Spring naar bijdragen

Klassement

Populaire bijdragen

Showing content with the highest reputation on 11-01-19 in all areas

  1. Ben niet jaloers op collega Rob hoor, echt niet. Tuurlijk stiekum wel. 😁
    9 points
  2. Google eens op “testslaper” of “proefslaper”......🤪
    4 points
  3. Misschien geen "erkende" aandoening, maar mijn diagnose luidt: NKNWLZ in terminale fase. Deze afkorting staat voor "Niks Kunnen, Niks Willen, Lui Zijn. Er zijn geen gevallen bekend van volledige genezing, om het enigszins draaglijk te maken wordt meestal de pil van Drion voorgeschreven. Sterkte er mee!
    4 points
  4. Een touringcarbedrijf is eigenlijk een hele grote taxicentrale met hele grote taxi's. De klant huurt een touringcar en wilt ergens heen. Dus de klant bepaalt vrijwel altijd jou werktijden. En dat betekent vaak werken als iedereen vrij is. Een lijnbus is vaak andersom, het meeste werk vindt plaats als iedereen werkt/naar school gaat. Zomaar een werkdag van mij als touringcarchauffeur: Om 14:00 uur vertrekken. Om 15:00 uur de passagiers ophalen, de touroperator heeft een reisje naar Frankrijk toe maar er moeten eerst op 4 plekken mensen opgehaald worden. De mensen gaan Skieën dus die hebben superzware koffers en heel veel ski-zooi mee, dat moet de chauffeur allemaal inladen. Bij aankomst op de 4de opstapplaats in Maastricht nemen 2 chauffeurs de bus over en die rijden naar Frankrijk toe. Je rijdt met een aflosauto naar de zaak toe. 22:00 uur Op de zaak. Gauw naar huis toe. De volgende ochtend moet je om 7:00 uur weer vertrekken van de zaak want je gaat om 8:00 een schoolreisje rijden. De 2 collega's die de bus overnemen gaan een winterpendel rijden: Een rit van bijna 14:00 uur. De hele nacht doorrijden en in de bus slapen. Je krijgt maar 4:30 uur om in slaap te vallen, te slapen en wakker te worden. Daarna moet je weer rijden. Rond 10:00 uur aankomen. Bij aankomst groep verdelen over hotels of er is transfer ingehuurd. Daarna bus opruimen. Buiten de standplaats geen wagenwasser, dus zelf doen! En dan gauw naar het hotel. Eten, warme douche en slapen. En dan weer de zelfde rit terug. Onderweg uitstappen en sneeuwkettingen leggen. Even rijden en dan stoppen om de kettingen na te spannen onderweg. En na een uurtje rijden weer uitstappen om de boel eraf te halen. En over een uur weer erop zetten om een halfuurtje te rijden. Dan er weer af die kettingen. Voor de aardigheid heb ik even gekeken het is daar nu -16 graden. Een andere werkdag van mij: Kerstmarkt rijden naar Köln toe. 4:45 uur op de zaak. Bus klaarmaken en koffie zetten voor onderweg. 5:15 uur vertrekken. 5:45 bij de eerste opstapplaats. 6:00 uur daar vertrekken. Daarna doe je nog 2 opstapplaatsen aan. En Rijd je de grens over. Onderweg nog een rookpauze. En dan Kom je om 11:00 uur aan. Groep afzetten en dan naar de parking toe. En dan om 17:30 uur beginnen aan de terugreis. Je moet om 19:30 in Bergh zijn want daar staat de aflos te wachten op je. Want als je te laat komt dan ga je over je maximum diensttijd heen. Je moet namelijk nog een uur terugrijden naar de zaak met een aflosauto. Dan heb je een werkdag van precies 15 uur. De collega die terug komt met de bus moet afval uit de bus opruimen, eventueel stofzuigen, bus door de wasstraat rijden, tanken, toilet leegmaken en spoelen, watertank verversen/bijvullen. De rest is voor de wagenwasser. En daar mag die collega dan maar een half uur voor opschrijven. Als je met een 12meter bus binnen komt laten ze je echt geen uur opschrijven voor dit alles. Van Touringcarchauffeurs word meestal verwacht dat zij onderhoudshandelingen doet zoals vloeistoffen controleren en bijvullen. Je mag er dus niet van uit gaan dat je een kant en klare bus krijgt. Je word geacht een het voertuig te controleren voor vertrek. Zelfs een volle dieseltank is soms geen garantie. Het is mij al eens overkomen dat ik eerst 450 liter moest tanken voordat ik weg kon. En nee dit mag niet tot vertraging leiden dus op tijd beginnen met voertuig controleren. Dus 5 minuten voor tijd binnenkomen, starten en wegrijden is geen strak plan. Op een aantal uitzonderingen na is het gebruikelijk in het OV dat de chauffeur een kant en klare bus krijgt. Dus je mag ervan uit gaan dat je gelijk kunt starten en wegrijden. Bij terugkomst op de zaak bus wegzetten en uitstappen. Je hoeft dan alleen nog naar huis te fietsen. Wat je als touringcar chauffeur ook nog wel eens overkomt is ritvoorbereiding. Een bustomtom kopen, adresje invoeren en gewoon rijden is een gok. Bij veel touringcarbedrijven verwacht men dat je zelf uitzoekt waar je heen moet en hoe je er moet komen. Daarentegen bij een OVbedrijf zijn er bijvoorbeeld 18 lijnen. Die leer je. En daarna rijdt je die routes gewoon. Omleidingen en veranderingen worden meestal aangegeven dat is gewoon pijltjes volgen. Een touringcaravontuur gaat geen succesverhaal worden. Tenzij je "lijntjes rijder" wilt worden. Dan heeft een klein touringcarbedrijf jou niets te bieden. De grote spelers met veel bussen en vaste lijntjes hebben jou het volgende te bieden: scholieren, versterkingslijntjes, personeel shuttles. Geen koffers, maar 1 keer in de week te tanken en wassen, niet zelf schoon te maken. Bij ons op de zaak zijn het gepensioneerde opa's zijn die dat rijden. Gemiddeld 11 - 23 uur per week. Altijd rond de klok van 7:00 beginnen. Gebroken dienst. Dus gaan om 9:00 naar huis en komen om 15:00 uur weer een uurtje rijden. Schoolvakanties zijn ze allemaal vrij(oproepkrachten). Wat ik zelf het nadeel vond van OV was dat OV vervoerders meestal werken een uitzendbureau. Dus je komt alleen binnen via een uitzendbureau. Die werken met jaarcontracten als je een rijbewijs hebt of opleiding met baangarantie als je nog geen rijbewijs hebt. In dat laatste geval mag de vervoerder jou 1,5 jaar lang niet in vaste dienst nemen tenzij ze jou uitkopen bij het uitzendbureau.
    3 points
  5. Vandaag is goed bevallen, ik had mij op zwaar werk voorbereid maar dat viel heel erg mee. Om 4:30 uur bed uit, rustig aan opstarten (ik heb een hekel aan haasten), 45 minuten rijden en om 6:40 uur op DC. Duurde even voordat ik m'n bezoekerspasje had, daarna m'n chauffeur begroeten, aandokken en koffie drinken terwijl er geladen werd, erg relaxt. Elektrische pompwagen er in, deuren dicht, zegelen en gaan. Vriendelijke chauffeur, deed WD nu 5 jaar bij Tielbeke, mijn vragen werden uitgebreid beantwoord, veel ervaringsverhalen en praktijkvoorbeelden van andere soorten transport en wat toekomstgerichte tips. Het manoeuvreren vanuit de cabine volgend, maakt het nog indrukwekkender dan vanaf een afstandje. Gewoon knap werk, mag gezegd worden. We hadden mazzel dat we steeds dichtbij de deur konden staan, dat is wel eens een heel ander verhaal en loop je je goed warm. Het was best fris vandaag... Kan me ook goed voorstellen dat rolwagens aanzienlijk meer duw- en trekwerk kost. De afwisseling van ontspanning (rijden) en lossen/retouren (winkels), en kant-en-klare routes afwerken zonder tussendoor-spoedjes of ongewenste interventie van kantoor, komt heel prettig op mij over. Weer thuis vond mijn vrouw mij minder enthousiast dan gisteren, maar het zal de bulk informatie zijn die in het koppie verwerkt moet worden, die dat zo doet lijken. Het was absoluut een interessante en leerzame dag! Ben nu ook heel benieuwd naar een kijkje in de keuken bij andere transportsoorten.
    3 points
  6. Van een touringcar chauffeur wordt verwacht dat je de koffers (zijn altijd te zwaar) ook in de bagageruimte flikkert. Misschien zou een stoel op een lijnbus beter bij je passen (aangezien jezelf al aangeeft het liefst nx te willen doen). Anders, als je het liefst nx wilt doen, probeer het in de politiek!
    3 points
  7. 2 points
  8. Top, dat je zo eerlijk bent, maar is het niet handiger om aan jezelf te werken? Uitzoeken hoe het komt dat je "lui" bent? Daar heb je de rest van je leven profijt van. Succes.
    2 points
  9. Ondanks ik zelf nieuw ben op dit forum, ben ik niet nieuw in de touringcarbranche. Ter verduidelijking: ik ben pas 23 maar na 5 jaar heb ik al veel van het wereldje gezien. Om te beginnen zul je zonder enige moeite een baan in de branche gaan vinden. Men staat te springen om nieuwe chauffeurs. Veel bedrijven werken wel met jaarcontracten echter moet je het wel heel erg voor jezelf verpesten om dat niet verlengd te krijgen. Er staan vaak zelfs wagens stil omdat er geen chauffeurs zijn i.p.v. te weinig opdrachten. Veel bedrijven kunnen zelfs de opleiding voorschieten, of betalen deze zelfs voor je bij een minimale diensttijd van een x aantal jaar. Wat betreft baankansen dus geen vuiltje aan de horizon. Echter, met opmerkingen als "liever niks te willen doen" en "het liefst niks doen" zul je het zwaar gaan krijgen ben ik bang. Je zult altijd de armen uit de mouwen moeten steken (vegen, dweilen, schoonmaak, koffers, assistentie bij in- en uitstappen), zéker als touringcarchauffeur (wordt vaak onderschat). Heb je als taxichauffeur nooit moeten tillen/inladen/in- en uitstappen? Bovendien moet je sociaal ingesteld zijn want je ontkomt niet aan contact met 60-90 mensen in jouw bus. Dit is vaak heel erg positief (gezellig, grappig, leuk) maar af en toe ook heel vervelend (dronken klanten, agressie, klachten). Daar moet je mee om kunnen gaan, je ontkomt er niet aan. Over sociaal gesproken, ik hoop dat je geen druk sociaal leven hebt want je werkdagen worden erg lang. Tien uur per dag is eerder regel dan uitzondering en werktijden zijn heel onregelmatig. Er zal waarschijnlijk van je worden verwacht om ook 's nachts en in het weekend te rijden al hangt het van het bedrijf, je contract en de planning af in hoeverre je afspraken kan maken. Ik zou je dolgraag willen aanbevelen om op de touringcar te gaan rijden, uit mijn liefde voor het vak. Echter zie je op tegen het behalen van het rijbewijs (dat is al een slecht teken als je het mij vraagt), heb je geen zin om fysiek bezig te zijn en 's nachts rijden wil/kan je in beginsel al niet. Wellicht dat Flixbus iets voor je is al zou ik je dan eerder aanraden om het OV in te gaan (ook qua salaris). Als je mijn oprechte mening vraagt: ga opzoek naar een kantoorbaan (administratie oid). Mocht je nog vragen hebben, stel ze gerust. Groeten, Bojan
    2 points
  10. Oke, duideljk. ik was deze week bij de Sita, en daar reed een nieuwe portaalwagen van hun rond, met met een hogere cabine. leek niks voor zo’n autotje, vandaar mijn vraag.
    1 point
  11. Oke oke…...voorlopig laatste aanwinst dan ......dit jaar gaan ze gewoon door met geld uitgeven, dit voorjaar worden er 3 nieuwe G 450 geleverd.....waarvan eentje voor mij (maar niet doorvertellen hoor)
    1 point
  12. Jullie stoppen er binnenkort mee?
    1 point
  13. Onze laatste aanwinst voor mijn collega, een R 450 met haakarm.
    1 point
  14. Dat kan ook met een vier assig bakwagentje, Henk. Paar jaar geleden een boete gehad voor 6% overschrijding van het totaal gewicht, maar geen aslastoverschrijding. Aslaten hebben een marge van 10% en totaal gewicht 5%.
    1 point
  15. Dat klopt,maar als je je aslast of totaalgewicht overschrijdt bén je overbeladen.
    1 point
  16. als je exeptioneel rij, hoor je daar op te letten ja Verwacht het onverwachte
    1 point
  17. Dit is niet echt in de buurt en hij hoeft er ook niet langs..... Maar de navi staat op kortste route.... Dan kom je er wel langs....
    1 point
  18. Kan niet. Bedrijfsrisico zijn probleem.. Hij dient je 40 uur te betalen.... Ook al werk je die niet. Heb oudejaardag niet gewerkt en in 3 dagen 27 uur. + 8 van nieuwjaardag... Is 35 dus de firma kan die 5 uur bijleggen.
    1 point
  19. Het is ook niet slim om met pech langs de weg te staan maar dat wil nog niet zeggen dat je er dan tegenaan mag rijden........ ik weet niet hoe “slim” jij bent maar dit is geen kwestie van “slim” zijn maar een kwestie van niet 100% met je werk bezig zijn! Een viaduct is niet te laag maar de lading was te hoog!
    1 point
  20. Uitzicht, zitten er geen ramen in dat ding?
    1 point
  21. Ik zou idd. iets in het ovv zoeken , daar zijn parttime veel mogelijkheden . Kennis van me doet dat ook en werkt meestal maar 3 dagen in de week . En met de diverse toeslagen is het ook financieel interessant .! En idd alleen maar rijden !
    1 point
  22. Niet echt !!! 4m is de wettelijke max in Nederland ,als je dan al weet bij vertrek dat je hoger bent dan is het opletten geblazen .!!
    1 point
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Forum voorwaarden