[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Ritje Schiermonnikoog


Teddybeer

Recommended Posts

  • Forumlid

Reisverslagje van een ritje naar Schiermonnikoog.

We gaan op Schiermonnikoog , voor een klant, beton mengen met onze mobiele menginstallatie. Deze aannemer heeft een klus aangenomen om daar betonwegen aan te leggen. Aangezien daar geen betoncentrale is en er maar 4 keer per dag een boot vaart, en alles gebonden is aan vergunningen omdat het eiland autovrij/luw is, is de aanvoer erg lastig. Op de dieplader is dit zo ongeveer het grootste dat vervoerd mag worden zonder begeleiding. 26 meter lang, 3.43 meter breed, 4.48 meter hoog en 95 ton zwaar.

De planning was dat ik om 9 uur in Lauwersoog zou zijn en om 9.30 uur op de boot zou staan. Ik had weer eens de semi-dieplader met 2 cementsilo’s bij mij. De menginstallatie zou om 6.30 op de boot staan, samen met de collega’s die de menger bedienen en ook de shovel voor allerlei klusjes mee nemen. Dus om een uur of 7 vertrokken en als ik rond 8.30 het terrein van de veerdienst op draai staan de dieplader van vd Vlist nog midden op de inrit. Deze had de boot gemist omdat er rond 5.30 een duitser met de slaperige kop tegen het rupsstel was geklapt. Half uur vertraging, boot gemist en een luxe auto waar geen zijkant meer in zat. Gelukkig geen gewonden, maar wel een planning die volledig in de war was. Hij kon nu niet eerder met de boot dan 13.30 omdat anders het water te hoog zou zijn en hij dus niet de hellinghoek van de op en afrit kon nemen. Die moest dus maar wachten……

Gelukkig kwam Bert er ook nog bij met vrachtwagen van de klant, op de boot en had ik een beetje aanspraak. Kaartje halen, op rekening klant. € 290 voor en reisje van 2 x 45 minuten. Natuurlijk was het chauffeurshoekje bezet. Er zaten een stuk of 8 tokkende Friezinnen op te kakelen…….

Op het eiland aangekomen, rond 10.15 uur, was daar dus nog maar weinig te beleven. Rustig koffie gedronken en de silo’s op hun plek gezet. Ook nog even met z’n allen de mobiele schaftkeet van de dieplader gehaald. Omdat Bert de viersprong was vergeten moest er wat verzonnen worden. Oplossing was misschien niet geheel volgens de arboregels, maar wel zèèèèèr efectief. Altijd handig om wat extra kettingen bij je te hebben, als je met een dieplader rijd…… Daarna wat rond gekeken daar en kwam de uitvoerder met eten langs. Omdat we pas met de boot van 14.30 terug konden hadden we alle tijd. Omdat we om 14.00 bij de boot moesten staan hebben we de wagens dus om 13.55 maar aan geslingerd. Na maar liefst 2 minuten rijden stonden we op de steiger van de boot en konden we de boot zien aankomen. Ook de menger was duidelijk te zien. Ook was wel al duidelijk dat het allemaal niet veel over had qua ruimte op de boot.

Het van de boot afrijden was dan ook een tijdrovend klusje. Heel geduldig reed de chauffeur naar de rand van de boot en moest daar het hele zwikkie op pompen tot maximale hoogte om vanaf de boot de helling naar beneden te kunnen maken. Dit onder toezicht van politie, Rijkswaterstaat, Wageborgen medewerkers en vele passagiers en eilandbewonders. Het komt niet dagelijks voor dat er zo’n wagen op het eiland komt. Het er af rijden ging prima en tot verbazing van Rijkswaterstaat had de dieplader nog ruimte zat over De politie stond er ook direct bij om alle vergunningen te controleren. Geef ze eens ongelijk. Dit is zo ongeveer de enige kans die zo’n veldwachter daar krijgt om ze te zien, als ie tijdens zijn carriere op het eiland blijft.

Daarna mochten wij de boot op rijden en konden we vertrekken. Om 15.20 reden we van de boot af en om 16.45 stond ik weer op de zaak. Klaar zetten voor maandag was niet nodig, dus was ik vlot klaar. Geen kilometers (161)in 10 uurtjes en wel een leuk dagje met weer een aparte ervaring. Over een week of 3 het hele spul weer op halen en dan maar afwachten waar ze dan aan het werk moeten.

bewerkt door Teddybeer
foto's toe gevoegd omdat die niet goed kopieërden vanuit WORD
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden