Spring naar bijdragen

Klassement


Populaire bijdragen

Showing content with the highest reputation since 09-11-18 in all areas

  1. 13 points
    trieftol

    Een week van een koetelaar

    Dr benne meer koetelaars
  2. 12 points
    corydon

    Transporteurs die nog op Italië rijden

    Rare man.... Zo zien jullie maar wat geheel onthouding doet met je.... Mensen helpen en krijgen daarna een schop na. Snow, dat is koud....
  3. 11 points
    Danny

    wist je dat

    Het ADR examen best wel heel erg makkelijk was[emoji2357] 2x 0 fout dus we mogen weer 5 jaar okdoei[emoji870]
  4. 11 points
    Leeuw

    Wie het kleine niet eert...

    We blijven nog even bij de woensdag, want 's middags had ik een afspraak in het Bergwerk Gonzen http://www.bergwerk-gonzen.ch bij Sargans. In de 1830m hoge berg Gonzen die ongeveer in de splitsing van de Zwitserse A3 en A13 staat, werd al eeuwenlang erts gewonnen, sinds 1920 werd de winning gemechaniseerd en gemoderniseerd. In 1966 viel het doek voor de mijn, de import van erts uit andere landen was goedkoper... In 1983 werd een club opgericht die nu rondleidingen verzorgt in deze berg, waarin de totale lengte van de mijngangen ongeveer 90 kilometer bedraagt. In 2005 zijn met behulp van in totaal 20 ton springstof, enkele grote ruimten in de berg geblazen voor een restaurant, mijnmuseum en bezoekersstation. Terwijl de overige bezoekers de introductiefilm keken, mocht ik alvast de treinen bezichtigen: Daarna werd Barbara II -een typische mijnlocomotief voor ondergronds gebruik uit 1957- voor de rijtuigjes gezet: De rit is een grote uitdaging voor mensen die bang zijn in besloten ruimte's of in het donker: De 1700m lange basistunnel is namelijk niet verlicht en de enige verlichting in elk rijtuigje is één mijnwerkerslamp met accu. Deze eventjes uitschakelen geeft leuke reactie's Na een rit van ongeveer 10 minuten wordt het station in de berg bereikt, waar vroeger de mijnwagens vanuit bunkers met erts werden gevuld. Achter me bevindt zich de 1700m lange en pikdonkere basistunnel, rechtdoor het station met de bezoekerstrein en naar links en rechts takken sporen af: Een stuk verderop kijken we terug. De gele wagens rechts staan daar, waar het erts uit de bergwand kwam. Men had namelijk schroefvormige gangen in het gesteente uitgegraven, waardoor het erts van verschillende niveau's naar beneden gleed (de schroefvorm remde het erts enigszins af) en hier in de wagens geladen kon worden, om vervolgens de mijn uit te rijden: De mijngangen en plekken waar het erts gewonnen kon worden op diverse niveau's. In de berg is net zoveel aanwezig als op de maan: Je moet álle benodigdheden zelf aanvoeren. Daarom lopen er behalve stroomkabels, water- en luchtleidingen, ook sporen naar elk niveau. In een ertsmijn werden hiervoor geen verticale liften gebruikt, maar hellingbanen. Eén zo'n hellingbaan zijn we gevolgd naar een hoger niveau: De blik gaat hier zo'n 30 hoogtemeters naar beneden, de hellingshoek bedraagt zo'n 45 graden. Door bobbel in het spoor is door de druk van het gesteente ontstaan. We hadden zojuist 164 treden beklommen volgens de rondleider, maar niemand wilde terug om ze even na te tellen
  5. 11 points
    Leeuw

    Wie het kleine niet eert...

    Terug naar Zwitserland. Hoop dat het jullie nog niet verveelt? Op woensdagochtend was de lucht een beetje opgeklaard. We streken neer tussen Chur en Felsberg, waar als eerste het dagelijkse treintje van Felsberg naar Chur kwam: In Felsberg zit Kuoni Transporte, dat ook in Samedan een vestiging heeft. Voor het transport tussen deze beide vestigingen gebruikt men het spoor, dat bespaart tal van ritten over bergpassen. De oplettende kijker is misschien de derde rail in het voorste spoor opgevallen? De Rhätische Bahn rijdt op meterspoor, maar tussen Chur en Domat/Ems is één spoor met een derde rail uitgerust, zodat normaalsporige goederentreinen de fabriek van Ems Chemie kunnen bereiken. Dat hiervan gebruik gemaakt wordt, laat BLS loc 183 met haar containertrein zien: Dat in Zwitserland nog allerhande geoderenl per spoor vervoerd worden, zien we aan deze goederentrein bij Rhäzüns: De beide achterste wagens bleken te zijn achtergebleven in Rothenbrunnen (daar waar het politie controlepunt aan de A13 is). Na korte tijd werd duidelijk wat daarmee ging gebeuren: Het tweeweg-voertuig van de gemeente Cazis/Realta ontfermde zich over de beide wagens met slakken van een vuilverbranding en nam ze mee naar een recyclingbedrijf. Dit was een leuke verrassing en dus wel een extra plaatje waard: In 2014 kreeg de RhB vier nieuwe, grote dieselloc's die vooral bij werkzaamheden worden ingezet. Dit gebeurt meestal 's nachts, om de gewone treindienst niet te hinderen. Omdat ik wist dat twee loc's na zessen zouden vertrekken, gingen we 's avonds nog even kijken. Ons geduld werd flink op de proef gesteld: Pas toen de zon al achter de bergen begon te verdwijnen en er nog maar een klein stuk spoor in het licht was, kwamen ze in vlot tempo met een zware werktrein voorbij:
  6. 10 points
    Schots en Scheef

    Voorruitfoto's!!

    Gele hesjes brigade
  7. 10 points
    shompie

    Zomaar een week (de belevenissen van Shompie)

    Het is druk, behoorlijk druk dus ben ik de hele week al aan het puzzelen om de uren redelijk te houden. Gisternacht bij de Gouden Leeuw gestaan. Ik had geladen voor Breda en dat moest op tijd gelost worden dus besloot ik een nachtje in de auto te slapen. Er zat nog een avondklus achteraan dus had ik mijn diensturen nodig. Het begon leuk, ik moest vanaf een rotonde een platenbaan achteruit een park in leggen. De klant was erbij en zou het verkeer regelen. Ik zou toch wel een paar minuten de rotonde moeten blokkeren. Ik was bezig met de eerste plaat toen er luid toeterend een vrachtwagen de rotonde op kwam rijden, eerst dacht ik nog dat hij een geintje maakte maar hij begon me gelijk voor rotte vis uit te maken. Ik legde de tweede plaat neer terwijl hij mij nog steeds voor van alles en nog wat aan het uitmaken was. Rustig klom ik van de kraan naar beneden en liep naar hem.toe en vroeg wat zijn probleem was. Dit had hij niet verwacht en de deur ging op slot en het raam op een kier maar schelden kon hij nog wel. De stumper (wat ik hem ook vertelde) ook vertelde ik hem dat hij door zijn gescheld nog ff langer stond want ik had geen haast meer en als hij daar problemen mee had hij maar de politie moest bellen. Langer als 2 minuten had het niet geduurd nu stond hij er wat meer. Ik moet altijd wel lachen om dat soort blaaskaken, iet met blaffende honden die niet bijten.
  8. 10 points
    trieftol

    Nieuws in plaatjes

  9. 9 points
    josimo

    Valutrans BV

    ff gegoogeld
  10. 9 points
    Leeuw

    Leeuw's belevenissen

    Het is maart 2006: Met auto 402 had ik in Noord-Duitsland een trailer bij een klant afgeleverd en omdat verder niets aan vast zat, kon ik in Travemünde een trailer voor Oldenzaal gaan oppikken. Duurde nog wel even voordat de boot binnenkwam, dus een plekje in de zon gezocht om m'n pauze te maken: Dan kon ik aansluitend in één ruk terug naar Oldenzaal: De plek in het zonnetje was niet toevallig gekozen, want een paar plekken verderop stond een interessant dingetje op een semi: Dit soort locjes met zo'n 250 pk en een gewicht van 25 - 35 ton wordt gebouwd door Schöma in Diepholz en wereldwijd gebruikt bij het bouwen van tunnels. Dit exemplaar had in Zwitserland vanaf 1995 bij de bouw van de Vereinatunnel dienst gedaan, was daarna Diepholz gereviseerd en nu op weg naar een project in Zweden. Een paar meter verderop was ook altijd wel wat te zien, hier trekt een dieselloc wagens uit de voormalige Railship II of III. Op dit moment was het bedrijf al overgenomen door Finnlines... Omdat Finland een andere spoorbreedte bezit, worden de wielstellen in de finse haven gewisseld of de wagen gewoon op andere draaistellen geplaatst: Op de terugweg een belletje: Zou ik de volgende dag nog even een koppeltje kunnen doen? Tuurlijk wel. - OK, rond 12 uur kun je vertrekken richting Lübeck met de 794. Ik was op tijd in Oldenzaal, kreeg de sleutels van de 794 die op dat moment een jaartje oud was en ging naar de auto: Overal was het een bende en er waren dingen kapot waarbij je je afvraagt: Hoe krijg je het voor elkaar?? Door de planning werd me verteld dat hier een groep poolse collega's mee reden die het niet erg zorgvuldig waren. Dat verbaasde me niet maar ik snap nog steeds niet dat je dat als bedrijf tolereert... Nou ja: Er was geen andere auto beschikbaar, de trailer moest de boot halen en ach, van buiten zag het er wel netjes uit: Onderweg nog even een gesprekje met de vijand : Op Buddikate was deze controleur totaal niet geïnteresseerd in mijn auto, maar wel in mijn camera. Hij bleek zelf ook regelmatig foto's te maken en als je wat te praten hebt over hobby's, zijn je 45 min ook zo weer voorbij.
  11. 9 points
    shompie

    Zomaar een week (de belevenissen van Shompie)

    Uiterste concentratie 😎
  12. 9 points
    trieftol

    Een week van een koetelaar

    De afwisseling wel, nieuwbouw en steden niet. Geef mij maar het platteland. Kan je nog rustig tegen een boompie pissen ,als je nodig moet . Vinden ze in de stad raar als je tegen de zelfde boom aan zeik als hun hond ( om nog maar te zwijgen, over het hurken op de uitlaatplek, ivm geen openbaar toilet in de buurt. Op het platteland ken je nag in het waltje)
  13. 9 points
    jean

    Transporteurs die nog op Italië rijden

    En ik ben een geheelonthouder en drank zou sowieso al verboden moeten worden . ne chauffeur die op Italië wil gaan rijden en niet drinkt? da kannie
  14. 9 points
    trieftol

    Voorruitfoto's!!

    In het altijd mooie Noord-Holland Een groet uit Groet
  15. 9 points
    Danny

    1e keer Internationaal

    Moet je wel een foto maken met je auto bij dat rotsje natuurlijk[emoji23] okdoei[emoji870]
  16. 8 points
    andremast

    Valutrans BV

    Oke Chips en cola pakken of valt het mee[emoji23]
  17. 8 points
    road train

    Zwarte piet

    VID-20181122-WA0009.mp4
  18. 8 points
    Danny

    wist je dat

    Mijn werkgever geeft hier wel echt om, vanmiddag een zeer goed gesprek met hem gehad waarin ik ook aangegeven heb hoezeer ik t gewaardeerd heb en nog steeds waardeer dat ze geen enkele druk hebben gelegd of leggen op mij om me zo snel mogelijk weer fulltime aan de bak te gaan.. De keren dat ik gebeld werd was enkel om te vragen hoe het ging, en nu ik weer deels aan het werk ben is het elke week vaste prik als de 3 dagen erop zitten hoe ging deze week en moeten we nog iets anders plannen of doen.. Dus daar zal ik geen slecht woord over zeggen, en deze situatie al ging het stroef het word wel opgelost gelukkig. okdoei[emoji870]
  19. 8 points
    Danny

    wist je dat

    Vandaag t gesprek erover gehad, die man is er wel op aangesproken maar ondanks dat hij degene was die er het meest mee had gereden ontkende die in alle toonaarden.. Had ik wel verwacht dus dat was niks nieuws! Ook aangegeven dat ik al me spullen eruit ga halen, wat ik net gelijk gedaan heb, alleen al om voor mezelf te weten dat er niks mee gebeurt. Morgen word ie weggebracht naar een bedrijf om de hoek bij ons die m compleet gaan schoonmaken.. Wie het betaald zal me een zorg zijn, als ie maar schoon is[emoji85] okdoei[emoji870]
  20. 8 points
    Alsof fransen en stakingen zo betrouwbaar zijn ......
  21. 8 points
    corydon

    Voorruitfoto's!!

    Is dit t CF. Criminelen forum?????
  22. 8 points
    wesley 85

    foto's tijdens het laden en lossen

    Vracht 5 van de 35 voor project in Oelsnitz. Zijn we wel weer ff zoet mee bij de firma groeten Wesley
  23. 7 points
    shompie

    Zomaar een week (de belevenissen van Shompie)

    Hij was de mast aan het inschuiven en dan moet je naar boven kijken omdat je je blok tegelijketijd moet oplieren dus van mij had h8j geen last. En als hij zich hierdoor liet aflijden had hij niet op die stoel gezeten. Maar ook dit pakt hij super op. Ik weet dat er genoeg mensen zijn die dit afkeuren. Maar ik weet zeker dat als hij straks zijn rijbewijs heeft hij net als ik zijn geld op een leuke manier zijn geld kan verdienen.
  24. 7 points
    corydon

    Trucks trucks trucks.

    Vind ik altijd wel netjes als de belijning van truck naar trailer gaat. Weet de naam van dat soort oplegger even niet. Maar t werkt als volgt. De assen glijden een meter of 7 naar voren, twee meter vanaf t lage gedeelte schaniert t. En dan kan je er iets op rijden. Je kan nooit genoeg lampjes hebben toch???? De meeste zagen er wat gezouten uit, maar die gas tanker niet.... En een staal vervoerder. Die mogen wat meer wegen hier in een paar staten.
  25. 7 points
    Marco1977

    1e keer Internationaal

    Lossen tussen de Palmbomen[emoji16][emoji106] Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


×