat, raamfolie enz heb ik niet, ook niet in/op personenauto,zelfs geen mistlampen, dus zo erg is t niet hoor!!

ik vind t idd belachelijk dat als je OVERDAG met mistlampen rijdt dat dat 65euro kost, 's avonds of 's nachts oke!

maar ja....zo kunnen we nog uuuuuren door discussieren....

gr.Den

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden