[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Nachtrust opsplitsen met bootovertocht


Heisterkamp1557

Recommended Posts

  • Forumlid
24 minuten geleden zei RobNiat:

geen antwoord op de vraag. 

Zoals ik de link interpreteer: 11 uur rust, binnen die 11 uur mag je maximaal 1 uur bezig zijn met op-/afrijden van boot of trein, dat ene uur hoort dan gewoon bij de 11 uur rust. Voorbeeld: aankomen bij de haven om 08:00 uur, uurtje in je neus peuteren, kwartiertje de boot op rijden, 4,5 uur op de boot lanterfanten, kwartiertje de boot afrijden aan de overkant, dan is het 13:00 uur en moet je nog 6 uur slapen, dus tot 19:00 uur, om aan je 11 uur rust te komen. De boot op- en afrijden is volgens deze link blijkbaar niet echt werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bron: https://www.routiers.nl/hoe-werkt-onderbreking-dagelijkse-rust-boot-trein/


 

De rust mag maximaal twee keer worden onderbroken om de veerboot of trein op en/of af te rijden. Hierbij moet rekening worden gehouden met de volgende voorwaarden:
• De totale genoten rust bedraagt minimaal 11 uur (of 3 + 9 uur)
De onderbreking zelf telt niet mee als rusttijd
• De onderbrekingen mogen tezamen niet langer dan 1 uur duren
• Ook bij een gesplitste rust van minimaal 3 uur en minimaal 9 uur bedraagt het totaal van de onderbrekingen niet meer dan twee
• De bestuurder beschikt over een bed of slaapbank
• Een wekelijkse rust mag niet op deze wijze worden onderbroken
Ten slotte nog een advies voor de tachograaf: activeer de veerbootfunctie vlak voordat de trein of boot wordt opgereden en vlak voordat de trein of boot wordt afgereden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
42 minuten geleden zei Ger-1957:

We kunnen er nu allerlei wazige chauffeurssites bij gaan halen en van alles roepen maar er is maar één bindende officiële instantie die aangeeft wat juist is en die is  >>hier<< te vinden 

 

Hier staat in art.9 het volgende:

 

Nergens wordt er ook maar één woord gerept over compenseren, er wordt weer een hoop onzin de wereld in geholpen.

Compenseren komt in de verordening 561/2006 alleen nog maar voor bij verkorte wekelijkse rust, zelfs de verkorte dagelijkse rustperiode hoeft niet meer gecompenseerd te worden en die regel is dan ook geschrapt in de verordening 

 

 

Einde discussie :rolleyes:

 

Dit is voor tweeerlei uitleg vatbaar Ger. Er staat "de rusttijd mag worden onderbroken". De onderbreking telt dus niet als rusttijd zou ik dan denken. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
53 minuten geleden zei Ger-1957:

Einde discussie :rolleyes:

Dus jouw linkje van vdo geeft ook een andere uitleg dan bovenstaande. 
 

wat wel interessant is  wat er nog meer in staat: dat de functie boot/trein de gps uitschakelt…..

danzou je dus wel het voertuig kunnen verplaatsen zonder dat dit gesignaleerd word en  bij de rust kunnen tellen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
1 uur geleden zei Ger-1957:

 

Mag ik u wijzen op de post met de afbeelding waaruit duidelijk blijkt dat de rijtijd op en van de boot onder art 9 valt en daarbij dus impliceert dat deze onderbreking gewoon rust is, verder staat er in dat artikel duidelijk:

Ik vermelden dat deze link afkomstig is van een gerenommeerd en betrouwbaar bedrijf, namelijk VDO fabrikant van tachografen.  

 

Nu dan einde discussie :angel: ;)

 

ik heb ook een plaatje gevonden 😀

 

image.png.23452a03ba3e061f9ec385fef464d376.png

 

Dit is van ITD Denemarken, de Deense vereniging voor Wegtransport. Ook gerenommeerd en betrouwbaar lijkt me zo. Zeg maar de Deense Evofenedex

 

Bron: ITD.dk zie pagina 24.

Wil je nog verder discussieren?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
29 minuten geleden zei Vledder:

Wil je nog verder discussieren?

Tuurlijk :-)
Jouw plaatje is niet helemaal compleet, er zijn twee mogelijkheden in artikel 9:
2.   Tijd besteed om te reizen naar een plaats om controle te nemen over een voertuig dat onder het toepassingsgebied van deze verordening valt, of om terug te keren van deze plaats, wanneer het voertuig zich niet in de woonplaats van de bestuurder of in de exploitatievestiging van de werkgever waaraan de bestuurder normalerwijze verbonden is, bevindt, wordt niet geteld als rust of een onderbreking, tenzij de bestuurder reist met een veerboot of trein en een bed of slaapbank ter beschikking heeft. Ik kom er zo niet achter welke mogelijkheid in jouw plaatje wordt beschreven: met of zonder slaapplaats op de boot?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Excuus voor de slechte link.

 

Wat toont dit aan Ger??

 

image.png.5175b7c4ceb3cf61e2007aed7e5f7de0.png

 

Het op- en afrijden wordt niet als dagelijkse rijtijd meegeteld. Je mag daarnaast dus 9 of 10 uur rijden. Wel als wekelijkse rijtijd overigens

 

image.png.d589790dcc977600d89a670e5a08376c.png

Ja dit klopt als een bus. De chauffeur komt om 20:00 aan, dan begint zijn rusttijd van 11 uur, plus het uur voor op- en afrijden, en dan is het 24 uur later weer 8 uur. Dat bevestigt toch dat het uur voor op- en afrijden niet tot de rusttijd wordt gerekend? Dan zou hij 12 uur rust maken.

 

image.png.23c71197e27999cfaa772cae8cbe1451.png

Dat zeg ik toch: Chauffeur begint om 8 uur, komt om 20:00 in de haven. Rusttijd begint. 11 uur rust + 1 uur onderbrekingen. Totaal 24 uur. 
Dus onderbrekingen is geen rusttijd in dit verhaal.
 

En eigenlijk is het VDO verhaal hier ook niet heel expliciet in:
image.png.c9bff0883068592f53ea108a54abd107.png

 

Er staat alleen dat de rust niet onderbroken wordt, niet dat het op- en afrijden bij de rusttijd hoort. Dat is jouw interpretatie.

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Sneu 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
16 uur geleden zei RobNiat:


Er zijn meer bootjes dan die van Trelleborg naar Travemünde…

Weet ik, Rob.

Maar bv Harwich-Hoek van Holland heeft (had) ook een kelder....

Maar vooral op de TT had je wel eens "de pech" binnen geen 9u stilstaand te kunnen volbrengen....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

561/2006 is leidend

Citaat

Artikel 9

1. In afwijking van artikel 8 mag, wanneer een bestuurder een voertuig begeleidt dat per veerboot of trein wordt vervoerd, en op voorwaarde dat hij een normale dagelijkse rusttijd neemt, die rusttijd hooguit tweemaal worden onder- broken door andere activiteiten die niet langer dan één uur duren. Tijdens die normale dagelijkse rusttijd moet de bestuurder kunnen beschikken over een bed of slaapbank.

Onderbroken door andere activiteit, dus op/afrijden telt niet als rust.

In de Nederlandse vertaling is iets vergeten, die andere activiteiten mogen totaal niet meer dan één uur duren. Zoals het er staat kan het ook uitgelegd worden dat beide andere activiteiten afzonderlijk een uur mogen duren.

Citaat

that period may be interrupted not more than twice by other activities not exceeding one hour in total.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Op 2-5-2022 om 17:54 zei Vledder:

Er staat alleen dat de rust niet onderbroken wordt, niet dat het op- en afrijden bij de rusttijd hoort. Dat is jouw interpretatie.

 

 

Geschreven vanuit de technische werking van de tachograaf zal dit wel kloppen ja.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden