[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

foto's vergane glorie


Gast routier

Recommended Posts

  • Forumlid
Vrumona had vroeger zelf auto's. Tot ze het eigen vervoer afstootten. Maar dat is zomaar een dertig jaar terug geweest. Was de Volvo F-serie er toen al?

Een van de chauffeurs is trouwens naar 'ons' toe gegaan. Is toen ook het zelfde werk blijven doen. Zo'n auto als op de foto is er ook wel geweest bij Niat. Maar volgens mij niet in die kleuren. Die ene die ik ken was oranje van kleur als ik me niet vergis. Maar dat was toen al (1992) 'vergane glorie'.

Hmm....archief...krak krak, rammel rammel....:D

post-51-1394784087,1462_thumb.jpeg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik zat wat te zoeken en kwam toen een paar namen tegen: Van der Lee (Hagestein ??), Kool (Schalkwijk ??) , maar ook Vernooy uit Cothen (destijds). Nu reed Vernooy wel ook DAF, maar ook wel Volvo. Tenminste, dat schiet me te binnen nu ik die namen zo weer zie.

Namen vond ik hier ( << klik !! < ):

Wat betreft uw vraag over kentekens, denk ik dat u de meeste kans maakt bij de Merk-dealers. Die kunnen u wellicht verder helpen, ook voor oudere kentekens wanneer u zegt waarvoor u ernaar op zoek bent. RDW zal geen kentekens voor u koppelen aan eigenaars, denk ik.

Succes met uw zoektocht.

V/D Lee Hagestein heeft nooit Volvo's gehad, in het begin hadden ze DAF's nadat ze erven de Jong hadden over genomen uit Heij en Boijcoop (hoop dat ik dat dorp goed heb gespeld) en daarna zijn ze overgestapt op Scania. Vanaf 2000 zijn ze overgestapt op Mercedes en een enkele verdwaalde DAF. Heb er vanaf 2000 t/m 2006 gewerkt:ja:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Volgens mij Van De Bosch Erp, kan mij vaag iets herrineren dat ik vroeger zo;n wagen heb zien rijden met zo;n opbouw, maar dan met groene zeilen erin. en aangezien heden ten dage bij Heineken Den Bosch de terminal trekkers ook die kleur hebben, vermoedt ik dat het om dit bedrijf gaat? Gr Rubs

de puzzel is ten einde bedankt allen voor het raden jullie hebben het niet bij het juiste eind het is een wagen van v/d lee uit westerhoven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
de puzzel is ten einde bedankt allen voor het raden jullie hebben het niet bij het juiste eind het is een wagen van v/d lee uit westerhoven.

Bedankt dat u een einde maakt aan het gissen.

Het is trouwens Van der Lee uit Werkhoven. Ze hebben destijds samen met o.a. Kool, de Wilde en Vlematra nog in de clinch gelegen over een octrooizaak (aangaande lading op pallets voor Vrumona) tegen H.J. van Bentum (octrooihouder).

Bron ( << klik !! < ).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het is trouwens Van der Lee uit Werkhoven. Ze hebben destijds samen met o.a. Kool, de Wilde en Vlematra nog in de clinch gelegen over een octrooizaak (aangaande lading op pallets voor Vrumona) tegen H.J. van Bentum (octrooihouder).

Bron ( << klik !! < ).

Zowieso al een grap dat je octrooi aan kunt vragen op een bepaalde voertuiginrichting.

Maar dan is de claim van v Bentum afgewezen omdat het octrooi ging over een beweegbare ondervloer en vaste bovenvloer, terwijl de anderen werkten met een vaste ondervloer en beweegbare bovenvloer.

Ofwel, als het octrooi net iets anders omschreven was (1 vaste en 1 beweegbare vloer) dan hadden de anderen hun voertuigen naar de sloop kunnen brengen:D

(of begrijp ik het verkeerd Karel?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Bedankt dat u een einde maakt aan het gissen.

Het is trouwens Van der Lee uit Werkhoven. Ze hebben destijds samen met o.a. Kool, de Wilde en Vlematra nog in de clinch gelegen over een octrooizaak (aangaande lading op pallets voor Vrumona) tegen H.J. van Bentum (octrooihouder).

Bron ( << klik !! < ).

ja karel bedoelde ik ook maar met mijn dikke vingers iets te snel getypt mijn excuses.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ofwel, als het octrooi net iets anders omschreven was (1 vaste en 1 beweegbare vloer) dan hadden de anderen hun voertuigen naar de sloop kunnen brengen:D

(of begrijp ik het verkeerd Karel?)

Wat ik er nog van weet is dat men toen wilde overgaan van combi's naar trekker-opleggercombinaties. Met tussen de trekker en de assen van de oplegger een dubbele laadvloer en dan achter de opleggerassen het laatste stuk ook dubbel. Dit om op die plekken 2 pallets hoog te kunnen vervoeren en daarmee de capaciteit van een combi te evenaren.

Patenten/octrooien schrijven is een vak apart. Als het idee te "ruim" omschreven wordt dan zitten er teveel gaten in, of het wordt niet in behandeling genomen. Als het te specifiek is omschreven, net als met regels en wetten, dan sluit je weer zoveel mogelijkheden uit, dat het vrij simpel te omzeilen is. Het nadeel van het vastleggen van dergelijke innovaties of ideeën vind ik altijd dat er een stop gezet wordt op de creativiteit en doorontwikkeling van een bepaald concept door andere partijen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat ik er nog van weet is dat men toen wilde overgaan van combi's naar trekker-opleggercombinaties. Met tussen de trekker en de assen van de oplegger een dubbele laadvloer en dan achter de opleggerassen het laatste stuk ook dubbel. Dit om op die plekken 2 pallets hoog te kunnen vervoeren en daarmee de capaciteit van een combi te evenaren.

Dergelijke opleggers heb ik ongeveer 6 of 7 jaar geleden nog wel zien lossen. Was met sisi opdruk als ik me niet vergis. Grote nadeel is natuurlijk dat je nooit voor een dock kunt lossen. Met gewoon 26 pallet plaatsen en iets hogere pallets kom je ook wel aan een mooi totaalgewicht. Zal daarom wel weer uitgestorven zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@ Marnix.

Klopt helemaal. Maar zoals u ook op de foto van die auto van Van der Lee kunt zien, werd destijds alles met een vorkheftruck vanaf de zijkant geladen en gelost. De vloeren waren ook iets schuin aflopend naar het midden, zodat de pallets en de kratten naar het midden "hingen". Rolzeiltje erover en klaar!

Nog een specificatie met tekening van het octrooi wat onder vuur lag, vindt u HIER ( << klik !! < )

Tegenwoordig wordt dat soort werk vooral gedaan met oplegger met rollenbanen die achterlangs gelost worden en geladen. In tijd van een paar minuten staat een complete lading dan binnen in de loods of juist geladen in de oplegger. Tenminste, dat heb ik wel eens bij een kennis van me gezien die veel frisdrank en bronwater rijdt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Nog een specificatie met tekening van het octrooi wat onder vuur lag, vindt u HIER ( << klik !! < )

Door de dubbele laag gingen er dus 30 pallets me ipv 22 normaal. Door het zijkant lossen gebruik je effectief maar 2 meter van de breedte van de oplegger. Zoals u zegt, bier en frisdrank gaat tegenwoordig in opleggers met een rollerbaan. Daar gaan er gewoon 26 in en als er op het dock ook een rollerbaan aanwezig is, gaat het lossen natuurlijk erg vlot! Al zie ik de chauffeurs die pallets bier komen lossen altijd vrij zenuwachtig naar de stand van de luchtvering turen. Als de oplegger een paar cm zakt, dan kon het wel n's slecht lopen;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
En zie Verhoek ook al een tijdje met opleggers rijden die daar weer op lijken :ja:

http://www.verhoek-europe.com/nl/web/bedrijf/default.aspx?Oid=66

Die opleggers hadden we bij van Dieren al, zo kun je zonder dat je met de heftruck in de oplegger hoeft 3 slagen tapijt laden of lossen van 4 meter lengte of 1 slag van 5 meter en 2 van 4 meter. Alleen dat midden stuk is beweegbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Die opleggers hadden we bij van Dieren al, zo kun je zonder dat je met de heftruck in de oplegger hoeft 3 slagen tapijt laden of lossen van 4 meter lengte of 1 slag van 5 meter en 2 van 4 meter. Alleen dat midden stuk is beweegbaar.

De bovenste foto. Die tautliner met dubbele zwanenhals als het ware. ??

Heb zelf ook 1 x met een tapijttrailer gereden. Dat was een boxtrailer met idd een beweegbare binnenkamer. Maar met zo een dubbele zwanehals oplegger kan ik het niet helemaal voor me halen hoe dat moet werken? De binnenkamer kan dan niet ver genoeg naar voren of achter lijkt mij. Sowieso een tautliner lijkt me niet ideaal voor rollen tapijt. Maar misschien heeft dat wel met retourlading te maken. Vond het in ieder geval een vreemde verschijning toen ik ze voor het eerst zag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
De bovenste foto. Die tautliner met dubbele zwanenhals als het ware. ??

Heb zelf ook 1 x met een tapijttrailer gereden. Dat was een boxtrailer met idd een beweegbare binnenkamer. Maar met zo een dubbele zwanehals oplegger kan ik het niet helemaal voor me halen hoe dat moet werken? De binnenkamer kan dan niet ver genoeg naar voren of achter lijkt mij. Sowieso een tautliner lijkt me niet ideaal voor rollen tapijt. Maar misschien heeft dat wel met retourlading te maken. Vond het in ieder geval een vreemde verschijning toen ik ze voor het eerst zag.

De vloer of vlonder zakt in die "kuil" zodat die trailer ook voor normale vrachten te gebruiken is zoals 33 euro's op de vloer. Ben er alweer bijna 12 jaar uit in die tapijtzooi, dus om dat ding weer ff voor mijn geest te halen ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik zat wat te zoeken en kwam toen een paar namen tegen: Van der Lee (Hagestein ??), Kool (Schalkwijk ??) , maar ook Vernooy uit Cothen (destijds). Nu reed Vernooy wel ook DAF, maar ook wel Volvo. Tenminste, dat schiet me te binnen nu ik die namen zo weer zie.

Namen vond ik hier ( << klik !! < ):

Wat betreft uw vraag over kentekens, denk ik dat u de meeste kans maakt bij de Merk-dealers. Die kunnen u wellicht verder helpen, ook voor oudere kentekens wanneer u zegt waarvoor u ernaar op zoek bent. RDW zal geen kentekens voor u koppelen aan eigenaars, denk ik.

Succes met uw zoektocht.

Het was Snel uit Hekendorp die voor Vrumona reed.:bey:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • Administrators

Mooie foto's zeg:ok: Komt weer een beetje die goede oude tijd terug...

Toen ik in m'n eerste baantje nog bij AH aan de achterdeur stond kwam de Zaan/Haan nog met zulke 141'ers en later 113's een vrachtje brengen:ja:

Volgens mij heb ik daar het chauffeursvirus opgelopen!

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden