[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Polen


happy trucker

Recommended Posts

  • Forumlid
Ga morgen voor het eerst in 12jaar weer naar Gniezno ,Polen.

Wie kan mij vertellen hoe het tegenwoordig gaat aan de grens bij Frankfurt/Oder. Moet er in polen tol oid betaald worden, en zo ja kan dat dan ook met Shellcard of Euro,s. Of is het verstandig wat zlotty,s mee te nemen?

Op de grens Frankfurt Oder rij je langs de douane, je zet rechts je wagen neer op de vluchtstrook, loopt even terug naar de wisselkantoren en daar kan je met Euro's de wegenbelasting betalen. Hoeveel ligt er aan hoe lang je daar blijft. Even overleggen met de persoon in het wisselkantoor dus.

Zorg ook dat je rij en rusttijden in orde zijn want gele platen hebben een aantrekkingskracht op Poolse politie...

En laat nog eens weten hoe je reisje is verlopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 months later...
  • Forumlid

Ga je naar Polen via Frankfurt-Oder: let op, vanaf de Berlijnse ring tot de Poolse grens is er een inhaalverbod en het krioelt er van de polizei hij.

Op de grote parking Frankfurter Tor, ongeveer 10 km voor de grens zit een winkel waar ze ook vignetten voor Polen verkopen, net als op de grens zelf, maar daar geldt officieel een stopverbod. Verderop in Polen kun je ze ook kopen bij sommige pompstations. Je moet het vignet netjes invullen, kenteken enz., dan een gedeelte op de ruit plakken.

De Poolse transportinspectie geilt op buitenlanders, liefst west-europeanen, en controleert streng, ook op de uren. Standaardtarief voor geen of niet correct gebruik van het vignet is 3000 zlotjes, ongeveer 750 euries. Bij die lui kun je ook betalen met je Mastercard.

De eerste +/- 115 km vanaf de grens is nog 2-baans. Je kunt er op een hoop plekken goed eten voor weinig. Dan vervolgens kun je de autobaan opdraaien, die loopt tegenwoordig tot aan Lodz. Onderweg 3x een betaling, als je je vignet laat zien is dat (nog) gratis.

Op dat eerste stuk kun je ook overal geld wisselen, waar je een bordje 'Kantor' ziet. Koers nu 1 Euro =+/- 4 zloty. Het is wel handig als je wat zloty's hebt om je eten te betalen of evt. een snelheidsboete.

Je mag binnendoor 70 met de vrachtwagen en 50 in dorpjes maar dat zie je alleen aan een wit bord met de plaatsnaam en dus niet met een apart 50-bord! 's Nachts tussen 23 en 5 mag je 60, zouden ze in NL ook moeten invoeren.

Meestal kun je dan met 50 of 100 zloty's wel weer weg komen als je gepakt wordt.

Goeie reis!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast tjilitjap

Polen, tol betalen, vignet:confused:??? Ik kom net vanmiddag terug uit Polen, geen tolpoortjes gezien hoor haha en ook geen borden dat ik een vignet moest halen. Heb ik denk ik wel mazzel gehad... Ik ben via Leipzig naar Dresden gereden en daar ergens de grens over... Ik hoefde niet ver de grens over, moest in Nowogrodziec zijn. Die lange snelweg net de grens over, die ligt er volgens mij nog niet zo lang? Ik had 3 navigaties aan boord geen van allen kende deze snelweg. Al met al was het spannend, ik vermoedde al zoiets als vignet, was blij toen ik Duitsland weer inreed...:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Polen, tol betalen, vignet:confused:??? Ik kom net vanmiddag terug uit Polen, geen tolpoortjes gezien hoor haha en ook geen borden dat ik een vignet moest halen. Heb ik denk ik wel mazzel gehad... Ik ben via Leipzig naar Dresden gereden en daar ergens de grens over... Ik hoefde niet ver de grens over, moest in Nowogrodziec zijn. Die lange snelweg net de grens over, die ligt er volgens mij nog niet zo lang? Ik had 3 navigaties aan boord geen van allen kende deze snelweg. Al met al was het spannend, ik vermoedde al zoiets als vignet, was blij toen ik Duitsland weer inreed...:D

Dan heb je zeker mazzel gehad, zoals ik al zei, standaardtarief voor geen vignet is 3000 zlotjes, om en nabij 750 euri's. En inderdaad volgens mijn Tomtom (nog maar een half jaar oud) rij ik afentoe ook hele stukken door het weiland;). Die tolpoortjes staan van Frankfurt-Oder richting Warschau, hoe het in het zuiden is weet ik ook niet,ben daar al een paar jaar niet meer geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumlid
Polen, tol betalen, vignet:confused:??? Ik kom net vanmiddag terug uit Polen, geen tolpoortjes gezien hoor haha en ook geen borden dat ik een vignet moest halen. Heb ik denk ik wel mazzel gehad... Ik ben via Leipzig naar Dresden gereden en daar ergens de grens over... Ik hoefde niet ver de grens over, moest in Nowogrodziec zijn. Die lange snelweg net de grens over, die ligt er volgens mij nog niet zo lang? Ik had 3 navigaties aan boord geen van allen kende deze snelweg. Al met al was het spannend, ik vermoedde al zoiets als vignet, was blij toen ik Duitsland weer inreed...:D

3 navigaties?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Waarom kan dat niet dan??? Heb er 1 in de autoradio zitten (Becker) 1 op de boordcomputer (Tom Tom) en me collega heeft een Navman. Is wel lachen hoor ze zijn het alle drie zelden eens.

omdat een navigatiesysteem niet 100% betrouwbaar is....koop liever een goede kaart, en vertrouw meer op m'n intuïtie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Kopen???? Krijg ze elk jaar, weet de adresjes te vinden waar ik ze kan krijgen. In de stadsdistributie is een kaart makkelijker als je 1 adres niet kent, kun je hem beter tussen de andere adressen voegen. Gebruik de navi zeer zelden, vaak alleen als ik de rimboe in ga en vanaf daar weer naar de volgende, leer je nog eens leuke weggetjes kennen.:D:D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ik heb 3 navigaties aan boord. De ingebouwde VDO Dayton. TomTom TRUCK en mijn telefoon met navtec kaarten. En als deze alle 3 kapot gaan kan ik altijd nog mijn laptop met Trucknavigator aanzetten haha. Eigenlijk heb ik altijd de VDO Dayton en de TomTom aanstaan. De Tomtom maakt routes waarin lage bruggen vermeden worden, dat bevalt me wel. En de VDO komt ook altijd wel met goede routes. Vaak willen ze allebei een iets andere route dus dan heb ik een alternatief. Dan volg ik meestal de tomtom route behalve als de vdo echt een veel kortere route qua tijd of km's aangeeft.

Mocht het gebeuren dat alle 4 de navigaties kapot gaan dan gaan we eens denken aan het gebruik van een papieren kaart hahaha. Tja, waarom rijden met een papieren kaart op schoot wanneer de huidige techniek handigere en veiligere alternatieven biedt? Bovendien zijn de kaarten (slechts 3 dagen geleden uitgebracht) op mijn navigatie veel meer up-to-date dan de meeste papieren kaarten...

Iedereen doet het op zijn eigen manier. De ene maakt liever gebruik van een papieren kaart, de andere maakt liever gebruik van navigatie-apparatuur. Ik laat iedereen in zijn waarde. Natuurlijk moet men ook gewoon op de borden blijven letten indien men gebruik maakt van elektronische navigatiemiddelen. Groetjes Tjilitjap

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
  • Forumlid

een vignet kun je kopen , bij de grens kolbaskowo pommelen eerste afslag , staat een kantoortje met winety oprschrift , wissel nooit aan de grens daar krijg je de meest slechte koers. en gewoon de e6 volgen, let op nu veel radar controle ,en rijtijden controle , vooral ongeveer 10 km na de grens die groene busjes inspekcja drowego . De vaste radar palen staan aangegeven met een blauw bordje kontrole radarowa, waar moet je wezen in gdansk? Op dit moment zit ik ook in polen , wat voor platen wil je regelen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Het exacte adres heb ik nog niet, maar het zal een scheepswerf zijn denk ik.

aangezien de klant waar ik voor op pad moet.

Mijn schijf heeft er wel wat foutjes opstaan.

Niet veel ,maar een paar toch wel, dus wat kost een beetje boete in Polen.

wan die cc van de zaak heeft een limiet van 2500 :D

hoe is het eten en parkeren onderweg geregeld?

kan ik een beetje veilig slapen of moet ik voorzichtig zijn met waar ik hem neerzet?

Ben die hoek nog nooit in geweest, heb er wel zin in.

Oh, en hoe is het weer daar :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

parkeren doen ze meestal bij de grote benzine stations , het eten is goed en goedkoop bij de grotere benzine pompen zit een restaurant bij in , alleen de weg naar gdansk is redelijk goed laatste jaren veel vernieuwd , alleen vanaf wejerhowo, rumia , gdynia staan elke 100 meter verkeerslichten . Het weer vandaag regen rest van de week mooi strandweer.

Ik zit nu ongeveer 100 km vanaf gdansk , aan het strand

ps in polen het hele jaar de lichten aan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Idd, lampen aan. Als je ze vergeet krijg je vanzelf wel seintjes van de poolse jongens over de grens. Ze controleren er vaak op de politie

Aan de afstand te zien zul je 2 dagen in polen blijven dus 2 vignetjes halen. Ze zijn nl maar 1 dag geldig en kosten iets van 13 euro omgerekend. Je kan de datums doorgeven aan de persoon waar je de vignetjes haalt.

Het eten is goedkoop en ga staan waar de andere chauffeurs ook staan. Bij de tankstations kun je vaak ook eten. (beperkt, maar toch....)

Succes en een mooie rit gewenst. 4 zloty is ongeveer 1 euro.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Bedankt voor de info heren.

Sta inmiddels weer bij frans op de bult.

Ben dinsdag pas eind van de middag vertrokken.

Woensdag werd ik vlak voor de grans aangehouden door de BAG.

Ik neep hem behoorlijk, want schoon was de kaart niet, niks ernstigs, maar toch.

Eerst deed meneer zijn pas in de tacho en printe een bonnetje uit.

Ondertussen controleerde hij de vergunniongen rijbewijs en papieren.

Toen hij het printje had bekeken moest ik mijn pas eruit halen en naar het busje komen.

Daar ga ik dacht ik toen, en nam de cc maar vast mee.

Na even streng op zijn scherm te hebben gekeken terwijl hij door de data scrolde,

Kreeg ik alles terug met de mededeling dat alles in orde was :banaan:

En nu kunnen ze je in polen niks meer maken zij hij erbij:D

De BAG als beste vriend, wie had het ooit gedacht.....

Verder weinig poolse politie gezien moet ik zeggen, enkel een lazer controle waar ik al voor gewaarschuwd was door knipperende tegenliggers. (mijn licht was al aan;))

Sommige wegen zijn net een karrenspoor, en inhalen doen ze daar op een voor ons nogal bizarre manier op de b wegen.

Heb me kostelijk vermaakt daarmee, wat een mafkezen.

Verder vriendelijk volk zover ik gemerkt heb.

Is voor herhaling vatbaar dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
  • Forumlid

Ik mag komende maandag naar polen toe weet alleen nog niet waarheen precies maar dat zal ik in de loop van vandaag wel te horen krijgen.

Maar zijn er nog grote veranderingen de laatste 2 jaar? afgezien van de invoering van de euro

P.S. weet trouwens wel dat het achterin polen moet zijn dus 2 dagen in polen waarschijnlijk

bewerkt door mrmaffie
toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden