[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Stand kachel


Lucio

Recommended Posts

  • Forumlid

Ik hoor de meest verschillende verhalen over de standkachel, dus nu maar even hier aangezien ik vannacht met -17 graden in het fraaie Duitse Detmold stond. Ik durfde mijn standkachel niet continu aan te laten staan, want ik dacht dat hij mijn accu leeg zou trekken. Aangezien ik hem tot nu toe eerder nooit nodig had, was het de eerste keer dat ie aan ging. Mijn collega's hadden het er over dat de accu alleen met het starten van de kachel wordt gebruikt. Wie weet raad? Ik rijd een 95XF (mijn avator is dus niet mijn eigen wagen ;) ) met een draaiknop boven mijn bed (geen digitale) Laten jullie je ramen tijdens het gebruik wat open staan? Kan me voorstellen dat die warme lucht in de kabine niet echt goed is....

Groeten Lucio

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ik laat de mijne ook gewoon de hele nacht draaien, geen probleem hoor.

Als ik thuis slaap met dagen zoals nu programmeer ik hem in, op een uurtje voor ik begin.

Stap ik lekker in een warme auto met schone ruiten ;)

Ben wel vaak bang dat mijn laptop de accu leegtrek.

Als ik weer eens een avondje heb zitten internetten oid.

Voor dat geval heb ik een setje startkabels bij en een goede hoop op wat collegialiteit :rolleyes:

Maar het is nog niet nodig geweest gelukkig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik laat de mijne ook gewoon de hele nacht draaien, geen probleem hoor.

Als ik thuis slaap met dagen zoals nu programmeer ik hem in, op een uurtje voor ik begin.

Stap ik lekker in een warme auto met schone ruiten ;)

Ben wel vaak bang dat mijn laptop de accu leegtrek.

Als ik weer eens een avondje heb zitten internetten oid.

Voor dat geval heb ik een setje startkabels bij en een goede hoop op wat collegialiteit :rolleyes:

Maar het is nog niet nodig geweest gelukkig.

Kun je de jouwe wel programeren bij die daf ja?

krijg dadeljik n nieuwe 105 (heb nu n oude 95) en bij beide kan ik geen tijd enzo instellen.

alleen de temp en aan/uit;)

ben eigenlijk ook wel benieuwd of ie stroom gebruikt als hij eenmaal loopt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Tja.....

Normaliter mag het geen probleem zijn voor een auto met fatsoenlijke (niet te oude accu's) met regulier onderhoud en die op normaal werk word ingezet, om de standkachel 's nachts gewoon te laten lopen. Ook als de koelkast aanstaat mag dit geen probleem zijn.

De meeste standkachels en compressorkoelkasten zijn voorzien van onderspanning beveiligingen, en houden op met werken als er een bepaalde dal spanning is bereikt.

Sowieso gebruikt de standkachel niet constant de volle mep stroom. Als de ingestelde temperatuur is bereikt (in de cabine) dan schakeld het verwarmingselement uit en gaat de kachel op "naaloop" om het verwarmingselement te laten afkoelen. Hierna gaat zowel de verbrander als ook de kachel motor (ook wel ventolator*genoemd) uit, tot dat de temperatuur in de cabine weer lager word als ingesteld. Hierna slaat de ventilator* weer aan en na verloop van tijd ontsteekt de verbrander zich weer, na verloop van tijd gaat de ventilator* harder draaien zodat de lucht sneller de cabine in geblazen word waardoor de temperatuur in de cabine sneller warm word. (bij Ebersbacher of Webasto standkachel).

Ik zou de kachel gewoon zijn werk laten doen, daarvoor is ie immers gemonteerd. En als de auto dan niet starten wil 's morgens (lullig:angel:) dan heb ik in iedergeval niet wakker gelegen door de kou. Vaak zijn er wel collega's in de buurt die kunnen helpen met overstarten (startkabels) of anders wegenwacht of garage bellen. Hoe sneu het ok is voor de werkgever, dan moet het maar wat kosten. Maar slapen in de kou of niet kunnen slapen door de kou geeft ook niet echt een gerust stellend gevoel.

In het verleden ben ik al eens in een hotel gedoken, omdat de standkachel kapot was en daardoor het "stervenskoud" was in de cabine, soms moet je keuzes maken.... EN ik heb ook al eens half Europa doorgereden om aan onderdelen voor de defecte standkachel te moeten komen. Scania (standaard Scania standkachel met motorblok verwarming kwam toen niet veel voor) had nergens onderdelen liggen. Ik vertrok op zaterdag, zondag ging mijn standkachel kapot in Nurnberg, toen in Munchen, Kundl, Bolzano, Modena, Rome naar de dealer geweest maar geen van allen had de juiste temeratuur sensor op voorraad, en tenslotte hadden ze dinsdag nacht op de terug weg in de buurt van Karlsruhe een dealer gevonden die de juiste delen had. Ik heb toen snachts de auto laten lopen, echter echt warm word het dan niet!

Bij ons komt het ook wel eens voor dat een kachel niet werkt, maar gezamelijk met de chauffeur kom je altijd wel tot een goede oplossing, en alle auto's zijn voorzien van een reparatie en onderhoudscontract dus de kosten voor het onderweg ff naar de garage zijn afgedekt door dit contract.

Maar... de kosten van een reparatie/starthulp of een paar nieuwe accu's kunnen niet op tegen de rillingen die je over het lijf kunnen lopen van de kou!!! lijkt mij!!!

(genoeg gelult:D) hopelijk hebben jullie er wat aan!:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

zorg dat je wat verwarming betreft wat achter de hand hebt , een gasfles met opschroefbare warmtestraler of een 220 volt ventilator kacheltje met een kabelhaspel want vaak sta je wel ergens waar je zo een stekker kan aansluiten , en niet laten verhongeren !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Hoe zit het dan wanneer je er ook nog een koelkastje 24V bij hebt draaien?

Ik kan me voorstellen dat de accu's snel leeggetrokken worden met deze abnormale kou.

Is het raadzaam om 's avonds de motor een poosje te laden draaien voor de accu's bij te laden?

Regelmatig, als je bijvoorbeeld ergens een uurtje moet wachten, even het vloeistofnivo in de accu controleren...

Voorkomt ook veel problemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

een standkachel werkt op diesel, alleen de fan gebruikt 24 volt en dat stelt niks voor. De laptop in een bovengenoemde reply ook niet hoeveel ampére denk je dat de motor trekt om te starten?? Die accu's kunnen echt wel wat hebben hoor en als ze dit niet aan kunnen dan zijn ze rap aan vervanging toe!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Regelmatig, als je bijvoorbeeld ergens een uurtje moet wachten, even het vloeistofnivo in de accu controleren...

Voorkomt ook veel problemen.

??? MET de waarschuwing erbij dat die vloeistof BIJTEND voor je ogen kan zijn !!!!

Dat is dus niet zonder gevaar m.i. ...

En zelf heb ik dat nog NOOOIIIIITTTTT gedaan en toch menige koude nacht met standkachel aangestaan.

+ een goed donsendekbed doet wonderen!

Reherry ooit - 19C lag ik alleen onder mijn donzen dekbed .... niets van de kou gemerkt totdat ik 's ochtends wakker werd. Toen was het best koud! (drink)Waterfles zat zelfs ijsvorming in!

Ik zeer dus bij een goed dekbed ipv slaapzak!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Kun je de jouwe wel programeren bij die daf ja?

krijg dadeljik n nieuwe 105 (heb nu n oude 95) en bij beide kan ik geen tijd enzo instellen.

alleen de temp en aan/uit;)

ben eigenlijk ook wel benieuwd of ie stroom gebruikt als hij eenmaal loopt?

Ik rij een XF 380 uit 2003 en kan inderdaad de standkachel in programmeren.

Ik dacht eigenlijk dat dat standaard was.

De mijne ziet er als volgt uit:

standkachelr.jpg

Ik kan hiermee een tijd instellen dat hij aanspringt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik rij een XF 380 uit 2003 en kan inderdaad de standkachel in programmeren.

Ik dacht eigenlijk dat dat standaard was.

De mijne ziet er als volgt uit:

standkachelr.jpg

Ik kan hiermee een tijd instellen dat hij aanspringt.

hmm nee ik heb n andere.kan alleen de temp. regelen en aan/uit (en aan/uit op t dashbord) en heb n xf 380 uit 2001 en in de nieuwe 105 dadelijk schijnt het ook niet te zitten( heb nog niet zelf gezien)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
hmm nee ik heb n andere.kan alleen de temp. regelen en aan/uit (en aan/uit op t dashbord) en heb n xf 380 uit 2001 en in de nieuwe 105 dadelijk schijnt het ook niet te zitten( heb nog niet zelf gezien)

Ik denk het wel hoor.

Wij hebben ook een DAF 105 , en daar zit volgens mij gewoon een programmeerbare standkachel in.

Het bediening paneel ziet er hetzelfde uit als bij mij.

Helemaal zeker weten doe ik het niet, maar het lijkt me wel zeer waarschijnlijk.

Ik weet niet wanneer jij je nieuwe krijgt, maar bel ander even met de DAF.

Die kunnen je het wel vertellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik denk het wel hoor.

Wij hebben ook een DAF 105 , en daar zit volgens mij gewoon een programmeerbare standkachel in.

Het bediening paneel ziet er hetzelfde uit als bij mij.

Helemaal zeker weten doe ik het niet, maar het lijkt me wel zeer waarschijnlijk.

Ik weet niet wanneer jij je nieuwe krijgt, maar bel ander even met de DAF.

Die kunnen je het wel vertellen.

Hij is gister afgeleverd bij ons.maar hij moet nog opgebouwd worden.

tijdklok maakt ook niet zoveel uit, bij kou blijftiej dan gewoon de hele nacht brulle!;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wat ik irritant vond van de Actrossen waar wij in reden is dat ze maximaal 2 uur bleven draaien. Dus lekker warm je bed inrollen en koud wakker worden, brrr. (of ligt dit aan de instellingen van de dealer/het bedrijf etc.) Maar gelukkig werd er ook met DAF gereden en die liet ik gewoon de hele nacht draaien, de lucht wordt toch ook van buiten aangezogen of heb ik dit verkeerd? (gezien de opmerking hiervoor ergens dat het raampje op een kier werd gezet)

Ik vind het iig heerlijk om met die koude nachten met het standkacheltje aan in slaap te vallen. Dat veel liever dan tijdens de zomer in slaap proberen te vallen of met een gewone temperatuur en het raam op een kiertje. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat ik irritant vond van de Actrossen waar wij in reden is dat ze maximaal 2 uur bleven draaien. Dus lekker warm je bed inrollen en koud wakker worden, brrr. (of ligt dit aan de instellingen van de dealer/het bedrijf etc.) Maar gelukkig werd er ook met DAF gereden en die liet ik gewoon de hele nacht draaien, de lucht wordt toch ook van buiten aangezogen of heb ik dit verkeerd? (gezien de opmerking hiervoor ergens dat het raampje op een kier werd gezet)

Ik vind het iig heerlijk om met die koude nachten met het standkacheltje aan in slaap te vallen. Dat veel liever dan tijdens de zomer in slaap proberen te vallen of met een gewone temperatuur en het raam op een kiertje. :)

Ik zal hem morgenavond in ieder geval eens aan laten staan, dan kijk ik of ie zaterdag nog wil straten. Mocht het niet zo zijn, dan start ik em maar met wat startkabels...... Dan kan ik maandag weer met een gerust hart gaan rijden. Ik vind alleen dat het ding behoorlijk wat herrie maakt, ik zou er niet heel de nacht mee kunnen slapen. Of wellicht licht het aan de ventilator?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat ik irritant vond van de Actrossen waar wij in reden is dat ze maximaal 2 uur bleven draaien. Dus lekker warm je bed inrollen en koud wakker worden, brrr. (of ligt dit aan de instellingen van de dealer/het bedrijf etc.) Maar gelukkig werd er ook met DAF gereden en die liet ik gewoon de hele nacht draaien, de lucht wordt toch ook van buiten aangezogen of heb ik dit verkeerd? (gezien de opmerking hiervoor ergens dat het raampje op een kier werd gezet)

Ik vind het iig heerlijk om met die koude nachten met het standkacheltje aan in slaap te vallen. Dat veel liever dan tijdens de zomer in slaap proberen te vallen of met een gewone temperatuur en het raam op een kiertje. :)

Met de Actros moet je de contactsleutel in de ACC positie laten (sleutel in contact, dan naar de 1e positie draaien), dan draait je standkachel de hele nacht door

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Toch werkt hij via de accu want op mijn volvo schakelt de kachel zichzelf uit na 8 uur.

Dat hebben ze natuurlijk niet voor niks gedaan.

Wel gaat na een tijdje de aanjager van mijn gewone kachel meedraaien dus misschien ligt het daaraan dat ze die 8 uur aanhouden.

Ik heb wel eens gevraagd bij de volvo waarom die aanjager mee gaat draaien en daar zeggen ze om de warmte van de standkachel die alleen achter mijn stoel een blaasmond heeft goed te verspreiden.

Je kunt dat meedraaien van de aanjager trouwens wel uitzetten door je temperatuurschakelaar op de laagste stand te zetten die mogelijk is of gewoon door de stand off te kiezen met de draaiknoppen van de climatecontrol

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Met de Actros moet je de contactsleutel in de ACC positie laten (sleutel in contact, dan naar de 1e positie draaien), dan draait je standkachel de hele nacht door
...of je zet je contactslot/sleutel op standje 1....:ja:

:eek: Fijn om daar nu toch een jaar later achter te komen. :D

Ik zal hem morgenavond in ieder geval eens aan laten staan, dan kijk ik of ie zaterdag nog wil straten. Mocht het niet zo zijn, dan start ik em maar met wat startkabels...... Dan kan ik maandag weer met een gerust hart gaan rijden. Ik vind alleen dat het ding behoorlijk wat herrie maakt, ik zou er niet heel de nacht mee kunnen slapen. Of wellicht licht het aan de ventilator?

De standkachel is wel flink aanwezig, maar ik sliep meestal overdag. Dus liever het regelmatige geluid van een zoemende/blazende standkachel dan onregelmatige geluiden van hard wegblèrende "collega's" of ander lawaai. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden