[[Template core/global/global/includeMeta is throwing an error. This theme may be out of date. Run the support tool in the AdminCP to restore the default theme.]] Spring naar bijdragen

Hoe was het ook alweer met rust nemen??


Simonloos3061

Recommended Posts

  • Forumlid

Waarom komt toch steedts dat 5uur en 15 minuten verhaal terug, volgens mij is het het simpelste om die te vergeten en alleen maar uit te gaan van de regels en de feiten. Na 4 uur en 30 minuten 45 minuten rust of opdelen in 15 + 30 minuten en na totaal 45 minuten rust gaat de teller weer op 0. Dus kan je er weer 4 uur en 30 minuten tegen.

Lijkt mij toch niet zo moeilijk.

Marcel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 103
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Forumlid

en al het bovengenoemde is gewoon chauffeur????

ik heb gewoon een chauffeursdiploma moeten halen en daar staat alles in

ik snap dit echt niet,en dan zeggen ze tegen mij van de wet dat ik niet meer mag rijden,maar als ik dit lees dan zijn er nog meerdere op de nominatie

zoiets heet ook begrijpend lezen

het is jammer dat ik een typer ben met gewoon dat ene vingertje(dus te veel werk)

groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Maar nu het volgende voorbeeld: Je begint om 06:00 je weet dat je de eerste 6 uur van je dienst niet veel zult rijden en je plant 3 keer een pauze van 15 minuten in in de 3 RIJuren die je tot 12:00 maakt. Tot zover klopt het verhaal helemaal, alleen nu komt het volgende de klok van je rijtijd blijft volgens mij op 3 uur staat dus als je in die middag nog 1 uur en 30 minuten rijdt zal je weer 45 minuten aan de kant moeten om je rijtijden klok weer op 0 te krijgen.

Ik heb vaak zulke dagen en ik los het op door om 12:00 45 minuten rust te nemen dat komt de rijtijden klok weer op 0 te staat.

Marcel

Hier heb ik niets aan toe te voegen, het klopt helemaal wat je zegt over de 3 uur. Dus 45 minuten is inderdaad soms de makkelijkste oplossing om hoofdrekenwerk en zoeken op je schijf te voorkomen :)

Voor het overgrote deel is de uitleg van Yad034 ook de mijne.

Echter 2 dingen:

- In het aangehaalde stuk over Arbeidstijdenbesluit zie ik niet staan dat je je half uur pauze binnen maximaal 6 uur arbeidstijd moet nemen? Zoals ik het lees mag het bv ook na 8 uur?

Ja, hier was ik ook niet helemaal uit. Maar de meest logische uitleg is denk ik dat een half uur pauze geldt voor arbeidstijden van 6 tot 9 uur. Dus het minimum voor een half uur pauze ligt op 6 uur. Als we een keer 8 uur achter elkaar moeten arbeiten, betekent dat dat je sowieso 6 uur hebt gewerkt. En de wet zegt dan dat je een half uur hebt moeten gepauzeerd.

En de sites die deze regel hebben samengevat zeggen ook vaak dat het om 6 uur gaat. Op dit moment kon ik zo 123 deze even vinden. (zoeken op: Nieuwe regels voor pauze wanneer rijden wordt afgewisseld met ander werk.)

Dit is inderdaad een leuke vraag. Echter mijns inziens is het zo dat je na je eerste 3 kwartier, al dan niet opgesplitst, weer op 0 begint, en je dus wèl 4,5 uur door mag rijden. Als dit niet zou mogen, zou dit specifiek in de wet moeten staan.

Mjah, daar ben ik het niet mee eens. De wet zegt dat inderdaad niet zo letterlijk :D het lijkt me echter wel een logisch gevolg. Samengevat komt het op de meeste sites meestal op het volgende neer: Na een maximale ononderbroken rijtijd van 04:30 uur neemt de chauffeur een pauze van ten minste 00:45 uur, dit mag worden vervangen door een pauze van minimaal 00:15 uur en 00:30 uur.

De controleur pakt je schijfje of digipas en ziet dat je maximale ononderbroken rijtijd hierover heen gaat, en zegt, maar monsieuurrr :rolleyes: dit kan toch niet. :kill:

Ok ander voorbeeld anders zodat we niet in de war raken met al die tijden en opgesplitste pauzes is bijvoorbeeld de 2 wekelijkse rijtijd. De wekelijkse rijtijd mag niet meer bedragen dan 56 uur, over 2 weken mag dit niet meer zijn dan 90 uur.

We beginnen in week 1 vanwege de crisis met 34 rijuren, week 2 pakken we het maximale van 56 rijuur. Ga jij nu in week 3 eventueel weer 56 uur maken? Neem aan van niet, want dan kom je in een periode van 2 weken over de 90 uur (namelijk week 2 + week 3 = 112 uur). Of is jouw mening hierop ook dat na 2 weken de tellers op 0 gaan en je opnieuw begint met 2 verse weken? Netzoals de tweewekelijkse rijtijd over alle weken moet kloppen, moet de rijtijd over alle uren van de dag kloppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
het is jammer dat ik een typer ben met gewoon dat ene vingertje(dus te veel werk)
Zeg dan niks...

Jij mag waarschijnlijk niet meer rijden omdat je(al dan niet terecht) afgekeurd bent...het overschrijden van de rijtijd is een economisch delict waarna je nog mag rijden. Zijn wel 2 heel verschillende dingen hea?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Niet gebruiken schept alleen verwaring!

Marcel

Waarom zou je een mogelijkheid die je geboden wordt niet benutten dan?

Op de lange baan is het misschien minder van belang, ik heb er wel degelijk geregeld baat bij in het binnenland.

Voorbeeldje: ik zit om 11.30 aan mijn tijd en ga pauzeren. Mag dus om 12.15 weer weg, en kom om 12.25 aan bij de volgende klant. Wat blijkt? Daar heeft men pauze tot 13.00 uur. Ergo: na je 45 min. pauze kun je gelijk een half uur in de wacht:( Dat schiet lekker op als je rit al vrij vol zit...

Pak ik nu de pauze in twee keer (dus binnen de 5.15 uur) kan ik die goochemerd die de tent dicht gooit wél lossen voor 12.00 uur:ja: En misschien van daar naar het volgende laad-adres wat twee uur rijden is komen... Laden, de file's voorbij, en laat dan m'n pauze maar komen:tu:

Bijkomend voordeel: ook nog redelijk op tijd aan de zaak als die handel eventueel overgeladen moet worden of zo.

Dus niet alles wat overbodig lijkt is dat voor een ander ook;)

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Waarom zou je een mogelijkheid die je geboden wordt niet benutten dan?

Op de lange baan is het misschien minder van belang, ik heb er wel degelijk geregeld baat bij in het binnenland.

Voorbeeldje: ik zit om 11.30 aan mijn tijd en ga pauzeren. Mag dus om 12.15 weer weg, en kom om 12.25 aan bij de volgende klant. Wat blijkt? Daar heeft men pauze tot 13.00 uur. Ergo: na je 45 min. pauze kun je gelijk een half uur in de wacht:( Dat schiet lekker op als je rit al vrij vol zit...

Pak ik nu de pauze in twee keer (dus binnen de 5.15 uur) kan ik die goochemerd die de tent dicht gooit wél lossen voor 12.00 uur:ja: En misschien van daar naar het volgende laad-adres wat twee uur rijden is komen... Laden, de file's voorbij, en laat dan m'n pauze maar komen:tu:

Bijkomend voordeel: ook nog redelijk op tijd aan de zaak als die handel eventueel overgeladen moet worden of zo.

Dus niet alles wat overbodig lijkt is dat voor een ander ook;)

Maarten

Er worden je geen mogelijkheden geboden je mag toch maar 4 uur en 30 minuten rijtijd hebben.

Dus als om 11:30 je rijtijd er op zit moet je 45 minuten stoppen hoe je het ook wendt of keert je mag met die 5 uur en 15 minuten regel niet langer rijden.

En als dat volgens jouw wel mag (wat uit je voorbeeld blijkt) mag je mij uitleggen hoe het volgens jou werkt.

Marcel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators

Misschien is het voorbeeld wat te snel gemaakt, maar 'aan de tijd' wil niet per se zeggen rijtijd!

Hoe werk ik: Vertrek bijv. 7.00 uur, bij de eerste klant zet ik standaard de klok een kwartier op pauze. Meestal veel klanten in één plaats, dus de maximale rijtijd kom ik niet aan.

Omdat er van 9 tot 9.15 uur pauze op de klok staat, is het mogelijk door te gaan tot 12.30 voordat er weer een half uur pauze bij moet komen, en zo is er binnen 6 ARBEIDSUREN voldaan aan de eis van 45 min. pauze!

Zo geredeneerd zit je niet te k.tten met de heilige tijd van 12 uur;)

En uiteraard moet je wel je rijtijd in de peiling houden, spreekt voor zich lijkt me. Bij ritten Limburg of Zeeland doe ik het weer anders: zorgen om een half uur te vroeg bij de eerste te zijn, kwartier lossen en de schijf/pas is weer schoon! Vervolgens weer verder zoals boven omschreven:ja:

Een andere reden om de pauze op te delen is, dat ik al járen niet anders gedaan heb dan eerst auto leeg, dan pauze maken... Vandaar dat de 'pauze' volgens de nieuwe regels voor mij niets meer of minder is dan op de klok kijken of ik al weg kan:o

Dus een beetje creatief boekhouden binnen de regels ben ik wel blij mee, maar zal dat niemand voorschrijven ook te doen:angel:

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Misschien is het voorbeeld wat te snel gemaakt, maar 'aan de tijd' wil niet per se zeggen rijtijd!

Hoe werk ik: Vertrek bijv. 7.00 uur, bij de eerste klant zet ik standaard de klok een kwartier op pauze. Meestal veel klanten in één plaats, dus de maximale rijtijd kom ik niet aan.

Omdat er van 9 tot 9.15 uur pauze op de klok staat, is het mogelijk door te gaan tot 12.30 voordat er weer een half uur pauze bij moet komen, en zo is er binnen 6 ARBEIDSUREN voldaan aan de eis van 45 min. pauze!

Zo geredeneerd zit je niet te k.tten met de heilige tijd van 12 uur;)

En uiteraard moet je wel je rijtijd in de peiling houden, spreekt voor zich lijkt me. Bij ritten Limburg of Zeeland doe ik het weer anders: zorgen om een half uur te vroeg bij de eerste te zijn, kwartier lossen en de schijf/pas is weer schoon! Vervolgens weer verder zoals boven omschreven:ja:

Een andere reden om de pauze op te delen is, dat ik al járen niet anders gedaan heb dan eerst auto leeg, dan pauze maken... Vandaar dat de 'pauze' volgens de nieuwe regels voor mij niets meer of minder is dan op de klok kijken of ik al weg kan:o

Dus een beetje creatief boekhouden binnen de regels ben ik wel blij mee, maar zal dat niemand voorschrijven ook te doen:angel:

Maarten

Als jij nooit of bij nooit aan 4 uur en 30 minuten RIJtijd komt heb je zeker niks te maken (met voor mij een totaal onzinnig en door iemand verzonnen regeltje) 5 uur en 15 minuten. Het is voor sommige misschien een handig ezelsbruggetje maar ik vind het een vreemd en voor vele een raar regeltje.

Marcel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Administrators
Als jij nooit of bij nooit aan 4 uur en 30 minuten RIJtijd komt heb je zeker niks te maken (met voor mij een totaal onzinnig en door iemand verzonnen regeltje) 5 uur en 15 minuten. Het is voor sommige misschien een handig ezelsbruggetje maar ik vind het een vreemd en voor vele een raar regeltje.

Marcel.

Dat mag:ja:

Het is iedereen nog steeds vrij te doen en laten wat 'm goeddunkt.

Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is inderdaad voor de nieuwe digitacho als je 3 x 1 kwartier hebt gelost of gerust 3 kwartier maar als ze je aan houden ga je nat .

Want het is gewoon zo dat de nieuwe wet zegt dat je het mag opsplitsen in eerst 1 kwartier en dan een half uur .

Als ze je in belgie aanhouden kost het je gewoon 250 euri ( dat is jammer geld dus ) waarom niet dan een kwartier langer blijven staan .

Grz -= Marcel =-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Wat is de vraag precies dan? Welk deel van de 05:15 uurs regel begrijp je niet of verkeerd?
Ik begreep dat als je een kwartier vooraf rust neemt je door mag rijden totdat je aan de 5,15 RIJminuten zit. Dat is duidelijk verkeerd begrepen...

En ben ik de enige hier die VIND dat die tacho gewoon de wet aan moet houden? Hoe weet jij nu met een digi tacho als je er gewoon mee bezig bent hoelang je gereden hebt als je 3 los adressen van een kwartier gehad hebt? Immers de rijdtijd staat weer op nul. Moet je continue op de klok kijken? Een eierwekker erbij nemen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ik begreep dat als je een kwartier vooraf rust neemt je door mag rijden totdat je aan de 5,15 RIJminuten zit. Dat is duidelijk verkeerd begrepen...

Oooh, ok :D Dat is inderdaad verkeerd begrepen.

En tuurlijk VIND ik ook dat ze met de digitale tachograaf keihard gefaald hebben, geen idee welke sukkel(s) het proces hebben gevolgd. Maar duidelijk is dat ze de intentie hadden om de digitale tachograaf behulpzaam te laten zijn voor de chauffeur zodat die makkelijker kan zien of hij genoeg pauze heeft gehad. (--> tachograaf telt met je mee tot 45 minuten om vervolgens te resetten)

Vervolgens zijn ze zo achterlijk geweest om geen rekening te houden met de rest van de mogelijke regels. Namelijk minimaal 15 minuten + minimaal 30 minuten etc. etc. Echt te dom voor woorden als je erover nadenkt, majah. :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid

Waarom geven jullie de tacho de schuld?

Gaven jullie vroeger de schijf ook de schuld?

Je moet gewoon zelf je pauzes en rijtijd bijhouden en het niet afschuiven op je tacho.

Als ik een pauze pak van 20 minuten en daarna van 25 minuten dan springt mijn rijtijd ook weer op nul.

Mooi dat je daar toch dik voor betaald in diverse landen.

Ander voorbeeld is de blackbox.

Bij ons zijn chauffeurs die kijken op hun blackbox als ze willen weten hoeveel ze gereden hebben die dag.

Ook helemaal fout dus omdat die pas rijden gaat registreren als je harder dan 15 km per uur rijdt.

Op een dag van 10 adressen kan daar zomaar 30 minuten verschil in zitten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumlid
Ander voorbeeld is de blackbox.

Bij ons zijn chauffeurs die kijken op hun blackbox als ze willen weten hoeveel ze gereden hebben die dag.

Ook helemaal fout dus omdat die pas rijden gaat registreren als je harder dan 15 km per uur rijdt.

Op een dag van 10 adressen kan daar zomaar 30 minuten verschil in zitten.

Die bij ons springt pas op rijden bij 30 km/u... reken uit je winst (of verlies... :rolleyes::p)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Je voorgaande bijdrage is hersteld.   Tekstverwerker leegmaken

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden