[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nachtrust opsplitsen met bootovertocht


Heisterkamp1557

Recommended Posts

  • Forumlid

Hierbij een vraag die in alle boekjes wel is vermeld maar nogal onduidelijk.

Het gaat hem om het onderbreken van de nachtrust om op en af de boot/trein te rijden.

Hierbij zegt de wet dat een nachtrust 2x onderbroken mag worden door 1u mits de totale nachtrust 11u bedraagt.

1) Mag men dan enkel een nachtrust onderbreken als men maar max 13 arbeidsuren heeft, anders val je onmiddelijk op een nachtrust van 9u

2) Kan men 2x onderbreken met telkens max 1u of is het totaal van de gereden tijd tijdens de 2 onderbrekingen 1u

3) en meest dringende vraag: waar horen die rijuren tijdens die onderbrekingen bij? moet je ze nog over hebben bij jouw vorige dag of moet je ze optellen bij de rijuren van de daaropvolgende dag.

Tot nog toe enkel maar grote vraagtekens gezien in de ogen van de mensen die ik het vroeg, en aan de controlerende instanties heb ik het nog niet gevraagd want ik ben altijd ZEER blij als ik weer mag rijden met de opmerking "alles is in orde, je kan weer verder" Dan ga ik ze niet lekker nog es laten nadenken over die rijtijdenwetgeving...

Alvast bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mja moeilijk verhaal, wij doen het ook van dover naar calais met de ferry en dan in calais de 11 uur volmaken inclusief de overtocht. We hebben hier nog geen problemen mee gehad.

MAAR....

Zelf ben ik altijd in de veronderstelling geweest dat het een bootovertocht van minimaal 8 uur moet zijn waarbij je beschikking hebt over een hut.

p.s. als je dan toch controlle hebt en er is niks mis probeer dan die agent zo lang mogelijk bezig te houden... hebben ze minder tijd om andere collega's lastig te vallen. Eind vorig jaar gehad met de VOSA in de uk. 30 min voor de controlle en nog 30 min staan te ouwehoeren met die gasten over koetjes en kalfjes.. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast johannes70

Een collega van mij heeft vorig jaar in Denemarken een vette boete gehad omdat hij na de boot van 4 uur een half uur gereden had en daarna 10 rust volgemaakt.

Volgens de Deense politie mag je wel de auto van de boot zetten of 5 minuten rijden om op een parking te komen maar geen 35 kilometer verder.

Dus werd ook zijn diensttijd vanaf 'smorgens door gerekend en had hij die dus ook teveel, ik geloof van 38 uur.

Ik trek bij de boot altijd gelijk de schijf eruit en doe hem de volgende morgen er pas weer in als de 9 uur er op zit.

Dat is dan het voordeel van de schijf, hoe dat digitaal gaat weet ik niet en wil ook nog niet weten:p

Maar werd 2 weken terug 's nachts aangehouden bij Leer en de mannen namen van 3 weken schijven mee in de auto en 20 minuten studeren en tellen kreeg ik alles terug en werd mij een goede reis gewenst:banaan:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Artikel 9

1. In afwijking van artikel 8 mag, wanneer een bestuurder

een voertuig begeleidt dat per veerboot of trein wordt

vervoerd, en op voorwaarde dat hij een normale dagelijkse

rusttijd neemt, die rusttijd hooguit tweemaal worden onderbroken

door andere activiteiten die niet langer dan één uur

duren. Tijdens die normale dagelijkse rusttijd moet de

bestuurder kunnen beschikken over een bed of slaapbank

Je moet wel de beschikking over een bed hebben !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

1) je kan toch wel 11 uur rust maken dit hoeft niet in de periode van 00.00 tot 24.00 uur (Als je hier in maar wel 9 uur hebt )

2)ik heb begrepen de onderbreking samen niet meer dan 1 uur mag zijn.

en deze onderbrekingstijd hoeft niet te worden gecompenseerd:tu:

3) nergens bij , is toch een onderbreking van je rust geen werktijd:tu:

en volgende vragen ;

4) wanneer zet je dat digiding op boot, al op de parking of pas op de boot en als je er af bent wat dan?

5) als je bv maar 10 minuten voor de boot staat te wachten mag je dan al wel eindediensttijd invoeren voor die 10 minuten( vind ik erg ongeloofwaardig)

6) weet er uberhaupt iemand hoe het wel of niet moet? want ik doe ook maar wat:banaan:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

het gaat hier over de digi, en niet over de anologe. want daarmee waren dingen een stuk simpeler.

@volvo400. je heb het over 10min VOOR een boot. havens zijn groot, maar 10min rijden naar een boot....

aangekomen in een haven, en klaar voor je nachtrust, waar een overtocht in gaat zitten, betekent digi op wachten boot zetten. later de boot op, en misschien zelfs in je rust de boot/trein weer af. op de boot, en na het afrijden van de boot de digi op rust zetten. zover ik weet moet je dan echter je nachtrust wel verlengen met 1uur. 9uur, word dus 10uur rust. vergeet echter niet je ticket te bewaren, als bewijs van de overtocht.

bij het afrijden van de boot mag je tot max 1uur rijden/bezig zijn.(niet voor de boot) dit word niet gezien als rijtijd, en word dus niet opgeteld bij de vorige dag, of bij de nieuwe dag.

ik vaar 2x per week fredeikshaven/goteburg, een overtocht van 3.15u. en maak mijn rust zo als jaren zonder problemen. hoe men in frankrijk, spanje, italie er tegen aan kijkt weet ik niet, maar in die landen begrijpen ze uberhoud weinig van boten, winter, en werken.:hamer:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

@kalakuski

Ik bedoel ook meer stel je komt weer eens strak in tijd bij de boot, je digi op 4.27 rijtijd en je dan aan melden en naar kade rijden dan kom je precies weer over de 4.5 uur heen. dan kort wachten bij de boot ( geen 45 minuten) en dan de boot op.

De vraag was dus eigenlijk mag je einde diensttijd invullen als je de ticket haalt en dan vrolijk weer rijden. Melden bij de slagboom en rijden over een haventerrein en de boot op rijden in filevorm kan wel 20 minuten rijtijd kosten volgens de digi en sta je met bijna 5 rijuren:mad: op de klok uiteindelijk op de boot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

als je het zo stelt, ben ik bang dat het antwoord nee is. ticket halen en de haven inrijden is nog altijd werk.

ik denk zelfs dat als je 30min staat tewachten voor inscheping, je die 30min niet bij je nachtrust mag optellen. je moet bij de meeste boten 30min/1uur voor vertrek aanwezig zijn.

ik denk dat als je langer als een uur staat tewachten je pas kan gaan spreken over een onderbroken rusttijd.

je 9/11uur nachtrust onderbreken voor het op of afrijden van een boot mag dus wel. je zal je nachtrust dan alleen met 1uur moeten verlengen. dat het file rijden om ingescheept teworden dan 20min duurt, maakt die 1uur verlenging van je nachtrust weer goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat was vroeger idd zo. die regel is iig wel verandert.

tot max 1uur mag je rijden. en dat uur gaat in zodra je de auto dus verzet op de boot.

in goteburg, waar ik dus vaak komt is er bijna geen parkeerplaats. je MOET daar de stad wel uitrijden. en de eerste parkeerplek vind je pas na 30min.

in helsingborg (zweden) moet je de haven ook uitrijden, en als je daar niet bekent ben, word een parkeerplaats zoeken al snel een stuk rijden.

in helsingor (denemarken) kan je in de haven niet parkeren, en zal je ook een stuk moeten rijden, of als je bekent bent, moeten parkeren op het ingaande parkeerterrein.

vroeger, mocht je in travemunde de haven ook niet uit op zondag, vanwegen het rijverbod. je kon toen een ontheffing kopen, waardoor je naar de eerste parkeerplaats kon rijden. die controle is er niet meer, en ook de ontheffing kan je niet meer kopen.

maar zoals ik schreef, in scandinavie, (noord) duitsland, NL en belgie begrijpen ze dat nog. succes met uitleggen in de zuiderlijke landen. uitleggen zal je het die mannen daar misschien best wel, echter ontbreekt het dan aan JOU talen kennis, want hun spreken der eigen taal wel. :mad:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

vroeger, mocht je in travemunde de haven ook niet uit op zondag, vanwegen het rijverbod. je kon toen een ontheffing kopen, waardoor je naar de eerste parkeerplaats kon rijden. die controle is er niet meer, en ook de ontheffing kan je niet meer kopen.

maar zoals ik schreef, in scandinavie, (noord) duitsland, NL en belgie begrijpen ze dat nog. succes met uitleggen in de zuiderlijke landen. uitleggen zal je het die mannen daar misschien best wel, echter ontbreekt het dan aan JOU talen kennis, want hun spreken der eigen taal wel. :mad:

bij heisterkamp hebben de meeste trekkers nog een ontheffing voor het rijden op zon en feest dagen naar trave word elk jaar verlengt tegen betaling

Link naar opmerking
Deel via andere websites

in helsingborg, kan je op de eerste rondtonde gelijk draaien, en slapen op het inkomede haven terrein. op de tweede rondtonde kan je ook gelijk rechtsaf, en slapen in de straat aldaar.

je kan bij de afslag attekulta (of hoe die ook heet) ook slapen.

of op de E4 op de controleplaats.

dit alles binnen 15min rijden.;)

en ja, je mag dus 1uur rijden vanaf de boot. dus zodra je begint terijden vanaf die pond in helsingborg, kan je max 1uur rijden. dit is geen rijtijd. je kan daarin dus tijd winnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het op/afrijden van de boot hoeft niet meer gecompenseerd te worden als het in je rust gebeurt. Er zal natuurlijk wel gekeken worden of je naar een reeele parkeerplaats bent gereden. Dit geldt zeker in Nl. Hoe dit elders is geregeld weet ik (nog) niet.

Ide

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 13 years later...
  • Forumlid
53 minuten geleden zei RobNiat:


Nope. 
 

Wanneer je een nachtrust onderbreekt om een boot op danwel af te rijden, dan dien je een volledige rusttijd van 11 uren te maken. 
 

Dus in jouw geval moet je nog eens twee uurtjes pakken aan de overkant. 

 

 

En de tijd compenseren die je op en af gereden hebt als ik me niet vergis. Je hebt een uur de tijd om op en af te rijden dus je zou voor de zekerheid een rust van 12 uur in totaal moeten maken om helemaal safe te zijn.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 28-4-2022 om 07:40 zei Ko-bus:

Ik sta 1 uur in de haven rij de boot op bin 50 min sta vervolgens 8.uur op de boot 

Dit zijn totaal 9 uur 

MAG DIT ALS EEN VERKORTE NACHTRUST WORDEN GEREKEND !!??

Nee dit mag niet.  Jij hebt je tacho op "bootje" staan als het goed is en dus dien je de 11 uur vol te maken.

 

Op en af rijtijd hoef je niet extra te compenseren.

 

Als je 9 uur aan een gesloten op de boot zou staan zou je dit wel als een verkorte nachtrust kunnen tellen. [met de nieuwe tacho niet meer heb ik me laten vertellen omdat die de verplaatsing registreert ]  Maar dat is de keuze die je maakt op het moment dat je in de haven staat te wachten voor het oprijden. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei RobNiat:


Ik weet niet wat jij bedoelt met compenseren in deze. 
 Dus een uur in de haven, dan twintig minuten om de boot op te rijden..<knip>
Wanneer je van de boot afrijdt heb je nog steeds een uur over om een geschikte parkeerplaats te vinden. 

Je hebt maximaal een uur om de boot op of af te rijden. Als hij al 20 minuten heeft gebruikt om de boot op te rijden heeft hij nog maximaal 40 minuten om de boot af te rijden en een parkeerplaats te vinden. Dit mag enkel met een normale rust van 11 uur + de tijd die je nodig hebt om op en af te rijden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
18 minuten geleden zei albertvv:

Je hebt maximaal een uur om de boot op of af te rijden. Als hij al 20 minuten heeft gebruikt om de boot op te rijden heeft hij nog maximaal 40 minuten om de boot af te rijden en een parkeerplaats te vinden. Dit mag enkel met een normale rust van 11 uur + de tijd die je nodig hebt om op en af te rijden.

 

 

Precies! Dat uur dat je mag gebruiken om de boot op en af te rijden moet je compenseren met extra rust, als je dus zorgt voor 12 uur rust zit je altijd goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
6 uur geleden zei RobNiat:


Ik weet niet wat jij bedoelt met compenseren in deze. 
 

Je rusttijd totaal moet elf uur zijn. Dus een uur in de haven, dan twintig minuten om de boot op te rijden en acht uur op de boot, dat geeft totaal negen uur rust. 
Wanneer je van de boot afrijdt heb je nog steeds een uur over om een geschikte parkeerplaats te vinden. En daar moet je dan twee volle uren blijven staan. 
 

Dus totaal elf uur stilstand. 660 minuten. De tijd die je nodig hebt om op en af te rijden is geen rusttijd. 

 

 

Deze uitleg klopt niet Rob.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
8 uur geleden zei HendrikJansen:

 

Als je 9 uur aan een gesloten op de boot zou staan zou je dit wel als een verkorte nachtrust kunnen tellen. [met de nieuwe tacho niet meer heb ik me laten vertellen omdat die de verplaatsing registreert ] 

Theoretisch kun je een verkorte (9 uur) rust maken op de boot maar invoer begin en einde land kloppen dan niet, dus ook niet met een oudere tacho. Als je 11 uur rust maakt op de boot en je voor op en afrijden de bootfunctie invoert mag de landcode verschillend zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden