[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

afkoppelen, welke volgorde ??


marthijn v8

Recommended Posts

  • Administrators

In principe moet je altijd de deur dicht doen als je eruit gaat....Wind kan een deurophanging compleet vernaggelen!

Daarnaast heb ik ook inderdaad gevallen gehad op bedrijfstereinen dat als ik naar achter moest om de deuren te openen/sluiten, de hut op slot deed!

Enkel niet in Italie....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 143
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • Forumlid

Ik hoor t al Willem, sinds die Polen-invasie moeten dus de deuren op slot in Scandinavië? Je kan lullen wat je wil, maar dat was tot een jaar of 10 terug echt niet nodig. Maar ik probeer je maatjes nergens van te beschuldigen hoor, ik trek alleen een conclusie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Kevin, ik schreef al erder over onze Polen.

Die word al beter geleert hoe een treiler tekoppelen als jou blijkbaar. Maar dat terzijde.

Je moet voor de grap hier eens op kantoor moeten komen kijken. Daar hangen de foto's van de bewakingcamera's.

Auto uitstappen, voorom rondlopen om tegaan tanken, en voor ze bij de rechtertank zijn, zit er al iemand in de cabine.

Nadat de tanpas en code is ingevoert, en ze kunnen gaan tanken, zie je de dader al uit de cabine komen.

Die foto's hangen hier op kantoor.

Onze Polen word geleert, cabine uit, deur op slot.

Polen he.

Willem je bent weer lekker cynisch bezig, maar vertel even. wat is er niet goed aan de aan mij geleerde manier van aankoppelen, bel anders even de rijschool. jij hebt tenslotte de ervaring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik hoor t al Willem, sinds die Polen-invasie moeten dus de deuren op slot in Scandinavië? Je kan lullen wat je wil, maar dat was tot een jaar of 10 terug echt niet nodig. Maar ik probeer je maatjes nergens van te beschuldigen hoor, ik trek alleen een conclusie.

M, ik schreef onze Polen word geleert/vertelt de deur opslot tedoen als ze de auto verlaten. Ook al is het maar voor heel even.

De Polen die bij ons rijden dus.

En of het 10jaar terug allemaal zo veilig was......... Mijn auto is toch 2x opengebroken geweest. En ja die zat op slot. Beide keren in Spanje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar Willem, dat betekend dus ook dat je (in de theorie) je deur op slot zou moeten doen, wannneer je je deuren van de trailer open zou moeten doen??

Ja, en ook met tanken aan de andere kant.

Doe maar eens een cabinedeur open, en krijp zosnel mogelijk iets waardevols wat je ziet liggen, en ren dan weg. Kost je geen 5sec.

Eer dat de chauffeur het doorheeft, en om of terug gelopen is, ben je al weg.

We hebben tegenwoordigs heel wat waardevolle spullen in de auto.

Ik heb bv me telefoon binnen handberijk liggen. Telefoons eigelijk. 3stuks.

Me camera ligt binnen handberijk. En de laptop ligt op de motortunnel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ja in Spanje Willem, dat gebeurt regelmatig daar en al sinds jaar en dag. Maar in 't noorden? Het moet toch niet veel gekker gaan worden.

Btw, dat in Spanje gebeurde daar hoofdzakelijk door die fijne zigeuners. En niet de Roma, maar van Spaanse origine werd mij verteld door de politie in Vitoria.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Kevin V8, ik verwarde jou met Kevin vB, wat betreft het koppelen. Sorry. Maar jullie nicenamen lijken zo op elkaar.

Dan neem ik mijn ietwat lichtelijk geïrriteerde reactie bij deze terug. ik heb al een keer aan de admin's gevraagd voor een nicknameverandering, maar geen reactie op gehad. wellicht bij deze?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja in Spanje Willem, dat gebeurt regelmatig daar en al sinds jaar en dag. Maar in 't noorden? Het moet toch niet veel gekker gaan worden.

Btw, dat in Spanje gebeurde daar hoofdzakelijk door die fijne zigeuners. En niet de Roma, maar van Spaanse origine werd mij verteld door de politie in Vitoria.

M, Ik heb het nergens over het noorden gehad.

Ik heb het over onze Polen gehad, en die rijden het vaste land van Europa.

Ik weet niet of onze Duitsers het ook geleert is, waarschijnlijk verteld.

Duitsers zijn over het algemeen iets slimmer. Iets he. :p

Die foto's van de beakingscamera die bij ons op kantoor hangen zijn idd in Spanje gemaakt. Maar dat wil niet zeggen dat het ergens anders niet kan gebeuren.

Overal lopen immers donker gekleurde mensen. Om de schuld eens een keer niet aan de Oostblokker tegeven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumlid

Aankoppelen: trekker recht voor trailer zetten, luchtvering trekker omlaag. Vervolgens er onder rijden tot je bijna bij de kingpin bent. Vervolgens vering van de trekker een stukje omhoog totdat de trekker de trailer een klein beetje op tilt. Dan achteruit rijden tot hij vastklikt. Vervolgens proberen vooruit te rijden om te kijken of ie goed vast zit. Dan de luchtvering omhoog om de pootjes te liften.

Dan stap ik uit, gaan de slangen er op van rechts naar links (geel - stroom - abs - accesoires - rood). Vervolgens kijk ik nog even interessant naar de vergrendeling van de schotel (hoewel we veel trailers hebben waar je dat niet kan zien, enkel aan de stang) en dan gaan de pootjes omhoog. Vervolgens rijd ik weg.

Afkoppelen: auto op rijstand bij lege trailer, luchtvering een centimeter of 10 omhoog bij geladen trailer. Dan handrem erop.

Vervolgens eerst de slangen van links naar rechts (rood - accesoires - abs - stroom - geel). Dan trek ik de stang uit dat ie los zit, vervolgen pootjes omlaag. Dan stap ik weer in en laat de luchtvering zakken tot dat de schotel vrijkomt van de trailer. Dan eronder uit rijden.

Ergo: Ik begin altijd met het los of vastmaken van de slangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Vind dat Tim goed beschrijft hoe je met de luchtvering moet spelen, om te voorkomen dat het een vette bende wordt vooraan de oplegger

:ok:

In principe zou je ook moeten kijken of de vergrendeling goed zit voordat je de slangen aansluit. Anders zou de oplegger er af kunnen glijden. Maar in de praktijk zal het loslopen omdat je al geprobeert hebt door vooruit te rijden. Dat is geen "officiele" test, bij je opleiding leer je alleen om een remmentest te doen alvorens echt de weg op te gaan met het spul.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

inderdaad, mij was "geleerd" bij de rijlessen NOOIT gaan duwen of trekken als de poten op de grond staan. Niet alleen voor kromme poten, maar ook krassen in de weg en de "herrie". Bij aankoppelen luchtvering omhoog zodat poten iets boven de grond hangen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Zoals ik het lees, tilt Tim eerst met de luchtvering de pootjes iets van de grond. Dan is er niks aan de hand als je even probeert naar voren rijden. Als je het maar niet te lomp doet natuurlijk. Dan gaan alsnog de poten tegen de grond....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Ach, ik heb overlaast eentje gezien die een trailer 3mtr vooruit trok met de poten op de grond om te checken of hij weldegelijk vast zat,

en daarna die 3mtr gewoon terug de parking opduwen.

Dat was zo een typetje van 150+kg met witte sportkousen in zijn sandalen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Om het spannend te maken kun je ook anders doen met afkoppelen....

Eerst vergrendeling los, dan slangen los....

en dan heel hard rennen want de trailer is al bezig met afschuiven van de schotel....

Niet bevoordelijk indien je net je eten op hebt!

Ik weet t niet hoor ,maar zolang je luchtslangen nog vastzitten en je trekker staat op de handrem staat je trailer ook op de handrem en kan deze niet wegrollen als je je schotel ontgrendelt ! Ik lees honderd versies van aan en afkoppelen , maar het maakt geen klote uit hoe je het doet en iedereen heeft zijn eigen volgorde

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pas op hoor!

Dat geldt namelijk niet voor alle merken en type voertuigen ............

Daarom, eerst gele ( commando ) slang losmaken en het spul van spanning af halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden