[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Olieverbruik


Abcdeetje

Recommended Posts

  • Forumlid
volgens staat er dan zoon soort emmertje met een paar druppels er onder als de oliepeil niet goed is.;)

Zo'n kannetje met druppels eronder betekent geen oliedruk. Hij heeft het over verbruik. Ikzelf rijdt met een DAF XF 105, de eerste 120000 km zoop hij olie na de eerste beurt heb ik maar 1 keer olie bij hoeven vullen. Dat was ongeveer 8 liter na 50000 km (wel ff een kanttekening, wij zetten de tank onder druk doormiddel van de uitlaat.Vandaar mischien het wat hogere olieverbruik)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast schrootmalloot

nou die eindhovense schone van mij lust hem wel,zit nou aan de 40.000...maar heb toch al een paar x wat litertjes moeten bijvullen....Zal ook wel te maken hebben dat ik 3/4 van de dag de pto gebruik...:confused:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
nou die eindhovense schone van mij lust hem wel,zit nou aan de 40.000...maar heb toch al een paar x wat litertjes moeten bijvullen....Zal ook wel te maken hebben dat ik 3/4 van de dag de pto gebruik...:confused:

denk dat je eens bij de daf aan moet gaan. kijken wat je gemiddeld verbruik van olie is.

kan een fout in de motor zitten. geloof dat het verbruik dan hoger moet zijn als 1 liter per 2400 km dit weet ik niet zeker.

had de mijne namelijk ook last van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...
  • Forumlid
op tijd pijlen en niet eerder bijvullen als hij aan het minimum staat dan max 3liter bijvullen en niet tot het maximum die zuipt bij de eerste 400km al op. mijn r380 gebruikt 7liter op de 60.000:bey:

Gooi er helemaal niks bij we redden het iedere keer net van beurt tot beurt. De olie heeft de hele week geen tijd om af te koelen, de auto rijd van maandag morgen tot zaterdagmorgen bijna constant.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Wachten tot de oliepeil op het minium staat lijkt me niet al te slim Dick.

Dat onderste lijntje is er voor een reden.

De hoeveelheid olie in het carter werkt ook als koeling, weinig olie=weinig koeling.

Ook is de eene olie niet net als de andere. Maar hou nu maar op.;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wachten tot de oliepeil op het minium staat lijkt me niet al te slim Dick.

Dat onderste lijntje is er voor een reden.

De hoeveelheid olie in het carter werkt ook als koeling, weinig olie=weinig koeling.

Ook is de eene olie niet net als de andere. Maar hou nu maar op.;)

aangezien het bijna weekend is en wij jou vaker zien stilstaan als rijden, en jij alles weet over olie enzo, wordt het toch eens tijd voor een wijze les van Ibo vind ik :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Mijn oude Premium lustte iedere week wel een liter of 3-4.......

[ATTACH]17090[/ATTACH]

Zal ik efkes een update doen: vorige week m'n auto weggebracht voor de eerste beurt vanaf nieuw. Inmiddels 108.000 km op de klok: niets bijgevuld, en de computer gaf nog steeds OK aan!

De eerste dag daarna natuurlijk even gekeken: vraagt 'ie om 2.5 ltr:stom:

Dus waarschijnlijk vult de garage minder dan de fabriek...

En Ibo: ik heb niet eens meer een peilstok, de peilbuis is afgedopt. Alles gaat per computer tegenwoordig:ja:

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Heb wel het 1 en ander geleerd over olie, maar ben zeker geen deskundige, plus het zou dan reclame zijn en dan knikkert Freddy mij er gelijk uit.

Soms is vooruit gang achteruit gang. Net zoals Kalakuski ergens in het midden van niks moest wachten op de juiste V snaar, of serpentine snaar.

Met een oudere motor kun je nog wat improviseren, en zeker een Vsnaar vervangen is vrij makkenlijk.

De makers doen dat allemaal ook met opzet, zodat uiteindelijk alleen hun eigen service shops mog aan de wagen kunnen werken.

Je moet als zelfstandige monteur teveel investeren in diagnose apperatuur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
ja maar leg dat eens uit aan die lui van mercedes!

Die denken dat het goed is zo, verkopen toch wel auto's...

Heb...

De makers doen dat allemaal ook met opzet, zodat uiteindelijk alleen hun eigen service shops mog aan de wagen kunnen werken.

... apperatuur.

Dat ben ik volledig met je eens! Heel simpel ruitensproeiervloeistof bijvullen moet met een trechter, ter hoogte van je hoofd, en vanuit een vijf liter can met twee personen wil je niet drijfnat worden:eek:

Ze hebben liever dat je langs komt, 5 minuten aan de slang en weer 80 euro geschreven:bey:

Oh ja, Rob, zoiets had een collega van mij eens met een 114-340. En dat is écht, zonder flauwekul, een vakman. Altijd voldoende olie aan de stok, en toch een nieuw blok op rekening van Beers bij 3 ton op de teller...

Ik zal niet beweren dat ik zo'n topchauffeur ben: m'n vorige auto moest ook bijgevuld worden, de 3 serie daarvoor reed ik inderdaad met een kan olie in de cabine:ja:

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ja maar leg dat eens uit aan die lui van mercedes!

Bij een van me vorige werknemers had ik een ATEGO 815 en als de computer 2L bijvullen aangaf was ie mooi op pijl. Moest toen vaak 3-4 weken voordat ie naar de garage ging even 1,5L bijgooien, dat piepte dat klote ding niet. Een collega van mij die moest elke maand 2 liter bijgooien, maar die zorgde van begin af aan dat als ie tussen de 2 streepjes heenstond, dat ie bij moest vullen geen wonder dat dat ding dan gaat zuipen.

Mijn pa kreeg een DAF, waar me neef op had gereden en moest elke week 3 liter bijvullen. 3 jaar later moest ie nog 3 liter bijvullen per 3 maand. Het is maar net wat je zo'n auto leert, dat verbruikt ie ook. Later kreeg hij een nieuwe MAN en die heeft nooit veel olie verbruikt, tot er een andere chauffeur opkwam, toen moest die ineens elke maand bijvullen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Mijn ervaring is dat al een andere chauffeur "mijn" auto een paar dagen mee heeft gehad vanwege vakantie of zo hij meer olie lust dan wanneer ik er op rij ..............rijstijl misschien ?

Ook gaat bij een benz het lampje van de olie branden als er te veel olie in zit

Vorig jaar met zwager naar Poland geweest en bij Zuidwolde begon ie om olie te zeuren

Paar liter er bij gemikt en het lampie bleef branden

Paar dagen later bleek dat ie te veel olie had gekregen tijdens de laatste beurt (vlak voordat we naar dat kamikaze land gingen).............zegt ook wel iets over de Ster-monteurs :zegtniets:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Dat bedoel ik; ik geloof vast dat jouw pa een toppertje is, Schots en Scheef, maar (beginnende) chauffeurs, die misschien nog niet zo zeker zijn van zichzelf, willen wel eens denken dat het olieverbruik aan hun ligt en dan "vergeten" om olie bij te vullen. (uit schaamte?) En zo gaat het lekker de mist in.

En er is geen enkele auto die geen olie gebruikt. Laat je niks wijsmaken!

En dan heb je nog de onwetentheid van velen die niet weten hoe ze olie, koelvloeistof en ruitensproeier vloeistof moeten bijvullen. Ook chauffeurs die al langer op de auto zitten.

M'n pa is 44 jaar chauffeur geweest. En in rustige tijden (overvloedige regen/ dooi) monteur

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Weet je wat t is Pjér, de bazen hebben dit zelf in de hand gewerkt door meerdere sjoofs op 1 auto te zetten. Vroeger kwam dit 'gedrag' niet of minder voor, omdat je allemaal een 'eigen' auto had.

Daar kon je wel eens gelijk aan hebben matthieu dan word het straks helemaal een drama als die "48 uur" ingaat

De één na de ander vertikt het om de auto even te controleren

Is wel weer goed voor de werkgelegenheid de monteurs kunnen wel aan het sleutelen blijven :ok:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
ligt ook aan het werk wat de auto doen moet. Met 5 ton pampers naar italie of een bietenauto in de bietencampagne.

Heb je helemaal gelijk in. Of als je regelmatig in de kruipversnelling en tot de assen door een zandbaan moet ploeteren. Of vrij veel stationaire uren maakt. (PTO-uren)

Bij ons hoef met een FH zelden olie bijgevuld te worden. Maar de Terberg zandauto's, met de zelfde Volvo motor lusten allemaal wel een drupje olie. Iedere 5000 km mag er wel een litertje (of 2) bij.

Toch gaan deze motoren probleemloos 10 tot 15 jaar mee. Wel worden ze na 25 á 30.000 km ververst. Ook wordt de olie regelmatig bemonsterd. Dan blijkt iedere keer dat de olie nog niet "versleten" is, maar wel behoorlijk verzadigd is met vuil, dat zelfs de filters er niet meer uitkrijgen. De smerende werking is dus nog wel goed. Tussentijds de filters vervangen (een keer extra dus) heeft hier ook geen invloed op.

Ook maakt het merk olie wel behoorlijk verschil. De ervaring bij ons is toch dat duurkoop wel degelijk goedkoop is. De duurdere merken doen het stukken beter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden